ترندهای طراحی سایت در 2023

روند طراحی وب تعاملی برای سال 2023 چیست؟

فاز بعدی اینترنت به ترندهای طراحی سایت در سال جدید رسیده است. مانند همیشه، این گرایش های دیجیتالی بازتابی از فناوری های نوظهور و تأثیر آنها بر جامعه است و سال گذشته مواد زیادی برای کار در اختیار طراحان قرار داده است.

پیشرفت‌های بزرگی در هوش مصنوعی صورت گرفته است – به حدی که می‌تواند هنر خود را خلق کند – و Metaverse واقعیت مجازی را حتی بیشتر به جریان اصلی سوق داده است.

گرایش های طراحی وب که مورد توجه قرار گرفته اند، تکنیک های انتزاعی، شبیه سازی و سینمایی هستند.

در همان زمان، ما یک رکود جهانی در طراحی لوکس و همچنین تغییر در طراحی به سمت تجربه‌های شاد و الهام‌بخش داشتیم، همه در زمانی که اینترنت و تلفن‌های همراه به اوج دسترسی خود در سراسر جهان رسیدند.

نتیجه روندهای جدید در طراحی وب این است که زمان و مکان آن کمتر محدود می شود، زیرا نوآوری در زیبایی شناسی به یک مبارزه سریع و جهانی تبدیل شده است.

علیرغم همه این عوامل، روندهای طراحی وب زیر برای سال 2023 آماده است تا پایه های وب جهانی را متزلزل کند.

10 روند برتر طراحی وب در سال 2023 عبارتند از:

  • نمایش محصول متحرک
  • جهان های سه بعدی همهجانبه
  • تحریک بیش از حد
  • ناوبری اختلاف منظر
  • روندهای دهه 90
  • یادداشت ها و نوت بوک های چسبناک
  • همپوشانی متن
  • طرح تایپوگرافی
  • بازسازی 404

1. محصول متحرک نشان می دهد

انیمیشن های Dwell همیشه برای تعاملات ظریف مفید هستند و بازدید کننده را به طور منفعلانه درگیر می کنند. در سال 2023، طراحان وب بیشتر با انیمیشن های شناور درگیر خواهند شد و عناصر صفحه معمولی را به محصولات خیره کننده تبدیل می کنند.

این فرآیند چندین هدف را به طور همزمان انجام می دهد. از مرور سریع پشتیبانی می‌کند زیرا بازدیدکننده می‌تواند به سرعت یک محصول را بدون کلیک کردن به صفحه دیگری مرور کند.

این محصول را متحرک می کند و یک تیزر در مورد نحوه استفاده از آن ارائه می دهد. این یک رابط کاربری حداقلی را ترویج می‌کند، عکس‌ها را یکی یکی نمایش می‌دهد و صفحه را از تصاویر پاک می‌کند.

می تواند بعد پس زمینه جدیدی را به سایت معرفی کند و عکس های محصول را در بالای صفحه موجود متحرک کند.

موران کادوسی، رئیس استراتژی محتوا و پیش‌بینی روند در Wix در توییتی گفت: «ما می‌دانیم که تعامل برندها و کسب‌وکارها با مخاطبان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، و شاید دلیل آن این باشد که اساساً همه از تجارت خارج شده‌اند.

“یک راه حل این است که طرح ها را از طریق هایپرموشن و انیمیشن های بازیگوش زنده کنید.”

در نهایت، مانند بسیاری از تعاملات شگفت‌انگیز، این انیمیشن‌های شناور حس کشف را ایجاد می‌کنند و بازدیدکننده را ترغیب می‌کنند تا به کاوش ادامه دهند تا حقایق بیشتری فاش شود.

2. جهان های سه بعدی همهجانبه

در سال گذشته، بسیاری از وب سایت ها از تجربیات اسکرول انتزاعی استفاده کرده اند که بینندگان را به صفحه جذب می کند. تا حدی به لطف علاقه مداوم به فناوری واقعیت مجازی، این روند اکنون به وب سایت های کاملاً غوطه ور و کاملاً سه بعدی تبدیل شده است.

ترفندهای انتزاعی چیز جدیدی نیستند، اما به ندرت تا آنجا پیش می روند که با ردیابی روان فیلمبرداری کرین، کاربر را به سفری در فضای دیجیتال ببرد.

و در حالی که تکنیک های صوتی اینترنت اولیه ناخوشایند بود، موسیقی ظریف بازگشته است تا حسی سینمایی به آن اضافه کند.

از آنجایی که صدا هنوز با چالش‌های دسترسی همراه است، بیشتر وب‌سایت‌ها قبل از بارگیری صفحه، اجازه پخش موسیقی را می‌خواهند.

شکستن این فرآیند به تلاش زیادی نیاز دارد. گاهی اوقات نیاز به مدل سازی سه بعدی و میکس صدا احساس می شود.

بنابراین برای کمپین های منحصر به فرد بسیار مفید است. اگرچه این دنیای وب‌سایت‌ها بیشتر سبک‌گرا هستند تا واقع‌بینانه، این چیزی است که آنها را بسیار جذاب می‌کند.

آنها فضاهای خیالی و فراری هستند که کاربران می خواهند در آنها گم شوند. در بهترین حالت، طرح‌بندی‌های بسیار قدیمی را تداعی می‌کنند که صفحه را حول یک دکمه CTA جهت می‌دهد.

این وب سایت ها به تجربه بصری تکیه می کنند تا تأثیری ماندگار بر بازدیدکنندگان بگذارند.

3. تحریک بیش از حد

“کمتر است بیشتر” برای چندین دهه یک قانون دیجیتال بوده است و وب سایت ها را مجبور می کند آنقدر شهود باشند که کاربران مجبور به فکر کردن نباشند.

در گذشته ای نه چندان دور، بسیاری از طراحان با مقاومت در برابر طراحی و اختراع مجدد رابط های درخشان وب 1.0 علیه این محدودیت ها شورش کردند. اما در سال 2023، شورش علیه مینیمالیسم UX حداکثر گرایی دیجیتال است، طرح هایی که هدفشان تحریک بیش از حد است.

این روند یک جنگ همه جانبه را علیه فضای سفید اعلام می کند و تقریباً همه عناصر صفحه را شخصی می کند.

یک صفحه وب می‌تواند یک پس‌زمینه متحرک، پیش‌زمینه متحرک، تایپوگرافی بزرگ، جلوه‌های نگه‌داشتن و کلیک کردن، تصاویر چشمک زن و پاشیده شدن رنگ‌ها به یکباره داشته باشد.

اثر ایجاد وب سایت هایی است که نه تنها چالش برانگیز، بلکه گویا، بدیع و خارق العاده هستند. این تعامل و سرگرمی را با ارائه به ارتفاعات جدید و چشمگیر ارتقا می دهد

و عمق ایجاد می کنند. این یک زیبایی شناسی طراحی وب محبوب برای چندین سال بوده است. وب سایت های ایجاد شده در سال 2023 به طور خاص از اختلاف منظر استفاده می کنند.

جاستین حمرا، مدیر هنری 99designs by Vista، در توییتی نوشت: «حرکت پادشاه است: اختلاف منظر و حرکت، صفحات وب را زنده می‌کنند. با افزایش سرعت اینترنت، وب سایت ها پویاتر می شوند.

این اختلاف منظر به جای پیمایش افقی یا عمودی، بازدیدکننده را به داخل یا خارج از افق می برد و یک حرکت سه بعدی ناگهانی ایجاد می کند.

به‌عنوان یک اثر مقیاس‌پذیری، نشان‌دهنده سهولت مقیاس‌بندی است که برنامه‌هایی مانند TikTok برای سازندگان ویدیو فراهم می‌کنند.

همچنین ارتباطات واضحی با جهان های انتزاعی و روندهای بیش از حد تحریک کننده دارد: ناوبری ساده به بازدیدکنندگان این حس را می دهد که گویی در حال سفر به ناشناخته هستند.

5. روندهای دهه 90

ادغام سبک و مد دهه 90 به موضوع بزرگی در روند طراحی وب در سال گذشته تبدیل شده است، که بیانگر تمایل جمعی برای پذیرش ظاهر و احساس اینترنت اولیه است. در سال 2023، این روند هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی دهد.

اکنون طراحان تفسیر خلاقانه خود از نوستالژی را با تمرکز ویژه بر ناوبری و چیدمان سایت افزایش داده اند.

Marijn B، در توضیح طرح ناوبری فروشگاه موسیقی موضوعی خود، می‌گوید: «از آنجایی که بازدیدکنندگان درک می‌کنند که چیزها در دنیای واقعی چگونه کار می‌کنند، سریع‌تر می‌فهمند که چگونه با آنها در وب‌سایت ارتباط برقرار کنند.

گشت و گذار به آسانی ورق زدن صفحات یا خواندن جلد است زیرا با تبلیغات مختلف در اطراف خود مواجه می شوید و مجذوب تبلیغات بنری می شوید. این حالت حس آشنا و گرمی را به کاربر منتقل می کند.”

Marijn B، ادامه داد: “وقتی بازدیدکنندگان متوجه می شوند که چیزها در دنیای واقعی چگونه کار می کنند، سریع تر متوجه می شوند که چگونه در وب سایت الهام گرفته از فروشگاه رکورد تعامل دارند. این حالت حس آشنا و گرمی را به کاربر القا می کند.”

طرح‌بندی وب‌سایت به شیوه‌ای نوستالژیک را می‌توان به تکنیک‌های طراحی دهه 90 ردیابی کرد.

مانند آیکون های دسکتاپ پیکسلی یا بلوک های رنگی روشن در طراحی منو. همچنین می توانید از آیتم های نوستالژیکی که در آن زمان بسیار مورد استفاده قرار می گرفتند (مانند سی دی، پخش کننده های موسیقی قدیمی و …) استفاده کنید.

هر دو سبک به حافظه لمسی متکی هستند، مانند مرتب کردن انبوهی از چیزها با دست یا کلیک کردن روی یک رابط کاربری قدیمی اما آشنا.

اما حتی بدون حافظه حسی، این روند همچنان می‌تواند مشتریان جوان‌تر را مجذوب خود کند و تصویری دیجیتالی از دنیایی ایجاد کند که تجربه نکرده‌اند.

به طور کلی، نوستالژی همیشه برای رساندن احساسات گرم به مخاطب مفید است، به خصوص زمانی که با دوره سختی روبرو هستید. اما بیشتر از آن، گنجاندن آن در ناوبری می تواند نشان دهد که ما با گرفتن نشانه هایی از گذشته در حال حرکت به جلو هستیم.