You are currently viewing تجارت بین ایران و امارات در حال رشد چشمگیر است / پیش بینی می شود تا 30 میلیارد دلار افزایش یابد

تجارت بین ایران و امارات در حال رشد چشمگیر است / پیش بینی می شود تا 30 میلیارد دلار افزایش یابد


مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات در حاشیه جلسه این کمیسیون که صبح امروز چهارشنبه 21 اردیبهشت ماه در ابوظبی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: پس از گذشت حدود 10 سال. پیش از این جلسه کمیسیون مشترک همکاری دو کشور برگزار شد و در ابتدای آن ۲ سند برای رسمی شدن خود کمیسیون امضا شد.

وی با بیان اینکه در مجموع 22 سند از گذشته و پس از جلسات مقدماتی برای امضای بین دو کشور تهیه شده است، گفت: در این نشست در بخش های مختلف گردشگری، تسهیل ترافیک تجاری، نقش هر کشور در شمال کشور بررسی شد. – کریدور جنوبی، توسعه فعالیت بندری، افزایش تعداد پروازها مورد بحث قرار گرفت.

بذرپاش ادامه داد: توسعه فعالیت های بندری و سرمایه گذاری شرکت های اماراتی در بنادر ایران از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه بود. موضوع دیگر تسهیل فرآیندهای بانکی بود که یکی از مهم ترین پیش نیازهای تجارت است و درخواست تجار ایرانی از امارات برای تسهیل تراکنش های مالی بانکی و قول های خوبی در این زمینه داده شد و امیدواریم شاهد پیشرفت خوبی باشیم. در اين زمينه.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته مبادلات تجاری دو کشور 27 میلیارد دلار بوده و بعد از چین بزرگترین شریک تجاری ما امارات است، گفت: امارات به عنوان مقصد صادراتی کالاهای ما نقش مهمی ایفا می کند. به همین دلیل است که فراهم کردن زیرساخت ها برای توسعه تجارت، هم در بخش تعرفه و هم در بخش حمل و نقل بسیار مهم است.

وی افزود: یکی دیگر از زمینه های همکاری دو کشور گردشگری است و هر دو کشور زیرساخت های مطلوبی برای توسعه گردشگری ایجاد کرده اند.

به گزارش بازرپاش، فعالیت بین اتاق های بازرگانی دو کشور و ایجاد صندوق ضمانت با مشارکت دو کشور از دیگر موضوعات مطرح شده بین دو کشور است.

بذرپاش ادامه داد: در مجموع با تمام فشارهایی که آمریکا برای کشورهای منطقه به ویژه امارات برای کاهش روابط با ایران ایجاد کرده است، هیچ مانعی برای توسعه همکاری ها وجود ندارد و امیدواریم پس از این دیدار کمیسیون مشترک، سال آینده از نظر حجم فعالیت های دو کشور متفاوت خواهیم بود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات درباره توسعه بخش ترانزیت بین دو کشور نیز توضیح داد: موضوع ترانزیت دریایی، جاده‌ای و ریلی باید همزمان و پروژه عظیم جاده ایران اتفاق بیفتد. که این روزها به دستور دولت است، باید مسیرهای شمال و جنوب در حوزه زیرساختی تکمیل شود و نرم‌افزار تسهیل ترانزیت باعث شد تا در سال گذشته رشد چشمگیری در حوزه ترانزیت داشته باشیم.

وی افزود: زمینه های توسعه همکاری های بندری از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود و توافقات اولیه خوبی در این زمینه حاصل شد و طرف اماراتی تمایل خود را برای سرمایه گذاری در بنادری مانند چابهار اعلام کرد.

بذرپاش با اشاره به استفاده از همه ظرفیت ها برای راه اندازی مسیر چابهار – زاهدان و توسعه بندر چابهار گفت: با این کار می توانیم ظرفیت ترانزیتی عظیمی را در شرق کشور ایجاد کنیم که یکی از آن ها برای حمل و نقل کالا به شمال و جنوب امارات متحده عربی استفاده شود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات همچنین در جمع بندی درباره پیش بینی حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال آینده گفت: 27 میلیارد دلار تجارت بین دو کشور کم نیست و امارات بزرگترین شریک تجاری ایران بعد از چین است، اما با کار این کمیسیون و عزمی که در 2 کشور وجود دارد، پیش بینی می شود این رقم در سال آینده به 30 میلیارد دلار برسد.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)