You are currently viewing روش نگهداری و بسته بندی بهینه برای ورق فلز گالوانیزه

روش نگهداری و بسته بندی بهینه برای ورق فلز گالوانیزه


یکی از مهم ترین نکاتی که در تولید ورق گالوانیزه باید به آن توجه کرد، بسته بندی و نگهداری مناسب است. زیرا این امر در آینده تاثیر بسزایی بر کیفیت این فلزات و در نتیجه ارزش و کاربرد آنها خواهد داشت.

ورق های گالوانیزه به دلیل وجود روکش روی روی سطح خود در برابر عوامل متعددی مانند خوردگی، زنگ زدگی و … نیز مقاوم هستند و به همین دلیل از آنها برای ساخت قطعات و محفظه لوازم و دستگاه های مختلف استفاده می شود. اما در صورت عدم رعایت نکات بهینه نگهداری و بسته بندی ورق های گالوانیزه، این فلزات نیز مانند سایر محصولات آهن و فولاد دچار اکسیداسیون، زنگ زدگی، خوردگی، ظاهر ناهموار و خواص نامتعادل می شوند.

بسته بندی مناسب ورق های گالوانیزه می تواند نقش مهمی در استفاده نهایی از این فلزات داشته باشد. همچنین از آسیب های احتمالی در حین حمل و نقل، بارگیری، تحویل و ذخیره سازی جلوگیری می کند. در صورتی که بسته بندی این فلزات با پوشش محافظ روی ورق ها انجام نشود، خطرات از دست رفتن و کاهش کیفیت آنها در تماس با اجسام یا سطوح سخت افزایش می یابد. این اتفاقات به ویژه در هنگام حمل و نقل از کارخانه به انبار یا تحویل به خریداران رخ می دهد. یکی دیگر از مزایای بسته بندی مناسب فولاد گالوانیزه این است که به افزایش مقاومت محصول در برابر بارگذاری وزنی کمک می کند.

نکات مهم نگهداری ورق فلزی گالوانیزه

قبل از اینکه به انواع بسته بندی ورق گالوانیزه که در ادامه به آن پرداخته ایم بپردازیم، قصد داریم نکات مهم نگهداری از این فلزات را که بعد از بسته بندی نیز اهمیت دارند، بیان کنیم. این نکات شامل موارد زیر است:

  • • نگهداری رول یا ورق گالوانیزه در محیطی عاری از آب، رطوبت و خوردگی به جلوگیری از نفوذ این عوامل به بسته بندی و تخریب پوشش روی کمک می کند.
  • • قرار دادن فلزات در فضای بسته و دور از اجسام نوک تیز و سطوح سخت نیز پوشش روی را محکم نگه می دارد و در نتیجه عمر ورق گالوانیزه را افزایش می دهد. این موضوع بسته به نوع بسته بندی متفاوت است. زیرا بسته هایی وجود دارند که در برابر خراش و ترک بسیار مقاوم هستند.
  • • در هنگام حمل و نقل مراقب باشید تا از خراش هایی که ممکن است به سطح داخلی و خارجی رول وارد شود، جلوگیری کنید
  • • قرار دادن لیبل و تگ های صحیح روی رول یا ورق گالوانیزه: این برچسب ها شامل مشخصات فنی محصول، کارخانه سازنده، وزن رول و تاریخ ساخت می باشد.
  • • بر اساس تاریخ تولید ورق گالوانیزه، باید به صورت دوره ای این فلزات را در صورت نگهداری طولانی مدت بررسی کنید و از آسیب احتمالی به آنها جلوگیری کنید.
  • جلوگیری از قرار گرفتن فولاد گالوانیزه در مجاورت مواد شیمیایی یا چسب با بسته بندی مناسب: به طور کلی مواد شیمیایی یا بوی آنها می تواند به پوشش سطح یا فلز پایه ورق های گالوانیزه نفوذ کرده و به تدریج باعث ایجاد رسوب و خوردگی در آن شود.
  • • در صورت عدم پوشاندن محل نگهداری، ورق ها باید با استفاده از بسته بندی مناسب و ایجاد پارتیشن های سقفی در برابر اکسیداسیون و رطوبت جوی محافظت شوند. زیرا اگر ورق گالوانیزه دچار لایه های اکسیدی شود، این محصول ظاهر زیبای خود را از دست داده و طول عمر آن نیز کاهش می یابد.
  • • در صورت مشاهده شوره سر و یا آسیب های دیگر در سطح ورق فلزی باید سریعاً از روش های تعمیر ورق گالوانیزه استفاده کنید تا این آسیب به قسمت های دیگر نفوذ نکند.
  • • مواد به کار رفته در بسته بندی باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و همچنین مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی ساخته شود.

رعایت تمامی این نکات در زمان نگهداری به حفظ ورق گالوانیزه از آسیب های ذکر شده کمک می کند و این مشکل از کاهش قیمت رول گالوانیزه در سایزهای مختلف جلوگیری می کند. زیرا همانطور که می دانید وجود آسیب سطحی از نظر زبری، تحمل ابعادی، نوع بسته بندی، شوره سر و …. باعث کاهش خواص محصولات گالوانیزه و در نتیجه کاهش ارزش مادی آنها در زمان فروش خواهد شد.

انواع روش های بسته بندی ورق گالوانیزه

به طور کلی روش های مختلفی برای بسته بندی ورق گالوانیزه وجود دارد که همگی به نحوی از آسیب دیدن سطح و خواص ورق فلزی گالوانیزه جلوگیری می کنند. علاوه بر این با بسته بندی مناسب می توان حمل و نقل آسان تری را برای این فلزات فراهم کرد و این مشکل باعث افزایش مدت زمان نگهداری و نگهداری فولاد گالوانیزه می شود. قبل از بررسی روش ها، بهتر است بدانید که هنگام بسته بندی ورق های گالوانیزه باید به خوبی از نوارهای فولادی مراقبت کنید و به یاد داشته باشید که از تجهیزات ایمنی مخصوص استفاده کنید. همچنین رعایت نکات نگهداری بالا که به خوبی توضیح داده شد، برای طول عمر بیشتر فلزات ضروری است. اما روش های اصلی بسته بندی ورق های گالوانیزه شامل 5 دسته است که در ادامه به شرح هر کدام می پردازیم:

بسته بندی 601

ساده ترین روش بسته بندی ورق گالوانیزه با نام 601 شناخته می شود و لبه های داخلی و خارجی ورق گالوانیزه را کاملا محافظت می کند. از دیگر ویژگی های این نوع بسته بندی عدم استفاده از روکش های محافظ سطح پلاستیکی می باشد. بنابراین از بسته بندی 601 بیشتر زمانی استفاده می شود که نگهداری طولانی مدت ورق گالوانیزه در نظر گرفته نشود.

پکیج 601 ایمنی بسیار کمتری نسبت به سایر بسته های غلتکی گالوانیزه ارائه می دهد. بنابراین برای تحویل سریع به مشتریان و استفاده همزمان استفاده می شود.

بسته بندی 621

یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین انواع بسته بندی ورق گالوانیزه روش 621 نام دارد و از نوارهای استیل، کاغذ ضد آب و … استفاده می کند. مزیت این روش نسبت به روش قبلی شامل نگهداری نسبتا طولانی ورق ها به همراه شرایط ایمن حمل و نقل و بارگیری برای محصول و افراد است.

در صورت بسته بندی ورق گالوانیزه به این روش، تمام سطوح رول ها به خوبی پوشانده می شود و علاوه بر آن استفاده از کاغذ ضد آب در لبه ها از نفوذ رطوبت و اکسیداسیون در لبه های داخلی و خارجی ورق گالوانیزه جلوگیری می کند. . ورق خواهد بود. لازم به ذکر است که در این روش از نوارهای فولادی شعاعی و محیطی برای استحکام رول بیشتر استفاده می شود. به این ترتیب، 2 تسمه جانبی و 4 تسمه شعاعی به طور مرتب دور کل رول پیچیده می شود و در هنگام حمل و نقل و نگهداری آن را قوی تر می کند.

بسته بندی 631

نوع دیگری از بسته بندی که برای محصولات فولادی گالوانیزه استفاده می شود، بسته بندی نوع 631 است که معمولاً استفاده از نوارهای فولادی، رادیال، پالت های چوبی و کاغذهای ضد آب برای بسته بندی و محافظت از ورق گالوانیزه است.

بسته بندی 631 نیز مشابه مدل 621 است. بنابراین حفاظت کامل از لبه های داخلی و خارجی و سطح رول یا ورق گالوانیزه انجام می شود، اما تفاوت اصلی این دو روش را باید در نظر داشت. همانطور که در روش قبلی ذکر شد، از نوارهای محیطی و شعاعی استفاده می شد، اما روش 631 شامل استفاده از پالت های چوبی است که در زیر ورق های نورد قرار می گیرند و در نتیجه از حرکت ناگهانی آنها جلوگیری می شود.

بسته بندی 641

در این قسمت کامل ترین روش پیچیدن ورق های گالوانیزه را که 641 نامیده می شود را بررسی می کنیم. در پیچیدن به این روش از کاغذهای ضد آب برای محافظت از سطح رول استفاده می شود. بنابراین سطح غلطک ها کاملا ایمن است. در قسمت دوم از سه تسمه محیطی و 6 تسمه شعاعی به عنوان اجزای اصلی پکینگ رول استفاده شده است تا لبه های داخلی و خارجی رول ها به طور دقیق پوشش داده شود.

بسته بندی 641 به عنوان کامل ترین روش، امنیت بالایی برای ورق ها در برابر آسیب و ضربه های مکانیکی ایجاد می کند و البته قیمت بسیار بالایی نیز دارد. عمدتاً برای محیط هایی که شرایط حمل و نقل شدیدتری دارند استفاده می شود و برای حداکثر محافظت از غلتک های گالوانیزه در نظر گرفته شده است. نگهداری کویل های گالوانیزه بسته بندی شده به روش 641 برای مدت طولانی امکان پذیر است اما از طرفی این روش برای سازنده مقرون به صرفه نخواهد بود.

بسته بندی 651

بسته بندی روش 651 بیشتر برای صادرات ورق گالوانیزه به کشورهای دیگر انجام می شود. زیرا محافظت کامل از سطح و لبه های مختلف را فراهم می کند. حمل و نقل رول گالوانیزه به این روش به دلیل وجود پالت های چوبی در زیر آن آسان تر است. رویه رول ها کاملا با کاغذ ضد آب پوشانده شده است و برای بحث قیمت و صادرات آنها استفاده از روش 651 برای بسته بندی بهترین گزینه است.