You are currently viewing نقش دولت در اشتغال کدام استان پر رنگ تر است؟

نقش دولت در اشتغال کدام استان پر رنگ تر است؟


به گزارش اکو ایران، مشاغل دولتی به مجموعه ای از مشاغل اطلاق می شود که وزارتخانه ها، نهادها، سازمان ها، شرکت های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و سایر نهادهای عمومی مانند شهرداری ها، افراد را از طریق آزمون استخدام و انتخاب می کنند.

آمارها حاکی از آن است که در زمستان 1402 تعداد افراد شاغل در بخش دولتی نسبت به مدت مشابه فصل قبل کاهش یافته است. استان «کهگیلویه و بویراحمد» بیشترین و «کرمان» کمترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

مقایسه سهم اشتغال بخش دولتی در زمستان سال گذشته با مدت مشابه سال 1401 نشان می دهد که سهم اشتغال بخش دولتی در 10 استان کشور افزایش یافته و در بقیه استان ها این درصد کاهش یافته است. در ادامه به بررسی سهم اشتغال شاغلین بخش دولتی در زمستان 1402 در استان های مختلف کشور می پردازیم.

کاهش کارمندان دولت در سال 1402

مشاغل دولتی به دسته‌ای از مشاغل اطلاق می‌شود که وزارتخانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها، شرکت‌های عمومی و نهادهای انقلاب اسلامی و سایر نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها، برخی افراد را از طریق آزمون استخدامی استخدام و انتخاب می‌کنند.

آمارها نشان می دهد که در زمستان 1402 از مجموع 24 میلیون و 193 هزار و 586 نفر 15 سال به بالا که در بازار کار فعال بودند، بالغ بر 3.6 میلیون نفر در بخش دولتی مشغول به کار بودند. به عبارت دیگر سهم اشتغال بخش دولتی در زمستان 1402 به 14.6 درصد از کل نیروی کار کشور رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 1401 0.6 واحد درصد کاهش داشته است.

شواهد نشان می دهد که سهم کل کارگران از کل کارگران در سراسر استان ها یکسان نیست. به عبارت دیگر، کارمندان دولت در برخی استان ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر هستند. در زیر، این سهم در هر استان بررسی شده است.

نسبت کارمندان دولت در کهگیلویه بیشترین تعداد را دارد.

بررسی آخرین گزارش منتشر شده از وضعیت بازار کار کشور توسط مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نسبت کارگران 15 ساله به بالا در بخش دولتی به کل کارگران کشور بین 32 و 32 متغیر است. 10.2 درصد در زمستان سال 1402 در استان های مختلف.

بررسی ها نشان می دهد که سهم شاغلین بخش دولتی در 16 استان از میانگین کشوری بیشتر است. «کهگیلویه و بویراحمد» با ثبت سهم 32 درصدی در زمستان 1402 بیشترین تعداد شاغل در بخش دولتی را به خود اختصاص داده است. به زبان ساده در کهگیلویه و بویراحمد از هر 100 نفر شاغل در سن کار حدود 32 نفر در بخش دولتی مشغول به کار بودند. به این ترتیب جذب کارکنان دولت در استان کهگیلویه بیشترین سهم را نسبت به سایر نقاط کشور دارد. در سایر استان ها این نسبت با کهگیلویه تفاوت معنی داری دارد و کمتر از 24 درصد گزارش شده است.

هرمزگان با 23.5 درصد و بوشهر با 22.6 درصد شاغل در این بخش، رتبه های دوم و سوم را در این رتبه نسبت به سایر استان ها به خود اختصاص دادند.

سهم شاغلان بخش دولتی در کرمان کمترین میزان است.

در زمستان 1402 به ازای هر 10 نفر 15 سال به بالا که در بازار کار فعال بودند، حدود 1 نفر در بخش دولتی و 9 نفر دیگر در بخش خصوصی شاغل بودند. به این ترتیب سهم اشتغال بخش دولتی کرمانی ها در این بازه زمانی به 10.2 درصد رسید و کمترین میزان این سهم را به خود اختصاص داد. در اصفهان، آذربایجان شرقی، قزوین و گیلان این سهم حدود 11 درصد است.

آمارها نشان می دهد که در بین 31 استان کشور در زمستان 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 تعداد شاغلان بخش دولتی در 10 استان افزایش یافته و در بقیه استان ها این نسبت روند نزولی را به ثبت رسانده است.

کاهش سهم اشتغال بخش دولتی در 21 استان

مقایسه سهم اشتغال مردم در زمستان 1402 نسبت به زمستان 1401 نشان می دهد که سهم اشتغال مردم در بخش دولتی در 10 استان کشور افزایش یافته است. استان خقلویه و بویراحمد با 4.2 واحد درصد افزایش بیشترین میزان این افزایش را به خود اختصاص داده است.

در 21 استان، سهم کارگران در بخش دولتی کاهش یافته است. در بین این استان ها، چهارمحال و بختیاری با 3.6 واحد درصد کاهش بیشترین روند نزولی را داشته است. این روند نزولی در استان فارس بیش از 3 واحد درصد گزارش شده است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)