You are currently viewing چه کسانی نمی توانند مجوز کسب و کار بگیرند؟

چه کسانی نمی توانند مجوز کسب و کار بگیرند؟


برای راه اندازی کسب و کار باید پروانه کسب صادر شود. گواهی ای که روند قانونی خدمات شما را تایید می کند. برای دریافت این مجوز باید به چند نکته توجه کرد. یکی از مهمترین موارد طبقه بندی است که برای جواز کسب در نظر گرفته اند. یعنی باید با توجه به نوع کسب و کار و خدماتی که ارائه می دهید، به یکی از اتحادیه ها مراجعه کنید تا مجوز کسب و کار تولیدی، خدماتی، توزیعی یا فنی را دریافت کنید. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما تولید کالاهای مختلف است، نیاز به مجوز ساخت دارید و یا اگر در زمینه خدمات فنی فعالیت می کنید، باید مجوز فنی داشته باشید. همچنین دو مجوز توزیع و خدمات وجود دارد که برای سایر مشاغل در نظر گرفته شده است.

در هر صورت این مجوزها به همه تعلق نمی گیرد و ممکن است شامل برخی از مشاغلی که در ادامه به آنها می پردازیم نباشد. اما اگر بتوانید آن را تهیه کنید، قطعا کاربردهای زیادی برای شما خواهد داشت.

مزیت دریافت جواز کسب چیست؟

از آنجایی که جواز کسب با توجه به نوع کسب و کار دارای دسته بندی های مختلفی می باشد، شرایط اخذ آن نیز متفاوت است. اما اگر بتوانید با تکمیل تمامی مدارک و شرایط لازم این گواهینامه را دریافت کنید، علاوه بر افزایش اعتبار خود در نزد مردم، مزایای زیادی نیز خواهید داشت که به چند مورد اشاره می کنیم:

  • برای پرداخت هزینه های مالی مربوط به مشاغل مختلف وام و وجوه بانکی دارید

  • استفاده از نرخ صنعتی گاز و برق در مشاغلی که هزینه زیادی برای این امر پرداخت می کنند.

  • اخذ بیمه تکمیلی برای کارکنان تحت پوشش پست های مختلف.

  • فرصت شرکت در نمایشگاه های بین المللی داخلی و خارجی جهت ارائه خدمات و محصولات خود و دستیابی به فروش بالاتر

  • فرصتی برای ثبت برند و لوگوی تجاری خود در بازار بین المللی و ایجاد اعتماد در بین مشتریان

  • امکان دریافت کمک هزینه سوخت برای مشاغلی مانند ریخته گری که هزینه زیادی برای سوخت گیری پرداخت می کنند.

  • امکان اخذ کارت بازرگانی واردات و صادرات کالاهای مختلف

افرادی که شرایط اخذ مجوز را ندارند

جواز کسب به مشاغل مختلف به صورت دائم و موقت اعطا می شود. مدل موقت یک ساله است و در صورت نیاز می توانید آن را تمدید کنید. اما مدل دائمی 5 سال اعتبار دارد و نیازی به تمدید سالانه ندارد. البته هر دو مجوز دارای شرایط خاصی هستند و ممکن است برخی افراد واجد شرایط جواز کسب نباشند.

عدم ارائه گواهی آزادی یا پایان خدمت

یکی از شرایط اصلی اخذ مجوز گواهی پایان خدمت می باشد. بنابراین اگر آقا هستید و گواهی پایان خدمت رسمی ندارید، این مجوز به شما تعلق نمی گیرد. حتی افرادی که معافیت پزشکی دارند یا در حال تحصیل هستند باید مدارک مربوطه را به همراه داشته باشند تا بتوانند مجوز رسمی فعالیت خود را دریافت کنند.

عدم ارائه سند مالکیت یا قرارداد اجاره

دومین مورد در مورد اخذ جواز کسب، تعیین وضعیت ملکی سندیکا است. این بدان معناست که چه مالک و چه مستاجر، برای صدور پروانه کسب باید سند مالکیت یا اجاره نامه ارائه دهید. عدم وجود این مدارک به هیچ وجه قابل قبول نیست و به شما مجوز داده نخواهد شد. البته در کنار این اسناد می توان از مبایعه نامه یا تصمیمات مربوط نیز برای این منظور استفاده کرد.

جنسیت

متأسفانه در کشور ما زنان نمی توانند مستقیماً برای کسب برخی مشاغل مجوز بگیرند. البته این قانون فقط برای مشاغلی مانند صندلی، آرایشگاه مردانه و مشاغل مشابه وجود دارد. تنها راه حل موجود برای دریافت مجوز برای این مشاغل، استخدام یک مهماندار آقایی است که بتواند این کار را انجام دهد.

اعتیاد به مواد مخدر

نداشتن گذشته بد و اعتیاد به مواد مخدر یکی از مراحل اخذ مجوز مشاغل مختلف است. بنابراین، در صورت اعتیاد به مواد مخدر یا سایر مواد مخدر و یا داشتن سابقه کیفری بد، فرآیند اخذ جواز کسب دشوار خواهد بود. البته شاید با کمک مشاوران مجموعه های مختلف بتوان درصد اخذ مجوز را تا حدودی افزایش داد.

عدم دریافت گواهینامه آموزشی

برای راه اندازی کسب و کار باید آموزش های لازم مربوط به فعالیت و نوع خدمات خود را تکمیل کنید. حتی اگر تمامی مدارک و مراحل را به درستی و با دقت تکمیل کرده باشید، اما هنوز این دوره آموزشی ده ساعته را در مراکز مربوطه گذرانده باشید، به هیچ عنوان مجوزی به شما تعلق نمی گیرد. این به شما امکان می دهد تا در مورد زمینه کاری خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

عدم ارائه گواهی سلامت

اصنافی که قصد فعالیت در زمینه مواد غذایی و آشامیدنی را دارند باید از مرکز بهداشت شهرستان خود گواهی سلامت دریافت کنند. در غیر این صورت مجوز صدور پروانه کسب به این افراد داده نخواهد شد. زیرا این نوع مشاغل با تغذیه و سلامت افراد ارتباط مستقیم دارد و سلامت و تندرستی آنها باید از هر لحاظ مورد تایید قرار گیرد.

برای دریافت مجوز یک مجموعه معتبر ثبت کنید

برای راه اندازی کسب و کار نیاز به مجوز رسمی داریم که به ما اجازه فعالیت قانونی را بدهد. این مجوز به جلب اعتماد مشتریان کمک می کند و به نوعی به رشد کسب و کار کمک می کند. حتی می توانید لوگوی برند خود را ثبت کنید تا محبوبیت بیشتری داشته باشید.

همانطور که در این مقاله ذکر شد، با رعایت شرایط خاصی امکان اخذ جواز کسب وجود دارد و برخی افراد نمی توانند این مجوز را دریافت کنند. البته ممکن است قوانینی وجود داشته باشد که ما از آن بی خبر باشیم و از طریق آن بتوان مجوز مربوطه را دریافت کرد. بنابراین بهترین راه حل این است که از مجموعه هایی مانند Registru بخواهید اقدامات لازم را برای اخذ مجوز قانونی انجام دهند.

ثبت نام موسسه ای بسیار معتبر برای ثبت نام و اخذ مجوزهای رسمی می باشد. مشاورین این مجموعه با سوابق و تجربه بالای خود می توانند پروانه کسب را برای شما ثبت کرده و ظرف مدت 15 روز در اختیار شما قرار دهند.