You are currently viewing SERP چیست؟ معرفی انواع سرپ نمایش داده شده در گوگل

SERP چیست؟ معرفی انواع سرپ نمایش داده شده در گوگل


بارگذاری…

هم‌اکنون میلیون‌ها صفحه در وب وجود دارد، اما هیچ کدام برای بازاریابان دیجیتال مهمتر از صفحات نتایج موتورهای جستجو یا SERP نیستند. صفحات نتایج موتورهای جستجو یا همان SERP پاسخ گوگل به درخواست جستجوی کاربر است. اینها معمولاً شامل نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج گوگل ادز پولی، قطعه‌های ویژه، گراف‌های دانش و نتایج ویدیویی هستند. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با تعریف SERP چیست و انواع SERP نمایش داده شده در گوگل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

Search Engine Results Pages چیست؟

صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) لیستی از نتایجی است که موتور جستجو در پاسخ به یک کلمه خاص یا عبارت کلید واژه جستجو می‌کند. نتایج جستجو با بالاترین رتبه، مرتبط‌ترین یا آن‌هایی هستند که یک سازمان یا فرد به موتور جستجو پول می‌دهد تا در بالای صفحه نتایج قرار دهد. الگوریتم‌‌های موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی محتوا در صفحه استفاده می‌‌شوند تا با پایین آمدن خواننده در صفحه، لینک‌ها کمتر مرتبط باشند.

گوگل، مایکروسافت بینگ و یاهو جزو پرکاربردترین موتورهای جستجو هستند. آن‌ها همان ویژگی‌های مشترک را در SERPهای خود دارند، مانند موارد زیر:

  • فهرستی از عناوین صفحات وب مرتبط یا برچسب‌های عنوان
  • آدرس‌های هر صفحه فهرست شده
  • شرح مختصری از هر صفحه وب به نام توضیحات متا
  • تصاویر مربوط به جستجو
  • آگهی‌ها

علیرغم داشتن ویژگی‌های مشترک، هر SERP برای فردی که جستجو می‌کند منحصر به فرد است. موتورهای جستجو اغلب SERP‌ها را بر اساس داده‌هایی مانند موقعیت مکانی کاربر و تاریخچه جستجو و مرورگر سفارشی می‌کنند.

ارائه‌دهندگان موتورهای جستجوگر به صورت مداوم الگوریتم‌های جستجوی خود را تغییر می‌دهند تا انواع نتایج ارائه شده را بهبود بخشند، فناوری‌های جدید را ترکیب کرده و صفحات وب جدید را تجزیه و تحلیل کنند. موتورهای جستجو نیز ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس را ارائه می‌دهند که داده‌ها و قابلیت‌های تجزیه و تحلیل را برای شما فراهم می‌کند. این ابزارها به ارائه‌دهندگان محتوا و بازاریابان دیجیتال اجازه می‌دهند عملکرد صفحه وب را ردیابی، داده‌های مربوط به ترافیک کاربران را جمع‌آوری و روندها را برای بهبود رتبه آن‌ها در صفحه نتایج شناسایی کنند.

SERPها چگونه کار می‌کنند؟

سه نوع اصلی از صفحات وب در SERP وجود دارد:

  • صفحاتی که توسط ربات‌های موتورهای جستجوگر فهرست‌بندی شده‌اند.
  • صفحاتی که به صورت دستی به دایرکتوری موتور جستجو اضافه شده‌اند.
  • صفحاتی که در نتیجه گنجاندن پولی ظاهر می‌شوند.

موتورهای جستجو از الگوریتم‌‌ها و سیگنال‌‌های رتبه‌‌بندی پیچیده یا ویژگی‌‌هایی که منجر به رتبه‌بندی مطلوب می‌شوند، برای تجزیه و تحلیل این صفحات وب فهرست‌شده و محتوای چندرسانه‌ای در زمان واقعی هنگام جستجوی کاربر استفاده می‌کنند. سپس صفحات وب و لینک‌های مربوط به آن‌ها را از بیشترین تا کمترین ارتباط در صفحه نتایج قرار می‌دهند. SERP همچنین داده‌هایی مانند موقعیت مکانی جستجوگر و تاریخچه جستجو و مرورگر را هنگام ارائه نتایج در نظر می‌گیرد.

ارائه‌دهندگان موتورهای جستجو در مورد نحوه عملکرد الگوریتم هایشان، سیگنال‌های رتبه‌بندی و تعداد استفاده از آن‌ها صادق نیستند. با این حال، برخی از عوامل شناخته شده وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت هستند از:

  • تعداد بک‌لینک‌ها: تعداد صفحات وب خارجی که به یک صفحه خاص لینک می‌شوند در تعیین رتبه‌بندی SERP مهم هستند. هر چقدر این تعداد بیشتر باشد، نشان می‌دهد که موضوع معتبر و قابل اعتمادتر است.
  • تعداد کلمات کلیدی مرتبط: استفاده از مجموعه‌ای جامع از کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع تاثیر مثبتی بر رتبه‌ دارد. با این حال، این را نباید با پر کردن کلمات کلیدی، که موتورهای جستجو دوست ندارند، اشتباه گرفت. گوگل اطلاعاتی را در مورد چگونگی جستجوی کلمات کلیدی و عبارات در طول زمان با ابزار گوگل ترند خود به اشتراک می‌گذارد.
  • تجربه‌ی کاربر: جزئیات UX مانند سرعت بارگذاری صفحه وب، امنیت و سهولت استفاده در رتبه‌بندی محتوا در SERP‌ها لحاظ می‌شود.
  • سیگنال‌های اعتماد: موتورهای جستجوگر همچنین داده‌های تجمعی مانند امنیت، اعتبار، ترافیک و بک‌لینک‌های وب‌سایت را در طول زمان در نظر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه های فایرفاکس برای طراحان سایت و توسعه دهندگان وب 

معرفی انواع SERP نمایش داده شده در گوگل

قطعه‌های ویژه

قطعه‌های ویژه تکه‌هایی از محتوا هستند که در بالای SERP نمایش داده می‌شوند. اگر پرس‌و‌جوی جستجو در قالب یک سؤال ایجاد شود، قطعه‌های برجسته محتوایی را از صفحه وب که به آن سؤال پاسخ می‌دهد انتخاب می‌کنند و آن را در بالای نتایج ارگانیک نمایش می‌دهند.

نمودار دانش

گراف یا نمودار دانش در سرپ گوگل چیست؟ نمودار دانش همچنین به عنوان پانل دانش شناخته می‌شود. در واقع این کادری است که در سمت راست SERP ظاهر می‌شود. این نمودار بیشتر برای پرس‌و‌جوهای اطلاعاتی مانند پرس‌و‌جو در مورد افراد یا سازمان‌ها استفاده می‌شود. این شامل اطلاعات مرتبط در مورد پرس‌و‌جو، از جمله تاریخ‌های مهم، حقایق و تصاویر است.

جتسجوی محلی

یک بسته محلی زمانی نمایش داده می‌شود که فردی یک کسب‌و‌کار محلی خاص یا یک نوع کسب‌و‌کار را جستجو می‌کند. به عنوان مثال، اگر کاربر رستوران‌های منطقه خود را جستجو کند، یک بسته محلی برای آن نمایش داده می‌شود. این شامل نقشه‌ای با مکان‌هایی است که موتورهای جستجوگر فکر می‌کنند مفید هستند، به‌علاوه رتبه‌بندی مشتریان، شماره تلفن کسب‌وکار و اطلاعات دیگر.

ریچ اسنیپت

ریچ اسنیپت در نتایج سرپ چیست؟ ریچ اسنیپت‌ها مانند بسته‌های محلی هستند که اطلاعاتی درباره کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهند. ریچ‌اسنیپت‌‌ها در فهرست معمولی صفحه وب دقیقاً زیر عنوان صفحه ظاهر می‌‌شوند و شامل اطلاعاتی مانند میانگین رتبه‌‌بندی ستاره مشتری یک کسب ‌وکار و موارد دیگر هستند.

نتایج تصویر

نتایج تصویر یا بسته‌های تصویری یکی از قدیمی‌ترین و مشترک‌ترین ویژگی‌های SERP هستند. به عنوان مثال، تصاویر گوگل اغلب در بالای نتایج جستجوی گوگل ارائه می‌شوند. کاربران همچنین می‌توانند یک تصویر را جستجو یا با کشیدن و رها کردن یک فایل تصویری در کادر جستجو، کاری را انجام دهند که به آن جستجوی عکس معکوس می‌گویند.

نتایج ویدیویی

نتایج ویدیویی یکی دیگر از ویژگی‌های رایج و متداول SERP است. بسته به ارتباط آن‌ها با عبارت جستجو، نتایج ویدیو اغلب در بالای SERP بالای نتایج ارگانیک اما در زیر تصاویر و قطعه‌های برجسته به کاربران نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال، اگر کاربر یک نوازنده یا گروه موسیقی را جستجو کند، یک موزیک ویدیو اغلب در زیر یک نتیجه تصویر و یک نتیجه ارگانیک برجسته مانند ویکی‌پدیا ظاهر می‌شود.

نتایج توییتر

SERPها گاهی اوقات شامل پست‌های مرتبط توییتر می‌شوند، به خصوص برای رویدادهایی که پوشش زنده زیادی دارند. به عنوان مثال، اگر کاربر یک رویداد ورزشی را جستجو کند، توییت‌هایی که به‌روزرسانی‌های زنده و واکنش‌های فوری را ارائه می‌دهند در بالای SERP برای آن نمایان می‌شود.

داستان‌های برتر

داستان‌های برتر برای نتایج خاص در بالای SERP ظاهر می‌شوند.

 

اهمیت SERP

شاید شما قبلاً می‌دانید که اگر افراد وب‌سایت شما را پیدا نکنند، نمی‌توانند از آن بازدید کنند. بنابراین، برای شما ضروری است که توجه خود را روی دستیابی به SERP‌های برتر متمرکز کنید. یک موقعیت برتر می‌تواند تفاوت بزرگی در موفقیت کمپین بازاریابی دیجیتال شما ایجاد کند. در واقع، نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که:

  • نتیجه برتر در SERP حدود 20٪ از کل کلیک‌ها را دریافت می‌کند
  • بیش از 90٪ از همه کاربران هرگز به صفحه نتایج دوم نمی‌رسند
  • قرار گرفتن در نتایج پردرآمد نیز به همان اندازه حیاتی است

از آمار بالا می‌توانید متوجه شوید که اکثریت قریب به اتفاق کاربران اینترنت ترجیح می‌دهند گزینه‌ای را از صفحه نتایج اول انتخاب کنند. از این رو، رتبه بالاتر SERP ترافیک بیشتری را برای وب‌سایت شما جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید: تکرار کلمه کلیدی در سئو چه تاثیری دارد 

چگونه SERP ها بر سئو تاثیر می گذارند؟

SERPها به کسب و کار شما عرصه‌ای برای رقابت با وب‌سایت‌های دیگر می‌دهند تا با رتبه 1 بیشترین ترافیک را به دست آورید. درست مانند انتخاب یک مکان فیزیکی عالی، انجام سئوی مناسب به کسب و کار شما برتری می‌دهد. استفاده از این عرصه به خوبی به جذب مشتریان بالقوه بیشتر به صفحات شما کمک می‌کند. در ادامه شما را با کاربرد سرپ و اهمیت آن آشنا می‌کنیم:

  • با عناوین و توضیحات نرخ کلیک را افزایش دهید: هر بخش از SERP ضروری است. تبلیغ هر بخش کمک زیادی به افزایش شانس کلیک کاربران روی نتایج شما نسبت به نتایج بیشمار دیگر دارد. بخشی که می‌توانید آن را بهبود ببخشید، نتیجه متنی با عنوان و توضیحات متا است که افراد در حین اسکرول کردن در SERP آن را اسکن می‌کنند. منظور ما از بهبود، ارائه عناوین جذاب و همچنین توضیحات متا برای افزایش رتبه شما است که منجر به موفقیت در SERP می‌شود.
  • آگاهی از برند: با استفاده از آدرس‌های قابل شناسایی می‌توانید کمپین‌های سئوی خود را تقویت و صفحات خود را متمایز کنید.
  • ایجاد کسب و کار محلی: می‌‌توانید با ثبت‌‌نام در گوگل برای کسب ‌و کار من، حضور آنلاین خود را ارتقا دهید. پس از ثبت‌نام، افراد می‌توانند اطلاعات تماس کسب و کار، مکان فیزیکی و موارد دیگر را هنگام بررسی وب پیدا کنند.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) چیست؟

در بیشتر موارد، کاربران موتورهای جستجو فقط به یک تا سه صفحه اول نتایج نگاه می‌کنند. طراحان وب، صاحبان سایت و مدیران محتوا از روش‌های سئو استفاده می‌کنند تا سایت‌ها و صفحات خود را در بالای SERP یا نزدیک به آن نشان دهند.

هدف سئو استفاده از دانش محدود موجود در مورد الگوریتم‌های موتورهای جستجو و عوامل رتبه‌بندی برای بهینه‌سازی اطلاعات در یک صفحه است. بنابراین به صورت ارگانیک تا حد ممکن در صفحه اول SERP رتبه‌بندی می‌شود. تصور این است که هر چه محتوای صفحه وب یا وب‌سایت در SERP بالاتر باشد، ترافیک بیشتری دریافت خواهد کرد. وب‌سایت‌ها زمانی که کاربران بر روی صفحات آن‌ها کلیک می‌کنند، درآمد کسب می‌کنند، بنابراین هدف این است که تا حد امکان ترافیک بیشتری را به آن‌ها برسانید. روش‌های مختلفی برای بهینه‌سازی سئوی سایت وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • بهینه‌سازی فنی: این شامل استفاده از ویژگی‌هایی مانند نقشه سایت است. با این قابلیت می‌توانید به گوگل اطلاعاتی در مورد صفحات و محتوای یک سایت ارائه دهید.
  • بهینه‌سازی داخلی: آن‌ها شامل یک کلمه کلیدی مرتبط جامع در سرفصل‌ها و بدنه یک صفحه وب، توضیحات متا آموزنده، یک UX بهینه شده و لینک‌هایی به صفحات دیگر در سایت میزبان یا سایت‌های خارجی هستند.
  • بهینه‌سازی صفحات خارجی: بهینه سازی خارج از صفحه عموماً شامل ایجاد بک‌لینک و سایر اشکال ترافیک به یک صفحه‌وب یا وب‌سایت برای تقویت سیگنال‌های اعتماد و اعتبار است.

سوالات متداول

SERP چیست؟

صفحات نتایج موتورهای جستجو یا SERP صفحات وبی هستند که در هنگام جستجوی آنلاین با استفاده از یک موتور جستجو مانند گوگل به کاربران ارائه می‌شوند.

انواع SERP کدامند؟

ریچ اسنیپت‌ها، نمودار دانش، بسته محلی و… انواع صفحه نتایج گوگل محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

صفحه نتایج گوگل چیست؟ صفحه نتایج موتورهای جستجو یک صفحه واحد است که موتورهای جستجو در پاسخ به درخواست جستجوی کاربر ارائه می‌کنند. هر بار که کلمه کلیدی یا سوالی را در موتور جستجو جستجو می‌کنید، صفحه نتایج به درخواست شما پاسخ می‌دهد و لیستی از نتایج به شما نشان داده می‌شود. ما در این مطلب شما را با تعریف سرپ چیست و انواع SERP نمایش داده شده در گوگل آشنا کردیم. امیدواریم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: mageplaza