You are currently viewing آغاز فاز اکتشافی برای ساخت ماهواره مشترک بین دانشگاه های تهران و مسکو

آغاز فاز اکتشافی برای ساخت ماهواره مشترک بین دانشگاه های تهران و مسکو


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم ، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دیدار با سفیر فدراسیون روسیه در ایران که در دفتر ریاست دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به روابط بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به ویژه پس از پیروزی، انقلاب اسلامی گفت: بر اساس آنچه در عرصه دیپلماسی در حال رخ دادن است، شاهد هماهنگی بسیار خوبی بین دیپلمات‌های ایران و روسیه هستیم. ما معتقدیم که این دیپلماسی باید در بخش علمی به همان اندازه مهم و قوی باشد تا بتوانیم روابط سیاسی خوبی بین دو کشور برای ایجاد ثبات و تقویت که از طریق دیپلماسی علمی شکل گرفته است، داشته باشیم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در سال های اخیر گام های مثبتی در راستای تقویت دیپلماسی علمی و گسترش روابط علمی بین دانشگاه های ایران و روسیه برداشته شده است، تاکید کرد: علاوه بر روابطی که هر دانشگاه ایرانی با دانشگاه های روسیه دارد، اجلاس مشترک سران برگزار شد. نزدیک به یک دهه بود که روسای بهترین دانشگاه های ایران و روسیه تشکیل شد و شاهد برگزاری جلسات روسای بهترین دانشگاه های ایران و روسیه به صورت حضوری و مجازی به میزبانی هر دو کشور بودیم.

رئیس دانشگاه تهران با یادآوری اینکه آخرین نشست روسای بهترین دانشگاه های ایران و روسیه سال گذشته با میزبانی دانشگاه دولتی مسکو روسیه برگزار شد، گفت: این نشست امسال در ایران و دانشگاه تهران برگزار می شود. این برنامه را در تهران آماده می کند.

مقیمی در ادامه به تشریح تاریخ درخشان فرهنگ و تمدن ایران پرداخت و تصریح کرد: یونسکو در سال 2017 دانشگاه جندی شاپور ایران را به عنوان قدیمی ترین موسسه علمی جهان معرفی کرد و در آن سال 1750 سال تاریخ را برای دانشگاه جندی شاپور به ثبت رساند. رکورد قدیمی ترین دانشگاه جهان پیش از این برای دانشگاه بولونیای ایتالیا بیش از 1200 سال بود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه 90 سال از گردهمایی فضاهای کالبدی دانشگاه تهران می گذرد، اما با توجه به قدمت سنت دانشگاهی در ایران، سابقه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران به این 90 سال محدود نمی شود. شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اواخر فروردين مصوبه اي را به تصويب رساند كه طي آن زمينه ارتباط داستان جندي شاپور با دانشگاه تهران فراهم شد. از این رو دانشگاه تهران که به عنوان جانشین دانشگاه جندی شاپور شناخته می شود و نماد آموزش عالی ایران نیز می باشد، با سابقه 1757 ساله خود نماینده آموزش عالی ایران در جهان است.

رئیس دانشگاه تهران با انتظار اینکه نهادهای تصمیم‌گیر جمهوری اسلامی ایران نقش محوری را برای دانشگاه تهران در تعاملات علمی داخلی و بین‌المللی ایفا کنند، گفت: علاوه بر روابطی که با ایران برقرار کرده‌ایم، فرصت خوبی فراهم شده است. دانشگاه های روسیه در سال های اخیر با توجه به جایگاه و ماموریت جدیدی که به دانشگاه تهران در زمینه تدوین سند دانشگاه تمدن محول شده است، می توانیم سنگ بنای جدیدی بین دانشگاه های ایران و روسیه ایجاد کنیم. .

با اشاره به دعوت از روسای بهترین دانشگاه ها از کشورهای مختلف از جمله روسیه برای حضور در مراسم افتتاحیه یک هزار و 757 سال سنت دانشگاهی در ایران همزمان با نودمین سال از تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران در 17 خرداد 1403 گفت: در کنار این مراسم می توانیم جلساتی را برای داشتن روابط دوجانبه با روسای دانشگاه های دنیا برگزار کنیم.

در این نشست که مقیمی رئیس دانشکده هوافضای دانشگاه تهران نیز حضور داشت، با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری پژوهشی مشترک بین دانشگاه تهران و دانشگاه دولتی مسکو برای ساخت و بهره برداری از ماهواره تحقیقاتی مشترک گفت: : کار مطالعاتی و عملیاتی این طرح تحقیقاتی آغاز شده است. و در حال انجام است، البته انتظار داریم کار سریعتر پیش برود.

الهام امین زاده معاون بین الملل دانشگاه تهران نیز در این نشست که با حضور مهدی فکور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و دلاور مدیرکل هیئت علمی و امور بین الملل دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد. سایر زمینه های علمی برای همکاری مشترک دانشگاه تهران با سایر دانشگاه ها از جمله مدیریت رسانه، مدیریت و … اعلام آمادگی کرد و گفت: دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه سنت ۱۷۵۷ ساله دانشگاهی که در دانشگاه تهران در 17 خرداد میزبان روسای دانشگاه ها و هیئت های عالی رتبه از کشورهای مختلف روسیه است.

الکسی ددوف، سفیر فدراسیون روسیه در تهران که به همراه «ایگور دمکین» رایزن سفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور داشتند، از بازدید از یک مجتمع دانشگاهی قدیمی ابراز خرسندی کرد. دانشگاه تهران و همکاری علمی یکی از مولفه های اصلی آن است. وی از روابط دولت ها اطلاع داشت و آمادگی خود را برای گسترش همکاری ها و اتخاذ تدابیر ویژه برای اجرای توافقات موجود بین دانشگاه تهران و دانشگاه های روسیه اعلام کرد و از آنجا خواستار شد. فرصتی برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مسکو فراهم شود تا از دانشگاه تهران سفر کنند و با ظرفیت تمدنی ایران آشنا شوند.

انتهای پیام/