You are currently viewing آموزش نحوه جلوگیری از فیلتر شدن سایت در ایران

آموزش نحوه جلوگیری از فیلتر شدن سایت در ایران


بارگذاری…

فیلترینگ سایت که معمولا به عنوان “نرم افزار کنترل محتوا” شناخته می‌شود، بخشی از نرم‌افزار است که برای محدود کردن وب‌سایت‌هایی که کاربر می‌تواند در رایانه خود بازدید کند، طراحی شده است. این برنامه‌ها به آدرس سایت مورد نظر نگاه می‌کنند و از طریق محتوای سایت کلمات کلیدی محدود شده را جستجو می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند که آیا اتصال را مسدود کنند یا اجازه دهند. فیلترها اغلب به عنوان یک برنامه افزودنی مرورگر، به عنوان یک برنامه مستقل روی رایانه یا به عنوان بخشی از یک راه حل امنیتی کلی نصب می‌شوند. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با تعریف فیلترینگ سایت چیست و آموزش جلوگیری از فیلتر شدن سایت آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

فیلترینگ سایت چیست؟

فیلتر کردن محتوا فرایندی است که شامل استفاده از نرم‌افزار یا سخت‌افزار برای نمایش و یا محدود کردن دسترسی به صفحات وب و سایر موارد مشکوک است. شرکت‌ها اغلب به عنوان بخشی از فایروال‌های اینترنتی خود از فیلتر مبتنی بر محتوا که به عنوان فیلتر اطلاعات نیز شناخته می‌شوند، استفاده می‌کنند. فیلتر محتوا به شرکت‌ها کمک می‌کند تا سیاست‌های شرکت را در مورد استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی اجرا کنند.

فناوری فیلتر کردن وب، دسترسی به وب کاربران را مدیریت می‌کند. این می‌تواند شامل کنترل بر روی وب‌سایت‌ها که کاربران می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند، چه کاربران محتوا می‌توانند مشاهده کنند و کدام پرونده‌ها را می‌توانند بارگیری کنند. به عنوان مثال، یک سیستم می‌تواند از دسترسی کاربران به وب‌سایت‌های قمار جلوگیری کند.

فیلتر محتوا چگونه کار می‌کند؟

فیلتر محتوا با شناسایی الگوهای محتوا مانند: اشیاء در تصاویر یا رشته‌های متنی کار می‌کند که نشانگر محتوای نامطلوب است که باید محدود یا نمایش داده شود. شبکه‌های سازمانی فیلترهای محتوا را به روش‌های مختلف درج می‌کنند. همچنین مدیران شبکه می‌توانند فایروال‌ها، سرورهای پستی، روتر و سیستم نام دامنه (DNS) را پیکربندی تا محتوای ناخواسته یا مخرب را فیلتر کنند.

بیشتر بخوانید: برندینگ یا برندسازی چیست + بررسی اهمیت Branding 

دلایل فیلتر شدن سایت

فیلتر شدن سایت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مدیران وب‌سایت‌ها است. در واقع در صورتی که گوگل به محتوای نامناسبی در سایت شما برخورد کند یا اقداماتی که انجام می‌دهید خلاف قوانین گوگل باشد، یک هشدار امنیتی به کاربران در مرورگر نمایش می‌دهد که این سایت مشکوک یا نامعتبر است. علاوه بر آن، نوعی دیگر فیلتر نیز داریم که توسط کشور انجام می‌شود. یعنی اگر شما محتوای نامناسبی در سایت یا شبکه اجتماعی خود منتشر کنید که آن می‌تواند محتوای سیاسی، تصاویر نامناسب و… باشد، سایت شما محدود شده و کاربران اجازه ورود به آن را نخواهند داشت.

نحوه جلوگیری از فیلتر شدن سایت

تا اینجای مطلب شما را با تعریف فیلترینگ سایت چیست و دلایل فیلترنیگ سایت آشنا کردیم. حال در ادامه مطلب قصد داریم آموزش جلوگیری از فیلتر شدن سایت را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

برخی نکات وجود دارد که با دانستن آنها می‌توانید از سایت خود در برابر انواع فیلترها محافظت کنید. به عنوان مثال در صورتی که وب‌سایت شما فیلتر شده است و قصد دارید آن را رفع فیلتر کنید، باید در ابتدا بدانید که به چه دلیل وب شما فیلتر گردیده است، بعد از آن می‌توانید اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید. همچنین می‌توانید با دریافت یکسری مجوزها از جمله ساماندهی و نماد اعتماد الکترونیکی تا حدود خیلی زیادی از سایت خود در برابر انواع فیلترها مراقبت کنید.

1- محتوای نامناسب که خارج از قوانین است را تبلیغ نکنید

محتوای نامناسب از علل فیلتر شدن سایت است. اضافه کردن تبلیغات نامناسب که با قوانین کشور تضاد است می‌تواند یکی از دلایل بزرگ برای فیلتر کردن سایت باشد که شما باید از آن دوری کنید. بسیاری از وب‌سایت‌ها هستند که بدون اینکه خودشان متوجه باشند، محتواهای نامناسبی را تبلیغ می‌کنند که در این چنین شرایطی ربات‌ها و متخصصین با مشاهده این تبلیغات و پیدا کردن محتوای نامناسب، سایت را از دسترس خارج کرده و فیلتر می‌کنند. بنابراین قبل از اینکه هر گونه تبلیغی در سایت خود اضافه کنید، از مناسب بودن و امن بودن آن مظمئن شوید.

2- به سایت‌هایی که فیلترشده است لینک ندهید

یک دلیل فیلتر شدن سایت، لینک دادن به سایت فیلترشده است. همچنین ممکن است بدون اینکه در سایت خود محتوایی قرار دهید، بازهم سایت شما فیلتر شود. در این صورت این احتمال وجود دارد که شما به سایت‌هایی که قبلاً فیلتر شده است، به صورت اتفاقی لینک داده باشید. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از لینک‌دهی، سایت مقابل را بررسی کنید که فیلتر نشده باشد.

3- عدم رعایت قانون کپی رایت

عدم رعایت قانون کپی رایت نیز یک علت فیلتر شدن سایت است. کپی رایت یعنی شما بدون اجازه صاحب اثر، محتوا، فایل، طراحی و… را در سایت خود عیناً منتشر می‌کنید. در این صورت اگر آن سایت که شما از آن کپی برداری کرده‌اید، از شما شکایت کند این احتمال وجود دارد که سایت شما فیلتر شود. بنابراین قبل از کپی کردن محتوا یا هر چیز دیگر مطمئن شوید که قانون کپی رایت را رعایت می‌کنید.

بیشتر بخوانید: ریبرندینگ چیست؟ آشنایی با مراحل و اصول Rebranding (بازسازی برند) 

سوالات متداول

فیلترینگ چیست؟

به عبارت ساده اگر در سایت یا شبکه اجتماعی خود محتوایی منتشر کنید که خلاف قوانین کشور است، شبکه شما فیلتر می‌شود و تا زمان رفع فیلتر، کاربران نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

چطور از فیلتر شدن سایت در ایران جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از فیلترشدن سایت روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها عبارت هستند از: محتوای نامناسب در سایت خود منتشر نکنید، به سایت‌هایی که فیلترشده اند لینک ندهید و…

جمع‌بندی

فیلترینک یک موضوع بسیار داغ و مهم است که اگر می‌خواهید با آن روبه رو نشوید، باید آن را جدی بگیرید. خوشبختانه روش‌های مختلفی وجود دارد که با کمک آنها می‌توانید از سایت خود در برابر انواع فیلترینگ محافظت کنید. به همین منظور ما در این مطلب شما را با تعریف فیلترینگ سایت چیست و آموزش جلوگیری از فیلتر شدن سایت آشنا کردیم. امیدواریم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: techtarget