You are currently viewing خروج نرخ سود از کانال صعودی ماه های اخیر

خروج نرخ سود از کانال صعودی ماه های اخیر


به گزارش اکو ایران، در هفته منتهی به 14 اردیبهشت ماه 1403 نرخ بین بانکی در کانال 23.5 درصد باقی ماند، این در حالی است که مجموع وام های اعطایی بانک مرکزی در دو بازار آزاد و وام عادی بانکی از ابتدای سال جاری کاهش یافته است. سالی که بودند

همانطور که نرخ بین بانکی الگوی حرکت سایر نرخ های بهره را در اقتصاد تعیین می کند، سیاست گذار پولی نیز به نرخ بین بانکی توجه می کند و می تواند با استفاده از ابزارهایی مانند وام دهی منظم و عملیات بازار آزاد بر تغییرات نرخ بهره تاثیر بگذارد.

ثبات نسبی نرخ سود بین بانکی در هفته گذشته

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بین بانکی در هفته منتهی به 14 اردیبهشت 1403 معادل 23.51 درصد بوده که نسبت به هفته گذشته تقریبا ثابت مانده است.

نرخ بین بانکی یک نرخ سود توافقی در بازار بین بانکی است که در آن بانک‌هایی که کمبود منابع دارند با منابع نقدی مازاد از بانک‌ها وام می‌گیرند و در ازای آن نرخ سود توافقی می‌پردازند. سررسید این نوع قراردادها حدود 24 تا 48 ساعت می باشد.

به طور کلی وقتی فشار تقاضا در بازار بین بانکی بیشتر از فشار عرضه باشد، نرخ بهره شروع به افزایش می کند و اگر فشار عرضه از تقاضا بیشتر شود، نرخ سود کاهش می یابد.

روند کاهش نقدینگی بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون

مشاهده می شود که مجموع انبساط پول بانک مرکزی با استفاده از وام های عادی و بازار آزاد در هفته گذشته حدود 205 سجاف بوده است که نسبت به هفته گذشته حدود 8 سجاف کاهش داشته است. به همین ترتیب مشاهده می شود که انبساط کلی پولی بانک مرکزی در هفته اول اردیبهشت نسبت به هفته پایانی فروردین ماه کاهش یافته و نرخ بین بانکی نیز همزمان از 23.52 به 23.51 کاهش یافته است که می توان گفت: تقریبا ثابت مانده است.

آمارهای نرخ سود و انبساط پولی بانک مرکزی در دو بازار مذکور نشان می‌دهد که بر خلاف روند مرتبط با فصل زمستان، هر دو شاخص مذکور روند صعودی داشته‌اند، در حال حاضر علاوه بر کاهش کل انبساط پولی بانک مرکزی در 1403 د نرخ سود نیز از کانال صعودی خارج شده و در کانال 23.5 درصد تثبیت شده است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)