You are currently viewing فروش نفت ارزان ایران/چین باعث صرفه جویی زیادی شد!

فروش نفت ارزان ایران/چین باعث صرفه جویی زیادی شد!


ایران تنها یک مشتری صادرات نفت دارد و آن هم چین است. چین با خرید نفت از ایران و روسیه توانست درآمد زیادی را ذخیره کند.

بر اساس برآوردهای رویترز، چین در سال جاری با خرید نفت از کشورهای تحت تحریم غرب، یعنی روسیه، ایران و ونزوئلا، نزدیک به 10 میلیارد دلار پس انداز کرده است.

چین راهی برای واردات نفت از کشورهای تحت تحریم ایجاد کرده است و در عین حال سیستم مالی غرب و خدمات تحویل را دور می زند. این کشور با خرید نفت از ایران و روسیه در سال جاری حدود 10 میلیارد دلار صرفه جویی کرده است.

این کشورها نفت را با استفاده از نفتکش های نیروی دریایی سیاه به چین می فرستند و از طریق بانک های کوچک چینی پرداخت ها را به رنمینبی (واحد پول چین) دریافت می کنند. تانکرهای دارک فلیت بدون فرستنده کار می کنند تا از شناسایی جلوگیری کنند.

زمانی که ذخایر نفت به چین می رسد، به نفت مالزی یا خاورمیانه تغییر نام می دهند. از آنجایی که پالایشگاه های دولتی چین به دلیل ترس از تحریم ها تجارت با کشورهای تحریم شده را متوقف کرده اند، 90 درصد کل صادرات نفت این کشورها توسط پالایشگاه های کوچک مستقل جذب می شود.

اعتقاد بر این است که این پول از طریق موسسات مالی کوچکتر تحریم شده توسط ایالات متحده مانند بانک Kunlon به کشورهای تحریم شده پرداخت می شود. این استراتژی به چین اجازه می دهد تا از قرار دادن بانک های بزرگ بین المللی خود در معرض خطر تحریم های مالی ایالات متحده اجتناب کند.

نمودار زیر میزان پس انداز چین از خرید نفت از کشورهای تحریم شده را بر اساس داده های بازرگانان و ردیاب کشتی گردآوری شده توسط رویترز نشان می دهد. این جدول مقایسه می کند که اگر واردکنندگان چینی همان مقدار نفت را از تولیدکنندگان غیرمجاز خریداری کنند، چقدر باید بپردازند.

بر اساس مقایسه رویترز، چین نفت را با تخفیف از ایران، ونزوئلا، روسیه و سیبری شرقی خریداری کرده و به این ترتیب توانسته حدود 10 میلیارد دلار پس انداز کند.

بر اساس این گزارش، ایران هر بشکه نفت خام را با 15 دلار تخفیف نسبت به نفت عمان به چین فروخت که باعث شد چین 4.22 میلیارد دلار پس انداز کند. در عین حال، عمان برای نفت به چین وابسته است و بیشتر صادرات آن به چین وابسته است. اما بر اساس این گزارش، چین با خرید نفت از کشورهای تحریم شده توانسته نفت را با قیمت کمتری خریداری کند و 10 میلیارد دلار صرفه جویی کند. در میان سایر کشورها، ایران بزرگترین امتیاز را به چین داده است.

بر اساس آمار صندوق بین المللی پول، ایران در سال 2023 روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت صادر کرده است که بر اساس این گزارش، اگر هر بشکه نفت با 15 دلار تخفیف فروخته شود، ایران در سال گذشته 7.665 میلیون دلار به چین تخفیف داده است.

آیا چین قصد کاهش خرید نفت را دارد؟

شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چین (CCPIT) در روز یکشنبه 9 مه، آمادگی خود را برای همکاری با اتحادیه اروپا در زمینه تغییرات اقلیمی اعلام کرد.

این شورا اعلام کرد: چین مایل به همکاری با اتحادیه اروپا برای تعمیق برنامه ریزی و همکاری در مذاکرات بین المللی آب و هوا، سازگاری بازار کربن با تغییرات آب و هوایی، سرمایه گذاری در آب و هوا و تامین مالی است.

بر اساس برنامه منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا، از ابتدای سال 2026 بر اساس میزان انتشار گازهای گلخانه ای، کالاها مشمول پرداخت «مالیات کربن» می شوند. این مالیات مطابق با برنامه اروپا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان 55 درصد تا سال 2030 نسبت به سال 1990 است.

مالیات کربن از انتشار کربن مورد نیاز برای تولید کالاها و خدمات اخذ می شود. این مالیات ابتدا برای کاهش آلودگی های زیست محیطی، درونی سازی عوارض شرکت ها وضع شد. اما این سیاست توسط کشورهایی مانند ایالات متحده، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا اعمال مالیات بر کربن به شدت بر تجارت آنها با اتحادیه اروپا تأثیر می گذارد.

مالیات کربن در صادرات چین با بحران های زیادی مواجه خواهد شد و گفته می شود چین در سال های آینده باید مالیات کربن را بپذیرد.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از محصولات آلاینده وارداتی به اروپا، سیاست اعمال مالیات کربن بر آنها در سال 2026 دنبال خواهد شد، اما پایبندی چین به تعهدات همچنان موضوعی بحث برانگیز است. با وجود وضع مالیات کربن و تحت الشعاع قرار گرفتن صادرات چین به اتحادیه اروپا، هنوز اثری از کاهش انتشار کربن در فرآیند تولید کالاها و خدمات دیده نمی شود.

منبع:

اخبار تجارت

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)