You are currently viewing بحران آب زیرزمینی/کسری مخزن به یک مسئله تبدیل شده است

بحران آب زیرزمینی/کسری مخزن به یک مسئله تبدیل شده است


منابع آب زیرزمینی ذخیره بسیار مناسبی برای روزهای خشک هستند، اما استفاده بی رویه از این منابع باعث بروز بحران در بسیاری از مناطق شده است.

مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: اکنون کسری مخازن زیرزمینی آب بحرانی و بین 30 تا بیش از 50 میلیون متر مکعب به دلیل برداشت بی رویه آب از دشت های تربت حیدریه است.

مهدی طلعتی افزود: بحرانی ترین کسری مخزن آب زیرزمینی این منطقه مربوط به دشت رخ تربت حیدریه است به طوری که میزان برداشت آب از این دشت 52 میلیون مترمکعب بیشتر از ذخیره آن است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی کسری مخزن دشت «زاوه» تربت حیدریه 47 میلیون مترمکعب و دشت «رشتخوار» 30 میلیون مترمکعب است.

مدیر امور آب تربت حیدریه افزود: هر چه میزان برداشت بیشتر باشد حجم سفره زیرزمینی کمتر می شود و به عبارتی این وضعیت باعث بحرانی شدن مخازن آب زیرزمینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر این روند ادامه پیدا کند و نتوان آن را مدیریت کرد، شرایط زندگی انسان و حیات وحش سخت می شود، تصریح کرد: مدیریت آب تنها به یک اداره مربوط نیست و یک موضوع فرابخشی است، نهادهای دیگر مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی. و آبخیزداری و نهادهای اجتماعی و غیره.

طلعتی تصریح کرد: نمی توان گفت از فردا آبگیری از دشت رخ انجام نمی شود. زیرا معیشت و زندگی مردم در گرو کشاورزی و آب است.

خشکسالی و تغییرات آب و هوایی

مدیر امور آب تربت حیدریه افزود: بحث مدیریت آب بسیار حساس است و باید با دقت و ظرافت زیادی برخورد شود تا به جان و معیشت مردم خدشه وارد نشود.

وی بیان کرد: بیشتر مشکلات ناشی از خشکسالی و تغییرات اقلیمی است که با مقایسه وضعیت آب و هوای تربت حیدریه با 20 سال پیش قابل مشاهده است.

طلعتی با اشاره به پدیده تغییر اقلیم در تربت حیدریه ادامه داد: میزان بارش برف در این منطقه بسیار کاهش یافته است و از سوی دیگر دمای هوا در منطقه و استان خراسان رضوی طی 30 سال گذشته 2 درجه افزایش یافته است. تا 40 سال

مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: این 2 درجه از میزان بارش برف می کاهد اما باید با کمک کشاورزان و مدیریت تعاونی مشکل و تبعات آن تا حد امکان کاهش یابد.

تربت حیدریه با حدود 225 هزار نفر جمعیت در جنوب خراسان رضوی و در 150 کیلومتری مشهد واقع شده است.

منابع آب کره زمین به سه گروه آب های سطحی، زیرزمینی و آب باران تقسیم می شوند. اقیانوس، دریا، خلیج‌ها، کلاهک‌های یخی، یخچال‌های طبیعی، منجمد دائمی، آب‌های زیرزمینی، رطوبت خاک، یخ‌های سطحی، خاک یخ‌زده، دریاچه‌ها، جو (ابرها)، باتلاق، رودخانه، آب‌های بیولوژیکی (آب در موجودات زنده) و غیره. آنها یکی از منابع اصلی آب روی کره زمین هستند. درصد زیادی از این آب ها در زندگی ما کاربرد قابل توجهی ندارند. با این حال، حضور آنها در چرخه آب بسیار مهم است.

آبی که در زیر سطح زمین وجود دارد «آب زیرزمینی» نامیده می شود. این آب ها بخشی از چرخه طبیعی آب هستند. آب حاصل از باران و برف سرنوشت متفاوتی دارد.

منبع:

ایرنا

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)