You are currently viewing یادداشت ها |.  چرا طرح کشاورزی قراردادی ناموفق بود؟

یادداشت ها |. چرا طرح کشاورزی قراردادی ناموفق بود؟


به گزارش خبرگزاری تسنیم ، کشاورزی پیمانی یا پیمانکاری یکی از طرح های راهبردی است که در سال های اخیر در بخش کشاورزی ایران مطرح شده و از ابتدا در وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی حامیان خود را داشته است، اما طرح قابل اجرا نیست، تحقق وعده های داده شده است.

طرح بزرگ کشاورزی قراردادی که در وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد و قرار بود همه محصولات کشاورزی را شامل شود و حتی جایگزین خرید تضمینی شود و به تدریج همه محصولات کشاورزی و باغی را در بر بگیرد و در مراحل بعدی همه محصولات تولیدی در بخش کشاورزی از جمله دامی را در بر گیرد. و طیور و غیره، اما وعده های داده شده نتوانست اهداف خود را در این سطح از جامعه محقق کند.

مشکلات تامین نقدینگی دولتی برای کشاورزی قراردادی

وزارت جهاد کشاورزی عدم تامین نقدینگی لازم و عدم ارائه مشوق های کافی به تولیدکنندگان در قالب این طرح را یکی از دلایل عدم اجرای برنامه های کشاورزی پیمانی می داند. بنابراین اعلام شد برای اجرای کشاورزی قراردادی 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است.

در حالی که دولت در تامین اعتبار برای اجرای این طرح با مشکل مواجه است، بخش خصوصی می تواند پروژه های کشاورزی قراردادی را حتی بدون بودجه دولتی اجرا کند، از این رو قراردادهای موفقی در این زمینه در گذشته بین واحدهای تولیدی و کشاورزان منعقد شده است. و برآورده شد.

درست است که برنامه های کشاورزی قراردادی اجرا شده توسط بخش خصوصی محدودتر از برنامه های مورد انتظار دولت است. اما راهکار عملیاتی برای تجاری سازی و توسعه این مدال کشاورزی در کشور وجود دارد.

کشاورزی قراردادی یا خرید قراردادی کالاهای اساسی؟

کشاورزی قراردادی یا بهتر بگوییم خرید کالاهای اساسی بر اساس توافقنامه که در سال های اخیر انجام شد، جدا از مشکلات تامین مالی، اشتباهات راهبردی نیز داشت. خاطرنشان می شود حتی بخشی از مطالبات مجریان کشاورزی (ارائه نهاده ها و تسهیلات اعتباری به کشاورزان) وصول نشده است.

ماجرا از این قرار است که از ابتدای فصل به کشاورزان بیمه و کود رایگان داده می شود تا محصول خود را به مراکز تجاری تحویل دهند و در پایان فصل و در زمان تسویه حساب از حساب کشاورزان کسر می شود. اما تعدادی از کشاورزان محصول را به نام خود به مراکز تجاری تحویل ندادند، بلکه آن را به نام دیگران عرضه کردند تا بدون کسر هزینه کود و بیمه، پول خود را به طور کامل دریافت کنند.

بنابراین گزارش، مجری این طرح ظاهراً دقت چندانی نکرده و قبل از تحویل کود و بیمه اعتبار به کشاورزان، از آنها چک دریافت کرده است. اما با توجه به اینکه تعداد این کشاورزان زیاد بود، بر اساس اطلاعات موجود هیچ اقدامی صورت نگرفت، در صورتی که کارفرما چک و سفته را اعمال می کرد، باید با جمعیت زیادی وارد بحث حقوقی می شد که عملا غیر ممکن است

همین مشکل منجر به سایر طرح های کشاورزی قراردادی شد که در آن کود قبل از شروع کشت به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار نمی گرفت، بلکه فقط بیمه اعتباری (تسویه حساب پس از تحویل محصول) به کشاورزان ارائه می شد.

برای رفع این مشکل راهکارهایی وجود دارد، می توان با اخذ ضمانت نامه بانکی برای اخذ وصول مطالبات، به طرفین ضمانت داد.

در نهایت باید اذعان داشت که طرحی که تحت عنوان کشت قراردادی در کشور اجرا می شود، در واقع همچنان در سطح خرید قراردادی است، زیرا در کشاورزی پیمانی، قبل از شروع کشت، کلیه الزامات تولید مانند بذر، کود، کود، آموزش و خدمات فنی باید در قالب اعتباراتی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

یادداشت ابراهیم نژادرفیعی

انتهای پیام/