You are currently viewing رشد کسب و کار گلخانه ای!  – افق اقتصادی

رشد کسب و کار گلخانه ای! – افق اقتصادی


ایران سال هاست که در تلاش برای امضای قراردادهای تجاری ترجیحی است تا در نهایت به تجارت آزاد با کشورهای مختلف دست یابد، اما تاکنون موفقیت چندانی در این زمینه نداشته است.

در آذر 1402 قرارداد تجارت آزاد با اوراسیا منعقد شد و اینک در آخرین روزهای اردیبهشت 1403 پس از 7 سال مجلس قرارداد تجارت ترجیحی ایران و اندونزی را تصویب کرد. اندونزی به عنوان بزرگترین مجمع الجزایر جهان، شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان با اقتصاد 1.1 تریلیون دلار است. این کشور با وجود ظرفیت بالای اقتصادی، در دیپلماسی اقتصادی ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین سهم ایران در تجارت خارجی اندونزی کمتر از یک درصد است. ایران در رقابت با رقبای نفتی خود در منطقه مانند عربستان و امارات برای ورود به بازار اندونزی جایگاه ضعیفی دارد. صمت به بهانه این اتفاق به بررسی اثرات تجارت ترجیحی بر کل تجارت و اقتصاد کشور پرداخت.

همه چیز درباره تجارت ترجیحی

یکی از روش های رایج مبادلات تجاری که در سال های اخیر مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته است، تجارت ترجیحی است که مقدمه ای برای تجارت آزاد نیز به شمار می رود. ایران در سال های اخیر تجارت ترجیحی را با کشورهای مختلف به ویژه همسایگان خود برقرار کرده است و ارزیابی ها نشان از موفقیت نسبی این روش در تجارت خارجی ایران دارد.

تجارت ترجیحی تجارت را آسان تر می کند. در واقع تجارت ترجیحی شکلی از مبادلات تجاری است که طی آن دو کشور با یکدیگر توافق می کنند تا تعرفه برخی کالاها را به منظور تسهیل مبادلات تجاری و عملیات صادرات و واردات کاهش دهند. هدف از انعقاد قراردادهای تجارت ترجیحی رفع موانع تجاری بین کشورها به ویژه تعرفه های بالا است. قراردادهای تجارت ترجیحی در صورت احراز شرایط برد-برد و انتخاب صحیح فهرست کالاهای مشمول حقوق گمرکی، موجب توسعه مبادله کالا، صادرات و مبادلات تجاری طرفین قرارداد می شود. تعرفه ترجیحی به دلیل تفاوت در میزان حقوق گمرکی و حقوق ورودی نسبت به واردات کالاهای مشابه با همان تعرفه برای کشور ذینفع در مقایسه با سایر کشورهایی که مشمول ترجیحات هستند، عموماً یک امتیاز برای کشور صادرکننده محسوب می شود. و در عین حال توسعه صادرات و رونق کشور یا کشورهایی را که نیازمند چنین حمایتی هستند تضمین می کند و در صورت عدم حمایت کشورهای صنعتی پیشرفته نمی توانند کالاهای خود را به خارج از مرزهای گمرکی صادر کنند.

امضای قراردادهای تجاری یکی از مهمترین ابزارهایی است که دولت ها برای توسعه روابط تجاری خود از آن استفاده می کنند، اما بررسی اسناد موجود نشان می دهد که ایران کمترین بهره را از این چارچوب قانونی برای توسعه تجارت خارجی برده است. در شرایط کنونی، طبق تحلیل تحلیلگران، امارات در تجارت تجاری پیشرو است.

در زمینه تجارت خارجی عمدتاً 3 نوع قرارداد وجود دارد. یکی از این قراردادها، قراردادهای تجارت آزاد است. این قرارداد باید توسط مقامات مربوطه هر دو طرف تایید شود تا قابل اجرا شود. به طور معمول، این قرارداد شامل تمام کالاهای قابل مبادله بین دو طرف می شود. بر اساس این قرارداد، طرفین می توانند همه کالاها را با تعرفه صفر یا نزدیک به صفر مبادله کنند. نوع دیگری از این قراردادها به قراردادهای تجاری ترجیحی معروف هستند. در این قرارداد فهرست مشخصی از کالاهای قابل مبادله مشمول کاهش عوارض می شود. البته این قراردادها می تواند دوجانبه، منطقه ای یا بین المللی باشد. سومین نوع قرارداد در حوزه تجاری، قراردادهای تجاری است. این قرارداد در واقع سند اصلی مبادلات تجاری بین دو کشور محسوب می شود. بر اساس این قرارداد روابط تجاری بین طرفین به طور رسمی برقرار می شود و فرصتی برای شکل گیری زیرساخت های تجاری فراهم می شود. عمدتاً بر اساس این توافق، کشورها تصمیم به انعقاد قراردادهای تجارت آزاد یا قراردادهای تجارت ترجیحی می گیرند.

یک تصور غلط در مورد تجارت ترجیحی

محمدرضا مودودی کارشناس بازرگانی با اشاره به تصویب تجارت ترجیحی ایران و اندونزی در مجلس به صمت گفت: بیش از 162 کشور در جهان عضو سازمان تجارت جهانی هستند. یکی از وظایف سازمان تجارت جهانی، جهانی کردن امتیازاتی است که کشورها به تجارت خود می دهند. در واقع، مزیت های تجاری دولت ها در حال جهانی شدن است. مگر اینکه استثناهایی در این مورد وجود داشته باشد.

حدود 50 درصد تجارت کشورهای پیشرفته و پیشرفته در قالب تجارت ترجیحی با همسایگان صورت می گیرد، به استثنای قرارداد تجاری که در سازمان تجارت جهانی است. این کشورها برای کشورهای مقصد مشوق صادرات و واردات ایجاد می کنند.

وی با اشاره به عقب ماندگی ایران از کشورهای در حال توسعه گفت: در سال های اخیر علیرغم مزیت های فراوان، ایران در زمینه تجارت ترجیحی و آزاد با کشورهای همسایه چندان موفق نبوده است، علیرغم اینکه ایران دومین همسایه را در جهان دارد. و این کشورها سالانه بیش از هزار میلیارد دلار وارد می کنند که سهم ما کمتر از 2.5 درصد است.

بزرگترین صادرکنندگان جهان؛ بزرگترین واردکنندگان

این کارشناس تجارت با تاکید بر اینکه در تجارت مسیر اشتباهی را طی کرده ایم، افزود: تعداد قابل توجه همسایگان ایران و حجم مبادلات با آنها نشان می دهد که شناخت ایران از ادبیات تجارت ترجیحی همچنان ناکافی است. همچنین به نظر می‌رسد سیاست‌های کلان تجارت خارجی ما بر اساس روابط دوجانبه با دنیا تعریف نشده است، زیرا همواره واردات را یک فعل سبک می‌دانند و در عین حال صادرات را ارتقا می‌دهند. در این میان، بزرگترین صادرکنندگان جهان بزرگترین واردکنندگان نیز هستند.

وی با انتقاد از باورها و سیاست های غلط موجود گفت: متاسفانه در کشور ما نگاه خوبی به تجارت جهانی وجود ندارد و وقتی قرارداد تجارت ترجیحی با کشوری امضا می شود برخی فکر می کنند هر امتیازی باید به کشور مقابل داده شود و شما بروید. به جنگ وارد شده اید و قصد دارید یک صنعت را نابود کنید. در عین حال با شناخت ظرفیت های داخلی کشور و آسیب پذیری های آن، به دور از شعارهای هیجانی، باید زمینه را برای گسترش فعالیت های تجاری و اقتصادی فراهم کرد.

قرارداد ترکمنچا نیست!

مودودی با ابراز تأسف از وجود سیاست های غلط اظهار داشت: ضعف فرهنگی و اقتصادی زیادی در کشور در خصوص تجارت ترجیحی وجود دارد که نمونه ای از تجارت ترجیحی با ترکیه است. پس از انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی با ترکیه، تنش های زیادی در بخش خصوصی ایجاد شد. مثل اینکه قرارداد ترکمنچای را با ترکیه بستیم. در حالی که این تفاهم نامه اگر رعایت می شد و رها نمی شد، می توانست یکی از بهترین معاهدات باشد.

این کارشناس تجارت درباره عدم موفقیت ایران در تجارت ترجیحی با سایر کشورها گفت: سیاست های غلط و عدم آموزش بخش خصوصی برای رقابت پذیری از دلایل اصلی این مشکل است. ایران اگرچه ظرفیت های فراوان و مسیرهای دریایی و زمینی خوبی دارد اما به دلیل نگاه یک سویه به صادرات از این ظرفیت ها بهره ای نبرده است. البته رانت های اقتصادی کلان نیز در این موضوع تاثیری ندارد. وقتی مقاومت سرسختانه ای در برابر آزادسازی روابط تجاری با کشورهای همسایه وجود دارد، طبیعی است که سهم ما از تجارت ترجیحی زیر 5 درصد باشد.

اثبات بزرگ تولید بومی

مودودی با اشاره به اینکه امارات پیشرو تجارت آزاد است، گفت: امارات با وجود اندازه بسیار کوچک و محدودیت های ژئوپلیتیکی، از ظرفیت محدود خود در مدیریت تجارت آزاد و ترجیحی به خوبی استفاده می کند. این در حالی است که کشور ما هم اکنون یک توجیه عمده به نام توجیه تولید داخلی دارد که مانع از ورود فناوری ها و محصولات جدید به کشور و کاهش رقابت پذیری می شود. از سوی دیگر، مدیران جسارت لازم را برای ایجاد تجارت ترجیحی ندارند و بخش خصوصی نیز به تجارت در محیط های گلخانه ای عادت کرده است.

توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اندونزی منسوخ شده است

مسعود دانشمند کارشناس بازرگانی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر تجارت ترجیحی ایران و اندونزی پس از 7 سال سکوت، گفت: با برقراری تجارت ترجیحی، برخی کالاها با نرخ مناسب تر و کمتر بین دو کشور مبادله می شود. تعرفه تعرفه قرارداد تجارت ترجیحی و بندهای مندرج در آن معمولاً یک سال اعتبار دارد و شاید پس از آن مدت هر یک از طرفین قرارداد قصد تغییر روش را داشته باشند.

گاهی اوقات یکی از طرفین قرارداد ممکن است قصد توسعه عناصر را داشته باشد. در نتیجه، هر توافق تجاری ترجیحی در زمان خود مؤثر است. همچنین روند تجارت ترجیحی باید به طور مرتب نظارت شود تا مشخص شود که چه میزان سود یا زیان برای کشور وجود دارد و چه تعداد کالا به کشور صادر یا وارد می شود. بر این اساس می توان گفت اکنون که این توافق پس از 7 سال در مجلس به تصویب رسیده، امتیازات خود را از دست داده است. به عبارت دیگر، این قرارداد منسوخ شده و دیگر تاثیر چندانی بر تجارت کشور ندارد.

وی در توصیه ای به دولت تصریح می کند: امور اداری باید به گونه ای پیش برود که قراردادهای تجاری به امضای وزارت امنیت و طرف های معاهده برسد. و سال ها منتظر تصویب در مجلس نباشیم.

امارات، رهبر تجارت آزاد

این کارشناس تجارت با اشاره به امارات به عنوان کشوری موفق در تجارت آزاد گفت: امارات پیشرو در تجارت آزاد است. امارات یک منطقه آزاد است که تجارت آزاد در آن انجام می شود. این در حالی است که گمرک، بانک مرکزی و سایر سازمان ها در مناطق آزاد کشورمان دخیل هستند. مناطق آزاد و ویژه باید خلأهای اقتصاد را پر کنند یا باعث شکل گیری فعالیت های جدید در اقتصاد کشور شوند. این چنین است، اگرچه در هیچ یک از این مناطق در کشور ما چنین رویه ای وجود ندارد. حتی بسیاری از مناطق ویژه و آزاد به دلیل فشار مقامات محلی از ائمه جمعه تا نمایندگان مجلس ایجاد می شود.

آخرین کلمه

هر اقدامی که باعث افزایش حضور ایران در بازارهای جهانی شود مثبت است، علیرغم اینکه ایران طی سالیان متمادی موافقتنامه های تجاری بسیاری را در سطوح مختلف تصویب کرده، اما در اجرای آنها ضعیف و منفعلانه عمل کرده است. در هر صورت ایران سابقه طولانی در امضای قراردادهای تجاری اعم از آزاد و ترجیحی دارد، اما آنچه مهم است اثربخشی این قراردادهاست که تا به حال دیده نشده است.

منبع:

روزنامه صمت

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)