You are currently viewing در هشتاد و نهمین جلسه کمیسیون کمک به کسب و کار چه گذشت؟

در هشتاد و نهمین جلسه کمیسیون کمک به کسب و کار چه گذشت؟


به گزارش بازار، اعضای کمیسیون حمایت از مشاغل در هشتادمین جلسه این کمیسیون مقرر کردند شورای رقابت ظرف مدت سه ماه اساسنامه پیشنهادی نهادهای نظارتی صنعت برق، پتروشیمی و بازیافت را بررسی و به دولت ارسال کند. به درخواست بخش خصوصی و با تصویب شورای رقابت، این اساسنامه ظرف مدت 7 سال تنظیم شد و متأسفانه به دلیل برخی مخالفت ها در دولت، هنوز اجرایی نشده است.
در این جلسه عدم پرداخت یک هزارم سهم درآمد موضوع تبصره (2) بند (186) قانون مالیات های مستقیم مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد آیین نامه اجرایی برای اجرای دقیق این ماده قانونی تدوین شود. پیش نویس آیین نامه توسط دبیرخانه کمیسیون حمایت از مشاغل تهیه و پس از تصویب اعضای کمیسیون برای تصویب به دولت ارائه می شود.
در ابتدای این جلسه محمد دهکان معاون حقوقی رئیس جمهور که ریاست دوره ای کمیته حمایت از مشاغل را بر عهده دارد نقش این کمیته را در تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) موثر ارزیابی کرد. و گفت: باید سازوکار تولید را اصلاح کرد تا سرمایه های خرد و کلان مردم به سمت تولید هدایت شود و این کمیسیون بیشترین نقش را در تحقق این امر دارد.
محمدرضا فاروقی رئیس کمیسیون گمرک خانه ایران در خصوص امکان واریز ضمانت عوارض صادراتی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: توجه به این امکان یکی از مطالبات بخش خصوصی است که متاسفانه قانون مسکوت مانده است. در باره. سپرده گذاری اوراق حقوقی صادراتی یکی از ابزارهایی است که می توان برای رونق صادرات به کار برد.
دهقان در پاسخ به این درخواست و با توجه به موافقت گمرک و وزارت اقتصاد گفت: درخواستی از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دفتر حقوقی رئیس جمهور تنظیم شده است و اجرای موضوع به زودی انجام خواهد شد. از این طریق پیگیری شود و در صورت لزوم با مکانیسم قانونی یا روش دیگر امکان واریز ضمانت عوارض صادراتی فراهم شود.
کیوان کشفی، عضو اتاق بازرگانی ایران و قائم مقام دبیر کمیته حمایت از بازرگانی، سپس به تشریح برگزاری جلسات این کمیته در سال 1402 و دستاوردهای آن و سپس تشکیل نهاد نظارتی بازیافت، برق و صنعت پتروشیمی پرداخت. اولین دستور جلسه بر اساس گزارشی که در این جلسه تشریح شد، با وجود طرح مصوبه شورای رقابت مبنی بر لزوم تشکیل نهادهای نظارتی مستقل در هر سه حوزه و حتی تنظیم اساسنامه این سه نهاد، کار همچنان پابرجاست و حتی پس از آن بررسی مجدد موضوع شورای رقابت با تشکیل نهادهای نظارتی از دستور کار خارج شد.
توسعه صنایع برق، بازیافت و پتروشیمی در گرو ایجاد بازار رقابتی است محمد قاسمی، رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران نیز درباره لزوم ایجاد نهادهای نظارتی مستقل برای ایجاد فضای رقابتی در کشور گفت. بازار: در حوزه بازیافت، برق و پتروشیمی، دولت همه را در انحصار خود دارد. بودجه برای فعالیت وجود دارد و باید این انحصار شکسته شود و زمینه تنظیم توسط یک نهاد مستقل، خارج از نهاد دولتی فراهم شود.
وی ادامه داد: مصادیق انحصار در صنعت برق، پتروشیمی و بازیافت واضح و آشکار است زیرا دولت قیمت برق، توزیع کننده آن، قانونگذار برای این صنعت و… است. و در این شرایط سرمایه گذار بخش خصوصی وارد نمی شود زیرا نمی تواند با دولت رقابت کند. در همین حال، مصرف به طور پیوسته در حال افزایش است. از یک سو شاهد افزایش سطح تولید هستیم و از سوی دیگر سرمایه گذاری های جدیدی در زمینه تولید برق صورت نمی گیرد. تولید نیاز به انرژی دارد.
همچنین آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نمایندگان ایران، تشکیل نهاد رگولاتوری را یک ضرورت می‌داند و می‌گوید: نمونه موفقی از ایجاد نهاد نظارتی مستقل در حوزه مخابرات را شاهد هستیم. خوشبختانه امروز کمترین نگرانی را در این زمینه داریم چرا که روند فعالیت بر اساس آیین نامه ای مستقل دنبال می شود. اتاق ایران 7 سال است که روی این موضوع کار کرده و وضعیت و ترتیبات اعضای نهادهای نظارتی را تدوین کرده است.
توحید صدرنژاد رئیس اتحادیه بازیافت ها نیز اظهار داشت: صنعت بازیافت به دلیل مدیریت ضعیف با ظرفیت 5 درصد در حال فعالیت است. شورای رقابت پذیرفته است که در حوزه برق، پتروشیمی و صنایع بازیافت انحصار وجود دارد، بنابراین با توجه به این نظر و اساسنامه تهیه شده می توانیم در مدت زمان کوتاهی مصوبه مجلس را بگیریم.
محرابی از کارشناسان فعال در شورای رقابت در پاسخ به آنچه مطرح شد، اظهار داشت: این شورا با بررسی وضعیت صنایع بازیافت، برق و پتروشیمی معتقد به انحصار است. اما نبود زیرساخت های لازم برای ایجاد نهاد نظارتی بخشی مستقل، ما را به این نتیجه رسانده است که باید از ابزار نظارتی دیگری استفاده کنیم و در عوض با تشکیل کارگروه های تخصصی در شورای رقابت، شکایات را پیگیری و به سمت بازارسازی حرکت کنیم. رقابتی تر.
محسن بهرامی ارض عقدس نماینده اتاق ایران در شورای رقابت درباره مشکلات ساختاری در بدنه شورای رقابت که منجر به توقف روند تاسیس نهادهای نظارتی شده است، صحبت کرد. به گفته وی، عدم توافق در تعیین دبیرخانه این نهادهای نظارتی یکی دیگر از موانع جدی است که با آن مواجه هستیم. دلیل اصلی توقف کار، ترس از دست دادن برخی از اختیارات دولت است.
دهقان گفت: شورای رقابت بدون دغدغه عقلانی عمل کند. دولت و مجلس اقدامات لازم را انجام می دهند تا هر چه زودتر شاهد نتیجه باشیم. در خصوص ایجاد نهاد نظارتی بخشی نیاز قانونی و منطقی وجود دارد، بنابراین باید راه حلی اندیشیده شود تا سرمایه گذاران تشویق شوند تا بدون نگرانی در صحنه اقتصادی حضور موثر داشته باشند.
محمد باکر الفت نایب رئیس قوه قضائیه و عضو کمیته حمایت از مشاغل به مصوبه شورای رقابت مبنی بر وجود فضای انحصاری اشاره و اظهار کرد: انحصار مانع توسعه است بنابراین باید با آن برخورد کنیم. سندیکای تولید برق علاقه مند به تداوم این انحصار است. اما نمی تواند نیازهای جامعه و بخش تولید را برآورده کند. بنابراین باید به شورای رقابت در اجرای مصوبه کمک کنیم.
وی تصریح کرد: برای تحقق شعار سال و تاکید مدیریت بر جهش تولید تا زمانی که مدیر تولید برق کشور نتواند پاسخگوی تقاضا باشد نیاز به برق بیشتری داریم، بنابراین باید از تصمیم شورای رقابت حمایت کنیم و برای آنها چاره اندیشی کنیم. در صورت ایجاد رقابت، سرمایه گذاری افزایش می یابد و نیاز واحدهای صنعتی با تولید برق بیشتر تامین می شود.
در نهایت با رای اعضای کمیته حمایت از کسب و کار مقرر شد شورای رقابت اصلاحات مورد نظر هر سه اساسنامه تدوین شده در بخش های برق، پتروشیمی و بازیافت را ظرف سه ماه اعمال و به دولت ارسال کند. از سوی دیگر مقرر شد مرکز پژوهش های مجلس نیز گزارشی از روند و نتایج تشکیل نهادهای نظارتی مستقل در هر سه بخش تهیه کند.
مفاد اجرایی تبصره (2) بند (186) قانون مالیاتهای مستقیم در دست تهیه است. در قسمت بعدی این جلسه بحث عدم پرداخت سهمی از درآمد موضوع تبصره (2) مطرح شد. ماده 186 قانون مالیات های مستقیم بر اتحادیه های کارگری. در این رابطه کل مبالغی که در چند سال اخیر از این محل به اتحادیه ها پرداخت شده 600 میلیون تومان عنوان شده است.
بر اساس روند مقرر در قانون، وصول درآمدهای موضوع تبصره (2) بند (186) قانون مالیات‌های مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی کشور انجام می‌شود که بر اساس آنچه در این جلسه مطرح شد. ، سازمان طبق قانون عمل کرد. اما از آنجایی که برنامه و ساماندهی بودجه برای تقسیم این درآمدها در قانون تعریف شده است، طبق گزارش های موجود اعتباری در این خصوص تامین نشده و این تاخیر مورد انتقاد اصناف قرار گرفته است.
از سوی دیگر فعالان اقتصادی از عدم کمک سازمان برنامه و بودجه برای حضور نماینده این سازمان در جلسات کارگروه تخصصی کمیته حمایت از مشاغل و عدم پاسخگویی به نامه های ارسالی انتقاد کردند. .
علی روحانی، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد نیز درباره لزوم محاسبه دقیق میزان جمع آوری ها و آنچه باید توزیع شود، صحبت کرد. به گفته وی از این محل باید درآمد ثابت را محاسبه کنیم.
معاون حقوقی رئیس جمهور در پایان محدودیت های این قانون را بسیار زیاد و پیچیده ارزیابی کرد و گفت: نیازمند اجراییه ای هستیم که تکالیف و حقوق مردم را مشخص کند. از طرفی آیین نامه آن باید به تصویب هیات وزیران برسد. با این کار تکلیف هر نهاد و هر دستگاهی روشن و روشن می شود و روند اجرا را تسهیل می کند.
لذا اعضای کمیته تصمیم گرفتند پیش نویس آیین نامه این ماده قانونی را تهیه و به دبیرخانه کمیته حمایت از مشاغل ارسال کنند تا برای تصویب به دولت ارائه شود.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)