You are currently viewing نقشه سایت چیست؟ چگونه سایت مپ (Sitemap) بسازیم؟

نقشه سایت چیست؟ چگونه سایت مپ (Sitemap) بسازیم؟


نقشه سایت فایلی است که تمام صفحات یک وب سایت و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر را فهرست بندی می کند. نقشه سایت می تواند لیستی از صفحات، رسانه ها یا فایل های یک وب سایت را در قالب XML یا HTML ذخیره نماید. هر سایتی می تواند یک نقشه وب سایت برای صفحات، یک نقشه سایت برای پست های وبلاگ و همچنین یک نقشه سایت برای تصاویر سایت و غیره داشته باشد که این می تواند باعث شود که پیداکردن هر صفحه بسیار ساده و سریع انجام شود. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم همه چیز درباره نقشه سایت و همچنین اهمیت آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

نقشه وب سایت چیست؟

نقشه سایت یا زبان نشانه گذاری توسعه پذیر، قالبی برای رمزگذاری اطلاعات در قالبی خوانا برای موتورهای جستجوگر است. این همانند یک لیست ساده از آدرس های مختلف است که با برخی اطلاعات اضافه شده است. به طور کلی ما دو نوع نقشه سایت داریم که یکی از آنها XML است و دیگری HTML که در ادامه هر دو را به شما توضیح می دهیم.

نقشه سایت XML فایلی است که صفحات، ویدیوها و سایر فایل‌های مهم وب‌سایت را در اختیار گوگل قرار می‌دهد تا در هنگام خزیدن در سایت آن ها را ساده تر پیدا و در نتیجه سایت شما سریع تر به کاربران در نتایج نمایش داده شود. شما همچنین می توانید جزئیات مربوط به انواع محتوا مانند فیلم ها، عکس ها و محتوای مرتبط با اخبار را به ویژه در نقشه سایت XML خود ارائه دهید. با توجه به بخش نقشه سایت توسعه دهندگان گوگل، موارد زیر را می توان برای انواع خاصی از محتوا در نقشه سایت اضافه نمود:

  • یک ورودی ویدیویی نقشه سایت می‌تواند زمان اجرای ویدیو، رتبه‌بندی و رتبه‌بندی سن مناسب را مشخص کند.
  • ورودی تصویر نقشه سایت می تواند مکان تصاویر موجود در یک صفحه را شامل شود.
  • ورودی خبری نقشه سایت می تواند شامل عنوان مقاله و تاریخ انتشار باشد.

از طرف دیگر، نقشه سایت HTML بیشتر برای کاربران سایت شما هدف گذاری شده است تا برای گوگل. این صفحه‌ای است که در سایت شما وجود دارد و دارای لینک هایی به صفحات وب‌سایت شما می باشد. شما می توانید نقشه وب سایت HTML را به عنوان دایرکتوری در نظر بگیرید که کاربران می توانند از آن برای حرکت در سایت شما و یافتن آنچه نیاز دارند استفاده کنند.

به طور کلی؛ سایت مپ استاندارد نقشه ای است که برای هدایت موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ به مهم ترین صفحات، ویدیوها و فایل های وب سایت شما طراحی شده است. نقشه سایت همچنین باعث می شود موتورهای جستجو راحت تر به سایت شما بپردازند.

همانطور که تصویر بالا نشان می دهد، نقشه سایت معمولاً به عنوان لیستی از URLهای صفحات وب سایت شما ظاهر می شود. اما همچنین می تواند اطلاعات زیادی در مورد محتوای سایت شما ارائه دهد، مانند:

  • هر صفحه دارای چند تصویر است
  • آخرین باری که هر صفحه به روز شد
  • هر گونه نسخه زبان جایگزین صفحه
  • و…

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از افزونه WP CLI برای مدیریت وردپرس 

نقشه سایت چه کاری انجام می دهد؟

موتورهای جستجوگر نباید به صورت تکی در صفحات سایت شما بخزند و آنها را ایندکس کنند. ممکن است برخی از صفحات وجود داشته باشد که نیازی نباشد گوگل در آن بخزد و در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده شود. به عنوان مثال: صفحه تشکر از خرید نیازی به ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو را ندارد.

نقشه سایت را به عنوان یک نقشه راه برای وب سایت خود در نظر بگیرید. هنگامی که برخی از صفحاتی که قصد دارید کاربران آنها را مشاهده کنند، اما مخفی هستند (زیرا هیچ لینک داخلی وجود ندارد که به آنها اشاره کند که به آن ها صفحات یتیم هم گفته می شود) نقشه سایت به موتورهای جستجوگر و کاربران اطلاع می دهد که آن صفحات وجود دارند. به عبارت دیگر، موتورهای جستجو از نقشه وب سایت شما برای مکان یابی تمام صفحات مهم وب سایت شما استفاده می کنند، خواه ساختار لینک داخلی کاملی داشته باشد یا نداشته باشد.

نقشه سایت همچنین دارای یک مهر تاریخ و زمان در کنار هر آدرس است. این به موتور جستجو اطلاع می دهد که آخرین بار چه زمانی صفحه به روز شده است. اگر تاریخی در نقشه سایت تغییر کند، موتورهای جستجوگر متوجه می شود که زمان آن رسیده که دوباره محتوا را خزیده و آن را فهرست‌بندی کنند.

منظور از سئو نقشه سایت چیست؟

داشتن نقشه سایت به موتورهای جستجوگر امکان می دهد تا صفحاتی که باید به کاربران نمایش داده شوند را پیدا نمایند. زمانی که لینک های داخلی برای اشاره به یک صفحه در محتوای شما وجود نداشته باشد، موتورهای جستجو به هیچ وجه نمی توانند صفحه را پیدا کنند. این بدان معنی است که نقشه سایت می تواند تفاوت بین دریافت ترافیک و عدم توجه کاربر به صفحه باشد. همچنین، با اضافه کردن یک آدرس به نقشه سایت، به موتور جستجوگر اطلاع می دهید که آن صفحه برای شما بسیار مهم و باید هر چه سریع تر ایندکس و به کاربران نمایش داده شود.

اهمیت نقشه سایت

ترفندها و نکات مختلفی برای بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد که به بهینه سازی یک وب سایت کمک می کند و یکی از آنها نقشه سایت است. بسیاری از مدیران سایت اهمیت نقشه سایت را تا حد زیادی دست کم میگیرند و فکر می کنند نقشه سایت اهمیت زیادی ندارد در صورتی که این چنین نیست.

همانطور که از نام آن مشخص است، نقشه سایت یک نقشه کلی از تمامی صفحات وب سایت می باشد که بخش های موجود در آن، لینک های بین آن ها و غیره را نشان و فهرست بندی می کند. هنگامی که نقشه سایت به روز شده ای برای کسب و کار خود ایجاد می کنید، نه تنها برای خودتان بلکه برای موتورهای جستجو نیز مفید است.پ نقشه سایت راه بسیار مهمی برای ارتباط وب سایت با موتورهای جستجوگر نیز می باشد و به آنها کمک می کند تا بدانند کدام صفحات را باید ایندکس کنند.

برخی از مهم ترین مزیت های استفاده از نقشه سایت عبارت است از:

– مهم ترین صفحات را به کاربران نمیش دهید: داشتن طراحی وب سئو حرفه ای برای جذب مخاطبان یک اقدام مهم است. با این حال، اگر صفحات کلیدی شما مخفی بمانند، بی فایده است. برای جلوگیری از این اتفاق بهترین ترفند ساخت نقشه سایت می باشد. با اضافه کردن صفحات مهم وب سایت خود در نقشه سایت و به اشتراک گذاری آنها با موتورهای جستجوگر می توانید اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو صفحات شما را پیدا کرده و در آن می خزند.

– محتوای خود را سریع تر در نتایج به دیگران نمایش دهید: با استفاده از نقشه سایت، به دلیل بهینه سازی موتور جستجو کاربران می توانند محتواهای شما را سریعتر پیدا کنند. بنابراین، اگر به تازگی کسب و کاری را شروع کرده اید، به شدت توصیه می شود از نقشه سایت استفاده نمائید.

– تجزیه و تحلیل خزنده را ارائه دهید: می توانید از نقشه سایت برای تجزیه و تحلیل نحوه خزیدن موتورهای جستجو در وب سایت خود استفاده کنید. می توانید برای بدست آوردن تجزیه و تحلیل خزنده، از ابزارهای وب مستر موتور جستجو استفاده نمائید.

– ناوبری وب سایت خود را بهبود بخشید: نقشه وب سایت برای بازدیدکنندگان بسیار مفید است زیرا به عنوان ناوبری ثانویه عمل می کند و به آنها امکان می دهد آنچه را که در جستجوی آن هستند به سرعت پیدا کنند. نقشه سایت همچنین می تواند به خزنده ها کمک کند تا ساختار کامل وب سایت شما را راحت تر درک نمایند.

– ترافیک سایت خود را افزایش دهید: با استفاده از نقشه سایت می توانید محتواهای بیشتری را در نتایج به کاربران نمایش دهید که این موضوع می تواند باعث افزایش ترافیک وب سایت شما شود.

– بهبود برنامه ریزی وب سایت: نقشه سایت به شما کمک می کند تا سایت خود را حتی قبل از شروع ایجاد آن برنامه ریزی کنید. نقشه سایت می تواند به همین روش کار کند و به طراحان کمک می کند تا تعداد صفحات سایت و نحوه چیدمان آنها را درک نمایند.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه مدیریت دیتابیس وردپرس و بهینه‌سازی آن 

چگونه نقشه سایت بسازیم؟

اگر از وردپرس استفاده می کنید، ساخت سایت مپ کار چندان سختی نیست و می توانید با استفاده از افزونه های مختلفی اینکار را انجام دهید. در ادامه شما را با اموزش ساخت سایت مپ با بهترین افزونه ساخت سایت مپ آشنا می کنیم.

1- اموزش ساخت سایت مپ با افزونه All in One SEO

این بهترین افزونه سئو برای وردپرس است که ویژگی‌های مختلفی را فراتر از نقشه‌های سایت ارائه می‌دهد، مانند نشانه‌گذاری اسکیما، سئو ووکامرس، تجزیه و تحلیل سئو در صفحه و موارد دیگر.

اولین قدم این است که این افزونه را به وب سایت وردپرس خود اضافه کنید. برای انجام اینکار؛ وارد پیشخوان وردپرس خود شوید و سپس از بخش افزونه ها روی گزینه “افزودن” کلیک کنید. اکنون عبارت All in One SEO را جستجو کنید. سپس  بعد از اینکه افزونه به شما نشان داده شد، آن را نصب و فعال نمائید.

همچنین اگر با طریقه نصب افزونه آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می کنم که مطلب چگونه در وردپرس افزونه اضافه کنیم؟ راه های نصب پلاگین در وردپرس را مشاهده نمائید.

بعد از اینکه افزونه در سایت شما نصب شد، نقشه وب سایت به صورت پیش فرض در سایت شما فعال می شود. اما برای بررسی مجدد فعال بودن نقشه سایت یا سفارشی کردن آن، از داشبورد وردپرس خود به قسمت All in One SEO » Sitemaps بروید. سپس وارد بخش Enable Sitemap شوید و مطمئن شوید که این گزینه فعال است.

پس از اطمینان از فعال بودن نقشه سایت، می توانید نقشه سایت خود را تأیید کنید. برای انجام این کار، به سادگی می توانید بر روی دکمه Open Sitemap کلیک نمائید.

پس از کلیک بر روی دکمه، یک صفحه فهرست بندی شده از نقشه سایت خود را مشاهده خواهید کرد. چیزی همانند تصویر زیر:

به طور پیش فرض، این افزونه نقشه های سایت را برای پست ها، صفحات و دسته های شما ایجاد می کند. اگر یک فروشگاه آنلاین مانند فروشگاه ووکامرس دارید یا محصولاتی را در لیست دارید، نقشه سایت برای آنها نیز راه اندازی می شود.

همچنین می توانید نقشه سایت خود را به صورت دستی آزمایش یا مشاهده کنید. برای انجام این کار، از آدرس وب سایت خود بازدید کنید و در پایان /sitemap.xml را اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش افزودن انیمیشن به پس زمینه در المنتور با Marvy 

2- اموزش ساخت سایت مپ با افزونه Yoast SEO

اگر از افزونه یوآست سئو به عنوان افزونه سئوی وردپرس استفاده می کنید، به طور خودکار نقشه های سایت XML را برای شما فعال می کند. در اولین قدم باید این افزونه را در سایت خود نصب و فعال کنید.

پس از فعال‌سازی از بخش “سئو” روی گزینه “عمومی” کلیک کنید. سپس وارد تب Features یا همان ویژگی ها شوید. بعد از آن وارد قسمت XML Sitemap شوید و مطمئن شوید که فعال است. اگر فعال نبود خودتان آن را فعال کنید.

در مرحله بعد، روی دکمه “ذخیره تغییرات” کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شود.

برای تأیید اینکه آیا افزونه یک نقشه سایت برای شما ایجاد کرده است، می توانید بر روی آیکون علامت سوال در کنار گزینه XML sitemaps در صفحه کلیک کنید.

پس از آن، روی لینک “مشاهده نقشه سایت ” کلیک تا نقشه سایت خود را که توسط  افزونه یوآست سئو ایجاد شده است را مشاهده کنید. همچنین می توانید نقشه سایت خود را با اضافه کردن sitemap_index.xml در انتهای آدرس وب سایت خود مشاهده نمائید.

بهترین افزونه ساخت سایت مپ

خوشبختانه پلاگین های مختلفی در حال حاضر وجود دارد که به شما کمک می کنند تا بتوانید به سادگ یک نقشه سایت برای سایت خود ایجاد کنید. در ادامه شما را با بهترین افزونه آشنا خواهیم کرد.

1- افزونه Rank Math SEO

رنک مث شامل یک نقشه سایت با بارگذاری سریع است که با انواع پست های مختلف از جمله: پیوست ها، پروژه ها، انواع پست های سفارشی و غیره کار می کند. این شامل بسیاری از گزینه های دقیق برای سفارشی کردن نقشه سایت شما می باشد. برخی از ویژگی های این افزونه عبارت است از:

  • بارگذاری سریع
  • پشتیبانی از انواع پست سفارشی
  • ایجاد نقشه های سایت محلی
  • ایجاد نقشه های سایت ووکامرس
  • افزودن تصاویر در نقشه سایت
  • و…

2- افزونه All-in-One SEO

این پلاگین چندین نوع نقشه سایت از جمله: نقشه استاندارد XML، نقشه سایت خبری، نقشه وب سایت ویدیویی و نقشه سایت RSS را ارائه می دهد. نسخه رایگان این افزونه دارای انواع مختلفی از نقشه های سایت می باشد و به شما امکان فعال کردن فهرست‌ها، درون ریزی لینک‌ها در هر نقشه سایت، انتخاب انواع پست و طبقه‌بندی، غیرفعال کردن بر اساس تاریخ، غیرفعال کردن بر اساس نویسنده، وارد کردن آدرس های خاص و تنظیم تنظیمات پیشرفته را می ‌دهند. برخی از ویژگی های افزونه عبارت است از:

  • نقشه سایت استاندارد XML
  • نقشه وب سایت خبری
  • نقشه سایت ویدیویی
  • تنظیمات پیشرفته برای هر نوع نقشه سایت
  • و…

3- افزونه SEOPress

SEOPress یک نقشه سایت برای انواع پست، طبقه بندی، ویدئوها، تصاویر و HTML ایجاد می کند. ویژگی های نقشه سایت در نسخه رایگان اضافه شده است. تنظیمات موجود در افزونه بسیار ساده است و شما می توانید گزینه‌های کلی را برای انواع پست، طبقه‌بندی و نقشه‌های سایت به صورت مستقل تنظیم کنید. همچنین می توانید ترتیب مرتب سازی را تنظیم کرده و تاریخ انتشار را غیرفعال کنید. علاوه بر آن امکان حذف نقشه سایت از صفحات، پست ها و انواع پست های سفارشی وجود دارد. برخی از ویژگی های افزونه عبارت است از:

  • نقشه سایت XML
  • تصویر نقشه سایت
  • نقشه سایت HTML
  • گزینه های مستقل برای هر نوع
  • و…

4- افزونه Yoast SEO

همانطور که می دانید افزونه یوآست سئو یکی از برترین و محبوب ترین افزونه سئوی وردپرس است که علاوه بر قابلیت های فراوان، ویژگی نقشه سایت را نیز به شما می دهد. این گزینه در دو نسخه رایگان و پولی افزونه موجود است، بنابراین می توانید به سادگی برای سایت خود نقشه ایجاد کنید. نسخه رایگان افزونه شامل ویژگی های نقشه سایت است که به صورت پیش فرض فعال هستند. شما بر تعداد ورودی های نقشه سایت مدیریت کامل خواهید داشت. همچنین می توانید انواع پست هایی که نمی خواهید در نقشه سایت شما نمایش داده شوند را علامت گذاری کنید. برخی از ویژگی های افزونه عبارت است از:

  • تولید نقشه سایت به صورت خودکار
  • محدودکردن تعداد ورودی های نقشه وب سایت
  • افزودن نقشه سایت خارجی
  • مشاهده نقشه سایت
  • و…

5- افزونه Jetpack

Jetpack یک افزونه محبوب است که به شما امکان ساخت نقشه سایت را می دهد. نسخه رایگان با مجموعه ای از ابزارهای ترافیکی همراه است که شامل ویژگی های نقشه سایت می باشد. با استفاده از این پلاگین شما می توانید به صورت خودکار یک نقشه سایت برای پست ها و صفحات عمومی خود ایجاد نمائید. برخی از ویژگی های افزونه عبارت است از:

  • ایجاد نقشه های سایت برای صفحات و پست های عمومی
  • افزودن انواع پست سفارشی جدید
  • ساخت نقشه سایت برای گوگل نیوز
  • و…

6- افزونه Google XML Sitemaps

Google XML Sitemaps یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین پلاگین‌های نقشه سایت موجود برای وردپرس است که از چندین زبان مختلف پشتیبانی می کند و با نصب وردپرس چند سایتی سازگار است. می توانید افزونه را به گونه ای تنظیم کنید که بر اساس میانگین نظر اولویت بندی کند یا ویژگی اولویت را غیرفعال کنید. همچنین شامل فیلترهایی است که به افزونه های دیگر اجازه می دهد صفحات خود را به نقشه وب سایت اضافه کنند. نقشه های سایت شامل انواع پست، طبقه بندی و انواع پست سفارشی می باشد. برخی از ویژگی های افزونه عبارت است از:

  • شامل ترجمه های متعدد
  • سازگار با چند سایت
  • رابط کاربری ساده
  • و…

7- افزونه XML Sitemap & Google News

XML Sitemap & Google News یک نقشه سایت استاندارد و یک نقشه سایت برای گوگل نیوزایجاد می کند. شما می‌توانید مدیریت کنید که کدام نقشه‌های سایت فعال شوند، کدام پست‌ها و طبقه‌بندی‌ها اضافه شوند، اولویت چگونه محاسبه شود و… همچنین می توانید قوانین robots.txt را تنظیم و صفحات خارجی اضافه نمائید. برخی از ویژگی های افزونه عبارت است از:

  • ساخت نقشه برای گوگل نیوز
  • انتخاب انواع پست و طبقه بندی
  • اضافه کردن صفحات خارجی
  • اضافه کردن نقشه های سایت خارجی
  • سازگار با چند سایت
  • پشتیبانی از پلاگین های چندزبانه کردن سایت
  • و…

سوالات متداول

بهترین افزونه ساخت گوگل سایت مپ چیست؟

افزونه های مختلفی در این خصوص ارائه شده است که برخی از بهترین آنها عبارت است از: افزونه یوآست سئو، افزونه رنک مث و…

برای مشاهده سایت مپ چه کنیم؟

ساده ترین روش برای مشاهده نقشه سایت این است که عبارت sitemap_index.xml را در انتهای آدرس وب سایت خود اضافه و سرچ نمائید.

جمع بندی

نقشه سایت لیستی است که با XML ساخته شده که به موتورهای جستجوگر در مورد محتوای شما و ساختار وب سایت شما اطلاعات می دهد. آنها شامل نشانی‌های وب صفحه، آخرین باری که محتوا اصلاح شد، نوع محتوا و غیره می باشند. ما در این مطلب شما را با اهمیت استفاده از سایت مپ وردپرس و نحوه سایت آن آشنا کردیم. امیدوارم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: monsterinsights