You are currently viewing 3 راز پنهان در GA4 برای بازاریابان دیجیتال!

3 راز پنهان در GA4 برای بازاریابان دیجیتال!


انتشار:
یکشنبه 28 مارس 1401

به روز رسانی:
سه شنبه 23 ژوئن 1402

Google Analytics 4 در حال متحول کردن دنیای تجزیه و تحلیل وب و بازاریابی است. با قابلیت‌ها و ویژگی‌های پیشرفته‌اش، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند درک عمیق‌تر و جامع‌تری از تعاملات وب‌سایت و اپلیکیشن خود به دست آورند. در این مقاله توسط آژانس تبلیغاتی افرک ما به سه ویژگی مهم و کلیدی که در ردیابی و تحلیل رفتار مشتری موثر هستند، بحث خواهیم کرد. این سه ویژگی عبارتند از: سیگنال گوگل، اتصال یک حساب Google Ads و نام کاربری. ما نگاهی خواهیم داشت به آنچه که این ویژگی‌ها را منحصربه‌فرد می‌کند، توضیح می‌دهیم که چرا برای بهبود عملکرد کمپین‌های بازاریابی شما ضروری هستند، و راهنمایی گام به گام در مورد نحوه پیاده‌سازی آنها در حساب GA4 خود ارائه می‌کنیم.

اولین ویژگی اصلی Google Analytics 4: Google Signals

Google Signal یک ویژگی پیشرفته است و نوع خاصی از ردیابی و بهینه سازی بازاریابی را در همه دستگاه ها ارائه می دهد. سیگنالی که تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل یکپارچه، دید جامعی از نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما از دستگاه های مختلف و مدت زمان ارائه می دهد. چنین ویژگی یک پیشرفت عالی در پلتفرم Google Ads است.

وقتی شخصی‌سازی تبلیغات برای کاربران فعال می‌شود و Google Signal را در پلتفرم تجزیه و تحلیل فعال می‌کنید، Google ممکن است هنگام مرور وب‌سایت شما، اطلاعات بیشتری درباره کاربران جمع‌آوری کند. این اطلاعات ممکن است شامل موقعیت مکانی کاربر، سابقه جستجو، سابقه فعالیت YouTube و داده‌های سایت‌هایی باشد که با Google شریک هستند. این اطلاعات برای یادگیری ناشناس در مورد فعالیت‌های بین دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود، زیرا می‌دانیم که حریم خصوصی یکی از مهم‌ترین مسائل است. توجه به این نکته ضروری است که دسترسی به داده های بین دستگاهی تنها زمانی امکان پذیر است که این ویژگی در Google Analytics 4 فعال باشد.

مقاله مرتبط
تبلیغات گوگل چیست؟

حالت فعالیک سیگنال گوگل ایجاد کنید

برای فعال کردن Google Signal، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • به بخش مدیریت GA4 بروید.
  • در تب Property Settings، روی Data Settings کلیک کنید.
  • گزینه Data Collection را انتخاب کنید.
  • صفحه جمع آوری داده های Google Signal اکنون برای شما باز است.
  • برای فعال کردن Google Signal، دکمه سمت راست را برای جمع‌آوری اطلاعات مکان و دستگاه روشن کنید.

تصور کنید روی یک صخره ایستاده اید و به چشم انداز وسیعی از بالا نگاه می کنید. با چشم غیرمسلح، تنها می توانید بخش کوچکی از آنچه در منطقه اتفاق می افتد را ببینید. اما با کمک دوربین دوچشمی می توانید بهتر ببینید و تصور واضح تری از آنچه در حال رخ دادن است داشته باشید. Google Signal مانند دوربین دوچشمی است که به شما کمک می کند دید کلی تری از وب سایت خود داشته باشید و می تواند تعاملات کاربران خود را در دستگاه ها و پلتفرم ها از جمله Google Ads و Google Marketing Platform ردیابی کند. بنابراین با استفاده از این اطلاعات می توانید روش های تبلیغاتی خود را بهینه کنید و گروه های خاصی از کاربران را با پیام های شخصی سازی شده هدف قرار دهید. همچنین می توانید بر عملکرد کمپین های خود نظارت داشته باشید.

مقاله مرتبط
راهنمای بازاریابی دیجیتال ارزهای دیجیتال

نحوه اضافه کردن فیلترهای جمعیتی در GA4

بخش پیشنهادی مخاطبان GA4 الگویی برای استفاده به عنوان نقطه شروع ارائه می کند. اگر هشدار Google فعال باشد و داده ها در مدت زمان مشخص شده به حداقل مقدار لازم برسد، می توانید با افزودن فیلترهای جمعیتی، مخاطبان هدف خود را اصلاح کنید. این ویژگی امکان هدف گیری دقیق تری را فراهم می کند.

در تصویر بالا، اگر یکی از قالب ها را به عنوان Recently Active Users انتخاب کنید، گزینه ای برای اضافه کردن یک شرط جدید به شما داده می شود.

در قسمت افزودن شرط جدید می توانید گزینه دموگرافیک مربوط به اطلاعات کاربر را مشاهده کنید و آن را به فیلتر مخاطب اضافه کنید. این گزینه تنها در صورتی در دسترس خواهد بود که Google Signal فعال باشد.

نحوه استفاده از مخاطبان پیشگو در GA4

Google Analytics 4 مزیت قابل توجهی نسبت به Universal Analytics دارد و آن توانایی پیش بینی مخاطبان است. لیست مخاطبان پیش بینی شده با انتخاب یکی از گزینه های زیر در بخش مربوطه ایجاد می شود:

  • خریداران بالقوه در 7 روز
  • احتمالاً اولین خریدار در 7 روز است
  • احتمالاً 7 روز خریدارانی که احتمالاً محصول مورد نظر را بفروشند و ظرف هفت روز آینده کالای دیگری را خریداری کنند، منصرف شوند.
  • احتمالاً 7 روزه کاربر انصراف داده است
  • پیش‌بینی بیشترین هزینه‌کنندگان در 28 روز

به عنوان مثال، می توانید مخاطبان خود را روی گزینه Very Likely 7-Day Buyers قرار دهید تا کاربرانی را که احتمالاً در هفت روز آینده خریدی انجام می دهند، شامل شود. به این ترتیب می توانید مخاطبانی را که تمایل زیادی به خرید دارند هدف قرار دهید. مزیت Google Signal این است که به شما کمک می کند تا مخاطبان هدف خود را به طور بهینه شناسایی کنید. هنگامی که هشدار Google شما فعال شد و داده های کافی در یک بازه زمانی مشخص جمع آوری شد، می توانید با استفاده از فیلترهای جمعیتی، مخاطبان هدف خود را افزایش دهید.

چنین ویژگی به شما این امکان را می دهد که تعریف دقیقی از مخاطب هدف داشته باشید و در نتیجه استراتژی بازاریابی بهتری را دنبال کنید. با کمک Google Signal به درک عمیق تری از مخاطبان خود دست خواهید یافت و تبلیغات هدفمندتر و موثرتری خواهید ساخت.

ویژگی دوم GA4: اتصال گوگل ادز

به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، اهمیت استفاده از داده ها برای بهبود استراتژی و کمپین های خود را می دانید. با اتصال Google Analytics و Google Ads، می توانید مجموعه ای از معیارهای ارزشمند را دریافت کنید پرداخت برای هر کلیک دسترسی (PPC) این اتصال نه تنها بینش جدیدی در مورد داده‌های شما ارائه می‌کند، بلکه اجرای ردیابی تبدیل برای کمپین‌های Google Ads را با امکان ارسال رویدادهای تبدیل از Google Analytics آسان‌تر می‌کند. این فرآیند سریع و آسان است و تنها سه مرحله طول می کشد. در ادامه هر یک از این مراحل را توضیح خواهیم داد.

1. از پنل مدیریت راه اندازی کنید

برای شروع فرآیند، روی نماد چرخ دنده در گوشه سمت چپ پایین پلتفرم کلیک کنید تا به پنل مدیریت Google Analytics 4 دسترسی پیدا کنید. در ستون Property، به تب Product Linking بروید و گزینه Google Ads Linking را انتخاب کنید. در قسمت سمت راست، روی گزینه پیوند آبی در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید.

2. حساب‌های Google Ads مورد نظر را برای اتصال انتخاب کنید

برای نمایش منوی تمام حساب‌های Google Ads که دارید، روی پیوند آبی رنگ Choose Google Ads accounts کلیک کنید. از این قسمت می توانید حساب هایی را که می خواهید پیوند دهید را انتخاب کنید.

بنر آبی در بالای صفحه به شما یادآوری می کند که برای اتصال Google Analytics به حساب Google Adsشما باید مجوز ویرایش در Google Analytics و دسترسی ادمین به حساب‌های Google Ads را داشته باشید.

3. پیکربندی

در مرحله آخر گزینه هایی برای تنظیم برخی موارد مرتبط با اتصال به شما نشان داده می شود. دو مورد از تنظیمات به طور پیش فرض فعال هستند، اما بقیه را می توان با توجه به نیاز و کسب و کار شما تنظیم کرد.

  • فعال کردن تبلیغات شخصی سازی شده: به این ترتیب امکان اشتراک گذاری اطلاعات تماس و تبدیل بین آنها وجود دارد گوگل آنالیتیکس 4 و تبلیغات گوگل ارائه شده است. این داده ها برای ردیابی نرخ تبدیل و هدف گذاری موثر استفاده می شود.
  • فعال کردن برچسب‌گذاری خودکار: بدین ترتیب تبلیغات گوگل شما به طور خودکار با پارامترهای UTM و gclid برچسب گذاری می شوید. اگر ترجیح می دهید از برچسب گذاری غیر خودکار استفاده کنید، این گزینه را غیرفعال کنید. البته توجه داشته باشید که اگر این ویژگی را غیرفعال کنید، باید تگ های UTM را به صورت دستی به لینک های تبلیغاتی یکی یکی اضافه کنید. با استفاده از منوی کشویی می توانید تنظیمات مناسب را انتخاب کنید.

مقاله مرتبط
ساخت UTM – UTM چیست؟

ویژگی سوم GA4: نام کاربری

قابلیت ردیابی User ID در GA4 به گونه ای است که شما یک شناسه منحصر به فرد را به هر کاربر اختصاص می دهید و می توانید رفتار آنها را در چندین دستگاه و مدت زمان تعامل آنها ردیابی کنید. بنابراین، تصویر کامل و دقیقی از رفتار کاربر دریافت می کنید. در UA، ردیابی رفتار کاربر در چندین دستگاه و مدت زمان تعامل آنها می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا به گروه بندی کاربران نیاز دارد، که می تواند فرآیندی پیچیده و مستعد خطا باشد. گوگل آنالیتیکس 4 چالش های خوشه بندی را با قابلیت ردیابی شناسه کاربری حذف می کند.

علاوه بر این، GA4 به شما اجازه می دهد تا به جای معیارهای سئو سنتی، معیارهای مبتنی بر کاربر ایجاد کنید. از جمله ارزش طول عمر که تمام فعالیت‌های کاربر دستگاه‌ها و مدت زمان آن‌ها را در نظر می‌گیرد. در نتیجه، با نگاهی جامع به کاربران خود، می توانید تصمیمات بهتری در مورد نحوه تعامل با مخاطبان خود بگیرید.

نحوه اجرا شناسه کاربر در GA4 استفاده از مدیریت تگ گوگل (Google Tag Manager)

1. در Google Tag Manager خود، یک برچسب پیکربندی جدید GA4 ایجاد کنید یا اگر قبلاً دارید آن را ویرایش کنید.

2. در قسمت GA4 Configuration Tag گزینه Set Fields و سپس Add Row را انتخاب کنید.

3. در قسمت Field Name، user_id را تایپ کنید و در قسمت Value، شماره ID که به هر یک از کاربران خود اختصاص داده اید را وارد کنید (این می تواند یک متغیر dataLayer باشد).

4. ذخیره و انتشار یک ظرف GTM (که مجموعه ای از برچسب ها، متغیرها و سایر تنظیمات مرتبط است که در یک وب سایت مستقر شده است).

5. با بررسی گزارش‌های بی‌درنگ GA4 یا استفاده از حالت اشکال‌زدایی GA4، بررسی کنید که داده‌های شناسه کاربر به درستی ارسال شده است.

شناسه کاربری در GA4 مهم است زیرا به شما امکان می دهد کاربران را در سراسر دستگاه ها ردیابی و شناسایی کنید. با شناسه کاربری می‌توانید تصویر کامل و دقیقی از رفتار کاربر، از جمله تعداد بازدید، مدت زمان فعالیت و تبدیل به دست آورید.

این فقط یک مثال ساده از نحوه اجرای ردیابی User ID با استفاده از GTM است و تنظیمات ممکن است بسته به وب سایت و برنامه های شما متفاوت باشد. برای اطلاع از جزئیات نحوه فعال سازی این قابلیت در شرایط خاص، بهتر است به توضیحات GA4 مراجعه کنید.

آخرین کلمه

بازاریابان و تبلیغ کنندگان با استفاده از سه ویژگی اتصال یک حساب Google Ads، سیگنال گوگل ونام کاربری آنها می توانند عملکرد وب سایت و تعامل با برنامه های خود را بهتر نظارت کنند. بنابراین، با ردیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، می توانید به بهترین شکل در بازار کسب و کار رقابت کنید. نطر شما چی هست؟