بلک فرایدی چیست؟ همواره در اواخر آبان ماه و با شروع آذر ماه در رابطه با جشنواره بلک فرایدی میشنویم و این مسئله ممکن است این سوال را برای ما ایجاد کند که بلک فرایدی چیست؟ بلک فرایدی یا جمعه سیاه یک رویداد تجاری است که در آخرین جمعه ماه نوامبر هر سال، اتفاق میافتد. این رویداد با تخفیفهای بزرگ و فروشهای ویژه در فروشگاهها و آنلاینشاپها همراه است و معمولاً به عنوان آغاز فصل خریدهای کریسمس و تعطیلات سالانه در نظر گرفته میشود. به همین دلیل، کسانی که میخواهند با شروع سال نو به اجناسی با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند و سال نو را به خوبی آغاز کنند باید در تخفیفات بلک فرایدی شرکت کنند.
بلک فرایدی در چه کشورهایی برگزار میشود؟
برای اینکه بتوانیم به سوال بلک فرایدی چیست ؟ پاسخ بدهیم باید به این مسئله اشاره کنیم که بلک فرایدی در چه کشورهایی برگزار میشود؟! بلک فرایدی ابتدا در ایالات متحده آغاز شد، اما اکنون در کشورهای دیگر نیز برگزار میشود. این رویداد به طور گسترده در کانادا، بریتانیا، آلمان، استرالیا، فرانسه، برزیل و دیگر کشورها جشن میگیرد. هر ساله تعداد بیشتری از کشورها به این رویداد پیوسته و فروشندگان در سراسر جهان تخفیفات ویژهای برای مشتریان خود ارائه میدهند. همین امر باعث شده است که بلک فرایدی به یک رویداد جهانی تبدیل شود که افراد در سراسر دنیا میتوانند اجناس را با قیمت پایینتری تهیه کنند و حس خوش خرید قبل از شروع سال نو را تجربه نمایند.
آیا بلک فرایدی زمان خوبی برای فروش اجناس است؟
بله، بلک فرایدی یکی از بهترین زمانها برای فروش اجناس است، به ویژه اگر شما یک فروشنده یا کسب و کار دارید. این رویداد تجاری فرصت عالیای برای افزایش فروش و جذب مشتریان جدید فراهم میکند. تخفیفات ویژه و تبلیغات فراوان این رویداد باعث جذب توجه بیشتر مردم به کالاها و خدمات میشود و میتواند باعث افزایش فروش گردد. به طور کلی، این زمن یک فرصت عالی برای جلب توجه مشتریان و افزایش فروش در زمانی کوتاه میباشد. به همین دلیل، تبلیغات بلک فرایدی معمولا از دو و یا سه هفته قبل باید شروع شود که مشتریان آمادگی لازم را برای خرید داشته باشند.
آیا بلک فرایدی در کشورهای آسیایی نیز برگزار میشود؟
در ادامه پاسخ به سوال بلک فرایدی چیست ؟ این سوال پیش بیاید که آیا بلک فرایدی در کشورهای آسیایی نیز برگزار میشود یا خیر؟! بلک فرایدی به طور گسترده در کشورهای آسیایی نیز برگزار میشود. این رویداد تجاری در سراسر جهان گسترش یافته است و کشورهای آسیایی نیز جزء مقاصد اصلی بلک فرایدی شدهاند.
کشورهایی مانند چین، ژاپن، هند، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی، ویتنام و تایلند از جمله کشورهایی هستند که بلک فرایدی در آنها بسیار محبوب است و فروشندگان و مشتریان به دنبال تخفیفات ویژه و فرصتهای خرید با کیفیت در این رویداد شرکت میکنند. ترکیه نیز از جمله کشورهایی است که به جمع برگزارکنندگان بلک فرایدی پیوسته است.
برگزاری بلک فرایدی در ایران
اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا بلک فرایدی در ایران نیز برگزار میشود یا خیر! مفهوم بلک فرایدی در ایران نیز در سالهای اخیر به تدریج جا افتاده است. در ایران، معمولاً در فروشگاهها و فروشگاههای آنلاین، تخفیفات و فروشهای سالانه معمولاً در اواخر آبان و اوایل آذر ماه آغاز میشود برخی از کسبوکارها فروش همراه با تخفیفات را آغاز میکنند.
این فروشها و تخفیفات ممکن است با عنوانهای مختلفی مانند “جمعه سفید”، “جشنواره تخفیفات” و غیره معرفی شوند، اما مفهوم همانند بلک فرایدی است که به تخفیفات ویژه و فروشهای محدود زمانی اشاره دارد. هرچند مفهوم و نام “بلک فرایدی” ممکن است در ایران به اندازه کشورهای دیگر شناخته نشود، اما ایده فروشهای ویژه و تخفیفات مشابه در ایران نیز وجود دارد و مردم در این رویدادها شرکت میکنند تا از تخفیفات و فرصتهای خرید متنوع استفاده کنند.
مسئله مهم در مورد بلک فرایدی در ایران
اما باید در اینجا به مسئله مهمی اشاره کنیم. بلک فرایدی مفهومی نیست که در ایران جا افتاده باشد. زیرا بلک فرایدی در کشورهایی میتواند پاسخگو باید که جشن کریسمس برگزار میشود. با توجه به این موضوع که ایرانیان جشن نوروز دارند و معمولا تخفیفات سراسری در آن شرایط اعلام میشود، برگزاری بلک فرایدی در ایران موضوع جالبی نخواهد بود.
آیا تمامی کسبوکارها باید در بلک فرایدی شرکت کنند؟
ممکن است این سوال مطرح شود که آیا تمامی کسبوکارها باید در بلک فرایدی شرکت کنند؟! بهتر است بدانید شرکت در بلک فرایدی برای تمامی کسبوکارها الزامی نیست. این یک فرصت تجاری است که برخی کسبوکارها از آن بهره میبرند و برای دیگران ممکن است به دلایل مختلفی مناسب نباشد. برای اینکه تشخیص دهید آیا بلک فرایدی برای کسبوکار شما مناسب است یا خیر، بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:
- نوع کسبوکار: نوع کسبوکار شما اثر زیادی بر شرکت در بلک فرایدی دارد. به طور مثال، ممکن است کسبوکار شما به گونهای باشد که شما نتوانید تخفیفات و یا خدمات خاصی را به مشتریان خود ارائه دهید.
- استراتژی بازاریابی: برخی کسبوکارها استراتژیهای بازاریابی خود را بر اساس ارائه محصولات یا خدمات با ارزش بیشتر به جای تخفیفات ویژه تعیین میکنند. به همین دلیل، شرکت در تخفیفات بلک فرایدی به نفع آنها نخواهد بود.
- توانایی مالی: شرکت در بلک فرایدی ممکن است برای برخی کسبوکارها اقتصادی نباشد یا موجب کاهش سوددهی آنها شود.
بلک فرایدی و یا تخفیفات نزدیک به نوروز؟!
بهتر است در اینجا به مسئله بسیار مهمی اشاره کنیم که بلک فرایدی جشنی است که چندین ماه قبل از سال نو کریسمس برگزار میشود و هدف آن ارائه خدمات به افراد است که بتوانند قبل از شروع سال نو به محصولات مورد نیاز خود دست پیدا کنند. این استراتژی میتواند استراتژی مناسبی باشد و باعث میشود قبل از سال نو همگی حس خوبی را تجربه نمایند.
مسئله دیگری این است که در بلک فرایدی بسیاری از صاحبان برند با توجه به این مسئله که سال نو در حال شروع است تصمیم میگیرند که نقدینگی خود را بالا ببرند. در این شرایط، با اعلام تخفیف بر روی اجناس خود آن را به متقاضیان عرضه میکنند و در نتیجه هم مردم و فروشگاهها به سود زیادی میرسند. شاید بتوان گفت هدف اصلی برگزاری جشن بلک فرایدی افزایش نقدینگی است و با توجه به این موضوع که نزدیک سال نو است و برندها میخواهند تولیدات جدید را آغاز کنند این کار منطقی به نظر میرسد.
بلک فرایدی هرگز نمیتواند مفهومی را که در خارج از کشور دارد به همراه داشته باشد. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا بلک فرایدی در ایران مناسب نیست. دلایل زیادی پشت این صحبت وجود دارند که در ادامه تلاش میکنیم به این مسئله بپردازیم.
تداخل بلک فرایدی با تخفیفات نوروزی
همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم و در پاسخ به سوال بلک فرایدی مطرح کردیم بلک فرایدی به آخرین جمعه ماه نوامبر گفته میشود که در تقویم فارسی ما تقریبا برابر با اواخر آبان و اوایل آذر ماه است. عید نوروز حدود سه تا چهار ماه بعد آغاز میشود و فروشگاهها باید تخفیفاتی را در ماه بهمن نیز برای مشتریان خود در نظر بگیرند. این مسئله باعث میشود که دو فرآیند تخفیفی پشت سر هم برگزار شوند که میتوانند ضررهای زیادی را برای کسبوکارهای ایرانی به همراه داشته باشند.
عدم پوشش نیازهای نوروزی
یکی دیگر از مواردی که توصیه میشود به جای برگزاری بلک فرایدی بر تخفیفات نوروزی تمرکز داشته باشید این است که در نزدیک سال نو شور و هیجان به مقدار بسیار زیادی در کشور بالا میرود و اغلب افراد به دنبال اجناس مورد نیازی هستند که در طول نوروز برایشان مناسب است. اما باید بدانید که در تخفیفات بلک فرایدی شما قادر به تامین این اجناس نخواهید بود و در نتیجه نمیتوانید پاسخگو نیازهای کاربران و مشتریان خود باشید. با توجه به این مسئله تمرکز بیشتر بر تخفیفات نزدیک سال نو ارزش بیشتری از تخفیفات بلک فرایدی دارد.
تخفیفات نوروزی Server.ir و احترام به فرهنگ ایرانی
Server.ir هر ساله در نزدیک سال نو با توجه به درخواستهای مشتریان خود تخفیفات گستردهای را در نظر میگیرد و تلاش میکند افراد به هر آنچه که نیاز دارند دست پیدا کنند. این تخفیفات میتوانند به شما کمک کنند کسبوکار خود را رونق ببخشید و با توجه به اینکه در نزدیکی سال نو ارائه میشوند میتوانند به شما کمک کنند جامعه هدف زیادی را پوشش دهید.
سخن پایانی
تا به اینجا تلاش کردیم پاسخ مناسبی را برای سوال بلک فرایدی چیست در اختیار شما قرار دهیم. بلک فرایدی معمولا جمعه آخر ماه نوامبر است. شرکت در بلک فرایدی یک فرصت است و مزایا و معایب مختص خود را دارد. تصمیم در مورد شرکت یا عدم شرکت در این رویداد باید براساس نوع کسبوکار، استراتژی بازاریابی و شرایط خاص هر کسبوکار گرفته شود.