You are currently viewing سرنوشت مبهم 191 وانت جدید در شهرداری

سرنوشت مبهم 191 وانت جدید در شهرداری


جعفر تشری هاشمی رئیس کمیته عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در دویست و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران و پس از ارائه گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و اشاره به مجوز خروج از مراسم گفت: شورای شهر به شهرداری تهران داد: شورای شهر تهران در روزهای پایانی سال گذشته به شهردار تهران اجازه داد تشریفات 2 میلیارد یورویی را به شهرداری واگذار کند تا خریدهای لازم را در این زمینه انجام دهد. تاکسی، اتوبوس، سیستم های هوشمند برای حمل و نقل شهری و خریدهای به طور کلی ضروری در حوزه حمل و نقل عمومی.

وی ادامه داد: معاون مالی شهرداری تهران در جریان تصویب مجوز خروج از تشریفات اعلام کرد به دلیل مهلت مقرر و ترس از دست دادن فرصت نمی توان وارد جزئیات شد. اما اکنون که فرصتی پیش آمده باید جزئیات این مجوز مشخص شود تا ابهامات و سوء تفاهمات برطرف شود و بتوانیم تا یک سال باقی مانده کارهای مورد قبول همشهریان عزیز را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه چندین بار در شورا درخواست کرده ام تا قبل از بهره برداری از خط پرند مشکلات قانونی با دولت حل شود، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران هزینه انرژی، تاسیسات، نگهداری و بهره برداری از مسیر را دولت پرداخت می کند. می داند که ربطی به شهرداری تهران ندارد و اکنون با وجود گذشت ماه ها از افتتاح این خط، مشکلات حقوقی همچنان پابرجاست.

رئیس کمیته عمران و امور حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: برای تکمیل این پروژه به جز ناوگان به منابع مالی زیادی نیاز داریم که با روال کنونی ایمن سازی آن 15 سال زمان می برد و آن هم به هیچ وجه به عنوان ناوگان، مخابرات، ایستگاه های میانی، سیگنالینگ و غیره قابل قبول نیست. باید در اسرع وقت ارائه شود.

وی تصریح کرد: تعداد مسافران مترو به دو میلیون مسافر در روز رسیده است که حاصل تلاش خوب مترو برای ارائه خدمات خوب است، اما از آنجایی که خدمات اتوبوسرانی مکمل مترو است. برای رسیدن به ظرفیت واقعی مترو باید شبکه های تکمیلی را از طریق ناوگان اتوبوسرانی تکمیل کنیم.

تشکری هاشمی با اشاره به اعتبارات شرکت مترو تهران گفت: حدود 2600 میلیارد تومان اعتبار سرمایه ای برای بهره برداری از مترو به شرکت تخصصی اعطا شد اما تا پایان سال گذشته 880 میلیارد تومان محقق شد، انتظار ما این است که منابع به درستی استفاده خواهد شد. البته دوستان گفته اند که قراردادهایی وجود دارد اما انتظار داریم تا پایان سال مالی این قراردادها انجام شود.

رئیس کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص موضوع اصل 12 و مبالغی که دولت باید از محل صرفه جویی بنزین به شهرداری تهران بدهد؛ وی گفت: دولت موظف است مبالغی را به شهرداری ها پرداخت کند. تا این مدت حدود 500 تا 600 میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شده اما در این مدت منابعی تامین نشده است. دولت موظف شد در سال 1401 مبلغ 500 هزار میلیارد تومان و بیش از 1000 میلیارد تومان پرداخت کند. به شهرداری در سال 1402 و این کلید حمایت از حمل و نقل شهری است که عملاً اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: آقای زاکانی در جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که 50 درصد قیمت خرید تاکسی برقی از آن محل را پرداخت خواهد کرد. اما می بینیم که هنوز در آگهی های تاکسی از ماده 12 و بودجه ای که دولت برای مترو تهران داده است خبری نیست. این تقریباً معادل 50 متر ساخت و ساز در سال است. امیدواریم با توجه به حضور آقای زاکانی در کابینه توجه بیشتری به این امر شود. خوشحالیم که علاوه بر اقداماتی که در شهرداری تهران انجام می دهیم؛ دولت نیز باید به تعهدات خود عمل کند.

هاشمی درباره قراردادهای اتوبوسرانی گفت: هنوز متوجه نشدیم که آیا قراردادی با کشور خارجی در حوزه اتوبوسرانی بسته شده است یا خیر. این مشکل صفر و یک است و حد وسط ندارد. باید روشن شود. در صورت انعقاد قرارداد؛ برنامه آن به چه ترتیب و شکلی است و اگر هنوز به نتیجه نرسیده است. باید به مشکلات او اشاره کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خرید اتوبوس گفت: به یاد داریم که شهردار در جلسه شورای شهر اعلام کرد ظرف چهار ماه اتوبوس ها را تحویل می دهد که البته درست بود و حرفه ای. اما هنوز هم چون مدت زیادی از این اعتبار می گذرد، شک داریم که آیا این قراردادها منعقد شده اند یا خیر.

وی در خصوص وانت های شهرداری تهران گفت: گفته می شد 191 دستگاه وانت برای کمک به تاکسیرانی در سطح شهر تهران تحویل داده شده است که سرنوشت این وانت ها مشخص نیست و اکنون پس از پیگیری های متعدد متوجه شدیم که حدود 40 دستگاه از این ون ها هنوز شماره گذاری نشده اند.

هاشمی افزود: همانطور که متوجه شدیم تعدادی وانت به شرکت توسعه تجارت شهر ارسال شد که ماهیت آنها را نمی دانیم و نمی دانیم با چه هدفی ساخته شده اند. برای جابجایی مسافران از طریق اپلیکیشن شهرزاد داده شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: این شرکت در حالی جابجایی مسافر را انجام می دهد که میانگین تردد در شهر تهران به ازای هر وانت ۱۹ و نیم نفر است. اگر حتی با موتور سیکلت سفر می کردند. شاید بتوانند مسافران بیشتری را حمل کنند. مردم ما از نبود حمل و نقل عمومی رنج زیادی می برند.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)