You are currently viewing آموزش ساخت سایت مپ با رنک مث (rankmath )

آموزش ساخت سایت مپ با رنک مث (rankmath )


نقشه سایت یکی از مهمترین نکات موجود در سئو وب سایت شما است زیرا به موتورهای جستجو کمک می کند تا با ارائه نمای سلسله مراتبی از محتوای شما، وب سایت شما را به صورت جذاب تر نمایش دهد. روش های مختلفی برای ساخت نقشه سایت وجود دارد که ساده ترین آن استفاده از افزونه می باشد. اگر شما در سایت خود از افزونه سئوی رنک مث استفاده می کنید، می توانید با کمک این افزونه به سادگی اقدام به ساخت سایت مپ نمائید. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه ساخت سایت مپ با رنک مث به صورت کامل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

نقشه سایت چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم شما را با نحوه ساخت سایت مپ با رنک مث آشنا کنیم، بهتر است با نقشه سایت و اهمیت آن بیشتر آشنا شوید. همانطور که اشاره کردیم، یک نقشه سایت فهرست کلیه مطالب موجود در وب سایت شما است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا به راحتی محتوای شما را پیدا کنند. بدون نقشه ممکن است پست ها و مطالب قدیمی سایت شما هیچوقت ایندکس نشود و در نتایج رتبه نگیرند. به عنوان مثال: اگر در حال خواندن یک کتاب بزرگ هستید و باید بخش خاصی از کتاب را پیدا کنید، بدون فهرست مطالب قطعاً پیدا کردن یک بخش خاص بسیار سخت و زمانبر خواهد بود! اما اگر فهرست مطالب در اختیار داشته باشید به سادگی می توانید هر محتوا را خیلی سریع پیدا کنید.

با یک نقشه سایت می توانید مطمئن باشید که گوگل و سایر موتورهای جستجو تمام مطالب موجود در وب سایت شما را فهرست بندی می کنند. همچنین نقشه سایت ها به شما امکان اولویت بندی صفحات خود را می دهند. به عنوان مثال می توانید به گوگل بگویید که این صفحه مهم است و باید سریع فهرست بندی شود. این یک درک اساسی خوب از نقشه سایت ها و کارهایی است که آنها انجام می دهند.

آموزش ساخت سایت مپ با رنک مث

افزونه رنک مث که یکی از بهترین افزونه های سئوی وردپرس نیز شناخته می شود، دارای بخش نقشه سایت می باشد که می توانید از قسمت تنظیمات به آن دسترسی داشته باشید. در ادامه مطلب شما را با مراحل ساخت سایت مپ با افزونه رنک مث آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه های تغییر صفحه ورود (لاگین) وردپرس

  • تنظیمات نقشه سایت

برای ورود به بخش تنظیمات نقشه سایت کافیست از بخش رنک مث روی گزینه تنظیمات کلیک کنید. سپس بر روی تنظیمات Sitemap کلیک کنید تا به تنظیمات برسید. همانطور که در مورد همه تنظیمات وجود دارد، تنظیمات نقشه سایت در رنک مث به زبانه ها تقسیم شده تا آنها را بهتر سازماندهی کنند. در تصویر زیر نحوه نمایش تنظیمات سایت مپ افزونه رنک مث را مشاهده می کنید:

بیشتر بخوانید: پوسته فرزند چیست | آموزش ساخت و نصب چایلد تم (child theme) وردپرس

  • بخش های مختلف نحوه ساخت سایت مپ با رنک مث

با استفاده از بسیاری از تنظیمات نقشه سایت ممکن است در مورد اینکه چه نقشه های نقشه برداری را در رنک مث فعال کنید، گیج شوید و حتی به گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز ارسال کنید. به همین منظور قصد داریم شما را با بخش های مختلف سایت مپ در افزونه رنک مث آشنا کنیم.

اول اینکه وب سایت شما می تواند چندین نقشه سایت داشته باشد. بله، شما می توانید یک نقشه سایت برای پست ها داشته باشید، یکی دیگر برای تصاویر، برچسب ها و …

دوم اینکه هدف از نقشه سایت ها کمک به موتورهای جستجوگر برای پیداکردن محتوای شما می باشد. چه از طریق نقشه سایت دسته بندی های شما، پست های شما، نویسندگان یا هر جای دیگر مهم نیست. مهم این است که موتورهای جستجو یک بار تمام مطالب موجود در وب سایت شما را پیدا کنند.

این سوال دیگری را ایجاد می کند که چرا در صورت نیاز به به اشتراک گذاشتن پست های خود با گوگل ، تنظیمات زیادی برای پیکربندی وجود دارد؟ پاسخ “مدیریت بهتر” است. هرچه یک وب سایت بزرگتر و پیچیده تر شود، پیکربندی خاص تری برای عملکرد خوب آن لازم است. شاید نیازی به پیکربندی تمام گزینه ها نباشد، اما ضرری ندارد که بدانید اگر اوضاع بوجود بیاید، گزینه ای برای انجام این کار دارید.

نکته سوم اینکه توجه داشته باشید که چگونه تنظیمات مربوط به نقشه سایت را پیکربندی می کنیم. تمامی وب سایت های موجود پیچیدگی های خاص خود را دارند و و هیچ دو وب سایتی یکسان نیست. بنابراین برای ما ممکن نیست که تنظیماتی را که برای وب سایت شما مناسب خواهد بود توصیه کنیم. افزونه رنک مث تنظیمات مختلفی را بر اساس سایر تنظیمات مخفی می کند، به همین دلیل گاهی اوقات ما باید تنظیمات خاصی را برای نمایش تنظیمات مرتبط فعال کنیم، حتی اگر بیشتر وب سایت ها در وهله اول نیازی به امکان تنظیم اولیه ندارند.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه های دیباگ کردن سایت وردپرسی | افزونه عیب یابی وردپرس

آشنایی با بخش های مختلف برای پیکربندی تنظیمات نقشه سایت در رنک مث

در ادامه مطلب بخش های مختلف تنظیمات نقشه سایت در افزونه رنک مث را به شما معرفی می کنیم:

  1. تنظیمات بخش عمومی افزونه رنک مث

بخش کلی خانه برای کلیه تنظیمات جهانی نقشه سایت است. در اینجا شما پیکربندی می کنید که چگونه نقشه سایت ها به همراه برخی از تنظیمات اساسی در مورد عملکرد نقشه سایت ها ساخته می شوند. در اینجا تمام تنظیمات در بخش کلی آورده شده است:

  • پیوندها در هر نقشه سایت (Links Per Sitemap)

نقشه سایت شما را می توان برای سازماندهی بهتر به چندین صفحه تقسیم کرد و این تنظیم حداکثر تعداد موارد نقشه سایت را در هر صفحه کنترل می کند.

گوگل در هر نقشه سایت به 50هزارآدرس محدود می شود، به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که از چنین تعداد بالایی استفاده نکنید، مگر اینکه در سرور اختصاصی باشید که می تواند بار زیادی را به خود اختصاص دهد. تقسیم نقشه های سایت به چندین نقشه سایت بهترین روش است و همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند تا آدرس ها را بهتر و سریعتر خزنده کنند.

پیش از این، مقدار پیش فرض برای این تنظیم 1000 بود. اما پیشنهاد ما این است که گوگل به صفحات کوچکتر در نقشه سایت ها بهتر پاسخ می دهد. بنابراین ما مقدار را به 200 کاهش داده ایم.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت پاپ آپ با افزونه المنتور

  • تصاویر در نقشه سایت ها (Images in Sitemaps)

این تنظیم امکان ورود تصاویر در نقشه سایت را امکان پذیر یا غیرفعال می کند. فهرست بندی تصاویر شما مهم است، زیرا می توانند در نتایج تصویر نشان داده شوند و با وجود محتوای غنی تر در SERP ها، ایده خوبی است که برخی از دارایی های بصری در گوگل فهرست بندی شوند. تنظیم این بخش به صورت پیش فرض فعال است که ما توصیه می کنیم که آن را به صورت فعال نگه دارید.

  • تصاویر برجسته (Include Featured Images)

اگر تصاویر برجسته از پست ها در نقشه سایت گنجانده شوند یا خیر، این گزینه را تنظیم می کند. همانطور که می دانید، بسته به نحوه تنظیم آن ممکن است در پست نشان داده شود یا ممکن است در پست نشان داده نشود و این تنظیم به شما این امکان را می دهد که مدیریت بیشتری روی تصاویر خود داشته باشید که پیشنهاد می کنیم که آن را فعال نگه دارید.

افزونه Advanced Fields Plugin به شما این امکان را می دهد تا زمینه های سفارشی را در هر مکانی در سایت خود مانند پست ها، صفحات، کاربران، شرایط طبقه بندی، رسانه، نظرات و غیره اضافه کنید. با داشتن استفاده از افزونه رنک مث اکنون می توانید تصاویر را از زمینه های ACF تا نقشه سایت به راحتی درج کنید. برای اینکار کافیست مسیر رنک مث>تنظیمات نقشه سایت>عمومی را طی کنید و سپس تصاویر را از قسمتهای ACF فعال نمائید.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه اضافه کردن نقشه های گوگل در وردپرس

  • پست ها را حذف کنید

اگر می خواهید تعدادی از پست های خود را از قرار دادن در نقشه سایت حذف کنید، می توانید شناسه های پست آن پست های موجود در این زمینه را که توسط کاما جدا شده اند وارد نمائید. همچنین توجه داشته باشید که این تنظیم محدود به پست ها نیست. بلکه شما می توانید شناسه پست ها، صفحات و حتی انواع پست های سفارشی را وارد تا آنها را از نقشه سایت خود محروم کنید.

در صورتی که نمی دانید شناسه پست شما چیست، کافیست به هر پست، صفحه و یا پست سفارشی دلخواه خود بروید و سپس پیش نمایش آن را مشاهده نمائید. حال می توانید شناسه آن صفحه را در URL مشاهده کنید.

  • شرایط را حذف کنید

این بخش به شما این امکان را می دهد تا کل طبقه بندی ها را حذف کنید. برای حذف یک طبقه بندی، وارد شناسه طبقه بندی در این زمینه شوید. این از دسته ها و برچسب ها پشتیبانی می کند. شناسه یک شماره منحصر به فرد است که وردپرس به هر طبقه بندی اختصاص می دهد تا آن را در داخل ردیابی کند.

بیشتر بخوانید: 6مورد از بهترین افزونه های نمونه کار وردپرس

2- تنظیمات بخش نقشه های سایت HTML در رنک مث

این بخش شامل تمام گزینه های پیکربندی نقشه سایت HTML است. هنگامی که گزینه HTML SITEMAP را فعال کردید، لیستی از گزینه های دیگر را مشاهده خواهید کرد.

این گزینه به شما این امکان را می دهد تا نحوه نمایش نقشه سایت HTML را انتخاب کنید. گزینه های موجود کد کوتاه و صفحه است.

اگر گزینه کد کوتاه را در قالب نمایش انتخاب کرده اید، این گزینه را پیدا خواهید کرد. کد کوتاه را که می خواهید نقشه سایت HTML را نمایش دهید را کپی و پیست نمائید.

اگر گزینه صفحه را در قالب نمایش انتخاب کرده اید، این گزینه را پیدا خواهید کرد. صفحه ای را از کشویی انتخاب کنید که می خواهید نقشه سایت HTML را نمایش دهید.

  • مرتب سازی بر اساس

انتخاب کنید که چگونه می خواهید موارد را در نقشه سایت HTML مرتب کنید. گزینه های موجود تاریخ، تاریخ اصلاح شده، الفبایی و شناسه پست منتشر شده است.

  • تاریخ های نمایش

ضامن را فعال تا تاریخ انتشار برای هر پست را نمایش داده شود.

این گزینه عناوین را برای هر پست نشان می دهد. گزینه های موجود عناوین مورد و عناوین سئو هستند.

بیشتر بخوانید: ساخت نقشه سایت (سایت مپ) برای وردپرس + بهترین افزونه های Sitemap

3- تنظیمات بخش نویسندگان افزونه رنک مث

همانطور که احتمالاً می دانید، تب نویسنده ها شامل تمام تنظیمات نقشه سایت است که بر آرشیو نویسنده تاثیر می گذارد. برگه نویسندگان تنها در صورتی در دسترس خواهد بود که بایگانی نویسنده در رنک مث فعال و روی Index تنظیم شده باشد. شما می ‌توانید بایگانی نویسنده را از مسیر رنک مث> عنوان و متا > نویسندگان فعال نمائید. در تصویر زیر پیش نمایشی از تمام تنظیمات موجود در برگه نویسندگان را مشاهده می کنید:

اگر می‌ خواهید آرشیو نویسنده را در نقشه سایت قرار دهید، این گزینه را تغییر دهید:

همچنین اگر می ‌خواهید آرشیو نویسنده را در نقشه سایت HTML قرار دهید، گزینه زیر را تغییر دهید:

  • نقش های کاربر را حذف کنید

اگر می خواهید نقش های کاربری خاصی را از نمایش در نقشه سایت XML و HTML حذف کنید، می توانید از این گزینه استفاده کنید. این گزینه تمام نقش های کاربری فعلی موجود در وب سایت شما را فهرست می کند. نقش های کاربری که انتخاب می کنید از نقشه سایت حذف می شوند.

اگر قصد دارید به جای نقش‌های کاربری، کاربران خاصی را از نقشه سایت حذف کنید، می‌توانید شناسه‌های کاربری همه کاربران را در اینجا وارد که با کاما از هم جدا شده‌اند.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب و کار با افزونه Rank Math (رنک مث)

4- تنظیمات بخش نوشته ها در افزونه رنک مث

تب Posts شامل تمام تنظیماتی است که بر تنظیمات نقشه سایت برای پست های شما تأثیر می گذارد. در زیر یک پیش نمایش کلی از تمامی تنظیمات این بخش را مشاهده می کنید:

  • در نقشه سایت قرار دهید (Include in Sitemap)

این گزینه گنجاندن یا حذف پست های شما در نقشه سایت را کنترل می کند. توصیه می کنیم این تنظیم را فعال کنید تا همه پست های شما در نقشه سایت قرار بگیرند.

  • در نقشه سایت HTML قرار دهید (Include in HTML Sitemap)

اگر این گزینه فعال باشد، نوع پست را در نقشه سایت HTML لحاظ می کند.

  • فیلدهای سفارشی تصویر

می ‌توانید فیلدهای سفارشی را در پست‌های خود با URLهای تصویر اضافه کنید. اگر قصد دارید آن تصاویر را در نقشه سایت قرار دهید، می توانید نام فیلدهای سفارشی را در این قسمت وارد نمائید.

  • یافتن نقشه سایت پست های خود

بعد از اینکه تغییرات خود را انجام دادید و می ‌خواهید آدرس نقشه سایت پست‌های خود را پیدا کنید و URL درست در بالای صفحه در دسترس است. کافیست آن را کپی و در جایی ذخیره کنید تا به گوگل ارسال شود یا فقط از این صفحه به آن دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه های نقشه گوگل (Google Maps) برای وردپرس

5- تنظیمات بخش صفحات (Pages) در افزونه رنک مث

تب Pages شامل تمام تنظیماتی است که بر تنظیمات نقشه سایت برای صفحات شما تأثیر می گذارد. در اینجا یک پیش نمایش از تمام تنظیمات موجود است.

6- تنظیمات بخش پیوست ها در افزونه رنک مث

برگه پیوست شامل تمام تنظیماتی است که بر تنظیمات نقشه سایت برای صفحات پیوست شما تأثیر می گذارد. در اینجا پیش نمایشی از تمام تنظیمات پیش فرض موجود را مشاهده می کنید:

در صورتی که می خواهید تنظیمات را تغییر دهید و صفحات پیوست را فهرست کنید، کافیست به مسیر Rank Math > General Settings > Links بروید. تنظیم دوم باید در مورد تغییر مسیر پیوست ها باشد.

فراموش نکنید که تنظیمات خود را ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید: افزونه Rank math یا Yoast | مقایسه افزونه یواست و رنک مث برای سئو

سوالات متداول

سایت مپ چیست؟

نقشه سایت فایلی است که آدرس تمام صفحات ضروری وب سایت شما را فهرست می کند. هدف اصلی کمک به موتورهای جستجو برای درک سایت شما و مکان یابی صفحات خاص به راحتی است. همچنین نقشه های سایتی وجود دارد که به کاربران کمک می کند تا در سایت شما حرکت کنند که بعداً به آنها خواهیم پرداخت.

چرا به نقشه سایت نیاز داریم؟

به طور کلی، گوگل کار بسیار خوبی در یافتن صفحات وب در اینترنت به تنهایی انجام می دهد، اما نقشه سایت، همانطور که در بالا توضیح دادیم، می تواند به بهبود سئوی شما کمک کند. بنابراین اگر می خواهید رتبه و جایگاه بهتری در نتایج داشته باشید، حتماً باید سایت مپ خود را فعال کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش انتقال آسان اطلاعات از یواست سئو به رنک مث

جمع بندی: نحوه ایجاد سایت مپ با رنک مث

نقشه سایت طرحی از وب سایت شما است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا تمام محتوای وب سایت شما را پیدا کنند، بخزند و فهرست کنند. نقشه سایت همچنین به موتورهای جستجو می گوید که کدام صفحات در سایت شما مهم تر هستند. روش های مختلفی برای فعالسازی نقشه سایت وجود دارد که یکی از آنها استفاده از افزونه رنک مث می باشد. ما در این مطلب شما را با آموزش ساخت سایت مپ با رنک مث آشنا کردیم. امیدوارم این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: rankmath