You are currently viewing بازار کار «مرد» در ایران؛  چند درصد زنان شاغل هستند؟

بازار کار «مرد» در ایران؛ چند درصد زنان شاغل هستند؟


به گزارش اکو ایران، شاخص های مختلفی برای ارزیابی وضعیت بازار کار در اقتصاد وجود دارد که به برخی از آنها مانند «نرخ مشارکت»، «نرخ اشتغال» و «نرخ بیکاری» توجه بیشتری می شود. این در حالی است که علاوه بر تغییرات کلی این شاخص ها، جزئیات آنها نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال، صرف افزایش جمعیت شاغل کافی نیست، توزیع آن بر اساس جنسیت نیز مهم است. آمارهای مرکز آمار از وضعیت بازار کار در سال گذشته نشان می دهد که نرخ اشتغال از 37.2 درصد در سال 1401 به 37.9 درصد در سال گذشته رسیده است. این نسبت برای زنان و مردان نیز افزایش می یابد، اما محاسبات نشان می دهد که سهم زنان از جمعیت شاغل در بازار کار بسیار کمتر از مردان است.

افزایش نسبت اشتغال برای زنان و مردان

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ اشتغال افراد 15 سال به بالا در سال گذشته 37.9 درصد بوده است. این نسبت نشان می دهد که از هر 100 نفری که در بازار کار فعال هستند چند نفر شغل دارند. بر اساس تعاریف مرکز آمار، جمعیت فعال، فردی است که در بازار کار شاغل یا بیکار باشد. همچنین دلیل استفاده از حداقل سن 15 سال این است که طبق تعاریف مرکز آمار، حداقل سن برای اشتغال 15 سال است. این نسبت در سال 1401 معادل 2/37 درصد بوده است، بنابراین اشتغال در یک سال افزایش یافته و در حال حاضر از 100 نفری که در بازار کار فعال هستند، نزدیک به 38 نفر شاغل هستند.

این نسبت در زنان و مردان نیز افزایش یافته است. نسبت اشتغال مردان از 63 درصد به 63.9 درصد افزایش یافته است. همچنین این ضریب برای زنان با 0.7 واحد درصد افزایش به 12.1 درصد رسید. بنابراین در نگاه اول به نظر می رسد وضعیت اشتغال در کشور بهتر شده است.

سهم ۸۴ درصدی مردان در بازار کار ایران

سال گذشته جمعیت شاغل در کل کشور برابر با 24 میلیون و 490 هزار و 182 نفر بوده است. از این تعداد حدود 4 میلیون و 596 هزار نفر زن و تقریبا 22 میلیون و 41 هزار نفر مرد هستند.

بنابراین سهم مردان از جمعیت شاغل 84 درصد و سهم زنان تنها 16 درصد است. یکی از شاخص های جانبی که در بحث توسعه پایدار بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، برابری دسترسی زنان و مردان به فرصت های کاری است. اگرچه نسبت اشتغال برای زنان و مردان بهبود یافته است، زنان همچنان در اقلیت جمعیت شاغل باقی می مانند و کمتر از یک چهارم آن را تشکیل می دهند.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)