You are currently viewing ووکامرس یا پرستاشاپ؛ WooCommerce بهتر است یا PrestaShop؟

ووکامرس یا پرستاشاپ؛ WooCommerce بهتر است یا PrestaShop؟


راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از ابزارهایی همچون ووکامرس و پرستاشاپ بسیار ساده و لذت‌بخش است. اما اینکه کدامیک از اینها عملکرد بهتری دارند ممکن است برای بسیاری از کاربران سوال باشد. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با ووکامرس یا پرستاشاپ و اینکه کدام بهتر است آشنا کنیم. امیدوارم تا انتهای این آموزش ما را همراهی کنید.

پرستاشاپ یا ووکامرس (WooCommerce یا PrestaShop)

هر دو پرستاشاپ و ووکامرس به شما امکان دسترسی به تمام ویژگی‌های اساسی فروشگاهی را که لازم دارید، می‌دهند که برخی از اینها شامل: فروش انواع محصولات، جمع‌آوری پرداخت، پیگیری سفارشات و غیره است. در ادامه مطلب شما را با توضیحاتی در خصوص هر دو ابزار آشنا می کنیم:

ووکامرس چیست؟

ووکامرس بی‌تردید یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین افزونه های وردپرس است که به شما این امکان را می‌دهد تا سایت خود را به سادگی به یک فروشگاه اینترنتی بزرگ تبدیل کنید. اگر شما صاحب یک وبلاگ و یا هر سایت دیگر هستید، می‌توانید به سادگی افزونه ووکامرس را در سایت خود نصب تا قابلیت‌های فروشگاهی به سایت شما اضافه شود. این برنامه دارای انواع افزودنی‌های مختلف رایگان و حرفه‌ای است که بسته به نیازهای مربوط به کاربران مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. با ووکامرس می‌توانید محصولات فیزیکی و دیجیتالی، اشتراکی و خدماتی خود را بفروشید. همچنین به شما امکان می‌دهد موجودی، پرداخت فرآیند را مدیریت و گزینه‌های حمل و نقل و مالیاتی را به طور موثر مدیریت نمائید. برخی از ویژگی‌های این افزونه عبارت است از:

  • به کاربران امکان می‌دهد فروشگاه‌های خود را از طریق پیشخوان وردپرس مدیریت کنند.
  • از کمپین‌های بازاریابی مانند تخفیف، کدهای کوپن، محدودیت‌های استفاده و غیره پشتیبانی می‌کند.
  • گزارش‌های پیشرفته‌ای از جمله فروش، موجودی، عملکرد کلی فروشگاه‌ها و غیره را فراهم می‌کند.
  • از بسیاری از درگاه‌های پرداخت محبوب مانند: پی‌پال ، نوار و سایر موارد پشتیبانی می‌کند.
  • به کاربران امکان می‌دهد هزینه‌های حمل و نقل را به روش‌های مختلف برای تحویل محصول محاسبه کنند.
  • گزینه‌هایی برای کنترل تنظیمات مالیات با نرخ مالیات محلی از جمله کلاس‌های مالیاتی وجود دارد.
  • و بسیاری از ویژگی های دیگر

مزایای ووکامرس

هر دو پلتفرم در بین ابزارهای فروشگاهی به لطف کاربر پسند بودنشان متمایز هستند. با این حال، ووکامرس چندین قابلیت برجسته دارد که باعث می‌شود که از سایر رقبای خود برتر باشد که برخی از آنها عبارت است از:

  • شما به مجموعه عظیم قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس دسترسی دارید.
  • پیدا کردن برنامه‌های میزبانی مناسب وردپرس می‌تواند آسان‌تر باشد.
  • هر قابلیتی را می‌توانید به فروشگاه خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: PWA چیست و چگونه Progressive Web Apps را فعال کنیم؟ 

پرستاشاپ چیست؟

پرستاشاپ یک راه حل فروشگاهی رایگان، غنی و منبع باز است. در حال حاضر توسط بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حدود 65 زبان مختلف در دسترس است. این ابزار با همراه با یک رابط فروشگاهی قوی و ریسپانسیو برای خریداران ارائه می‌شود. علاوه بر این، مجموعه کاملی از ویژگی‌های بدون هزینه را ارائه می‌دهد. برخلاف سایر سیستم‌های عمومی‌تر، پرستاشاپ دقیقاً بر ایجاد و مدیریت فروشگاه اینترنتی تمرکز دارد و تمام ابزارهای مورد نیاز خود را برای یک فروشگاه آنلاین به شما ارائه می‌دهد. این برنامه کاملاً شبیه به وردپرس است و صدها ماژول را برای تقویت فروشگاه در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از ویژگی‌های قابل توجه پرستاشاپ مانند طرح‌های پیشرفته پشتیبان، قابلیت اطمینان بالا و دسترسی آسان به کاربران امکان می‌دهد تا مشاغل خود را مقیاس‌بندی کرده و اعتبار سایت را افزایش دهند. برخی از ویژگی‌های این ابزار عبارت است از:

  • رابط کاربری ساده: از آنجایی که این ابزار کمی فنی‌تر نسبت به سایر ابزارهای فروشگاه می‌باشد، اما هنوز کارکردن آن بسیار ساده می‌باشد. می‌توانید به راحتی آن را بر روی دسک تاپ، رایانه لوحی، تلفن همراه با تمام ویژگی‌های مورد نظر اضافه کنید.
  • رایگان و منبع باز: پرستاشاپ یک بستر کاملاً رایگان و منبع باز است که به شما امکان می‌دهد در عرض چند دقیقه یک سایت کاملاً قابل تنظیم ایجاد کنید. این باعث می‌شود توسعه وب‌سایت فروشگاهی روش آسان و در دسترس باشد. در واقع این یک پلت فرم کاملاً رایگان و منبع باز است که به کاربران امکان می‌دهد یک وب سایت کاملاً قابل استفاده را در عرض چند دقیقه توسعه دهند.
  • گوگل ریچ اسنیپت: این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا نرخ کلیک و میزان ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
  • بازاریابی: بازاریابی امکاناتی را برای افزودن ویژگی‌های سفارشی به وب سایت خود ارائه می‌دهد و شامل: تخفیف، حمل و نقل رایگان، پیشنهادات ویژه، بازاریابی ایمیل، برنامه نویسی، بسته‌بندی هدیه و… می‌شود.
  • سفارشی سازی آسان: پرستاشاپ با انواع ماژول‌هایی مانند فروش متقابل و اشتراک خبرنامه ارائه می‌شود که فقط با یک کلیک می‌توانند فعال شوند. این ماژول‌ها می‌توانند به شما در سفارشی‌سازی سایت با توجه به نیاز خود کمک کنند.

مزایای پرستاشاپ

در مورد پلتفرم‌های فروشگاهی، پرستاشاپ یکی از شیک‌ترین گزینه‌هایی است که می‌توانید استفاده کنید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید از پرستاشاپ استفاده کنید:

  • تنظیم و مدیریت آسان
  • ایجاد محصولات جدید ساده
  • گزینه های سفارشی سازی زیاد

ووکامرس بهتر است یا پرستاشاپ

تا اینجای مطلب شما را با قابلیت ها و امکانات ووکامرس و پرستاشاپ تا حدودی آشنا کردیم. حال در ادامه مطلب قصد داریم به مقایسه ووکامرس با پرستاشاپ بپردازیم و به شما نشان دهیم ووکامرس یا پرستا شاپ ؟ کدام بهتر است؟

بیشتر بخوانید: شاخص کلیدی عملکرد (KPI) یا Key Performance Indicator چیست؟ 

از نظر رابط کاربری ووکامرس یا پرستاشاپ کدام بهتر است؟

ایجاد اولین فروشگاه آنلاین شما می تواند کار سخت و دلهره اوری باشد. بنابراین دوست دارید از یک ابزار با رابط ساده استفاده کنید تا بتوانید همه چیز را به خوبی مدیریت کنید. با استفاده از پرستاشاپ، باید نرم افزار را بارگیری کرده و آن را بر روی سرور خود نصب کنید. با این حال، از آنجا که این پلتفرم بسیار محبوب است برخی از میزبان های وب از کارهای اولیه تنظیم برای شما مراقبت می کنند. در هر صورت، پس از نصب پرستاشاپ به داشبورد دسترسی خواهید داشت که می توانید اقدامات مختلفی را انجام دهید.

بعد از اینکه وارد صفحه سایت می‌شوید مشاهده می کنید که چقدر رابط کاربری دوستانه و ساده‌ای دارد. از صفحه اصلی داشبورد خود می‌توانید عملکرد کلی فروشگاه خود را مشاهده کنید. برای تنظیم اولین محصول خود، باید به کاتالوگ بروید›محصولات› صفحه محصول جدید بروید. سپس می‌توانید با استفاده از صفحه ویرایشگر محصول پرستاشاپ که کاملاً ساده است، هر تنظیمی را انجام دهید.

ویرایشگر صفحه شامل گزینه‌هایی برای افزودن نام محصول، توضیحات و تصاویر است. اگر به تب‌های آن نگاه کنید، برخی از تنظیمات اصلی بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)، گزینه‌های حمل و نقل و موارد دیگر را نیز پیدا خواهید کرد. به طور کلی می‌توان گفت، برای راه اندازی یک محصول جدید با استفاده از این ابزار کار چندان سختی در پیش ندارید و به لطف رابط کاربری بصری و ساده آن می‌توانید هر تنظیمی را تنها در عرض چند دقیقه اعمال کنید.

از طرفی برای استفاده از ووکامرس، شما باید قبل از هر چیزی یک وب‌سایت وردپرسی داشته باشید تا بتوانید ووکامرس را روی وردپرس نصب و فعال نمائید. پس از نصب و فعال کردن ووکامرس، یک برگه جدید را در داشبورد وردپرس خود مشاهده خواهید کرد:

تمام تنظیمات ووکامرس را می‌توان به سادگی مدیریت کرد.

برای افزودن یک محصول جدید، فقط باید به محصولات ›اضافه کردن محصول جدید بروید. سپس در آنجا می‌توانید با استفاده از ویرایشگر کلاسیک وردپرس یا گوتنبرگ، محصول دلخواه خود را اضافه نمائید.

به طور کلی، هر دو ووکامرس و پرستاشاپ بسیار آسان برای استفاده هستند و می‌توانند به شما در راه اندازی هر نوع فروشگاه انلاینی بدون نیاز به هیچ مهارتی کمک کنند.

ووکامرس یا پرستاشاپ: از نظر مدیریت فروشگاه

در حالت ایده آل، هر کدام از ابزارهای فروشگاهی را که انتخاب کنید، ویژگی‌های زیادی را برای مدیریت فروشگاه خود در اختیار شما قرار می‌دهد. این بدان معناست که شما باید به چندین گزینه پرداخت، تنظیمات مدیریت سفارش و موارد دیگر دسترسی پیدا نمائید. به این ترتیب، شما کنترل کاملی بر نحوه عملکرد فروشگاه خود خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ؛ 12 ابزار مهم و رایج بازاریابی دیجیتال و مارکترها

پرستاشاپ تنظیمات زیادی را ارائه می‌دهد که می‌توانید در صورت بررسی برگه در داشبورد خود آنها را مشاهده و پیکربندی کنید. درواقع شما می‌توانید همه چیز را از فعال کردن گواهی اس اس ال برای فروشگاه خود گرفته تا سفارشی سازی تنظیمات امنیتی پیشرفته و… مراقبت کنید:

در مورد گزینه‌های پرداخت، پرستاشاپ هم از نقل و انتقالات بانکی و هم از چک خارج از جعبه پشتیبانی می‌کند.

در ووکامرس و زمانی که برای اولین بار وارد آن می شوید با یک تنظیمات مواجه می‌شوید که به شما امکان می‌دهد تنظیمات اصلی آن را پیکربندی کنید. با این حال، شما همچنین می‌توانید با مراجعه به برگه تنظیمات ووکامرس › تنظیمات فروشگاه خود را در هر زمان برگردانید و تغییر دهید. در آنجا تمام گزینه‌هایی را که ممکن است بخواهید را مانند: تنظیمات حمل و نقل و… را می توانید مشاهده نمائید.

از خارج از جعبه، ووکامرس از پرداخت‌های پی‌پال و راه راه پشتیبانی می‌کند. با‌این‌حال، گزینه‌های ادغام بسیار بیشتری وجود دارد که می‌توانید بلافاصله در ووکامرس خود فعال کنید. برای اینکار از بخش تنظیمات روی گزینه برگه پرداخت کلیک کنید.

به طور کلی می‌توان گفت؛ مدیریت یک فروشگاه با استفاده از پرستاشاپ یا ووکامرس کار بسیار ساده‌ای است. هر دو سیستم عامل پیدا کردن گزینه‌های مختلف را برای شما ساده می‌کند و شما می‌توانید مدیریت کاملی روی فروشگاه خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا 

مقلیسه ووکامرس و پرستاشاپ از نظر قابلیت سفارشی سازی

همانطور که می‌دانید شخصی‌سازی یکی از مهمترین بخش‌های هر فروشگاه اینترنتی محسوب می‌شود که به شما این امکان را می‌دهد که ظاهر و عملکرد فروشگاه خود را تا به دلخواه تغییر دهید. هر دو ابزار به شما قابلیت های سفارشی سازی مختلفی را ارائه می‌دهند.

با پرستاشاپ، به بیش از 3000 ماژول دسترسی دارید که می توانید از آنها برای افزودن تقریباً هر ویژگی که می توانید تصور کنید به فروشگاه خود استفاده نمائید. این پلتفرم همچنین دارای مجموعه‌ای از الگو و قالب های از پیش ساخته شده می باشد، که می ‌توانید ظاهر آنها را متناسب با فروشگاه خود تغییر دهید. پیدا کردن قالب مناسب برای فروشگاه شما می تواند آن را متمایز و تجربه کاربر را بهبود بخشد، بنابراین داشتن گزینه های زیادی برای انتخاب قالب در اختیار خواهید داشت.

با این حال، زمانی که صحبت از ارائه امکانات زیاد می شود، ووکامرس قطعاً برتری بیشتری دارد. با استفاده از ووکامرس به هزاران افزونه وردپرس دسترسی دارید که می توانید از آنها برای سفارشی کردن نحوه کار فروشگاه خود استفاده نمائید. به همین ترتیب، وردپرس دارای مجموعه ای از هزاران قالب است که می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

ووکامرس یا پرستاشاپ: از نظر عملکرد

عملکرد هر سایتی بیشتر به ارائه دهنده هاست بستگی دارد. برخی از هاست های وب به صورت پیش فرض بهینه سازی بهتری را ارائه می دهند که می تواند به فروشگاه شما برتری دهد. به طور کلی می توان گفت؛ عوامل زیادی به غیر از فروشگاه ساز و ارائه دهنده هاست وجود دارد که می تواند بر عملکرد فروشگاه شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، بارگذاری بیش از حد تصاویر بزرگ محصول یا استفاده از اسکریپت های زیاد در صفحات شما می تواند زمان بارگذاری شما را کاهش دهد.

اگر حس کردید که سرعت بارگذاری فروشگاه شما کاهش پیدا کرده است، باید به دنبال راه هایی باشید که می توانید آن را بهینه کنید. با این حال، اگر هیچ یک از تلاش‌های شما مشکل را برطرف نکرد، احتمالاً زمان آن رسیده که به یک برنامه میزبانی بهتر ارتقا دهید.

تفاوت ووکامرس و پرستاشاپ از نظر امنیت

امنیت یکی از مهم ترین بخش ها برای هر فروشگاهی است. برخی از پلتفرم های فروشگاهی ویژگی های امنیتی پیشرفته تری همراه با استانداردهای بالاتری ارائه می دهند. با این حال، هر دو ووکامرس و پرستاشاپ در این زمینه به خوبی عمل می کنند. فروشگاه‌ های ووکامرس معمولاً کمی بیشتر در معرض انواع خطرها هستند، زیرا این پلتفرم روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس اجرا می شود. اگر چه وردپرس امن است، اما به دلیل محبوبیت بالایی که دارد و وجود هزاران افزونه و قالب می تواند باعث شود که امنیت وردپرس به خطر بیفتد که این می تواند منجر به آسیب ‌پذیری‌های امنیتی زیادی شود. با این حال، پرستاشاپ نیز آسیب پذیری های خود را دارد.

به طور کلی می توان گفت که امنیت فروشگاه شما تا حد زیادی به دو عامل زیر بستگی دارد:

  • میزبان وب که در حال استفاده کردن هستید
  • اقداماتی که برای محافظت از سایت خود انجام می دهید

هر دو ابزار به شما این امکان را می ‌دهند تا امنیت فروشگاه خود را با استفاده از افزونه های امنیتی تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: سئو یا تبلیغات گوگل؟ کدام یک بهتر است

تفاوت ووکامرس با پرستاشاپ

تفاوت ووکامرس و پرستاشاپ در این است که پرستاشاپ یک پلت فرم فروشگاهی اختصاصی با ویژگی های پیشرفته برای مدیریت فروشگاه های آنلاین است، در حالی که ووکامرس یک افزونه برای وردپرس است که عملکرد فروشگاهی را به وب سایت های موجود اضافه می کند. علاوه بر این ، پرستاشاپ ویژگی های خارج از جعبه و گزینه های شخصی سازی را ارائه می دهد، در حالی که ووکامرس انعطاف پذیرتر است و با استفاده از افزونه های شخص ثالث می تواند متناسب با نیازهای خاص باشد و هر قابلیتی را که می خواهید می توانید به فروشگاه خود اضافه کنید.

سوالات متداول

در یک کلام ووکامرس بهتر است یا پرستاشاپ؟

هر دو ابزار امکانات و قابلیت های فروشگاهی مختلفی را در اختیار شما قرار می دهند. اما اگر بخواهیم این دو ابزار را از نظر قابلیت و محبوب بودن با یکدیگر مقایسه کنیم، قطعاً ووکامرس در میان کاربران پرطرفدارتر، محبوب تری و پرامکانات تر است.

جمع‌بندی

هر دو پرستاشاپ و ووکامرس پلتفرم های عالی برای مبتدیان و کاربران حرفه ای برای راه اندازی هر نوع فروشگاهی هستند. به طور کلی، ووکامرس به دلیل ادغام با وردپرس، از نظر سهولت استفاده بسایر محبوب تر است. از طرف دیگر، پرستاشاپ، ویژگی های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. ما در این مطلب به مقایسه ووکامرس یا پرستاشاپ پرداختیم. امیدوارم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: hostinger