You are currently viewing کدام بانک ها بیشترین وام را به اشخاص وابسته دارند؟

کدام بانک ها بیشترین وام را به اشخاص وابسته دارند؟


بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در مجموع حدود ۲۹۰ سجاف به اشخاص مرتبط ۲۳ بانک و موسسه اعتباری تسهیلات اعطا شده است. گفتنی است بانک خاورمیانه، مسکن، ایران و ونزوئلا و صنعت و معدن آمار مربوطه موسسات خود را منتشر نکردند.

مشاهده می شود که بانک آینده بیشترین میزان تسهیلات اشخاص وابسته را در بین بانک ها و مؤسسات و همچنین دارای بیشترین نسبت وام غیرجاری از تسهیلات اشخاص وابسته بوده است. این در حالی است که نسبت وجوه غیرجاری به اشخاص وابسته اکثر بانک ها کمتر از 1 درصد کل وجوه تایید شده توسط بانک مربوطه است.

کدام بانک ها بیشترین تسهیلات را به اشخاص مرتبط ارائه کرده اند؟

بررسی ها نشان داد که بانک آینده بیشترین میزان تسهیلات را به افراد مرتبط خود ارائه کرده است که ارزش آن حدود 139 فقره اعلام شده است. این در حالی است که بیش از 63 درصد از تسهیلات اشخاص وابسته بانک آینده در دسته تسهیلات غیرجاری است یعنی دو ماه یا بیشتر از سررسید قراردادی آن تسهیلات گذشته است.

بانک شهر، ایران زمین و موسسه اعتباری ملت از دیگر موسسات اعتباری هستند که حجم بالایی از تسهیلات به اشخاص مرتبط ارائه می‌کنند. مشاهده می شود که ارزش تسهیلات اشخاص وابسته این بانک ها و موسسات اعتباری در پایان سال 1402 به ترتیب 29، 27 و 25 همت ثبت شده است.

بر اساس محاسبات انجام شده، بانک پاسارگاد با 18 فقره تسهیلات همات به اشخاص وابسته و بانک رفاه ملت به ترتیب حدود 10.9 وام اشخاص وابسته را به خود اختصاص دادند. همچنین رقم مذکور برای گردشگری و بانک روزانه حدود 7 سجاف اعلام شده است.

بررسی ها نشان می دهد که نسبت تسهیلات غیرجاری به تسهیلات اشخاص وابسته در تمامی بانک های مذکور به جز بانک آینده در پایان اسفند 1302 کمتر از 1 درصد بوده است. به اشخاص مرتبط در زمان مورد بررسی.

بانک های پیشرو کمترین تسهیلات را به اشخاص مرتبط می دهند

سایر بانک ها از جمله پارسیان، سامان، ملی و سینا نیز حدود 1 تا 2 بار اقدام به وام دادن به افراد یا نهادهای مرتبط با آنها کرده اند که ارزش سهم غیرجاری آنها کمتر از 1 درصد برآورد شده است. از سوی دیگر بانک‌های سپه، تجارت، کارآفرین، کشاورزی، توسعه صادرات، اقتصاد نوین و سرمایه در پایان اسفند ماه 1402 کمتر از 1 همت از اشخاص ذی‌ربط را اعلام کرده‌اند، همچنین پست بانک و تعاونی ته‌سهان هیچ گونه تسهیلات نداشتند. بیش از 50 میلیارد تومان به کشورهای مرتبط تا تاریخ مورد بررسی.

گفتنی است از بین بانک هایی که کمتر از 1 فقره تسهیلات همت به اشخاص مرتبط اعطا کردند، تنها بانک سپه و تجارت حدود 31 و 24 درصد وجوه غیرجاری و بانک کشاورزی 2.8 درصد تسهیلات غیرجاری غیرجاری داشتند. وجوه به اشخاص وابسته سایر بانکها از گروه مشخص شده کمتر از 1 درصد هستند.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)