You are currently viewing رشد صادرات آمریکا به ایران / تجارت بین دو کشور چند برابر شد؟

رشد صادرات آمریکا به ایران / تجارت بین دو کشور چند برابر شد؟


اداره آمار ایالات متحده در گزارش جدید خود اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری به ۲۷.۷ میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۳ درصد رشد داشته است. در ماه های ژانویه تا مارس 2023، مبادله کالا بین دو کشور بالغ بر 13.6 میلیون دلار بوده است.

افزایش دوبرابری مبادلات تجاری ایران و آمریکا در سه ماهه اول سال 2024 در حالی است که در 12 ماه پایانی سال گذشته تجارت دو کشور با رشد 8 درصدی به 61.2 میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، در سه ماهه نخست سال 2024، صادرات آمریکا به ایران 77 درصد افزایش یافته است. آمریکا در سه ماهه اول سال 2023 به ارزش 13.4 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد که در مدت مشابه سال جاری به 23.8 میلیون دلار افزایش یافت.

واردات کشور از ایران در سه ماهه نخست سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 برابر شد و به 0.2 میلیون دلار در سه ماهه اول 2023 به 3.9 میلیون دلار در سه ماهه اول 2024 رسید.

میزان مبادلات تجاری ایران و آمریکا در مقایسه با کل تجارت دو کشور با جهان رقم قابل توجهی نیست. ایران در بین مقاصد صادراتی آمریکا در سه ماهه سال 2024 رتبه 152 و در بین منابع تامین کالاهای وارداتی از این کشور رتبه 163 را به خود اختصاص داده است.

همچنین آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که ارزش تجارت ایران و آمریکا در اولین ماه سال به 10.6 میلیون دلار رسیده است. در این مدت صادرات آمریکا به ایران با 130 درصد افزایش به 7.2 میلیون دلار و واردات ایران از آمریکا با افزایش 100 درصدی به 3.4 میلیون دلار رسید.

تحلیل روند صادرات آمریکا به ایران در دوره تحقیق نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که در ژانویه سال گذشته، آمریکا 3.1 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده که با توجه به رشد 130 درصدی ارزش کالاها. صادرات از این کشور برای ایران به 7.2 میلیون دلار رسید.

از سوی دیگر، بر اساس داده های اعلام شده، روند واردات آمریکا نیز نشان می دهد که در ماه اول سال 2023، واردات آمریکا از ایران صفر بوده است، در حالی که در ژانویه سال جاری، 3.4 میلیون دلار کالای تولیدی از ایران وارد آمریکا شده است. از منابع رسمی

با توجه به این عوامل، پیش بینی می شود تجارت ایران و آمریکا در سال 2024 به روند صعودی خود ادامه دهد. البته لازم به ذکر است که مبادلات تجاری دو کشور هنوز به سطح قبل از تحریم ها نرسیده است و ایران در ژانویه 2024 در بین مقاصد صادراتی آمریکا رتبه 148 و در بین مبادی وارداتی این کشور رتبه 136 را دارد.

بر اساس این گزارش، صادرات آمریکا به ایران در ماه‌های ژانویه تا دسامبر 2023، 59 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 2022 رشد 29 درصدی داشته است. در سال 2022، آمریکا به ارزش 45.5 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد.

اما واردات آمریکا از ایران در سال 2023 به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به 2.2 میلیون دلار رسیده است. در سال 2022 واردات آمریکا از ایران 11.2 میلیون دلار گزارش شده است.

ایران در بین مقاصد صادراتی آمریکا در سال 2023 رتبه 168 و در بین منابع وارداتی این کشور در رتبه 200 قرار دارد.

صادرات آمریکا به ایران در دسامبر 2023 دو برابر می شود

این گزارش همچنین از رشد چشمگیر مبادلات تجاری دو کشور در آخرین ماه سال 2023 خبر داد. صادرات آمریکا به ایران در آذرماه امسال تقریباً دو برابر شد و به 10.1 میلیون دلار رسید. واردات آمریکا از ایران در این ماه نیز 6 برابر شد و به 0.6 میلیون دلار رسید.

در دسامبر 2022، ایالات متحده 5.2 میلیون دلار کالا از ایران و 0.1 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

آیا این رشد تجارت نشان دهنده بهبود روابط اقتصادی دو کشور است؟

افزایش 8 درصدی تجارت ایران و آمریکا ممکن است نشان دهنده بهبود روابط اقتصادی دو کشور باشد، اما نمی توان آن را بهبود روابط اقتصادی تفسیر کرد. روابط اقتصادی دو کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل سیاست های داخلی و خارجی هر کشور، تحریم ها، موافقت نامه های تجاری، محدودیت های تجاری، نیازهای اقتصادی و سیاست های تجاری هر دو کشور است.

از سوی دیگر رشد تجارت می تواند به معنای افزایش تبادل کالا و خدمات بین دو کشور باشد که می تواند به معنای بهبود روابط اقتصادی باشد. این رشد را می توان ناشی از افزایش صادرات، واردات، سرمایه گذاری، همکاری های تجاری و توسعه روابط تجاری بین شرکت ها و صنایع دو کشور دانست.

بنابراین، اگرچه رشد مبادلات تجاری نقش مهمی در بهبود روابط اقتصادی دو کشور ایفا می‌کند، اما برای ارزیابی کامل و دقیق تأثیر این رشد، عوامل دیگری مانند سیاست‌ها، تحریم‌ها و توافق‌های بین‌المللی باید در نظر گرفته شود.

آیا سیاست ها و تحریم ها بر رشد تجارت بین دو کشور تأثیر می گذارد؟

سیاست ها و تحریم ها تاثیر بسزایی بر رشد تجارت بین دو کشور دارد. سیاست ها و تصمیمات سیاسی داخلی و خارجی هر کشوری که اتخاذ می شود می تواند تحت عنوان تحریم یا تسهیل تجارت بر روابط تجاری تاثیر مستقیم داشته باشد. در این زمینه، تحریم ها معمولاً به عنوان ابزاری سیاسی برای دستیابی به اهداف سیاسی، اقتصادی یا امنیتی یک کشور نهادینه می شوند.

تحریم ها می تواند تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر رشد تجارت داشته باشد. تحریم ها می تواند باعث ایجاد محدودیت ها و موانعی برای تجارت، افزایش هزینه ها و کاهش تجارت بین دو کشور شود. این می تواند منجر به کاهش صادرات، واردات، سرمایه گذاری و همکاری تجاری شود. علاوه بر این، تحریم ها می تواند اعتماد بازار را تحت تاثیر قرار دهد و بی ثباتی در تجارت بین کشورها ایجاد کند.

از سوی دیگر، تسهیل تجارت و سیاست های مثبت اقتصادی یا تجاری می تواند باعث رشد مبادلات تجاری شود. این شامل افزایش آزادی تجاری، امضای قراردادهای تجاری، امتیازات مالی و مالیاتی، ایجاد زیرساخت های تجاری و تسهیلات بانکی بین دو کشور است.

از این رو سیاست ها و تحریم ها با ایجاد محدودیت یا تسهیل در روابط تجاری تاثیر بسزایی در رشد تجارت بین دو کشور دارد.

منبع:

حرکت می کنیم

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)