You are currently viewing مقاصد ترانزیت دریایی با حداقل امکانات؛  تحمل بار 400 میلیون نفر با چه شرایطی

مقاصد ترانزیت دریایی با حداقل امکانات؛ تحمل بار 400 میلیون نفر با چه شرایطی


به گزارش اکو ایران؛ به گفته فعالان اقتصادی در حوزه ناوگان و حمل و نقل دریایی، فرسودگی ناوگان، نبود ناوگان مناسب، ناکافی بودن ظرفیت ناوگان نسبت به حجم صادرات و ناکارآمدی سیستم حمل و نقل چندوجهی از مهمترین موانع است. مشکلات و ناکارآمدی های این مسیر مهم تجاری مبتنی بر برنامه ریزی است، ایران در تلاش است تا به بندر ترانزیتی منطقه تبدیل شود و محموله های حداقل 400 میلیون نفری را جابه جا کند، طرحی که به دلیل حداقل امکان با اما و اگرهایی مواجه شد. تحقق او در خصوص کمبود امکانات در حوزه دریایی، صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس کمیته صادرات اتاق بازرگانی ایران، خاطرنشان می کند: سازمان کشتیرانی تنها 200 کانتینر یخچال دار برای حمل محصولات فاسد شدنی دارد که بیش از 50 درصد ما را تشکیل می دهد. صادرات و واردات برخی از آنها فرسوده و غیرقابل استفاده هستند.

در این نشست محمد لاهوتی رئیس کمیته صادرات اتاق ایران نیز با اشاره به شرایط ویژه ای که کشتیرانی ایران برای صادرکنندگان در نظر گرفته است، تاکید کرد: صادرکنندگانی که در حوزه حمل و نقل دریایی فعال هستند در حوزه صادرات با مشکلات جدی مواجه هستند. ، هم در بخش ظروف یخچال دار و هم در بخش ظروف یخچال دار. چه بخش غیر یخچالی دارند؟

وی افزود: متولیان کشتیرانی برای این مشکلات راهکارها و پیشنهادهایی دارند اما به نظر می رسد صادرکنندگان اطلاعات کمی از خدمات کشتیرانی دارند و اطلاع رسانی در این زمینه به خوبی انجام نشده است.

نبود تسهیلات برای کاهش هزینه های صادرکنندگان

نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه سازمان کشتیرانی امکانات زیادی در بندرعباس و بوشهر ندارد که بتواند هزینه های صادرکننده را کاهش دهد.

به گفته نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، کمبود امکانات در بنادر کشور وجود دارد در حالی که طبق برنامه، ایران باید به بندر ترانزیتی منطقه تبدیل شود و محموله های حداقل 400 میلیونی را جابه جا کند. مردم.

وی با بیان اینکه اتاق ایران آمادگی مشارکت در ساخت اسکله های مناسب در بنادر را دارد، گفت: آمادگی داریم در جلسات مشترک مشکلات مربوط به نوسازی امکانات لجستیکی را شناسایی و در حل آنها سرمایه گذاری و مشارکت کنیم.

با فعال کردن خطوط شناور مشکل را کاهش دهید

در ادامه این نشست معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی ایران با تشریح توانمندی ها و امکانات سازمان کشتیرانی گفت: حمل و نقل درب منزل یکی از خدمات مهم ما برای صادرکنندگان است. بدین ترتیب با ایجاد مرکزی در خود حمل و نقل، می توانیم کالا را از کارخانه به مقصدی در کشور دیگر حمل کنیم و این رویه در کشور مقصد نیز قابل انجام است. با اجرای این طرح مشکل تجار در بندر و فرآیند ترخیص کالا از گمرک کاهش می یابد. امیر بیات درباره راه اندازی خطوط شناور در قاره آفریقا نیز خاطرنشان کرد: خطوط جدیدی برای تردد به نقاط مختلف قاره آفریقا راه اندازی شده است و کشتی های ما هر 25 روز یک بار این مسیر را طی می کنند.

معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی ایران همچنین به مشکل توقف طولانی مدت کشتی ها در بنادر روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: با اقداماتی که انجام داده ایم سرعت کار را به نحو مطلوبی افزایش داده ایم تا مسیر کشتی را فعال کنیم. کریدور شمال – جنوب

حمل و نقل کانتینری به چین تقریبا رایگان است

محمدرضا احمدی زاده، مدیرعامل شرکت کانتینری سازمان کشتیرانی نیز گفت: کشتیرانی با وجود محدودیت ها خطوط خود را با نقاط مختلف باز نگه داشت، به طوری که در فرودین ماه امسال نسبت به مدت مشابه 38 درصد رشد حمل بار صادراتی داشته است. در سال گذشته حمل و نقل محصولات پتروشیمی در وضعیت قرمز قرار داشت.

وی با اشاره به ارائه خدمات حمل و نقل برای صادرکنندگان برای رقابت پذیری بیشتر آنها، ادامه داد: سازمان کشتیرانی برای برخی کالاهای صادراتی که قیمت بالایی ندارند از جمله مصالح ساختمانی، سرامیک و طیف وسیعی از محصولات صادراتی، بسته های تخفیفی در نظر گرفته است. این امر باعث می شود صادرکنندگان ما بتوانند با رقبای خارجی رقابت کنند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ایران در حمل کالاهای صادراتی به چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد رشد داشته است، افزود: هزینه حمل کانتینرهای 40 فوتی ما در مسیر چین تقریبا رایگان است.

احمدی زاده افزود: یکی دیگر از خدماتی که به صادرکنندگان ارائه می کنیم، بیمه ای است که توسط کشتیرانی ایران به صورت رایگان برای محصولات صادراتی ارائه می شود. هر کانتینر 20 فوتی صادراتی معادل 10000 دلار و 40 فوتی معادل 20000 دلار بیمه شده است و تجار در صورتی که ارزش کالای صادراتی خود بیشتر باشد می توانند مابه التفاوت را پرداخت کنند.

وی همچنین از خرید بیش از 400 نوع کانتینر یخچال دار خبر داد و گفت: در نوسازی و توسعه پیشرو بوده و در حال به روز رسانی و نوسازی ناوگان خود تا حد امکان هستیم.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)