You are currently viewing اینتل رسما پردازنده های Lunar Lake را با تمرکز بر عملکرد و هوش مصنوعی معرفی کرد

اینتل رسما پردازنده های Lunar Lake را با تمرکز بر عملکرد و هوش مصنوعی معرفی کرد


درباره رویداد کامپیوتکس 2024اینتل تور فناوری خود را در تایپه برگزار کرد و جزئیات پردازنده های آینده خود را با نام رمز Lunar Lake اعلام کرد. پردازنده های جدید برای دستیابی به اهداف مختلفی از عملکرد بهتر گرفته تا هوش مصنوعی روی دستگاه طراحی شده اند. در واقع، اینتل به طور خاص بیان می کند که می خواهد این افسانه را که معماری x86 نمی تواند به اندازه Arm کارآمد باشد را از بین ببرد.

پردازنده های Lunar Lake اینتل

در این رویداد، اینتل از صحبت در مورد تراشه های Arm کوتاهی نکرد و سعی نکرد قدرت آنها را زیر سوال ببرد. کاربران دیده اند که Arm در مک بوک های اپل چه کاری می تواند انجام دهد، و اگر لپ تاپ عالی می خواهید، اتفاق نظر فعلی این است که باید یک دستگاه مجهز به بازوی بخرید.

پردازنده های Lunar Lake اینتل

با این حال، دریاچه قمری اینجاست تا این تصور را تغییر دهد. این پردازنده شامل چهار هسته P Lion Cove و چهار هسته E Skymont است و دیگر Hyperthreading ندارد. البته Hyperthreading به طور کامل حذف نشده است و همانطور که اینتل بیان می کند، همچنان در جایی که منطقی باشد استفاده می شود، اما دیگر استفاده از آن در پردازنده های لپ تاپ منطقی نیست.

حقیقت این است که Hyperthreading به عنوان راهی برای به دست آوردن دو رشته از یک هسته طراحی شده است که در آن CPU ها فقط یک هسته دارند. از زمانی که هسته های الکترونیکی با نسل دوازدهم Alder Lake معرفی شدند، نیاز به این فناوری کاهش یافت. هسته ای که از Hyperthreading پشتیبانی می کند، حتی زمانی که این ویژگی خاموش است، انرژی بیشتری مصرف می کند.

و البته، Lunar Lake همه چیز در مورد عملکرد است. در حالی که هسته های P جدید وجود دارد، تمرکز قطعا بر روی هسته های E Skymont است.

پردازنده های Lunar Lake اینتل

در یک فرکانس مشخص، هسته های E در واقع عملکرد بهتری نسبت به هسته های P دارند و Lunar Lake تا آنجا که می تواند روی هسته های E اجرا می شود. هنگامی که Thread Director تشخیص می دهد که یک کار به قدرت بیشتری نیاز دارد، CPU آن را به هسته های P قدرتمندتر منتقل می کند.

در مقایسه با Meteor Lake، که به عنوان Core Ultra شناخته می شود، وظایف به طور مداوم بر روی هسته های E اجرا می شوند. با این حال، سیستم عامل ویندوز هنوز باید تصمیم بگیرد که از کدام هسته ها استفاده کند.

شاید مهم تر، گرافیک یکپارچه جدید Xe2 باشد که نوید بهبود عملکرد 50 درصدی نسبت به Meteor Lake را می دهد. این یک پیشرفت بزرگ است، و حتی اگر گرافیک Arc از سری Meteor Lake در حال حاضر بسیار خوب است. این بهبود 50 درصدی می تواند یک عملکرد عالی باشد.

حقیقت این است که گرافیک یکپارچه باید خوب باشد. این یک دوره جدید برای لپ‌تاپ‌ها است، زیرا هیچ‌کس گرافیک اختصاصی روی مک‌بوک پرو را نمی‌خواهد. اینتل می‌تواند هر کاری که می‌خواهد انجام دهد تا پردازنده‌های خود را کارآمدتر کند، اما اگر گرافیک انویدیا تمام توان را تخلیه کند، کمکی نخواهد کرد.

درست مانند هر پردازنده لپ‌تاپ جدیدی که این روزها معرفی می‌شود، Lunar Lake دارای یک NPU داخلی است. این NPU تا 48 TOPS را پشتیبانی می‌کند و از آنجایی که اینتل SKUهای واقعی را در این هفته ارائه نکرده است، مشخص نیست که آیا وعده 48 TOPS برای خانواده Lunar Lake است یا فقط SKUهای سطح بالا.

مهمتر از همه، این توان NPU برای واجد شرایط بودن شما برای استفاده از Copilot+، Recall و دیگر ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مایکروسافت کافی است. خبر بد این است که Copilot+ در واقع برای پردازنده‌های x86 آماده نیست، بنابراین احتمالاً در حال حاضر روی پردازنده‌های جدید اینتل کار نخواهد کرد.

یکی دیگر از تغییرات قابل توجه در پردازنده جدید، حافظه داخلی آن است، چیزی که قبلاً در تراشه های سری M اپل دیده بودیم. این بدان معناست که حافظه قابل ارتقا دیگر برای بسیاری از اولترابوک ها در دسترس نیست، که احتمالاً برای این نوع لپ تاپ ها خوب است.

Lunar Lake به مقدار محدود در سه ماهه سوم و چهارم امسال منتشر خواهد شد، شبیه به تعداد معدودی SKUهای Meteor Lake که در ماه دسامبر در دسترس بودند و در ماه‌های بعد عرضه عمومی خواهند شد.

کیت توسعه دهنده Lunar Lake

اینتل همچنین یک کیت توسعه دهنده Lunar Lake را معرفی کرد که رقیبی برای کیت کوالکام است. این مجموعه همچنین یکی از اولین دستگاه هایی خواهد بود که با پردازنده های جدید اینتل عرضه می شود.

کیت توسعه دهنده Lunar Lake

به نظر می رسد اینتل جزئیات بیشتری در مورد پردازنده های Lunar Lake خود در IFA که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، اعلام خواهد کرد.