You are currently viewing اجرای پروژه فجرانه کالابرگ در این تاریخ به پایان می رسد

اجرای پروژه فجرانه کالابرگ در این تاریخ به پایان می رسد


طی چند مرحله اجرا و با گسترش اجرای آن، هفت دهک درآمدی مشمول این طرح شدند و اگر این هفت دهک درآمدی از بین 11 قلم سبد غذایی تعیین شده، 200 هزار تومان از یارانه خود خریداری کردند، تحت پوشش قرار گرفتند. 120 هزار تومان یارانه تشویقی دریافت کرد. به عبارت دیگر با استفاده از این طرح، یارانه دهک های درآمدی 1 تا 3 به 520 هزار تومان و یارانه دهک های درآمدی 4 تا 7 به 420 هزار تومان افزایش یافت.

اما دولت در مرحله جدید اجرا و آغاز دهه فجر فاز جدید طرح صورتحساب الکترونیکی را تحت عنوان «طرح فجرانا» از ۲۸ بهمن ماه به مدت سه ماه (تا ۲۸ اردیبهشت ادامه دارد) اجرا کرد. این مرحله جدیدی است که در آن «شرط خرید 200 هزار تومانی یارانه» حذف و اعتبار تشویقی آن از 120 هزار تومان (اعتبار تشویقی کالا) به 220 هزار تومان افزایش یافته است.

به عبارتی در این طرح سبدی 11 قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، عناصر کمیاب و ویتامین های مورد نیاز هر فرد (طبق نظر موسسه تغذیه ایران) با قیمت های بر اساس 1401 انتخاب شده است. تفاوت قیمت سبد بر اساس سال 1401 با قیمت روز (1402) از طریق یارانه جدید دولت تامین می شود، بنابراین قیمت روز سبد کالا شامل 11 قلم 743 هزار و 750 تومان است و خانوارها از … دهک اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت 1401 را به مبلغ 523000 تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه التفاوت قیمت روز را به مبلغ 220450 تومان پرداخت خواهند کرد. با اعتبار جدید دولت تامین شود.

اعتبار جدید (220 هزار تومان) علاوه بر یارانه فعلی 300 و 400 هزار تومانی است و خانوارهای مشمول طرح یارانه نقدی ماهانه خود را جداگانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایت های دولتی به صورت اعتباری به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و در زمان خرید و با توجه به مبلغ خرید مصرف می شود. بدیهی است خانوار می تواند اقلام طرح را در محدوده وزنی و محصول تعیین شده خریداری کند و امکان انتقال اعتبار بین گروه های کالایی وجود ندارد. مثلا نمی توان کره را با اعتبار برنج خرید.

بنابراین می توان گفت با اجرای طرح فجرانه، دهک های درآمدی 1 تا 3 به جای 400 هزار تومان، 620 هزار تومان و دهک های درآمدی 4 تا 7 یارانه دریافت می کنند. 520 هزار تومان به جای 300 هزار تومان.

بر اساس اعلام وزارت رفاه، مرحله سوم طرح محصول از 31 فروردین 1403 آغاز شده و تا 31 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. و این به معنای موفقیت بالای طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در برابر تورم و گرانی است. در طول 80 روز طرح فجران حدود 139 میلیون بسته غذایی توزیع شد و این امر تاثیر بسزایی در رونق بازار و تولید صنایع غذایی داشت.

تنها هفت روز تا پایان پروژه الکترونیک فجرانا باقی مانده و دولت هنوز برنامه جدید خود را برای ادامه پروژه کالابرگ اعلام نکرده است. البته سیدرضا یحیوی، مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 29 فروردین ماه سال جاری از ادامه اجرای طرح الکترونیکی فجران کالابرگ به ایسنا خبر داد که در حال حاضر فجران کالابرگ الکترونیکی -پروژه در دست اجراست و منابع آن برای مدت سه ماه می باشد. اعتقاد بر این است که در صورت تامین منابع، همین مدل ادامه خواهد داشت، اما در صورت تامین نشدن منابع، چندین مدل طراحی و به دولت ارائه خواهد شد. در صورت موافقت با یکی از مدل های ارائه شده، اجرا خواهد شد.

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و مراقبت اجتماعی نیز اعلام کرده بود که به هر حال حمایت از معیشت مردم ادامه خواهد داشت اما بستگی دارد به چه شکل و برنامه ای ادامه یابد.

اکنون باید منتظر اعلام دولت باشیم تا مشخص شود پس از تدوین برنامه ها چه مدلی برای فاز جدید کاتالوگ الکترونیکی اجرا می شود.

منبع: اقتصاد 24