You are currently viewing کف و سقف وام کار در سال 1403

کف و سقف وام کار در سال 1403


به گزارش اکو ایران، وام قرض الحسنه برای اشتغال انفرادی در سال جاری 150 میلیون تومان و برای کارفرمایان حداکثر 4 میلیارد تومان است. بانک مرکزی ضمن ابلاغ این بخشنامه شرایط ضمانت این وام را تشریح کرد.

بانک مرکزی در بخشنامه ای به بانک های عامل شرایط پرداخت وام اشتغال زایی در سال 1403 را اعلام و تاکید کرد: سقف فردی ابزار وام اشتغال زایی 1500 میلیون ریال و سقف کارفرما برای استخدام تعداد متقاضیان تعیین شده است. متناسب با سقف فرد تا سقف 40000 میلیون ریال و مدت. بازپرداخت ابزار مذکور 7 سال است.

همچنین سقف تسهیلات انفرادی طبقات اعلامی در نظر گرفته شده توسط مؤسسات ذی‌نفع، در صورت تأیید صنوف شغلی توسط کمیته‌های پولی و اعتباری بانک مرکزی، 3000 میلیون ریال تعیین و سقف جمعی این اقشار نیز باید تعیین شود. 40 درصد از کل منابع تخصیص یافته به موسسه تعیین شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی متقاضیان وام ۱۵۰ میلیون تومانی تنها با حضور ضامن یا تایید و ارائه سفته می توانند این وام را دریافت کنند. آن دسته از افرادی که درخواست تسهیلات 300 میلیون تومانی دارند نیز می توانند با ارائه دو ضامن معتبر از این وام استفاده کنند. البته این متقاضیان در صورت داشتن ضامن می توانند با گواهی و ارائه سفته نیز از این تسهیلات استفاده کنند.

متقاضیان دریافت وام 200 میلیون تومانی نیز می توانند بر اساس ماده 7 آیین نامه اعطای تسهیلات خرد درخواست خود را ارائه کنند.

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در سال 1402، در مجموع 5 هزار و 646 همات اعتبار در قالب تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی توزیع شد و ارزش تسهیلات پرداختی قرض الحسنه بیش از این رقم برآورد شد. 453 همات.

افزایش سهم قرض الحسنه از وجوه پرداختی

به گزارش اکو ایران، به طور کلی حدود 90 درصد از تسهیلات قرض الحسنه در قالب تسهیلات اولیه، ازدواج و تولد فرزند به مصرف کننده نهایی یا خانوار پرداخت می شود، اما آمارها نشان می دهد که هر ساله سهم کمی از قرض. تسهیلات الحسنه -حسنه نیز به صورت اشتغال، وجوه ثابت، کمیته امداد، کمک های ایثارگری یا رفاهی به دست سازمان ها یا صاحبان مشاغل پرداخت می شود.

در سال گذشته، در مجموع 52.2 درصد از 453 فقره وام بررسی شده به عنوان کمک های اساسی برای بخش های مختلف اقتصادی پرداخت شده است.

همچنین 31 درصد وام قرض الحسنه برای ازدواج و 8 درصد برای فرزندآوری است.

از سوی دیگر، حدود 4 درصد نسبت ابزار وام اشتغال و 4 درصد در کمیته امداد ارزیابی می شود. وام های ایثارگری و رفاهی با سهم یک درصد کمترین در بین وام های قرض الحسنه محسوب می شود.

به همین ترتیب نسبت تسهیلات ازدواج در سال 1402 نسبت به سال 1401 کاهش چشمگیری داشته و در عوض نسبت وام ضروری افزایش یافته است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)