You are currently viewing تغییر توزیع اعتبار به نفع مسکن و کشاورزی در سال 1403

تغییر توزیع اعتبار به نفع مسکن و کشاورزی در سال 1403


به گزارش اکوایران، از مجموع 240 هما پرداخت شده در فروردین ماه 1403، در مجموع 205 هما صرف صاحبان مشاغل شده است که 85 درصد سهم این بخش از کل وام های پرداخت شده را شامل می شود. مشاهده می شود که نسبت به فروردین 1402 نه تنها سهم صاحبان مشاغل در وام های پرداختی کاهش یافته است، بلکه توزیع اعتبار بین بخش تولید و بخش عرضه نیز با تغییراتی مواجه شده است که می توان در تغییر اعتبار خلاصه کرد. توزیع به نفع ساخت و ساز مسکن و کشاورزی.

کاهش سهم صاحبان مشاغل از وام های پرداخت شده در سال 1403

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، کل خدمات پرداختی شبکه بانکی در فروردین ماه سال 1403 بیش از 240 مورد بوده که از این تعداد حدود 205 مورد به صورت مستقیم بین صاحبان مشاغل توزیع شده است. مشاهده می شود که در ماه مورد بررسی اگرچه حدود 43 همت به تعداد تسهیلات دریافتی صاحبان مشاغل نسبت به فروردین 1402 اضافه شده است، اما سهم صاحبان مشاغل از کل تسهیلات از 89.1 درصد به 85.2 درصد کاهش یافته است. .

توزیع تسهیلات به نفع مسکن و کشاورزی

علاوه بر کاهش سهم صاحبان مشاغل در فروردین ماه امسال، تغییراتی در توزیع اعتبارات بین تولید و عرضه مشاهده می شود. آمارها حاکی از آن است که گروه خدمات که عمده ترین بخش دریافت کننده وام است با کاهش 3 درصدی سهم وام های مورد بررسی مواجه بوده و سهم آن از کل مبلغ پرداختی به 40.3 درصد رسیده است.

مشاهده می‌شود که بخش تولید و معدن که دومین بخش عمده متقاضی تسهیلات است، با افزایش سهم خود از وام‌های دریافتی از 37.4 درصد در فروردین ماه سال گذشته به 35.7 درصد در ماه نخست امسال رسیده است. همچنین بخش بازرگانی با سهم 11.3 درصدی تسهیلات با افت بسیار اندکی مواجه شد.

از سوی دیگر مشاهده می شود که سهم کمک های پرداختی به بخش کشاورزی در فروردین ماه امسال از 2.3 درصد به 5 درصد یا به عبارتی بیش از دو برابر شده است. بررسی ها نشان می دهد بخش مسکن و ساختمان نیز در فروردین ماه امسال با افزایش سهم تسهیلات نسبت به ماه مشابه سال 1402 مواجه بوده و سهم آن از 5.3 درصد به 7.7 درصد افزایش یافته است.

چرا کانال ترافیک تسهیلات مهم است؟

به طور کلی شبکه بانکی یکی از اصلی ترین کانال های تامین اعتبار بنگاه های اقتصادی ایران محسوب می شود و هر ساله اکثر بنگاه ها برای تامین سرمایه در گردش خود اقدام به اخذ وجوه می کنند. برخی از کارشناسان به شدت با الزام شبکه بانکی به اعطای وام به صاحبان مشاغل مخالف هستند و به گفته آنها، اعطای وام باید بر اساس ارزیابی ریسک و مدیریت و مطابق با تضمین منافع بانک باشد.

از سوی دیگر، منتقدان بر این باورند که در صورت توقف تسهیلات برای صاحبان مشاغل، کشور دچار رکود تورمی بی‌سابقه شده و به بحران کشیده خواهد شد.

این در حالی است که آمارها حاکی از آن است که در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته تسهیلات کمتری به صاحبان مشاغل پرداخت شده و توزیع تسهیلات نیز به نفع بخش مسکن و کشاورزی تغییر کرده است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)