You are currently viewing ساخت دستگاه ایرانی که زاویه ها را به دقت اندازه گیری کند

ساخت دستگاه ایرانی که زاویه ها را به دقت اندازه گیری کند


اقتصاد ایرانی: یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید دستگاه اتوکالیبراتور شد که به دلیل قرار گرفتن در دسته ابزار دقیق، تجهیزات زیرساختی برای توسعه صنایع است.

به گزارش خبرگزاري اقتصاد ايران به نقل از معاونت علمي رئيس جمهور، شركت هوشمند فناوري موج، مجموعه صنعتي توليد و عرضه كننده دانش فني و محصولات دانش بنيان در زمينه هاي تخصصي رباتيك، مكاترونيك، هوش مصنوعي، كنترل و اتوماسیون به منظور رفع نیازهای اولیه و بخش عمده ای از کشور در زمینه های مختلف صنعتی، تحقیقاتی و تجاری مشغول است.
از محصولات این شرکت می توان به نرم افزار دستگاه فرز 3 تا 5 محوره، برد کنترلی دستگاه های CNC، درایور میکرو استپر و سنسور مجاورت خازنی هوشمند و … اشاره کرد.
اتوکالیماتور یکی از جدیدترین محصولات این شرکت است که در یازدهمین نمایشگاه ایران سخت ارائه شده است. این دستگاه در زمینه ابزار دقیق که یکی از حساس ترین و پیشرفته ترین رشته های مهندسی و صنعت است قرار می گیرد و می تواند به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه صنعتی هر کشوری به حساب آید. در میان کمیت های مختلف مورد استفاده در صنعت، اندازه گیری دقیق زوایا یکی از کاربردی ترین زمینه ها در این زمینه است.
محمد سالاری نسب، مدیرعامل شرکت موج تکنیک هوشمند در خصوص کاربرد این محصول در صنعت گفت: اتوکلیماتورها برای اندازه گیری زاویه ابزارهای مختلف طراحی و ساخته می شوند و انواع نوری آنها به دلیل غیر تماسی بودن مزیت بیشتری دارد.
به گفته وی اتوکلیماتور به معنای موازی ساز است و نام این دستگاه استفاده از نور (یا لامپ) لیزر موازی در این ساز است. پس از خروج از ابزار، این نور موازی بر روی آینه نصب شده روی هدف می افتد و پس از انعکاس از آن، روی سنسور در اتوکلیماتور تصویر می شود. با حرکت دادن زاویه هدف، این تصویر روی سنسور نیز تغییر می کند و به این ترتیب می توان تغییرات زاویه هدف را اندازه گیری کرد. این ابزار می تواند از چند دهم درجه تا چند دهم ثانیه قوسی دقیق باشد.
وی ادامه داد: از جمله کاربردهای این ابزار می توان به اندازه گیری دقت موتورهای دقیق برای استفاده در جدول CNC، اندازه گیری غیر خطی بودن حرکات خطی میز CNC، اندازه گیری صافی اشاره کرد. سطح میز کار، اندازه گیری موازی سطوح یا ریل میز CNC و غیره. همچنین از این ابزار در کنترل کیفی محصولات نوری مانند نیم رخ سطح آینه های بزرگ، متعامد بودن عناصر نوری، زاویه منشورها و گوه های نوری و … استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت موج تکنیک هوشمند درباره ظرفیت تولید این محصول اظهار داشت: این ساز در حال حاضر فضای تولید انبوه ندارد و بر اساس میزان درخواست و سفارش مشتریان این محصول را تولید می کنیم. از این رو در حال حاضر قصد داریم سه تا پنج واحد بسازیم اما ظرفیت ساخت 20 تا 40 واحد در سال را داریم.
سالاری نسب با بیان اینکه هزینه تحقیق و توسعه بخش قابل توجهی از کل هزینه ساخت چنین دستگاه هایی است، گفت: کشورهای دیگر سال ها هزینه تحقیق و توسعه خود را پرداخته اند و از آن عبور کرده اند اما برای ما که اخیرا وارد این موارد شده ایم. معمولاً 50 درصد از هزینه تولید یک محصول توسط هزینه های تحقیق و توسعه پوشش داده می شود و هر چه کار و ابزار خاص تر شود، دانش اهمیت بیشتری پیدا می کند و شاید تنها 20 درصد هزینه مربوط به مواد تشکیل دهنده باشد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که تولید این نوع محصولات و بومی سازی آنها را ضروری می کند، نقش زیرساختی آنها در صنعت است. اتوکالیبراتور یک دستگاه اندازه گیری است و در اینجا باید اعتماد کنیم و مطمئن شویم که خرابکاری صنعتی وجود ندارد. متأسفانه این روزها شاهد چالش های فراوانی در حوزه تخریب صنعتی هستیم و این می تواند تبعات عمیقی را بر کشور تحمیل کند.
سالاری نسب با بیان اینکه بخشی از تجهیزات باید محلی برای ما باشد، گفت: در دوران جنگ سرد با وجود اینکه شوروی با آمریکا مشکل داشت، از امکانات نظامی این کشور خرید می کرد و هیچ گونه خرابکاری صورت نگرفت. اما امروزه این نوع خرابکاری در مناطق صنعتی انجام می شود. به همین دلیل، تا آنجا که ممکن است، اولاً باید به علم و دانش مدرن تسلط داشته باشیم و ثانیاً زیرساخت‌های خاصی را که صنایع به آن وابسته خواهند بود، تعیین کنیم. بنابراین ما شروع به ساخت دو نسخه از دستگاه کالیبراتور خودکار کردیم. نسخه صنعتی آن امسال در یازدهمین نمایشگاه ساختمانی ایران و نسخه آزمایشگاهی آن دو سال پیش عرضه شد.
مدیرعامل شرکت هوشمند فناوری موج با بیان مزیت این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی بیان کرد: آنچه محصول ما را از نمونه های مشابه متمایز می کند این است که با ساخت این محصول فرآیند اندازه گیری را بسیار ساده کردیم. یکی از کاربردهای این دستگاه اندازه گیری دقت دستگاه های میله دوار می باشد، این دستگاه می تواند این اندازه گیری را به صورت ساده انجام دهد.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: هنوز وارد مرحله صادرات نشده ایم و در حال حاضر به بازار داخلی توجه داریم.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)