معرفی انواع طراحی سایت

با گسترش روزافزون فناوری و رشد تجارت در فضای اینترنت، نیاز مردم و سازمان ها به وب سایت ها برای ارتباط با افراد دیگر افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از کارا آی تی، روش های مختلفی برای طراحی سایت وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در این مقاله سعی داریم انواع وب سایت و طراحی سایت را معرفی کنیم.

طراحی سایت مهارت ایجاد و اجرای صفحات وب است. طراحی وب در واقع فرمت گرافیکی صفحات وب است که محتوا و محتوای آن صفحه را نشان می دهد.

یک سایت باید ظاهر زیبا و کلماتی داشته باشد که در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب کند. علاوه بر ظاهر، محتوا و نوع کدنویسی سایت، امنیت سایت، سئو و… در طراحی انواع سایت ها بسیار مهم هستند.

پس زمینه برای طراحی وب

در ابتدا همه وب سایت ها با کدهای HTML بسیار ساده ایجاد می شدند. HTML یک زبان نشانه گذاری فرامتن است که ساختار ساده ای به صفحات وب مانند سرفصل ها، پاراگراف ها، لینک ها به صفحات و غیره می دهد.

با توسعه روزافزون وب سایت ها، زبان HTML نیز گسترش یافت و صفحات وب ظاهر پیچیده تری به خود گرفتند. در ابتدا از جداول برای چیدمان صفحات وب استفاده می شد، اما این روش با ظهور زبان CSS منسوخ شد.

فناوری هایی مانند استفاده از پایگاه داده یکپارچه، زبان های برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP، ASP، ASP.net و غیره. منجر به تغییرات بیشتر در ساختار وب سایت ها شد. طراحی وب سایت به صورت واکنش گرا یا ریسپانسیو یکی از مواردی است که امروزه کاربران به آن توجه می کنند.

همچنین با ورود فناوری های انیمیشن به صفحات وب مانند فلش، ظاهر وب بیش از پیش تغییر کرده و فرصت های جدیدی در اختیار سازندگان رسانه و طراحان وب قرار گرفته است.

طراحی وب سایت

انواع سایت ها

وب سایت ها بر اساس یک برنامه خاص و نوع کدنویسی به چند دسته تقسیم می شوند:

● وب سایت های ثابت

این سایت ها به گونه ای طراحی شده اند که تمامی اطلاعات لازم در آنها قرار می گیرد. برای ایجاد تغییرات در سایت باید با کدنویسی سایت آشنا باشید. تقریبا اکثر این سایت ها با HTML طراحی شده اند. این سایت ها کد نویسی بسیار کمی دارند و به همین دلیل سرعت بارگذاری بالایی دارند. این کاهش حجم کد باعث خوانایی سایت توسط موتورهای جستجو می شود.

این سایت ها نسبت به سایت های دیگر هزینه بسیار کمتر و امنیت بیشتری دارند. توجه داشته باشید که از آنجایی که این سایت ها توسط مدیران و صاحبان سایت قابل تغییر نیستند، به روز رسانی اولیه امکان پذیر نیست و عموماً برای مواردی که نیاز به تغییر محتوای یک یا دو بار در سال دارند استفاده می شود.

● وب سایت های پویا

دسترسی به بخش مدیریت این نوع سایت ها بر خلاف نوع داینامیک رایگان است و صاحب سایت می تواند هر زمان که بخواهد محتوای سایت را تغییر دهد. اکثر سایت های پویا با PHP، ASP.Net و ASP نوشته شده اند. از زبان هایی مانند CSS و Silverlight نیز برای افزودن قابلیت های بیشتر استفاده می شود.

قالب اصلی سایت توسط طراح نوشته می شود و سپس مدیر سایت محتوای مورد نظر را برای سایت ایجاد می کند. مزیت اصلی این سایت ها عدم محدودیت در ایجاد، تغییر یا حذف محتوا، تصاویر و صفحات و … است.

با استفاده از زبان های طراحی سایت پیشرفته برای ساخت این سایت ها، می توانید ویژگی هایی مانند صفحات هوشمند، فرم ها، صفحات جستجو و موارد دیگر را اضافه کنید. استفاده از کدهای پیچیده در این نوع سایت ها باعث کاهش سرعت بارگذاری آنها می شود.

وب سایت پویا و وب سایت استاتیک

● پورتال

پورتال ها سایت های کامل و جامعی هستند که چندین هدف را در یک سایت انجام می دهند. یعنی چندین سایت پویا در کنار هم قرار می گیرند تا به اهداف خاصی دست یابند.

به عنوان مثال پورتال های خبری که از چندین سایت پویا تشکیل شده اند و هر کدام از آنها امکانات خاصی را ارائه می دهند. تمام ویژگی های یک سایت پویا را می توان در یک پورتال خبری یافت.

● سایت های فلش

این نوع سایت های استاتیک و نیمه دینامیک با نرم افزار خاصی طراحی می شوند. این سایت ها ثابت هستند، توسط طراح سایت ایجاد شده و قابل تغییر نیستند.

مزیت این سایت ها گرافیک زیبا و انیمیشن های جذاب آنهاست. اما این سایت ها توسط موتورهای جستجو خوانده نمی شوند و سرعت بارگذاری بسیار پایینی دارند.

طراحی سایت با وردپرس

وقتی صحبت از طراحی وب سایت وردپرسی می شود، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای راه اندازی و ایجاد وب سایت و وبلاگ است. وردپرس به زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده و توسط MySQL نیز پشتیبانی می شود.

در حال حاضر بیش از 76 میلیون وب سایت در دنیا با این CMS راه اندازی می شوند. وردپرس برای پیاده سازی انواع وب سایت های شخصی، وب سایت های خبری، وب سایت های عکاسی، ارائه های تجاری، طراحی وب سایت فروشگاهی، وب سایت های اجتماعی، دانشگاهی و غیره استفاده می شود. استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارای مزایای بسیاری است

در نسخه های جدیدتر نظارت و رفع می شوند. چندین افزونه نیز برای امنیت بیشتر در دسترس است.

● انعطاف پذیری: وردپرس انعطاف پذیرترین سیستم مدیریت محتوا است که به شما امکان طراحی و تغییر را می دهد.

https://professionalweb.ir/انواع-طراحی-سایت-چیست؟/