You are currently viewing دهه «رکود، درس، تجربه» همه تخم‌ها را در سبد غرب گذاشت

دهه «رکود، درس، تجربه» همه تخم‌ها را در سبد غرب گذاشت


– اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، اگرچه در دهه 90 به ویژه در جریان مذاکرات برجام و پس از آن شرایط برای توسعه صادرات و روابط تجاری با کشورهای مختلف جهان برای ایران فراهم بود، اما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. فرصت مناسب بازار بزرگ 300 میلیون نفری در کشورهای همسایه و منطقه ایران وجود دارد که بیشتر آنها بازارهای مصرف هستند. تنها اتحادیه اوراسیا که شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان است، جمعیت دارد. بیش از 190 میلیون نفر و تولید ناخالص ملی در این کشورها بیش از 2.7 تریلیون دلار است و تجارت خارجی آنها با کشورهای خارج از اتحادیه حدود 900 میلیارد دلار است. اما در این دهه تمایل به توسعه تجارت تنها با کشورهای غربی وجود داشت که بازار باثباتی برای ایران نیست، بنابراین به دلیل تحریم ها به طور ناگهانی و یک جانبه روابط تجاری خود را با ایران قطع کردند. رهبر معظم انقلاب از دهه نود به عنوان دهه گمشده یاد می کنند. در این دوره واقعاً نیازی به توجه به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نبود، به طوری که حتی در برخی موارد با افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور در زمینه واردات کالاهای اساسی دچار مشکل شدیم. توسعه روابط راهبردی و گسترش همکاری ها و مشارکت ها با کشورهای منطقه و جهان به ویژه با همسایگان، استفاده از دیپلماسی برای حمایت از اهداف اقتصادی و استفاده از ظرفیت سازمان های بین المللی و منطقه ای یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است که در برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی مورد توجه قرار نگرفت، شکل گیری بازارهای جدید و تنوع بخشی به روابط اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه نیز در سیاست های کلی کشور مورد تاکید قرار گرفت. اقتصاد مقاومتی سهل انگاری یا خیانت؟ یک دهه “رکود، درس، تجربه” / 10 میلیون فقیر در نتیجه یک دهه تخلف یک دهه “رکود، درس، تجربه” / رشد 3 برابری اجاره بها در دهه 1990 “رکود، درس، تجربه” / رکود رکورد زد. ; رشد یک دهه ای تنها یک درصد است، دهه «رکود، عبرت، تجربه» / خسارت یک دهه، تعطیلی انبارهای گاز ایران، دهه «رکود، درس، تجربه» / رشد 1000 درصدی نقدینگی و “آفت تورمی” چرا اقتصاد ایران در دهه 90 سقوط کرد؟ گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم با مرتضی کارگر رئیس کمیته اجرایی مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت وگو کرد، آیا این میزان نوسان در تجارت خارجی وجود دارد؟ کارگر: اقتصاد به سیاست وابسته است. تجارت نیز مستقل از سیاست خارجی نیست، با توجه به اینکه مبادله کالا بین دو قلمرو یا کشور گمرکی است، اما دشمنان زیادی نیز داریم. آمریکایی ها سعی کردند با تحریم ها به مردم فشار بیاورند که آن را اقتصاد فلج کننده می نامیدند، نمی توانند از سیاست مستقل باشند، اما کشورها برای تجارت با کشورهای مختلف همه تخم های خود را در یک سبد نمی گذارند، راه بسته است، وجود دارد. از جهات دیگر، در گذشته نگاه جامعی به اقتصاد و تجارت بین‌الملل وجود نداشت و زمانی فکر می‌کردند که باید با کشورهای غربی تجارت کرد و چون در اقتصاد پیشرو هستند. آنها دنیا هستند، شما باید با آنها وارد تجارت شوید. اما آنها از تجارت با کشورهای همسایه، مسلمان و آفریقایی فاصله گرفتند و تجارت با آنها (آفریقا) را از دست دادند و قراردادها و تفاهم نامه های چند جانبه مانند بریکس، اوراسیا یا تجارت ترجیحی با پاکستان، ترکیه و غیره امضا شد. آیا دیدگاه جامعی که شما به دنبال آن هستید اکنون در تجارت بین الملل وجود دارد، اگرچه اقدامات اخیر انجام شده است، اما هنوز چنین دیدگاه جامعی وجود ندارد؟ با وجود اینکه عراق یکی از شرکای خوب ما است، اما به دلیل تحریم های ارزی در عراق برای تجارت با این کشور با مشکلاتی مواجه شده ایم، در برخی موارد آنها از تجارت با ما منصرف شده اند، راه حل شما برای حل مشکلات تجارت ایران است. حوزه و برای یک دید جامع از کسب و کار؟ تجارت ما با کشوری مانند پاکستان که سه برابر جمعیت ما دارد و مصرف کننده بزرگی است، ناچیز است. این کشور بازار بسیار بزرگتری نسبت به عراق دارد و دروازه آسیای مرکزی است. این کشور بخشی از نیازهای خود را از ایران تامین می‌کند، اما می‌تواند نیازهای بسیار بیشتری را از ایران تامین کند که در آن زمان به آن توجه نشده است. کشورهای اتحادیه اوراسیا نیز همین گونه هستند و با آنها فرصت های خوبی برای تجارت با اوراسیا وجود دارد و امیدواریم به زودی اجرایی شود. اما مجلس باید تلاش بیشتری بکند زیرا پارلمان این کشورها نیز باید این توافقات را تصویب کنند. در مبادلات تجاری با این کشورها می توان 88 کد تجاری را به صفر رساند که از آنجایی که این کشورها دارای جمعیت زیادی هستند، فرصتی بی نظیر برای کشور ما محسوب می شود. و از این پس باید بازار خوبی برای صادرات تجار به این کشورها فراهم شود. لازم به ذکر است که اگر آنها نیز آمادگی لازم را داشته باشند، اما ما این آمادگی را نداشته باشیم، تراز تجاری ما منفی خواهد بود ترکیه، کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی نیز فرصت مناسبی برای همکاری های تجاری و اقتصادی هستند. ساخت و ساز در عربستان سعودی افزایش چشمگیری داشته است که می تواند فرصتی برای صادرات مصالح ساختمانی به این کشور باشد، لازم به ذکر است که عربستان سعودی نیز مایل به افزایش همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه و مناطق با ایران است که علاقه زیادی به استفاده از آن دارند. تولیدات فرهنگی ایران مانند انیمیشن، صنایع خلاق و صنایع دستی که در سال های اخیر در کشوری مانند ژاپن مورد بی توجهی قرار گرفته اند، بسیار ارزان تر است که می تواند مبنای صادرات باشد. بسیاری از جوانان کشورمان برای کار در حوزه خدمات IT و ICT به خارج از کشور مهاجرت می کنند، در حالی که خدمات در این زمینه مشکل گمرکی ندارد، تعهد ارزی را انجام نمی دهد و صادرات آن آسان تر است. در حال حاضر صادرات در این بخش انجام می شود اما در آمار رسمی گمرک دیده نمی شود اما ارز مناسبی وجود دارد، اگر بتوانیم در این سطح درآمدزایی برای فعالان این بخش داشته باشیم قطعا این مهاجرت ها وجود نخواهد داشت. دیپلماسی اقتصادی و اراده کل اقتصاد ایجاد شده است، تلاش هایی در این زمینه وجود دارد و ایجاد دفاتر تجاری برای کشورهای مختلف گام مثبتی است. در حال حاضر نگاه همزمان به سیاست خارجی و اقتصاد در وزارت امور خارجه وجود دارد اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی در وزارت امور خارجه مثبت است، اما کافی نیست و این اقدامات خواهد بود. در درازمدت کار می‌کند و می‌تواند تا بیست سال دوام بیاورد.* در سال‌های گذشته از جمله دهه 90، با وجود فرصت‌های مناسب برای توسعه صادرات، ریل گذاری صحیح انجام نشده است. به این سوال چه امتیازی می دهید؟ صادرات در ساختار اقتصادی کشور لحاظ نمی شود، بنابراین در گذشته اگر سفیری در کشوری می خواست به یک تاجر ایرانی برای صادرات کمک کند، از نظر فرهنگ سازمانی چندان قابل قبول نبود و صحبت و گفت و گو می شد. صحبت در مورد مشارکت ایجاد شد ; اما اکنون فرهنگ تشکیلاتی وزارت امور خارجه به جایی رسیده است که علاوه بر امور سیاسی و خدمات کنسولی، از فعالان تجاری نیز حمایت می شود. در دهه 1990 شاهد حضور تنها 5 مشاور تجاری در سایر کشورها بودیم. نقش مشاوران کسب و کار در توسعه کسب و کار با کشورهای دیگر چگونه ارزیابی می کنید در حال حاضر سازمان توسعه تجارت 20 مشاور بازرگانی در کشورهای مختلف دارد در حالی که در دهه 90 تعداد مشاوران بسیار کمتر بود. خوب است که رایزنان بازرگانی بتوانند به توسعه صادرات کشور کمک کنند و مشکلات تجاری را حل کنند. همچنین خانه های معاملاتی در دولت سیزدهم ایجاد شده که مثبت است اما هنوز جامعیت لازم شکل نگرفته است. . جامعه نیز مانند فردی است که به تدریج تجربه بیشتری کسب می کند و بهتر تصمیم می گیرد. در دهه 1990 تمایل بیشتری برای ایجاد روابط تجاری با بلوک غرب وجود داشت و به فرصت های توسعه روابط تجاری با بلوک شرق توجهی نمی شد. به نظر شما دلیل عدم توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف به ویژه با کشورهای همسایه در این مدت چیست؟ نفت صادر می کردیم و در مقابل کالاهای تولیدی وارد کشور می کردیم. در 30-20 سال گذشته بحث صادرات غیرنفتی برای کشور مهم شده است. برای رفتن به کشورهای شرقی و همسایه یک گردش فرهنگی و فکری لازم است. اینطور نیست که در دهه 90 به یکباره همکاری تجاری و اقتصادی با این کشورها را کنار بگذاریم، اما این همکاری در گذشته وجود نداشت، اما فرصت های بکری وجود دارد که باید از آن ها به ویژه در کالاهای غیرنفتی ارزشمندتر استفاده می شد. به کشور ما؛ کشورهای منطقه فرصت بی نظیری برای اجرای آن دارند. این کشورها جمعیت زیادی دارند و مصرف کننده هستند و از طرفی از نظر مسافت نزدیکتر هستند و در نتیجه هزینه حمل و نقل و صادرات کمتری را پرداخت می کنند. اقتصادی ترند. از نظر تاریخی، در قرن گذشته، بیشتر تجارت با کشورهای غربی با استفاده از منابع موجود انجام می شد. منابع ما فقط نفت یا معادن نیست، بلکه اگر کشور دارای خط ساحلی به وسعت ما باشد، با ایجاد بنادر تجاری از این فرصت منحصر به فرد به درستی استفاده می کند، کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که این شرایط را داشته باشد که شما نام بردید. رئیس شورای مدیران مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئول مستقیم آموزش بازرگانان و علاقمندان به فعالیت های تجاری، در دولت جدید چه اقداماتی انجام دادید و این اقدامات چگونه در اقتصاد انجام شد. محیط زیست و قوانین جهان در حال تغییر است و نرخ ها، شرایط و هزینه های حمل و نقل دائما در حال تغییر است و تجار می توانند با این تغییرات با آموزش ظالمانه علیه کشورمان و قوانین داخلی در برابر تحریم ها و تغییر نرخ ارز، مشکلات بیشتری را در عرصه تجارت تطبیق دهند. برای بازرگانان ایرانی ایجاد شده است، اما آموزش و اطلاع رسانی به روز فعالان اقتصادی راهگشاست و بازرگانان باید از آن آگاه باشند، زمینه حضور مردم در جهش تولید را فراهم می کند کشور فرصتی برای مشارکت همه مردم در عرصه تجارت و حتی افرادی که هیچ اطلاعی از خالی بودن صندلی آن در گذشته از جمله در دهه نود صنعت، معدن و تجارت در 4 سال دوازدهم ندارند ایجاد کند. دولت 36 هزار ساعت دوره آموزشی برگزار شد که 2 سال دولت سیزدهم به 74 هزار ساعت افزایش یافت. یعنی در 2 سال دو برابر دوره دولت قبل آموزش داده شد.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)