You are currently viewing جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه طلا، خانه و خودرو / چه کسانی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند؟

جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه طلا، خانه و خودرو / چه کسانی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند؟


به گزارش اکو ایران، مهدی محدی بیکن نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در 190 کشور به عنوان پایه مالیاتی تعریف می شود، یعنی مالیاتی که از مابه التفاوت قیمت خرید و فروش اخذ می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان امور مالیاتی، به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، خرید خانه پنج میلیاردی و فروش آن به قیمت 6 میلیارد برای صاحب خانه یک میلیارد سود دارد که البته مالیات مربوط به آن است. تعدیل تورمی هم داریم که بر اساس داده های بانک مرکزی از آن کسر می شود.

محدی بک نظر تاکید کرد: دلالان، دلالان و سودجویان در بازارهایی مانند املاک، خودرو، ارزهای دیجیتال، ارزها و سکه باید از مالیات بر عایدی سرمایه بترسند.

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، مردم عادی نباید از این قانون هراس داشته باشند زیرا در طرح مالیات بر عایدی سرمایه چهار نوع دارایی در نظر گرفته شده است. املاک با کاربری ها و شهرت های مختلف، اتومبیل، سکه و طلا، جواهرات و ارزهای دیجیتال.

محدی بک نظر تاکید کرد: کسانی که می خواهند خانه بهتری بخرند مشمول این مالیات نمی شوند، واگذاری خانه به فرزندان و خرید خودرو جدید مشمول قانون مذکور نیست.

خرید 100 خودرو مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، اگر شخصی 100 خودرو بخرد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود مگر اینکه بخواهد آن را بفروشد و سود کرده باشد.

بر اساس اظهارات موحدی بک نظر، در این طرح افرادی که برای خود، همسر و فرزندان خود خودرو خریداری کنند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه سه سال تنفس وجود دارد که پس از تصویب این قانون آغاز می شود. به گفته وی، صاحبان املاک مشمول قانون به مدت سه سال می توانند آنچه را که دارند بفروشند بدون اینکه از سود آنها مالیات گرفته شود.

این مشاغل مالیات نمی پردازند

محدی بک نظر اظهار داشت: بر اساس ماده 81 قانون مالیات های مستقیم کشاورزان مشمول مالیات نیستند که شامل انواع صنایع اعم از دامپروری و زنبورداری می شود و برخی از معافیت ها شامل پایه های مالیاتی است که از جمله آنها می توان به مالیات اشاره کرد. سود بانکی؛ حدود 40 درصد از اقتصاد کشور یا بدون مالیات یا معاف از مالیات است.

بر اساس اظهارات سخنگوی سازمان امور مالیاتی، حساب های شخصی و تجاری سلبریتی ها شناسایی شده و حتی شرکت های تبلیغاتی همکار با آنها رصد و برخی از آنها در حال پرداخت مالیات هستند.

محدی بک نظر تاکید کرد که منکر فرار مالیاتی نیست، اما تمام تلاش سازمان بر این است تا با استفاده از تمامی بانک های اطلاعاتی موجود، حساب های تجاری را شناسایی و از آنها مالیات دریافت کند.

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، این سازمان مجری قانون است و تضمینی برای اخذ مبلغ مشخصی از مالیات نمی دهد، شاید در جایی فسادی صورت گرفته یا مالیات ناعادلانه ای ثبت شده است، اما تمام تلاش سازمان امور مالیاتی بر این است. برای تحقق عدالت مالیاتی

امسال فروش زیر 18 میلیارد تومان مشمول مشارکت است

موحدی بیک نظر تاکید کرد: کسانی که امسال زیر 18 میلیارد تومان فروش سالانه دارند مشمول تبصره 100 می شوند و مالیات محاسبه شده برای آنها به صورت اقساطی دریافت می شود.

بر اساس اظهارات سخنگوی سازمان امور مالیاتی، بر اساس بررسی های انجام شده در سال 1400، 88 درصد از سهم مالیاتی کشور توسط 5 درصد مودیان مالیاتی که اکثراً شرکت های بزرگ هستند، پرداخت شده است.

به گفته محدی بک نظر، این شرکت ها به دلیل شفافیت بیشتر و تمرکز بیشتری که سازمان امور مالیاتی روی آنها دارد، مالیات درستی می پردازند، اما بخشی از معافیت آنها براساس قانون است، البته پیشنهادهایی برای محدود کردن معافیت ها داشتیم.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در حال پیگیری بخشی دیگر از سازمان مالیاتی و کاهش معافیت ها در اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم هستیم، گفت: در حال پیگیری است.

به گفته موحدی باکن‌نظر، اقتصاد غیرشفاف یا غیررسمی چیز خوبی نیست و بر اساس برآوردهای بین‌المللی حتی در آمریکا حدود 8 درصد اقتصاد به همین شکل عمل می‌کند، این رقم برای سوئد 12 درصد، برای ایتالیا 22 درصد است. و حدود 10 درصد در ایران 18 درصد است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: بسیاری از کشورها با استفاده از ابزارهای مالیاتی و اقتصادی سعی در کاهش اقتصاد غیررسمی دارند، به عنوان مثال مالیات بر عایدی سرمایه 100 سال پیش در آمریکا مطرح شد.

به گفته محدی بیک نظر، در این میان بستر مناسب ثبت اطلاعات باعث افزایش شفافیت و کاهش اقتصاد غیررسمی می شود اما رقم آن هرگز صفر نخواهد شد.

شهروندان خارجی نیز مشمول مالیات می شوند

محدی بک نظر اظهار داشت: هر خارجی که بخواهد در ایران کار کند مشمول قانون مالیات مستقیم می شود و کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی غیر ایرانی مشمول طرح مالیات بر عایدی سرمایه می شوند.

معامله گران طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند

بر اساس اظهارات سخنگوی سازمان امور مالیاتی، اعتراض طلافروشان از اوایل دی ماه سال گذشته آغاز شد که به حوزه مالیاتی ارتباطی ندارد، اما آنها نسبت به ثبت اطلاعات خود در کل تجارت اعتراض دارند. بنابراین در صورتی که معامله گران طلا دارای تاییدیه سیستم کل معاملات باشند، نیازی به ثبت مجدد اطلاعات در سامانه مالیاتی نیست.

موحدی باکن‌نظر تاکید کرد: خیال دلالان طلا راحت باشد که در صورت ثبت اطلاعات موجودی طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند زیرا اساساً این قانون برای افراد غیرتجاری اعمال می‌شود.

طلای زینتی تا سقف ۱۵۰ گرم از مالیات بر عایدی سرمایه معاف است

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، طلای مورد استفاده مردم مانند جواهرات مستعمل تا سقف 150 گرم برای هر نفر مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود، بیش از این مقدار مربوط به زمانی است که مقدار معینی مدت زمانی است و شخص قصد فروش آن را دارد.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)