You are currently viewing خرابی Huawei Pura 70 Ultra معماری پردازنده Kirin 9010 را فاش کرد

خرابی Huawei Pura 70 Ultra معماری پردازنده Kirin 9010 را فاش کرد


تراشه کرد 9010 قلب تپنده هواوی در سری گوشی های پرچمدار Pura 70 است 12 هسته این یک پیشرفت خوب نسبت به نسل قبلی “Kirin 9000S” است. اما از نظر لیتوگرافی، این دو پردازنده تا حد زیادی یکسان هستند. این موضوع در جریان تشریح گوشی Huawei Pura 70 Ultra روشن شد.

عدم دسترسی به لیتوگرافی پیشرفته هواوی را از تجهیز آخرین سری پرچمداران خود به پردازنده 5 نانومتری باز داشت.

به گفته wccftech، اگرچه Kirin 9010 به عنوان جانشین مستقیم Kirin 9000s شناخته می شود، TechInsights در طی کالبد شکافی Pura 70 Ultra دریافت که این پردازنده همچنان از معماری ساخت 7 نانومتری استفاده می کند. SMIC فواید. پیش از این مطمئن بودیم که هواوی چاره ای جز استفاده مجدد از معماری 7 نانومتری برای پردازنده جدید خود ندارد. با این حال، طبق چندین گزارش، SMIC در حال آماده شدن برای تولید ویفرهای 5 نانومتری در اواخر سال جاری است.

تراشه Kirin 9010 می تواند 5 نانومتری باشد!

این بدان معنا بود که هواوی مجبور شد تولید Kirin 9010 را برای استفاده از معماری جدید به تاخیر بیاندازد. اما چینی ها تصمیم گرفتند پردازنده خود را با لیتوگرافی ۷ نانومتری قدیمی تر عرضه کنند. با این حال هواوی توانسته پردازنده جدید خود را نسبت به نسل قبلی به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. اما در مقایسه با برندهای دیگر، وضعیت اصلا جالب نیست. عملکرد Kirin 9010 در مقایسه با اسنپدراگون 8 نسل 1 که دو سال پیش معرفی شد ضعیف تر در حالی که 30 درصد انرژی بیشتری مصرف می کند.

به دلیل تحریم های ایالات متحده، هواوی از دسترسی به گره های ساخته شده توسط TSMC محروم شده است و در حال حاضر فقط به SMIC ها دسترسی دارد. اما این همه ماجرا نیست، شرکت هلندی ASML همچنین، با فروش ماشین‌های پیشرفته EUV به شرکت‌هایی مانند TSMC، که به آن برندها اجازه می‌دهد لیتوگرافی خود را توسعه دهند، این شرکت از فروش محصولات خود به چینی‌ها منع می‌شود. این بدان معنی است که SMIC مجبور است برای زنده ماندن از دستگاه های قدیمی DUV استفاده مجدد کند.

در حالی که ساخت یک پردازنده Kirin 5 نانومتری غیرممکن نیست، گزارش شده است که در شرایط فعلی تولید چنین پردازنده ای، می تواند تا 50 درصد گران‌تر باشد اما در هر صورت، این واقعیت که هواوی با وجود تحریم‌های آمریکا توانست تجارت تولید تراشه خود را حفظ کند یک معجزه است. اگر چینی ها بتوانند به معجزه خود ادامه دهند، شاید عرضه گوشی های سری میت 70 با پردازنده های 5 نانومتری چندان دور نباشد.

فکر می‌کنید هواوی تا چه زمانی می‌تواند با وجود تحریم‌های آمریکا به توسعه خود ادامه دهد؟