You are currently viewing ARM هسته های پردازنده Cortex-X925 و Cortex-A725 را به همراه پردازنده های گرافیکی جدید معرفی کرد.

ARM هسته های پردازنده Cortex-X925 و Cortex-A725 را به همراه پردازنده های گرافیکی جدید معرفی کرد.


لوگوی جدید هسته های پردازنده جدید و همچنین پردازنده های گرافیکی ویژگی های جدید و بهبود یافته ای را برای چیپست های آینده معرفی کرد. پردازنده‌های گرافیکی سه بخش را پوشش می‌دهند: بخش پرچم‌دار Immortalis-G925، بخش پرچم‌دار Mali-G725، و تلفن‌های اولیه و ساعت‌های هوشمند نیز از Mali-G625 استفاده می‌کنند. هسته های پردازنده ARM نیز شامل مدل های Cortex-X925 و Cortex-A725 هستند. Cortex-X925 جایگزین Cortex-X4 به عنوان هسته پرچمدار جدید می شود، در حالی که Cortex-A725 ارتقاء تدریجی را نسبت به Cortex-A720 به ارمغان می آورد.

هسته های پردازنده ARM Cortex-X925 و Cortex-A725

هسته Cortex-X925 جایگزین Cortex-X4 می‌شود و تغییرات نام‌گذاری را برای هماهنگی با دیگر هسته‌های ARM ایجاد می‌کند.

هسته جدید 15 درصد عملکرد IPC بالاتر را نوید می دهد. همچنین شامل انتقال به فرآیند 3 نانومتری و فرکانس بالاتر 3.6 گیگاهرتز است.

هسته های پردازنده ARM Cortex-X925 و Cortex-A725

عملکرد هوش مصنوعی تا 46٪ سریعتر از Cortex-X4 است، چیزی که در گوشی های پرچمدار از سال 2025 احساس خواهید کرد.

Cortex-A720 شامل یک هسته Carmedi است و 25٪ کارآمدتر از A720 است، در حالی که فرآیند 3 نانومتری آن و همچنین حافظه نهان L2 بزرگتر نوید عملکرد بالاتر با مصرف انرژی کمتر را می دهد.

Cortex-A520 اساساً مشابه A510 است، اما به فرآیند 3 نانومتری نیز می‌رود که می‌تواند به کاهش مصرف انرژی حتی بیشتر کمک کند.

انتظار می رود Armv9.2 زیربنای چیپست های پرچمدار سامسونگ، مدیاتک و کوالکام باشد که خط تولید گوشی های هوشمند در سال 2025 را تامین خواهد کرد.

پردازنده های گرافیکی ARM

Imortalis نسل سوم پردازنده گرافیکی ARM است که بر روی ردیابی پرتو متمرکز شده است و حتی اگر به ردیابی پرتو اهمیتی نمی دهید، G925 بهبودهای هیجان انگیز ارمغان را برای حداکثر کارایی و کارایی به ارمغان می آورد.

پردازنده های گرافیکی ARM

در مقایسه با Immortalis-G720، G925 جدید می تواند بازی ها را با نرخ فریم 37 درصد بالاتر رندر کند. از سوی دیگر، سازندگان گوشی های هوشمند می توانند این پردازنده گرافیکی را برای عملکرد بهینه کنند. هنگامی که هر دو پردازنده گرافیکی در یک سطح عملکرد هدف قرار می گیرند، G925 تا 30٪ انرژی کمتری مصرف می کند.

ARM حتی اعداد خاصی را برای بازی های خاص ارائه می دهد. عملکرد Genshin Impact هنگام آزمایش با GPU جدید 49٪ افزایش یافت، در حالی که عملکرد Roblox تا 46٪ افزایش یافت. این شرکت همچنین بازی های محبوب دیگری مانند Call of Duty Mobile، Diablo Immortal، Day After Tomorrow، Fortnite و PUBG Mobile را آزمایش کرد و بهبود عملکرد را از 29٪ تا 72٪ گزارش کرد.

با این حال، در طول سال ها، توسعه دهندگان مدل های پیچیده تری را با هندسه بیشتر معرفی کرده اند. به عنوان مثال، Fortnite و Genshin Impact هر سال شاهد افزایش 9-11 درصدی پیچیدگی هندسی هستند.

گرافیک‌ها نیز پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شوند، بنابراین shadow shader‌ها شاهد افزایش زمان رندر (27-43٪ بیشتر از سال گذشته) هستند. سایه بان ها همچنین رنگ هر پیکسل را با استخراج بافت ها و اعمال نور و افکت ها محاسبه می کنند.

بازی هایی که از ردیابی پرتو استفاده می کنند نیز از Imortalis-G925 بهره مند خواهند شد. صحنه هایی با اشیاء پیچیده را می توان تا 52 درصد سریعتر رندر کرد. توسعه دهندگان بازی همچنین می توانند بین کیفیت گرافیک و عملکرد یکی را انتخاب کنند. G925 شفافیت های ردیابی پرتو را 27 درصد سریعتر ارائه می کند، اما اگر توسعه دهندگان کیفیت کمی کاهش یافته را انتخاب کنند، عملکرد GPU تا 52 درصد افزایش می یابد.

بهبود کارایی و عملکرد نیز عالی است. ARM حداکثر تعداد هسته ها را از 16 در G720 به 24 هسته در Immortalis-G925 افزایش داد. گفته می شود که G925 با هسته های کمتر، حداکثر تا 10، قابل تنظیم است.

تعداد هسته ها چیزی است که Mali-G725 (6-9 هسته) و Mali-G625 (1-5 هسته) را از هم جدا می کند. در حالی که هنوز ویژگی‌های ردیابی پرتو در این پردازنده‌های گرافیکی وجود دارد، هوش مصنوعی روند فعلی است و احتمالاً در آینده آن را در گوشی‌های هوشمند بیشتری خواهید دید. چیپست ها معمولا دارای NPU های اختصاصی هستند، اما بار پردازش AI اغلب بین CPU، GPU و NPU توزیع می شود.

Immortalis-G925 در مقیاس بندی تصویر با استفاده از شبکه های عصبی 30 درصد سریعتر از G720 است. سایر وظایف پردازش تصویر، مانند تقسیم بندی و طبقه بندی (یعنی انتخاب اشیاء مختلف در یک صحنه و تشخیص اینکه آنها چه هستند)، شامل افزایش 41 درصدی بود. GPU همچنین می تواند برای پردازش زبان و وظایف گفتار به متن استفاده شود، جایی که 50 درصد بهتر از مدل قبلی خود است.

این فقط سخت افزار نیست، ARM روی نرم افزار نیز تمرکز دارد. این شرکت با Epic Games همکاری کرده است تا رندر دسکتاپ Unreal Engine 5 خود را به اندروید بیاورد. این شامل بهینه‌سازی فناوری نورپردازی Lumen برای پردازنده‌های گرافیکی ARM است. این شرکت همچنین با گوگل و مدیاتک برای بهبود چارچوب عملکرد پویا اندروید کار می کند که به توسعه دهندگان اجازه می دهد عملکرد را در زمان واقعی بر اساس دمای چیپ ست تنظیم کنند.