You are currently viewing آیا ژاپن به یک اقتصاد عادی تبدیل می شود؟

آیا ژاپن به یک اقتصاد عادی تبدیل می شود؟


به گزارش اکو ایران، «سایمون کوزنتس» – اقتصاددان آمریکایی و برنده جایزه نوبل – که به دلیل فعالیت در استانداردسازی استانداردهای تولید ناخالص ملی شناخته شده است، اقتصادهای جهان را در چهار گروه طبقه بندی کرد.

به گزارش فایننشال تایمز، این دسته شامل کشورهای توسعه نیافته، کشورهای توسعه یافته، آرژانتین و ژاپن می شود. از دهه 1960، رشد شگفت‌انگیز اقتصاد ژاپن از نظر آقای کوزنتس آنقدر منحصربه‌فرد بوده است که اقتصاددان این کشور را در دسته‌بندی جداگانه قرار داده است. اما از اواخر دهه 1990، ژاپن خود را از سایر اقتصادها به طریق دیگری متمایز کرد: ژاپن تنها اقتصاد در بین اقتصادهای پیشرفته جهان بود که تورم، نرخ بهره و رشد دستمزد نزدیک به صفر یا در برخی موارد زیر صفر بود.

اکنون بانک مرکزی و مقامات دولتی ژاپن می گویند که این کشور در نقطه عطفی قرار دارد و در نهایت می تواند به یک اقتصاد “عادی” تبدیل شود.

شرکت‌ها می‌توانند رشد هزینه‌های خود را از طریق قیمت‌های بالاتر به مشتریان منتقل کنند و کارمندان با تقاضای دستمزد بالاتر پاسخ خواهند داد.

از بهار سال 2022، پس از دو شوک مربوط به همه‌گیری کووید-19 و حمله روسیه به اوکراین، قیمت‌ها در ژاپن روند صعودی به خود گرفتند. تورم اصلی در ماه فوریه و در طول سال 2.8 درصد افزایش یافت.

دستمزدها و بازارها نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. بزرگترین کارفرمایان ژاپن با افزایش متوسط ​​دستمزد 3.5 درصدی در بهار امسال موافقت کردند که بزرگترین افزایش دستمزد این کشور از سال 1991 تاکنون است.

در ماه فوریه، Nikkei 225 توکیو به بالاترین حد خود در 34 سال گذشته رسید و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. ماه بعد، بانک ژاپن سرانجام به سیاست نرخ بهره منفی پایان داد – یکی از بحث برانگیزترین آزمایش های سیاست پولی این کشور – و هزینه های استقراض را برای اولین بار از سال 2007 افزایش داد.

کازوئو اوئدا، رئیس بانک ژاپن در ماه مارس تاکید کرد که این بانک پس از پایان کنترل منحنی سود، قادر خواهد بود “سیاست پولی عادی” را دنبال کند.

اما همه از آن مطمئن نیستند. برخی از اقتصاددانان به پذیرش اجتماعی ایده افزایش روزافزون قیمت‌ها اشاره می‌کنند، در حالی که برخی دیگر درباره اینکه چگونه داده‌های رسمی اقتصادی تصویر واقعی را منعکس می‌کنند، بحث می‌کنند. هیچ کس باور نمی کند که چالش های ساختاری طولانی مدت – به ویژه مشکلات رشد جمعیت و سطح بدهی – ناپدید شده اند.

اقتصاددانان به پذیرش اجتماعی ایده افزایش روزافزون قیمت ها در ژاپن اشاره می کنند

مطمئناً همه مقامات ژاپنی این لحظه از تاریخ ژاپن را جشن نمی گیرند. درعوض، بسیاری از بانک مرکزی می‌خواهند از این پس رویکردی صبورانه و آرام اتخاذ کند و سیاست‌های پولی خود را عادی‌تر کند و برای نابودی به افزایش‌های متوالی نرخ بهره نیاز داشته باشد – مانند آنچه در اروپا و آمریکا دیده شده است.

ریشه احتیاط آنها به چالش های ساختاری مربوط می شود. جمعیت ژاپن در حال پیر شدن است و رشد جمعیت در حال کاهش است. علاوه بر این، سطح بدهی دولت نسبت به اندازه اقتصاد ژاپن و ظهور تورم منفی در جاهای دیگر چالش های دیگر است. به ویژه، چین با کاهش قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند که می‌تواند تأثیرات موجی در اقتصاد جهانی داشته باشد.

اگرچه نرخ تورم ژاپن نزدیک به دو سال است که بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی بوده است، نخست وزیر فومیو کیشیدا هشدار داد که برای اعلام پایان تورم منفی خیلی زود است.

یک نگرانی عمده مربوط به ذهنیت ضد تورمی است که در جامعه جا افتاده است. یکی از اساتید دانشگاه توکیو به فایننشال تایمز گفت: «در میان سالمندانی که مستمری دریافت می‌کنند، ممکن است بخواهند تورم از بین برود، زیرا فکر می‌کنند وقتی قیمت‌ها افزایش نمی‌یافت، زندگی راحت‌تر بود.

تورم بالاتر از هدف بانک ژاپن را وادار کرد تا برای اولین بار در 17 سال گذشته نرخ بهره را افزایش دهد.

عملکرد ضعیف اقتصاد ژاپن کمکی به تغییر این رویکرد در آن کشور نکرده است. بر اساس نتایج یک نظرسنجی اخیر، 63.2 درصد از شرکت کنندگان اظهار داشتند که از نظر مالی احساس امنیت نمی کنند.

مصرف همچنین ضعیف باقی ماند، در حالی که ین – که به ویژه تحت تأثیر سیاست های پولی ایالات متحده و قدرت دلار قرار گرفته است – به پایین ترین حد در 34 سال گذشته رسید. این در حالی است که سرمایه گذاران انتظار دارند که نرخ بهره در ژاپن نزدیک به صفر باقی بماند، حتی اگر نرخ بهره در ایالات متحده و جاهای دیگر همچنان بالا باشد.

سایوری شیرای، عضو سابق بانک مرکزی ژاپن، اظهار داشت: شرایط اقتصادی لازم برای تبدیل شدن سیاست پولی به سیاست عادی وجود ندارد. اینکه بانک مرکزی در بهار تصمیم گرفت تنها بر اساس مذاکرات افزایش دستمزدها عمل کند، نشان می دهد که آنها برای پایان دادن به نرخ سود منفی عجله داشتند.

به گفته شیرای، منبع بزرگ عدم ​​اطمینان این است که آیا رشد شدید دستمزدها در بزرگترین شرکت‌های ژاپنی تأثیر مشابهی بر شرکت‌های کوچک یا متوسط ​​خواهد داشت یا خیر. این شرکت‌های کوچک یا متوسط ​​۷۰ درصد نیروی کار ژاپن را تشکیل می‌دهند و نسبت به همتایان بزرگ‌تر خود، فضای کمتری برای افزایش دستمزد، سرمایه‌گذاری در اتوماسیون یا یافتن سایر دستاوردهای بهره‌وری دارند.

افزایش نرخ بهره و اصلاحات شرکتی باعث افزایش علاقه به بازارهای مالی ژاپن شده است

پس از مذاکرات دستمزد در بهار، برخی از اقتصاددانان انتظار دارند دستمزدهای واقعی در تابستان شروع به افزایش کند که به افزایش مصرف کمک می کند.

اما شیرایی تاکید کرد که علیرغم افزایش فوق العاده 3.6 درصدی دستمزدها در بهار گذشته، متوسط ​​رشد درآمد نقدی بین آوریل تا دسامبر تنها 1.3 درصد بوده است. این رقم کمتر از 1.9 درصد ثبت شده در دوره مشابه در سال 2022 است و نشان دهنده کاهش در شرایط واقعی است که عمدتاً به دلیل تورم بالاتر است.

به گفته “Mikihiro Matsuka” – اقتصاددان ارشد شرکت “SBA Securities” – این سوال که آیا اقتصاد ژاپن به یک اقتصاد عادی تبدیل شده است تا حد زیادی توسط بخش خدمات پاسخ داده می شود. بخشی که قیمت های وارداتی، ین ضعیف و قیمت های نوسان انرژی اهمیت کمتری دارند.

آقای ماتسوکا می پرسد: «آیا ژاپن مکانیسم انتقال دستمزد به قیمت یا قیمت به دستمزد دارد؟ من می گویم هنوز نه.

میکیهیرو ماتسوئوکا هشدار می‌دهد که مدت‌هاست مشکلاتی برای برآورد تورم در بخش‌های مختلف خدماتی وجود دارد. او می‌گوید برخلاف ایالات متحده و دیگر اقتصادهای پیشرفته، ژاپن نمی‌تواند به سیگنال‌هایی مانند افزایش قیمت مسکن یا افزایش اجاره‌بها تکیه کند، بلکه باید به ارزیابی‌های دقیق و گاهی گمراه‌کننده از زیربخش‌های نسبتاً بزرگ اقتصاد تکیه کند.

ایزومی دیوالیر، رئیس اقتصاد ژاپن در بانک آمریکا، گفت: «شواهد مربوط به تورم هنوز ناقص است. اگرچه برخی از صنایع مانند گردشگری و شرکت‌های مرتبط با ریل در حال افزایش قیمت‌های خود هستند، اما هنوز افزایش گسترده‌ای در قیمت‌ها وجود ندارد که ثابت کند تورم ثابت شده است.

صنعت پررونق گردشگری ژاپن با افزایش دستمزدها و قیمت ها مشکل دارد

در ماه ژانویه، یک موسسه تحقیقاتی ژاپنی (Tokyo Shoko Research) گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن ورشکستگی شرکت‌هایی با بدهی بیش از 10 میلیون ین (66000 دلار) با رشد سالانه 35.2 درصدی تا سال 2023 همراه خواهد بود. اکثریت این ورشکستگی ها به دلیل دستمزدهای بالاتر بود. را

با این حال، Izumi Devalier به تمایل مداوم شرکت های ژاپنی برای جذب فشار تورمی قبل از انتقال آن به رشد قیمت اشاره می کند. این اقتصاددان گفت که یکی از اثرات کاهش نیروی کار می تواند زمان انتظار طولانی تر برای خدمات مختلف باشد که منعکس کننده فشارهای تورمی است که هنوز به دستمزدهای بالاتر برای کارگران یا قیمت های بالاتر برای مشتریان تبدیل نشده است.

آقای ماتسوکا معتقد است تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای برخورد موثر با اقتصاد این کشور به عنوان یک اقتصاد عادی زودهنگام است و مبتنی بر این واقعیت نیست که چرخه تجاری هنوز راکد است. او می گوید که روند نزولی در مشاغل بخش دولتی و فعالیت های ساختمانی نشان می دهد که بانک مرکزی “زمان عجیبی” را برای افزایش نرخ بهره انتخاب کرده است.

بازار سهام متفاوت

بازار سهام ژاپن نیز مانند اقتصاد خود، سال هاست که بازاری منحصر به فرد در مقایسه با سایر بازارهای سهام کشورهای توسعه یافته محسوب می شود. شرکت های بزرگ ژاپنی تمایل دارند سهام بزرگی در سایر شرکت ها داشته باشند و حدود نیمی از سهام شرکت ها کمتر از دارایی های آنها ارزش دارد.

منافع سهامداران در ژاپن به اندازه سایر کشورها مهم نیست و ارزش بازار سهام این کشور به جای افزایش یا کاهش شدید، تمایل به بازگشت به سطوح متوسط ​​دارد.

شهروندان عادی ژاپنی تمایل زیادی به سرمایه گذاری در بازار سهام این کشور نداشتند. آنها از 34 سال پیش، پس از اینکه Nikkei 225 در بورس توکیو رکورد زد، حدود 70 تریلیون ین از سهام خود را فروخته اند و بیش از نیمی از پول خود را در پول نقد و حساب های بانکی نگه داشته اند. اما اکنون با افزایش قیمت ها، شهروندان ژاپنی به فکر کسب سود بیشتر از طریق سرمایه گذاری در بورس هستند.

بانک مرکزی ژاپن به سیاست پولی بحث برانگیز خود پایان داده است، اما نرخ بهره پایین خواهد ماند

بازار سهام ژاپن اخیراً عملکرد خوبی داشته است و همین امر باعث شده است که مردم آن کشور بیشتر به این بازار علاقه مند شوند. دولت یک طرح سرمایه گذاری تحت پوشش مالیاتی به نام حساب پس انداز انفرادی نیپون (نیسا) را معرفی می کند و بسیاری از مردم در حال افتتاح و واریز پول در این حساب ها هستند.

همچنین، شرکت‌های بیشتری در حال خرید سهام و ادغام با شرکت‌های دیگر هستند، و بورس اوراق بهادار توکیو شرکت‌ها را به‌جای اینکه چقدر پول خرج می‌کنند، بر میزان درآمدشان متمرکز می‌کند. به دلیل این تغییرات، سرمایه گذاران بیشتری از نقاط مختلف جهان تشویق به سرمایه گذاری در ژاپن شدند.

بهبود قابل توجه در بازار سهام ژاپن و بازگشت به سطح بالای ثبت شده در سال 1989

به گفته کارشناسان، شرکت ها و کارگران ژاپنی نیز در حال تغییر هستند. شرکت ها روند افزایش قیمت ها را آغاز کرده اند و کارگران خواهان افزایش دستمزد هستند. این می تواند به رشد اقتصاد ژاپن کمک کند، اما ممکن است مدتی طول بکشد.

برخی کارشناسان معتقدند اقتصاد ژاپن به وضعیت قبلی خود باز خواهد گشت و برخی دیگر معتقدند اقتصاد ژاپن به اقتصاد دیگر کشورها نزدیک شده است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)