You are currently viewing بازی معکوس حمایت و رضایت / انتظار ترافیک و آلودگی

بازی معکوس حمایت و رضایت / انتظار ترافیک و آلودگی


بعد از این همه سفر و جلسه که تا صبح طول کشید معلوم نشد نتیجه چه شد که با 35 درصد افزایش حقوق موافقت کردند؟ بازدید از مغازه‌ها، رستوران‌ها و حتی ادارات شهر برای تعیین رقم منصفانه برای افزایش حقوق کافی بود. افزایش 35 درصدی دستمزد کارگران در سال 1403 مصداق عینی ضرب المثل «بخور و نمیر» است که توده بسیاری از بخش های جامعه را کوچکتر کرده است. اگر هدف از افزایش جزئی دستمزد کارگران رضایت مندی است، چرا این رضایت در سایر بخش ها اعمال نمی شود و شاهد افزایش چند درصدی قیمت بسیاری از کالاها و خدمات هستیم؟ صامت در این گزارش به بررسی افزایش قیمت انواع کالاها و خدمات پرداخته است.

نگاهی به داده های دستمزد سال 1403

اول از همه بهتر است آمار دقیقی از جزئیات افزایش دستمزد کارگران داشته باشیم. در سال 1403 حقوق اداره کار به میزان قابل توجهی افزایش یافت. طبق گزارشات لایحه بودجه سال 1403 شاهد افزایش 35 درصدی دستمزد کارکنان خواهیم بود. به این ترتیب حداقل حقوق کارمندان مجرد پس از کسر حق بیمه 88,035,511 ریال و متاهلین بدون فرزند پس از کسر حق بیمه 511,035,93 و متاهلین دارای یک فرزند 695,201,100 و نهایتاً متاهلین دارای دو فرزند. پس از کسر حق بیمه 879367107 شماره. این افزایش نشان دهنده توجه دولت به شرایط اقتصادی کارکنان و تلاش برای تامین هزینه های زندگی آنهاست.

فرمول افزایش دستمزد 1403 بر اساس حداقل دستمزد

برای محاسبه حقوق و دستمزد سال 1403 از فرمولی استفاده شده است که این فرمول شامل دو بخش اصلی برآورد حقوق پایه و محاسبه سایر عناصر حقوق می باشد. فرمول افزایش دستمزد سال 1403 بر اساس حداقل دستمزد به شرح زیر است:

حقوق خالص = حقوق پایه + سایر مزایا – کسورات

اولین مرحله در این فرمول محاسبه پایه حقوق است. حقوق پایه بر اساس توافق کارفرما و کارمند و بر اساس روش حقوق ثابت و حقوق متغیر تعیین می شود. در حقوق ثابت، حقوق پایه برای همه کارکنان یکسان است، در حالی که در حقوق متغیر، حقوق پایه بر اساس معیارهایی مانند سابقه، عملکرد و تخصص کارمند تعیین می شود. در مرحله دوم سایر ارکان حقوق محاسبه می شود. این موارد شامل مزایا، کسورات و مالیات است. مزایا شامل کمک هزینه مسکن، کمک هزینه فرزند، کمک هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه اضافه کار، کمک هزینه پوشاک و کمک هزینه بازنشستگی است، در حالی که کسورات شامل مالیات، تامین اجتماعی، بیمه حوادث کار، بیمه عمر و وام های شخصی است. وزارت کار با احتساب مزایا و کسورات علاوه بر حقوق پایه ابتدا خالص حقوق را محاسبه و سپس برای تعیین حداقل حقوق سال 1403 مبلغ را 35 درصد افزایش می دهد. از این فرمول برای محاسبه حقوق و مزایای استفاده استفاده می شود و میزان خالص حقوق نهایی بر اساس این فرمول تعیین می شود.

وزارت کار حداقل دستمزد ساعتی

حداقل دستمزد مصوب وزارت کار برای هر ساعت در سال 1403، 325 هزار و 884 تومان خواهد بود. این مبلغ به ازای هر ساعت کار کارکنان و کارمندان در محل کار پرداخت می شود. این رقم از 241 هزار و 395 ریال دستمزد ساعتی کارکنان در سال گذشته با 20 درصد افزایش به دست آمده است. این افزایش برای تعدیل دستمزدها با تورم و هزینه زندگی و همچنین بهبود کیفیت زندگی کارگران اجرا شد.

حقوق کودک بر اساس حق الزحمه کار 1403

حق اولاد یکی از مزایای انحصاری کارمندان متاهل وزارت کار محسوب می شود که ماهانه همراه با سایر مزایا به حساب آنها واریز می شود. این مزایا تنها تفاوت حقوق افراد مجرد و متاهل است. میزان نفقه فرزند برای هر کودک 3 برابر حداقل دستمزد روزانه وزارت کار است. این مبلغ برای سال 1403 معادل 7166184 ریال می باشد.

در انتظار ترافیک و آلودگی

در همان زمان که کارگران علیرغم وعده های فراوان همچنان در شوک افزایش اندک دستمزد خود بودند، نهم فروردین ماه رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از افزایش قیمت مترو، اتوبوس و … خبر داد. تاکسی ها

وی گفت: کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی از اول اردیبهشت افزایش می یابد. بر اساس مصوبات، قیمت بلیت یک طرفه مترو 4300 تومان خواهد بود و برای بلیت مترو پرند و هشتگرد 30 درصد افزایش قیمت در نظر داریم. قیمت بلیط ورودی اتوبوس های تندرو و معمولی 22 درصد افزایش می یابد و حداکثر 45 درصد افزایش برای بلیط تاکسی خواهیم داشت. این در حالی است که افزایش کرایه تاکسی باعث افزایش قیمت تاکسی های اینترنتی نیز می شود و به نظر می رسد این افزایش باعث افزایش تردد تک نفره در پایتخت شود. بنابراین باید منتظر آلودگی هوای تهران بیشتر و افزایش مصرف انرژی در فصل تابستان باشیم. با این اوصاف، سفر با مترو برای مردم مقرون به صرفه تر است و می توان خودروهای پر از مسافر را پیش بینی کرد. از آنجایی که یک پای قطارهای مترو خراب است و آقای شهردار مسائل بسیار مهم تری دارند، بهتر است زودتر از خانه خارج شوید تا حداقل به دلیل خرابی های مداوم به محل کارتان دیر نرسید. سرانجام با تابستان شلوغ و آلوده خداحافظی می کنیم و آماده می شویم تا در سکوهای مترو درنگ کنیم. البته اگر ترجیح می دهید از مترو استفاده کنید تا حقوق و دستمزدتان در وسط ماه تمام نشود، این مشکل شماست و ربطی به تصمیم گیرندگان ندارد.

یک لوبیا کامل!

ما سفر سخت را انجام می دهیم و مسیر را طی می کنیم. ما همان رضایت مورد نظر آقای وزیر را انجام خواهیم داد. حالا بیایید سراغ معده برویم که دیگر گزینه ای برای حذف از روی میز کار ندارد.

خیلی وقت است که گوشت و مرغ سر سفره کارگران زیاد نیست و باید توری بزرگی در خورش پهن شود بلکه یک تکه گوشت می چسبد. البته وضعیت مرغ بهتر است و بسیاری از سفره ها هنوز پخت اندام ها و سایر قسمت های این گوشت را تمام نکرده اند.

با این حال، این نگرانی وجود دارد که تامین این چند مورد در سال جاری سخت‌تر شود و ظاهراً این حذف‌ها با لوبیا آغاز شده است. همان غذایی که جایگزین گوشت می شود.

بررسی بازار کالا حاکی از آن است که در 4 ماه گذشته قیمت عدس 71 درصد و لوبیا سفید 130 درصد افزایش یافته است. بررسی های میدانی نشان می دهد که امروز عدس 119 هزار تومان و نخود در قطع های 900 گرمی 109 هزار تومان قیمت دارند. در این بسته بندی ها لوبیا قرمز با قیمت 125 هزار تومان، لوبیا ریز 79 هزار تومان، لوبیا درشت 76 هزار تومان و لوبیا سفید 168 هزار تومان به فروش می رسد. اگر این نرخ ها با نرخ حبوبات در آذر 1402 یعنی 4 ماه پیش مقایسه شود، مشخص می شود که در این مدت عدس 71 درصد، نخود 45 درصد، لوبیا قرمز 66 درصد، لپه ریز 9، لپه درشت 5 بوده است. درصد و لوبیا سفید رسیده درصد را 130 درصد افزایش دادند. علاوه بر این، قیمت گوشت بین 620 تا 650 هزار تومان متغیر است و باید دید این بازار تا پایان سال چه وضعیت قیمتی را به ثبت خواهد رساند. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند در فروردین ماه سال گذشته 370 هزار تومان بود و در هفته پایانی اسفندماه با رشد 63.5 درصدی به 605 هزار تومان رسید. اگر در جلسات تصمیم گیری حقوق این اعداد را نداشتید کمی زودتر اطلاع رسانی می کردید تا با تاکسی های اینترنتی که بدون آپشن های اضافی گران هستند سوار شوید. شاید یکی از دلایل نادیده گرفتن این مورد، وزن آن باشد. سبد کالای کارگر اگر حبوبات بود سنگین می شد و دیگر بلند نمی شد!

اجاره مسکن سر به فلک کشیده است

فکر می کنم سربار نیز در لیست پس انداز هایی است که کارمندان برای پوشش حقوق در نظر می گیرند. نگاهی به بازار اجاره خانه در سال 1403 زندگی مستاجران را متزلزل کرده و این اجاره های سرسام آور خواب بسیاری از سرپرستان خانوار را ربوده است. با نگاهی به قیمت اجاره در محله های تهران به حقیقت تلخی برمی خوریم; هیچ تناسبی بین میزان اجاره بها و حقوق ماهیانه مردم وجود ندارد.

برای اجاره آپارتمان 100 متری دو خوابه در منطقه جوادیه تهران ساخت سال 1397 مبلغ 120 میلیون تومان ودیعه و 14 میلیون تومان اجاره ماهانه باید پرداخت شود. ضمناً برای اجاره آپارتمان 75 متری در منطقه طرشت تهران ساخت سال 1386 باید مبلغ 300 میلیون ودیعه و 10 میلیون تومان اجاره ماهانه پرداخت کنید. کارگری که ماهیانه حدود 11 میلیون تومان حقوق می گیرد در بهترین حالت چگونه قرار است سقف بالای سرش را بپردازد؟

البته اخیراً آقای شهردار قول ساخت مسکن داده اند و به طور کلی همه مسئولان مرتباً در رسانه ها اعلام می کنند که مردم نگران مسکن نباشند.

در نتیجه هر ماه که صاحبخانه برای دریافت اجاره نامه تماس می گیرد، به او قول پرداخت کنید و در نهایت، قبل از تعطیلی، حتماً تاکید کنید که نگران نباشد.

تور خداحافظی

در نهایت، خانواده های کارگران نیز حق دارند حداقل دو بار در سال سفر کنند. البته در صورتی که روال رضایت بخشی آقای وزیر ضرر نداشته باشد. در این قسمت از سایت های مختلف مسافرتی داخلی بازدید کردیم زیرا با صرفه جویی 2 سال کار امکان سفر به خارج از کشور وجود ندارد. به طور متوسط ​​سفر به مشهد، شیراز یا شهرهای استان هرمزگان برای یک خانواده چهار نفره به مدت ۳ شب و ۴ روز حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه دارد. اگر بعد از پیش پرداخت، اجاره خانه و خرید مایحتاج، مقدار کمی در جیبتان باقی می ماند، شاید بتوانید سالی یک بار با پس انداز زیاد به سفر داخلی بروید. اما باز هم اگر به نظر تصمیم گیرندگان می رسد، پیاده روی تا نزدیک ترین پارک به محل سکونت بهترین گزینه است. البته این روزها رفتن به پارک بیش از 200 هزار تومان هزینه دارد; به خصوص اگر خانواده ای با فرزند هستید.

آخرین کلمه

این روزها با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید به راحتی به نرخ بسیاری از محصولات و خدمات دسترسی پیدا کنید. البته به لطف ISP ها و پایه سیم، وضعیت اینترنت هم خیلی بد است. اما بارها تاکید شده است که افزایش 35 درصدی حداقل دستمزد در سال 1403 با احتساب کسورات بیشتر را پوشش نمی دهد. بیش از 60 درصد از هزینه های زندگی کارگران، اما متاسفانه گوش گوش نمی کند. این موضوع بسته شده است. آقای وزیر محترم بارها برای جلب رضایت ایشان تلاش کرده ایم. از حذف گوشت و برنج گرفته تا خانه‌های قوطی کبریت، هنوز به رضایتی که می‌خواهید نرسیده‌ایم که نتیجه آن صرفه‌جویی در دستمزد ما است.

منبع:

روزنامه صمت

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)