You are currently viewing معماری AMD RDNA 5 یک ارتقاء بزرگ نسبت به RDNA 4 خواهد بود

معماری AMD RDNA 5 یک ارتقاء بزرگ نسبت به RDNA 4 خواهد بود


معماری GPU نسل پنجم AMD که “RDNA 5” نامیده می شود، احتمالاً لحظه ای تاریخی برای این شرکت خواهد بود. تیم قرمز امیدوار است به موفقیت در این سری دست یابد ذن برای تکرار این زمان در دنیای GPU.

برخلاف RDNA 5، RDNA 4 قرار است یک بهینه سازی جزئی با ردیابی اشعه بهبود یافته در مقایسه با نسل قبلی خود باشد.

به گزارش wccftech، شایعه جدیدی که توسط یکی از کاربران فروم Chiphell منتشر شده، نشان می‌دهد که سری RDNA 3 مطابق برنامه‌های AMD پیش نمی‌رود و پردازنده‌های گرافیکی تولیدی مبتنی بر این معماری، انتظارات این شرکت را برآورده نمی‌کنند. همچنین معماری مذکور نتوانست به اندازه ادعای AMD در تبلیغات خود عمل کند بهینه اما در سوی دیگر ماجرا، پردازنده‌های گرافیکی انویدیا توانستند عملکرد بهتر و بهینه‌تری نسبت به نمایندگان تیم قرمز در تمامی رده‌ها داشته باشند. و آخرین میخ در تابوت RDNA 3 محدودیت حافظه نهان 96 مگابایتی آن بود. این در حالی است که AMD مجبور بود از فناوری استفاده کند کش بی نهایت از کش ۱۹۲ مگابایتی برای کارت گرافیک رده بالا خود استفاده کنید.

با این حال، در نسل بعدی کارت‌های گرافیک AMD که با معماری RDNA 4 ساخته می‌شوند، شاهد هیچ تغییر بزرگی نخواهیم بود. نسل ها با دو عدد از مدل Navi 44 و Navi 48 منتشر خواهند شد اما برخلاف مشخصات کلی سری RDNA 4، این پردازنده‌های گرافیکی بهبود قابل توجهی در عملکرد ردیابی پرتو خواهند داشت. گفته می شود کنسول PS5 Pro سونی نیز از این معماری برای پردازنده گرافیکی خود استفاده می کند.

انویدیا امسال دست های بیشتری نسبت به AMD خواهد داشت

علاوه بر این، AMD روی RDNA 3 Plus نیز کار می کند که قرار است در نسل بعدی iGPU های پردازنده های این شرکت از جمله Strix Point و Strix Halo استفاده شود. البته هنوز مطمئن نیستیم که آیا این RDNA 3 Plus فقط در گرافیک یکپارچه مورد استفاده قرار می گیرد یا اینکه شاهد کارت گرافیک های دسکتاپ با این معماری نیز خواهیم بود. اخیرا شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه انویدیا قصد دارد نسل جدید پرچمداران خود را که RTX 5090 و RTX 5080 نام دارند را در سال جاری معرفی کند. اما گفته می شود تیم قرمز امسال قصد معرفی نسل بعدی کارت گرافیک های خود را ندارد.

AMD معماری RDNA 4 را فدای RDNA 5 کرد!

اکنون زمان آن رسیده است که در مورد سری AMD RDNA 5 صحبت کنیم. RDNA 5 F. علاوه بر این، Red Team قصد دارد از گرافیک RDNA 5 خود در سری پردازنده های مدوسا مجهز به هسته های Zen 6 استفاده کند.

در ماه های اخیر، سر و صدای زیادی در اطراف هوش مصنوعی وجود دارد و همه برندها به نوعی سعی می کنند محصولات خود را به هوش مصنوعی مجهز کنند. در همین حال، AMD نمی خواهد عقب بماند و قصد دارد محصولات هوش مصنوعی خود را با کمک Xilinx تقویت کند. انتظار می رود استفاده بیشتری از این برند مشاهده شود زیرا AMD بیشتر بر روی محاسبات هوش مصنوعی تمرکز می کند. Radeon AI از این شرکت باشد

البته تا RDNA 5 هنوز خیلی راه است. گفته می شود این سری در اواخر سال 2025 یا 2026 معرفی می شود. با این حال، ما بسیار مشتاق هستیم که ببینیم آیا AMD می تواند خاطرات خوب اولین پردازنده های Zen را با این سری از کارت های گرافیک تکرار کند یا خیر.

مشخصات پردازنده سری Radeon AMD

نطر شما چی هست؟ آیا به آینده تیم قرمز امید داری؟