You are currently viewing زنگنه: افزایش معافیت های مالیاتی بدعت است

زنگنه: افزایش معافیت های مالیاتی بدعت است


– اخبار اقتصادی – محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، درباره موج رسانه ای که علیه کاهش معافیت 500 میلیارد تومانی سود در حال شکل گیری است. برخی از شرکت ها که پیش بینی می شود بر اساس قانون بودجه سال 1403 اجرایی شود، گفت: در حال حاضر شاهد افزایش یک درصدی مالیات بر مصرف و تحمیل هزینه های 70 هزار میلیارد تومانی هستیم برخی استثنائات برای مشاغل مختلف یا مناطق مختلف، منطقی بود در این بازه زمانی جمع آوری 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته، اما امروز شرکتی که 17 هزار میلیارد تومان سود خالص دارد، انرژی است. ، نیروی کار و حمل و نقل او تقریبا رایگان است و محصولاتش را به قیمت های بین المللی می فروشد، چرا باید 10 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داشته باشد، گاهی اوقات ما را اشتباه می کند، شما با یک شرکت تامین کننده آب، برق و گاز سر و کار دارید. تقریبا رایگان، مالیات نمی پردازد، دیگر یک اقتصاد نیست، در واقع ما از جیب مردم برای برخی از سهامداران سود تولید می کنیم. سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: در نتیجه در برنامه هفتم دولت را موظف به تنظیم این استثنا کردیم. این موضوع در لایحه خود دولت بود، مجلس مواد 10 و 11 بند مالیاتی قانون برنامه هفتم را تغییر نداد و آنچه دولت می خواست در بخشی دیگر از برنامه هفتم تصویب شد، دولت سقف تعیین کرده بود. ریال معافیت مالیاتی. کاهش نرخ مالیات و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از مجموع درآمدهای دریافتی بابت اجرای سال 1403 کلیه مودیان به استثنای معافیت‌های مدت معین و موارد مندرج در ماده (139) قانون. مالیات های مستقیم و مه قانون تولید جهشی دانش بنیان برای اشخاص حقوقی تا سقف 500 میلیارد تومان و اشخاص حقیقی تا سقف 50 میلیارد تومان اعمال می شود و با بیان اینکه این رقم مربوط به سود خالص حاصل از کسر کلیه هزینه ها از درآمدهای بنگاه های اقتصادی است. گفت: به نظر من این مصوبه بسیار خوبی است و دوستان دولت و مجلس که به دنبال عدالت مالیاتی هستند آن را تایید کرده اند. امروز دوستان پیشنهاد دادند که در این بند فقط اشخاص خصوصی غیردولتی لحاظ شود، این یعنی آزادسازی وجوه دولتی و شرکت ها و اجاره نامه جدید برای آنها، زنگنه تاکید کرد: ما در بورس مشکل داریم که باید حل کنیم. وی گفت: 90 درصد سهام شرکت های بزرگ در بورس متعلق به دولت یا شبه دولتی است. در نتیجه 10 درصد از آنها در دسترس مردم عادی است. این در حالی است که 90 درصد سهامداران از مردم به عنوان سپر استفاده می کنند، وقتی به صندوق می گوییم تهاتر، قیمت خوراک را تنظیم کنید یا مالیات بدهید، بلافاصله در نماد بورس قرمز رنگ می بینید. در مرحله بعد همین مردم عادی از 5-10 درصد محافظت می کنند و می گویند با نمایندگان مردم و دولت تماس بگیرید. ما نمی توانیم این راه را ادامه دهیم. وی گفت: خود بورس ها جلوی هر گونه انضباط بخشی را گرفته اند. منطقی نیست که از سود شرکت ها و صندوق های بورسی که سرمایه آنها در اکثریت این شرکت ها است مالیات نگرفته و به تدریج تا 30 درصد از کارگران و کارمندان مالیات گرفته شود. چه منطقی در این وجود دارد؟ اگر قرار نیست از این شرکت ها و صندوق ها مالیات بگیریم، نباید با برداشت های متعدد از تصمیمات خوب، با سر و صدای برخی از دست اندرکاران بازار سرمایه، به نمایندگی از مردم تربت حیدریه در مجلس، از حقوق مردم مالیات بگیریم: جای تعجب دارد و متاسفانه دوستان در مجلس با این فضا تصمیم می گیرند. بارها دیده ام که در دولت تصمیم خوبی گرفته شد اما بلافاصله تابلوی بورس را قرمز کردند و عده ای اعتراض کردند. سپس رئیس جمهور بلافاصله به وزیر اقتصاد دستور داد تا به سرعت مشکل را حل کند. هیچ کاری اینطوری نمیشه کرد البته می توان رقم 500 میلیارد را در نظر گرفت و به شاخص دیگری مانند درصد معینی از معاملات کلان به عنوان مالیات نگاه کرد، اما از آنجایی که این تصمیم مربوط به سال 1403 و برنامه یک ساله است، نمی توان گلایه زیادی از این موضوع داشت. آن .. و اینکه چرا حقوق بگیران مخالف مخالفت سهامداران هستند با اشاره به اینکه اگر معافیت را لغو کنیم ضرری به مردم نمی رسد، گفت: نظر ما این است که اگر فلان صندوق سرمایه گذاری سود کرده است. باید بیاید و مالیات شما را بپردازد. و بودجه مجلس ادامه داد: برای زیان دهی از کار خود مالیات نمی گیرند. قرار است هزینه های آنها از درآمدشان کسر شود و اگر سودشان از 500 میلیارد تومان بیشتر شود، مشمول مالیات می شوند. یعنی اگر سود خالص آنها زیر 500 میلیارد تومان باشد معاف می شوند. این یک کلمه کاملاً عدالت محور است. برخی از دوستان می گویند که شرکت های بورسی از این بابت ضرر می کنند. سوال اینجاست که آیا صندوق سرمایه گذاری سودآور است یا خیر؟ ما از کارمندی که حقوقش را اضافه می کنیم مالیات می گیریم. تفاوت این افراد با کسانی که سرمایه خود را در صندوق می گذارند و کسب درآمد می کنند چیست؟ متحمل ضرر شده است. این ممکن است درست باشد، اما ما مالیات بر سود را دریافت می کنیم. زنگنه افزود: اگر سودی باشد، از آن هزار تومان، ۱۰ تومان در نظر داریم مالیات بگیریم. از این رقم معافیت ماده 139 و معافیت موسسات دانش بنیان نیز کاهش می یابد و در نهایت همان 10 تومان که مثال زدیم می شود 5 تومان. یک فرد عادی می تواند سالانه تا 50 میلیارد تومان از مالیات معاف شود. یک نفر می خواهد چه کار کند که بیشتر از این مقدار درآمد داشته باشد و مالیات نپردازد؟ چرا یک شرکت متصل به شهرداری نباید بر سود خالص خود مالیات بپردازد، این یادداشت بر آنها فشار خواهد آورد. اولاً، اگر شهرداری‌ها کاری انجام می‌دهند که آنها را تا این حد سودآور کرده است، آیا نباید مالیات بپردازند؟ دوم اینکه بخش بزرگی از شهرداری های کشور در حال زیان دهی هستند. بنابراین ما اصلا نمی دانیم برخی از دوستان وقتی می گویند شهرداری ها به دلیل کاهش سود مالیاتی به 500 میلیارد تومان در سال با مشکل مواجه می شوند، نگران چه مشکلی هستند. سقف ثابت 500 میلیارد تومان رقم بسیار بالایی برای سود خالص یک شرکت است. حتی اگر شرکتی چنین سودی داشته باشد چرا باید از مالیات معاف شود؟ 1403. این تغییر خود بدعت است. مجلس یازدهم دو هفته دیگر تشکیل می شود. در این شرایط ارائه لایحه اضطراری و ایجاد تغییرات سریع چندان قابل قبول نیست. سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفت: باید سهام را کنار بگذاریم و بعد ببینیم. چند نفر در بورس هستند؟” چند درصد معامله گران را افراد تشکیل می دهند؟ آنها خیلی کم هستند و ارزش سهامشان هم پایین است، اگر من جای دولت بودم به مردم و مردم می گفتم نگران نباشید و 30 درصد از سود آنها را تامین می‌کردیم، سپس وضعیت شرکت‌ها را برانگیختند. زمانی که یک شخصیت حقوقی برای سهامداران خرد دیده شود، گفت: در واقع دولت باید سازوکاری را تعریف کند که سهامداران خرد نیز در مدیریت نقش داشته باشند و بتوانند نظر خود را اعلام کنند.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)