You are currently viewing سریلانکا زمین دولتی به سرمایه گذاران ایرانی می دهد/ مبادله نفت با چای و چوب سریلانکا

سریلانکا زمین دولتی به سرمایه گذاران ایرانی می دهد/ مبادله نفت با چای و چوب سریلانکا


به گزارش اکو ایران؛ ماهیندا آماراویرا، وزیر کشاورزی سریلانکا که در راس هیئتی به ایران آمده است؛ وی در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در جمع فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حضور یافت.

در این گردهمایی حسین الدین حلاج معاون امور بین الملل اتاق تهران خواستار برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور شد و گفت: این رویداد می تواند کمک زیادی به تجار و گردشگران دو کشور کند. در عین حال، لغو روادید بین دو کشور نیز زمینه را برای تقویت همکاری بین تجار فراهم می کند.

عطاله اشرفی اصفهانی، رئیس کمیته کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نیز ابراز امیدواری کرد که این همایش به گسترش همکاری های ایران و سریلانکا در زمینه های مختلف منجر شود.

ایران از سال گذشته در ازای 250 میلیون دلار از نفت بلوکه شده خود در سریلانکا. از این کشور چای وارد می کند. البته در این جلسه وزیر کشاورزی سریلانکا اعلام کرد که بخش خصوصی ایران نیز می تواند از این منابع کالا خریداری کند.

اشرفی اصفهانی خطاب به سریلانکا گفت: آماده همکاری با این کشور در زمینه سوخت، مواد غذایی و آشامیدنی، لبنیات، دارو و تجهیزات پزشکی هستیم. ضمناً امکان همکاری در زمینه های تحقیق و توسعه، خدمات فنی و مهندسی و فناوری اطلاعات و کشت گلخانه ای با مرکزیت اتاق تهران فراهم شده است.

این نماینده مجلس تهران در ادامه خواستار تشکیل کمیته اقتصادی و تجاری در حوزه های مختلف شد.

این درخواست از سوی هادی طالبیان، مدیرکل شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شد و بر تشکیل کمیته مشترک برای ایجاد هماهنگی بیشتر تاکید کرد. او می خواست قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و سریلانکا را فعال کند. طالبیان همکاری در زمینه هوشمندسازی گلخانه ای و مکانیزاسیون کشاورزی را پیشنهاد کرد و گفت: با توجه به آمار نیاز کشور، صادرات خرما، گوجه فرنگی، شیلات و خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا در اولویت قرار می گیرد.

اجاره زمین 99 ساله در سریلانکا

وزیر کشاورزی سریلانکا در این نشست با اشاره به لزوم تعریف استراتژی همکاری بلندمدت گفت: ایران یکی از مهمترین صادرکنندگان انرژی در جهان است و محصولات کشاورزی سریلانکا نیز از تنوع بالایی برخوردار است. بنابراین فرصت های زیادی برای همکاری وجود دارد.

آماراویرا همچنین از لزوم همکاری در زمینه فناوری های روز در زمینه های کشاورزی، دامپروری، حمل و نقل و گردشگری خبر داد و از تجار ایرانی برای بازدید و آشنایی با ظرفیت های این کشور دعوت کرد.

در این دیدار پاسان آماراویرا معاون وزیر کشاورزی سریلانکا به نمایندگی از وزیر به سوالات فعالان اقتصادی پاسخ داد. وی در پاسخ به این سوال که آیا بازرگانان ایرانی می توانند از بلوک ایران پول بیاورند؟ وی اعلام کرد که تجار ایرانی می توانند بر اساس ارز بلوکه شده ایران کالا به سریلانکا وارد کنند. پیش از این، دولت ایران چای را بر اساس پول نفت وارد می کرد که در سریلانکا بلوکه شده بود. البته این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. عماراویرا ادامه داد: تسویه با هماهنگی بانک های مرکزی دو کشور انجام می شود. ضمن اینکه به زودی خبرهای خوبی در خصوص انتقال وجوه منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به درخواست‌ها برای همکاری مشترک در سری‌لانکا، از استقبال سرمایه‌گذاری ایران در سری‌لانکا خبر داد. عماراویرا گفت: می توانیم در حوزه کشاورزی همکاری مشترک داشته باشیم. ما زمین را به صورت اجاره 99 ساله به شما می دهیم. البته در ابتدا مدت اجاره 30 ساله است و در صورت تمایل تا 99 سال قابل تمدید است.

در پاسخ آیا سریلانکا آمادگی همکاری در حوزه سلامت را دارد؟ وی اظهار داشت: فرصت های زیادی در زمینه گردشگری سلامت در سریلانکا وجود دارد. ما همچنین حاضریم زمین دولتی به سرمایه گذاران ایرانی بدهیم. وی افزود: قطعا در این زمینه با وزیر بهداشت سریلانکا صحبت خواهیم کرد و نتایج دقیق تری به ایران خواهیم داد.

آماراویرا همچنین با صادرات چوب به ایران موافقت کرد و گفت که این امکان وجود دارد. حتی می توان آن را با روغن تمیز کرد.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)