You are currently viewing 40 سال تلاش داخلی برای طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین

40 سال تلاش داخلی برای طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین


به گزارش گروه دانش و فناوری، زمانی که اتریش در سال 1849 یک بالون پر از بمب های پهپاد را برای حمله به ونیز فرستاد، در آن زمان تصور نمی شد که این پهپادهای خلبانی بتوانند امروز در بسیاری از کارها به ما کمک کنند، تا این که این ابزار در ابتدا وجود داشت. برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار می گیرد، اما اکنون راه نجات آن در زمینه های امداد و نجات، نقشه برداری، آتش نشانی، مخابرات و ناوبری جستجو می شود.

با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری تولید پهپاد، انتظار می رود شرکت های حمل و نقل و فروشگاه های آنلاین برخی از نقل و انتقالات خود را با هواپیماهای بدون سرنشین حمل کنند. همان اقدامی که شرکت هایی مانند آمازون و DHL برای حمل بار از آن استفاده می کنند.

تاریخچه پهپاد ایرانی به اوایل دهه 60 برمی گردد، زمانی که گروهی از دانشجویان دانشگاه استان اصفهان مشغول طراحی و ساخت نمونه های اولیه پهپاد بودند. نمونه اولیه در مقایسه با پهپادهای امروزی بسیار ضعیف بود. اما همین افراد مقدمات اجرای ساخت پهپادها را در کشور فراهم کردند. طول این پهپاد کمتر از یک متر بوده و برد پروازی آن با چشم غیرمسلح قابل مشاهده بود.

اولین پهپادهای ایرانی در دوران دفاع مقدس به منظور شناسایی مواضع دشمن ساخته شد و امروزه شرکت های دانش بنیان بر روی این فناوری تمرکز کرده و موفق به تولید انواع مختلف این پرنده می شوند.

پرش هواپیماهای بدون سرنشین برای تیراندازی در مکان های صعب العبور

امیرحسین واعظ یکی از فناوران یکی از شرکت های دانش بنیان با اشاره به طراحی و تولید پهپاد تو در تو گفت: این محصول شامل سه قسمت لانه، نرم افزار و پرنده است و به شبکه وصل می شود. نیازی به خلبان ندارد کاربردهای این محصول در بحث های نظارتی، صنعتی و مرزی است. با این محصول فناورانه می توان در هر ساعت از شبانه روز پرواز و انجام عملیات را با سرعت بالاتری انجام داد.

به گفته وی، زمانی که فرمان پرواز به سامانه داده می شود، درهای آشیانه باز می شود و پرنده بلند می شود و ماموریت از پیش تعیین شده را انجام می دهد و به صورت کاملا خودکار، بارگیری شده و آماده عملیات بعدی به آشیانه بازمی گردد.

ساخت پهپادهای نقشه برداری

امیر امجدی; مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد: شرکت ما در زمینه نقشه برداری هوایی و زمینی فعالیت می کند. دو محصول اصلی این شرکت دانش بنیان، پهپادهای نقشه برداری مجهز به فناوری حذف کامل نقاط کنترل زمینی است که برای اولین بار در سال 1394 در ایران ثبت اختراع شد.

وی افزود: ویژگی اصلی این پهپادهای نقشه برداری این است که در حین نقشه برداری هوایی نیازی به نقاط کنترل زمینی نداریم که این برخلاف سایر پهپادهای نقشه برداری است که برای هماهنگی تصاویر خود یا به تعداد کم یا زیاد نقاط کنترل زمینی نیاز دارند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: تصاویر گرفته شده در نقشه برداری هوایی هیچ مختصاتی ندارند و مانند تصویر گرفته شده با تلفن همراه شخصی تنها یک تصویر هستند. برای تهیه نقشه باید این تصاویر را با هم هماهنگ کنیم و روی این تصاویر نقشه بکشیم.

وی ادامه داد: هدف از نقشه برداری هوایی کاهش بازدید از زمین برای اخذ عوارض و تهیه نقشه است و قبل از ساخت این دستگاه باید به صورت حضوری از زمین بازدید می کردیم و علاوه بر پرواز و عکسبرداری نیز داشتیم. عملیات زمینی را که انجام می دادیم و از نقاط مختلف می گرفتیم انجام دهیم تا این تصاویر مختصاتی داشته باشند.

امجدی تصریح کرد: ساخت پهپادهای نقشه برداری و حذف کامل پاسگاه های زمینی مورد تایید سازمان های متولی نقشه برداری در کشور است و دلیل دانش بنیان ما استفاده از فناوری برای حذف پاسگاه های زمینی است و عنوان دانش بنیان ما این است. نقشه برداری پهپاد بدون نقاط کنترل زمینی

تولید پهپادهای اضطراری

محمدرضا زکریا پور یکی از محققین این طرح گفت: در این تحقیق توانستیم یک پهپاد نجات با نام «پهپاد نجات غریق هوشمند» طراحی کنیم. این پهپاد مزین به نام دو شهید «فخری زاده» و «چمران» است. بنابراین نام تجاری این پهپاد “پهپاد هوشمند فخران” است. پهپاد طراحی شده قادر است فرد غریق را شناسایی و حلقه نجات را بازیابی و برای او ارسال کند.

زکریا پور با بیان اینکه برد پروازی این پهپاد تا 3 کیلومتر در دریا می باشد که می توان آن را از راه دور کنترل کرد و طناب حیاتی را برای فرد پرتاب کرد، یادآور شد: این محصول برای سازمان هایی مانند نیروی دریایی و سازمان هایی با کشتی های تجاری قابل استفاده است. ; زیرا امکاناتی مانند کاهش زمان یافتن محل غرق شدگی، اعزام تجهیزات و تیم امداد و نجات به محل حادثه به صورت کاملا اتوماتیک و دقیق، ارسال به موقع و سریع جلیقه نجات و کمربند نجات و نصب GPS بر روی کمربندهای نجات وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه این پهپاد مجهز به فناوری دید در شب است، خاطرنشان کرد: این پهپاد از دوربین های حرارتی، هوش مصنوعی و مادون قرمز برای شناسایی محل غرق شدن و فرد غرق شده استفاده می کند. این پهپاد قابلیت حمل 20 کیلوگرم بار را دارد و امکان حمل تا 60 کیلوگرم بار با آن وجود دارد.

پهپاد آتش نشانی

حسین هانی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان، پهپادهای آتش نشانی را یکی از محصولات این شرکت برشمرد و گفت: این نوع پهپاد برای اولین بار در این شرکت دانش بنیان طراحی و ساخته شد و مدت پرواز آن 8 ساعت است. و قابلیت حمل شیلنگ آتش نشانی در ارتفاع بسیار بالا با استفاده از این پهپاد نیروی انسانی و نردبان حذف می شود و با هزینه بسیار کم و بدون محدودیت می توان از آن استفاده کرد.

وی پهپادهای ویژه پایش آنلاین مزارع کشاورزی را از دیگر دستاوردهای این شرکت برشمرد و افزود: این پهپاد پس از پرواز بر فراز مزارع کشاورزی، تصاویری را به صورت آنلاین ارائه می کند و از طریق این تصاویر نیروی کار کشاورز و حتی تجهیزاتی که فعالیت، عملیات و نظارت می کند، همچنین کشاورزان را رصد می کند. با تلفن های همراه و نرم افزارهای موجود خود می توانند از راه دور مزارع کشاورزی را با هواپیماهای بدون سرنشین رصد کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به اینکه این پهپاد اطلاعاتی از قبیل کم آبی محصولات، آلودگی و آفات محصولات، تراکم و روند رشد محصولات را ارائه می کند، گفت: ممکن است آب در برخی نقاط مزرعه به خوبی توزیع نشود و گیاه آسیب دیده یا مشکلاتی پیش می آید که می تواند بر میزان برداشت تاثیر بگذارد، بنابراین کشاورز می تواند با دسترسی به این تصاویر نقاط ضعف را شناسایی و اصلاح کند.

پهپاد ویژه با پرواز عمودی برای نظارت بر آتش سوزی جنگل و تحویل دارو

مصطفی حسن پناه سخنگوی این شرکت دانش بنیان گفت: «هود 3» یک مولتی روتر بدون سرنشین برقی است که بدون نیاز به پیست حتی با دست می تواند کار کند. این پرنده بیش از 53 دقیقه پرواز مداوم دارد و به صورت بی صدا طراحی شده است. این پرنده همچنین توانایی تعمیر خود را به راحتی دارد. وزن این پرنده حدود 12 کیلوگرم است، این پهپاد عمودی پرواز قادر است با بار 3 کیلوگرمی در 29 دقیقه حرکت کند.

حسن پناه گفت: در مواقع اضطراری می توان از این پهپاد برای ارسال محموله های سبک مانند سرم عقرب و مارگزیدگی استفاده کرد. حداکثر سرعت این پهپاد بدون سرنشین 70 کیلومتر بر ساعت و برد ارتباطی این پهپاد 10 کیلومتر است و ساخت نمونه های پیشرفته تری از این پهپاد با برد بیشتر در دستور کار این شرکت قرار دارد. این پهپاد می تواند در شرایط باران، برف و گرد و غبار خفیف پرواز کند.

وی گفت: پس از تلاش برای طراحی و ساخت مدل ارتقا یافته این پهپاد، توانستیم نسخه ارتقا یافته پهپاد پرواز عمودی هد 3 را به همراه ایستگاه زمینی، بار نوری روز و حرارتی و سیستم ردیابی آنتن طراحی و بسازیم. پهپاد عمودی هد 3 نسبت به نسخه اصلی خود سبک‌تر شده و محموله اپتیکال بابان 1 (روز و شب) به حسگر حرارتی برای انجام مأموریت‌های بررسی آتش‌سوزی جنگل‌ها، نظارت بر خطوط برق و برخی مأموریت‌های دیگر ارتقا یافته است.

پهپاد سمپاش

محمد زینلی مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان تولید کننده پهپاد سمپاش و کاشت با بیان اینکه این پهپادها با تجهیز نرم افزار توپوگرافی و ناوبری قابلیت طیف سنجی، نقشه خوانی و ناوبری را دارند، گفت: در قسمت اسپری دارای چندین نازل است. که می تواند محلول سمی را اتمیزه کند. و این مورد باعث افزایش کارایی پهپاد در فرآیند سمپاشی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان به تفاهم نامه ها و همکاری های اجرایی با سایر شرکت ها اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود 100 پروژه داخلی اجرا کرده ایم.

هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر سلامت گیاهان و حیوانات

محققان دانشگاه جیرفت همچنین یک پهپاد ساختند که قادر به ارزیابی سلامت گیاهان، سمپاشی گیاهان و علامت گذاری دام است.

این پهپاد دارای قابلیت هایی است که می توان با نصب حسگرهایی برای تشخیص آفات، ابتدا وضعیت سلامت محصولات کشاورزی و نوع آفات احتمالی را ارزیابی کرد و سپس با استفاده از مخازن نصب شده روی پهپاد، مناطق آلوده به آفت را سمپاشی کرد.

پستچی هواپیمای بدون سرنشین

گروهی از مهندسان یکی از شرکت های دانش بنیان پرنده پستچی بدون سرنشین را روانه بازار کردند که می تواند بسته ها را از مبدا دریافت کرده و در کمترین زمان ممکن به مقصد مشخص شده بر روی نقشه تحویل دهد.

پهپاد نجات

پهپاد آریو یکی از دستاوردهای دیگر پایگاه های دانش کشور است که قابلیت پرواز تمام اتوماتیک برای انجام ماموریت های شناسایی، نجات، نقشه برداری و جنگلداری را دارد. این پرنده می تواند حداکثر تا شعاع 15 کیلومتری در یک ساعت پرواز کند. امکان نصب دوربین های شناسایی، عکاسی و حرارتی وجود دارد.

بدنه هواپیما از کامپوزیت های پیشرفته هوافضا ساخته شده است که نسبت مقاومت به وزن بسیار بالاتری نسبت به سایر مواد دارند. سهولت استفاده و قابلیت فرود با چتر از دیگر ویژگی های این پرنده است. به علاوه این پرنده برای انجام ماموریت خود نیازی به فرودگاه ندارد و در هر شرایطی می توان آن را با دست یا موشک به پرواز درآورد.

تولید قطعات پهپاد

یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان با کسب دانش فنی برخی از قطعات پهپاد و تولید انواع کانکتور و دسته کابل.

مجید پوراکبر مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان با اشاره به روند ساخت کانکتورها در این شرکت توضیح داد: ابتدا قطعات در کارگاه ساخته شده و سپس قطعات در آزمایشگاه بر اساس استانداردهای بین المللی تست می شوند. استانداردهایی که برای آن تعریف شده است. در این ماژول، کانکتورها سپس مونتاژ شده و برای آزمایش محصول بر روی آنها به آزمایشگاه بازگردانده می شوند.

پوراکبر تصریح کرد: این قطعات کانکتور علیرغم اندازه کوچکی که دارند بسیار مهم هستند و می توانند در هر تجهیزاتی موثر باشند، به عنوان نمونه کانکتورهای مربوط به تجهیزات پزشکی مانند گرید، کانکتورهای کنترل کیفیت خودرو مانند ساپکو و از جمله بحث های میدان نفتی است. این در ریل، خورشیدی، صنعتی و بسیاری از دسته های دیگر استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت هر جا که اتصال برق برقرار شود از این کانکتور در آنجا استفاده می شود.

وی با تاکید بر اهمیت کانکتورها یادآور شد: پس از کشف ریشه سوانح هوایی که در دنیا رخ می دهد، مشخص شد که در اکثر آنها قسمت رابط هواپیما به درستی کار نمی کند و همین امر منجر به سقوط آن شده است.

انتهای پیام

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)