You are currently viewing اسکریپت چیست؛ بررسی انواع کاربردهای Script در وب

اسکریپت چیست؛ بررسی انواع کاربردهای Script در وب


بارگذاری…

مفهوم Script چیست؟ اسکریپت برنامه‌های کوچکی هستند که با استفاده از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی نوشته شده‌اند که هدف اصلی آن جلوگیری از انجام وظایف تکراری و خودکار کردن از آن‌ها است. اسکریپت‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کار متفاوتی را ارائه می‌دهند. درک انواع مختلف اسکریپت‌ها و زمان استفاده از آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام نوع را می‌خواهید بنویسید. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با تعریف اسکریپت چیست و انواع اسکریپ آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از اسکریپت چیست؟

مانند همه برنامه نویسی‌ها، اسکریپت‌نویسی راهی برای ارائه دستورالعمل‌ها به کامپیوتر است تا بتوانید به آن بگویید چه کاری را در چه زمانی انجام دهد. برنامه‌ها را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که به صورت دستی توسط کاربر (با کلیک کردن روی دکمه‌ها در رابط کاربری گرافیکی یا وارد کردن دستورات از طریق خط فرمان) یا با استفاده از برنامه‌های دیگر (یا ترکیبی از هر دو) با آن‌ها تعامل داشته باشد. در واقع اسکریپت سندی است که شامل صحنه، شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها و مسیرهای صحنه برای فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و نمایش‌های صحنه است.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه گوگل آنالیتیکس برای وردپرس 

تفاوت بین اسکریپت نویسی و کدنویسی چیست؟

در پاسخ باید گفت که اسکریپت نویسی فقط نوع خاصی از کدنویسی محسوب می‌شود و شما می‌توانید کدنویسی یا برنامه‌نویسی را به عنوان یک اصطلاح جمعی برای ارائه دستورالعمل‌ها به کامپیوتر در نظر بگیرید. این دستورالعمل‌ها می‌‌توانند طیف وسیعی از عمل‌ها را به دست آورند، از ساخت صفحات وب و نوشتن برنامه‌‌ها گرفته تا خودکارسازی دستگاه‌‌های اینترنت اشیا، طراحی پایگاه‌‌های داده یا توسعه یک سیستم عامل جدید و…

یکی از ویژگی‌های مهم اسکریپت‌ها این است که دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌کنند که توسط برنامه دیگری در حین اجرا خوانده و اجرا می‌شوند. در اصطلاح فنی، دستورالعمل‌های یک اسکریپت در زمان اجرا تفسیر می‌شوند. در مقابل، کدنویسی پیش از اجرا در سایر زبان‌های برنامه‌نویسی کامپایل می‌شود. شما می‌توانید این را به عنوان بسته‌بندی دستورالعمل‌های آماده برای استفاده در نظر بگیرید. این بدان معناست که شما هر بار که آن‌ها را اجرا می‌کنید، همان رفتار را دریافت خواهید کرد، اما اگر قصد دارید تغییری ایجاد کنید، باید برنامه را دوباره در یک بسته جدید کامپایل و دوباره آن را تحویل دهید.

کاربردهای اسکریپ

از آنجایی که اسکریپت‌ها هنگام اجرا دستورالعمل‌هایی را برای سایر برنامه‌های کامپیوتری ارائه می‌دهند، برای ایجاد تجربیات پویا بسیار مناسب هستند. یکی از مزیت‌های قالب توجه و کاربردهای اسکریپ، توسعه وب است. در واقع یک صفحه وب متشکل از متن و تصاویر را تصور کنید که می‌توانید یک نسخه ثابت از آن صفحه وب با HTML و CSS ایجاد کنید.

انواع اسکریپت

  • اسکریپت شبکه‌های اجتماعی: از این نوع اسکریپت می‌توان برای فروش لایک و فالور استفاده کرد.
  • اسکریپت خبرخوان: برای جستجوی خبر از وب‌سایت‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امکان را دارد که متن کامل خبر را دریافت کند.
  • اسکریپت خبری: از این برای ایجاد پلتفرم‌های خبری استفاده می‌شود.
  • اسکریپت فروشگاهی: این در طراحی و ایجاد انواع فروشگاه‌های اینترنتی کاربرد داشته و می‌تواند تمامی نیازهای یک فروشگاه را تامین کند.
  • اسکریپت فاکتور: اگر قصد ایجاد سیستم فاکتور در سایت خود را دارید، یک اسکریپت فاکتور می‌تواند نیازهای شما را برای ساخت انواع فاکتور‌های حرفه‌ای برآورده کند.
  • اسکریپت مدیریت فایل: از این نوع اسکریپت برای مدیریت و آپلود فایل استفاده می‌شود.
  • و…

بیشتر بخوانید: آموزش افزودن Preloding Animation به وردپرس 

سوالات متداول

زبان اسکریپتی چیست؟

زبان اسکریپت ‌نویسی نوعی زبان برنامه‌نویسی است که اجرای وظایف را برای شما خودکارسازی می‌‌کند.

جمع‌بندی

می‌توانید اسکریپت نویسی را زیرمجموعه ای از برنامه‌نویسی و زبان‌های برنامه نویسی را به عنوان یک خانواده خاص از زبان‌های برنامه نویسی در نظر بگیرید. همانطور که مشاهده کردید، اسکریپت نویسی به طور گسترده ‌در توسعه وب برای ایجاد تجربیات پویا و پاسخگو و ایجاد امکان تولید صفحات از قالب‌ها استفاده می‌شود. اما برنامه نویسی به وب‌سایت‌ها محدود نمی‌شود. ما در این مطلب شما را با تعریف اسکریپت چیست و انواع اسکریپ آشنا کردیم. امیدواریم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.