You are currently viewing دلایل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل، چرا سایتم تو گوگل نمیاد؟

دلایل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل، چرا سایتم تو گوگل نمیاد؟


چرا سایتم تو گوگل نمیاد؟ این سوالیست که ممکن است در ذهن اکثر وب‌مستران باشد. اگر وب‌سایت شما در گوگل نمایش داده نمی‌‌شود، عوامل مختلفی وجود دارند که می‌‌توانند عامل آن باشند. خوشبختانه خبر خوب این است که تکنیک‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث شود که وب‌سایت شما در صدر نتایج جستجو قرار گیرد. به همین منظور با ما همراه باشید تا شما را با دلایل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل با استفاده از روش‌های مختلف آشنا کنیم.

دلیل نبودن سایت در نتایج گوگل

قبل از هر چیزی اگر شما به تازگی صفحه‌ای را ایجاد کرده‌اید، ممکن است برای مدت زمانی طول بکشد تا گوگل آن را ایندکس و فهرست‌بندی کند. بنابراین قبل از هر‌گونه اقدامی، حداقل یک هفته بعد از انتشار محتوا صبر کنید و در صورتی که بعد از این مدت صفحه شما در نتایج جستجو نمایش داده نشد، آن‌وقت به فکر رفع مشکل باشید. در ادامه مطلب شما را با دلایل نمایش ندادن سایت در نتایج گوگل آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

علت عدم نمایش سایت در نتایج گوگل

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند بر این موضوع تأثیر‌گذار باشد که چرا سایت شما در گوگل پیدا نمی‌شود. در ادامه برخی از این دلایل را همراه با نحوه رفع آن به شما آموزش می‌دهیم. همراه ما باشید.

1- وب‌سایت شما جدید است

2- وب‌سایت شما حاوی برچسب “نوایندکس” است

3- گوگل در سایت شما نخزیده است

4- سایت شما دارای جریمه است

5- از بک‌لینک‌های باکیفیت بالا استفاده نمی‌کنید

6- کلمات کلیدی شما بیش از حد رقابتی هستند

7- وب‌سایت شما تجربه کاربری خوبی (UX) ارائه نمی‌دهد

8- وب‌سایت شما خیلی کند است

در ادامه توضحیاتی در خصوص هریک از این روش‌ها در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. امیدوارم تا انتهای این آموزش ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید: فیگما چیست؟ و Figma چه کاربرد و مزایایی دارد؟ 

1- وب سایت شما جدید است

یک علت عدم نمایش سایت در نتایج گوگل به دلیل تازه تاسیس بون سایت است. ممکن است مدتی طول بکشد تا گوگل وب‌‌سایت‌‌ها و صفحات جدید را پیدا کند. بنابراین، اگر به تازگی وب‌سایت یا صفحه خود را راه‌اندازی کرده‌اید، ساده‌ترین دلیلی که وب‌سایت شما در نتایج جستجو قرار نمی‌گیرد این است که گوگل هنوز سایت یا صفحه شما را پیدا نکرده است. حال برای بررسی اینکه متوجه شوید که آیا گوگل وب‌سایت یا صفحه شما را فهرست‌بندی کرده است یا خیر، می‌توانید عبارت “site:yourwebsite.com” را در گوگل جستجو کنید (به جای yourwebsite نام دامنه خود را وارد کنید).

همچنین اگر به دنبال این هستید که مشاهده کنید که آیا گوگل از صفحه خاصی از سایت شما را ایندکس کرده یا خیر، کافیست آدرس صفحه دلخواه خود را در جلوی آدرسی که در بالا اشاره کردیم قرار و سرچ نمائید، چیزی همانند آدرس زیر:

site:yourwebsite.com/blog/the-page-im-looking-for/

سپس اگر حداقل یک نتیجه را در نتایج جستجوگر مشاهده کردید، به این معنی است که گوگل صفحه شما را ایندکس کرده است. همچنین اگر هیچ نتیجه‌ای را مشاهده نمی‌کنید، این بدان معناست که گوگل هنوز صفحه وب یا سایت شما را پیدا نکرده است.

– نحوه رفع این مشکل:

اگر هنگام جستجوی سایت خود در گوگل نتیجه‌ای مشاهده نکردید، می‌توانید یک نقشه سایت در کنسول جستجوی گوگل ایجاد و ارسال کنید. ایجاد نقشه سایت به گوگل این امکان را می‌دهد که بداند کدام صفحات در سایت شما مهم هستند و در کجا قرار دارند. برای ایجاد و ارسال نقشه سایت به گوگل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • واردحساب گوگل سرچ کنسول خود شوید
  • وارد بخش Sitemaps شوید
  • آدرس نقشه دلخواه سایت را وارد کنید
  • در نهایت روی Submit کلیک کنید

2- وب سایت شما حاوی برچسب “نوایندکس” است

متا تگ “نو ایندکس” قطعه‌ای از کد HTML است که به گوگل اطلاع می‌دهد که صفحات خاصی را در نتایج جستجو نشان ندهد. در نتیجه، گوگل هیچ صفحه‌ای را با این کد فهرست نمی‌کند و یک دلیل نبودن سایت در نتایج گوگل است. گاهی اوقات وردپرس یا سایر سیستم های مدیریت محتوا (CMS) در صورت اشتباه وارد کردن تظنیمات، آن را به هر صفحه اضافه می‌کند. علاوه بر این، برنامه‌‌نویس وب‌سایت شما ممکن است از کد «نوایندکس» برای جلوگیری از رتبه‌بندی گوگل صفحاتی که هنوز در مرحله توسعه هستند استفاده کند و ممکن است پس از تکمیل صفحه فراموش کند که برچسب را حذف کند.

– نحوه رفع این مشکل:

شما می‌توانید از ابزار گوگل سرچ کنسول برای شناسایی آسان صفحات برچسب‌گذاری شده بدون فهرست استفاده کنید. کافیست به بخش Coverage بروید و سپس به دنبال خط “submitted URL marked ‘noindex” باشید.

هنگامی که تمام صفحات دارای این برچسب را پیدا کردید، به سادگی می‌توانید آن را از هر صفحه‌ای که نباید آن را داشته باشد حذف کنید.

3- گوگل در سایت شما نخزیده است

یکی دیگر از دلایل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل این است که گوگل در سایت شما نخزیده است یا اینکه چیزی مانع خزیدن گوگل در سایت شما شده است. اکثر وب‌سایت‌ها دارای فایل “robots.txt” هستند که به موتورهای جستجوگر اطلاع می‌دهد که در سایت شما نمی‌توانند به جایی بروند. این بدان معناست که گوگل نمی‌‌تواند در آدرس ‌هایی که در فایل “robots.txt” شما مسدود شده است بخزد.

– نحوه رفع این مشکل:

ابزار گوگل سرچ کنسول می‌تواند درخصوص مسائل مربوط به فایل “robots.txt” به شما هشدار دهد. کافیست به بخش Coverage بروید و سپس به دنبال خطایی با پیغام submitted URL blocks by robots.txt باشید.

اکنون، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر دستورالعملی را که URL‌هایی را که می‌خواهید در گوگل نشان داده شوند، حذف کنید. با‌این‌حال، توجه به این نکته مهم است که فایل‌ “robots.txt” ممکن است مشکل‌ساز شود، بنابراین اگر مهارتی ندارید بهتر است از آن استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: معرفی افزونه‌های درگاه پرداخت برای سایت‌های وردپرسی 

4- سایت شما جریمه شده است

جریمه‌ها یکی از دلایل نبودن سایت در نتایج گوگل است. اگر سایت شما جدید نیست و دارای یک فایل robots.txt مناسب است، ممکن است دلیل عدم نمایش سایت وردپرسی در گوگل به علت جریمه شدن باشد. در واقع در صورتی‌که سایت شما دستورالعمل‌های کیفیت گوگل را رعایت نمی‌کند، ممکن است سایت شما را به صورت موقت یا دائم از نتایج جستجو حذف کند.

جریمه‌های گوگل عبارتند از:

  • Deindexed: گوگل به صورت کامل دامنه شما را از نتایج جستجو حذف می‌کند.
  • Penalized: دامنه شما وجود دارد، اما نمی‌توانید صفحات خود را از طریق جستجوی مستقیم پیدا کنید. این مشکل می‌تواند ناشی از به‌روز‌رسانی الگوریتم گوگل باشد.
  • Sandboxed: ترافیک گوگل شما به صورت ناگهانی کاهش می‌یابد، اما دامنه شما حذف یا جریمه نشده است.

– نحوه رفع این مشکل:

برای اینکه متوجه شوید که آیا توسط گوگل جریمه شده اید یا خیر، ساده‌ترین روش این است که گوگل سرچ کنسول خود را بررسی کنید. اگر سایت شما جریمه شود، باید اقداماتی را انجام دهید تا وب‌سایت خود را مطابق با دستورالعمل‌های گوگل تغییر دهید. سپس، می‌توانید سایت خود را برای بررسی مجدد برای بازگشت به گوگل ارسال کنید.

5- از بک لینک‌های باکیفیت بالا استفاده نمی‌کنید

یکی دیگر از دلیل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل این است که سایت شما از بک‌لینک‌هایی با کیفیت بالا استفاده نمی‌کند و ممکن است لازم باشد تا بک‌لینک‌های با کیفیت بهتری استفاده کنید. گوگل صدها فاکتور رتبه‌بندی را هنگام تعیین اینکه کدام وب‌سایت باید در نتایج جستجو نشان داده شود، در نظر می ‌گیرد که یکی از آنها بک‌لینک‌ها و اعتبار است.

بک‌لینک از وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما به گوگل نشان می‌دهد که صفحه شما قابل اعتماد است و ارزش ارائه می‌دهد. اگر سایت شما در گوگل نمایش داده نمی‌شود، ممکن است به این دلیل باشد که وب‌سایت‌هایی که در بالاترین رتبه قرار دارند، بک‌لینک بیشتری دارند.

در ادامه شما را با چند نکته در خصوص بک لینک آشنا می کنیم:

  • سعی کنید از کسب و کارهای مشابه خود بک لینک دریافت کنید
  • از افرادی که نام تجاری شما را در شبکه‌های اجتماعی ذکر می‌کنند بخواهید به وب‌سایت شما لینک دهند
  • می‌توانید محتوای مفید و ارزشمندی ایجاد کنید و از مردم بخواهید تا به آن لینک دهند
  • در انجمن‌ها، مصاحبه‌ها و وبلاگ‌ها شرکت کنید

6- کلمات کلیدی شما بیش از حد رقابتی هستند

اگر شما در سایت خود از کلمات کلیدی رقابتی که بسیاری از سایت‌های دیگر از آن استفاده می‌کنند، استفاده می‌کنید ممکن است باعث شود که گوگل به خوبی صفحات سایت شما را ایندکس نکند. در عوض، بهتر است از عبارات و کلمات کلیدی دم‌بلند و خاص‌تری را که حاوی سه یا چند کلمه کلیدی هستند، استفاده کنید. در حالی که کلمات کلیدی دم بلند حجم جستجوی ماهانه کمتری دارند، اما رقابت کمتری نیز دارند و به شما شانس بیشتری برای رتبه‌بندی در بالای نتایج جستجو می‌دهند. علاوه بر این، کلمات کلیدی دم‌بلند معمولاً هدف جستجوی خاص‌تری دارند.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه قراردادن پست خصوصی دروردپرس 

7- وب‌سایت شما تجربه کاربری خوبی (UX) ارائه نمی‌دهد

همچنین، اگر وب‌سایت شما تجربه کاربری ضعیفی (UX) ارائه می‌دهد، این موضوع باعث می‌شود که نتوانید جایگاه مناسبی در نتایج داشته باشید. موتورهای جستجو می‌خواهند محتوای ارزشمند و وب‌سایت‌هایی را رتبه‌بندی کنند که تجربه‌ای عالی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند.

بهبود ظاهر و طراحی در سایت شما می‌تواند نرخ پرش را کاهش، بازدیدکنندگان را جذب و به آنها کمک کند تا درباره کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند و در عین حال به شما کمک می‌کند در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید.

8- وب‌سایت شما خیلی کند است

کندی سایت نیز یک علت عدم نمایش سایت در سرچ گوگل است. یکی دیگر از علل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل ، کند بودن وب‌سایت است. صفحات با بارگذاری کند منجر به تجربه کاربری ضعیف می‌شوند و در نتیجه روی نمایش سایت شما در گوگل تأثیر می‌گذارند. به طور کلی، یک سایت با بارگذاری آهسته می‌تواند بر رتبه‌بندی صفحات جداگانه برای کلمات کلیدی رقابتی تأثیر بگذارد. برخی از رایج‌ترین دلایلی که باعث کند بودن وب‌سایت می‌شود عبارت است از: مشکلات جاوا اسکریپت، تصاویر بزرگ و کمبود منابع سرور  خوشبختانه ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای آزمایش سرعت بارگذاری وب‌سایت خود استفاده کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین فاکتور برای نمایش در نتایج گوگل چیست؟

فاکتورهای مختلفی برای نمایش صفحات سایت در نتایج گوگل وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از: وب‌سایت شما قدیمی باشد، سایت شما دارای جریمه نباشد، سرعت بارگذاری سایت شما بالا باشد و…

با استفاده از کدام ابزار می‌توان پیگیری نمایش سایت در گوگل را انجام داد؟

بهترین ابزار برای پیگیری نمایش سایت در گوگل، استفاده از گوگل سرچ کنسول است.

جمع‌بندی

اگر سایت شما در نتایج جستجوگر گوگل نمایش داده نمی‌شود، باید خیلی سریع این مشکل را رفع کنید در غیر این صورت نمی‌توانید ترافیک زیادی را به سایت خود هدایت کنید. ما در این مطلب شما را با دلایل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل و نحوه رفع آن آشنا کردیم. امیدواریم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: webfx