You are currently viewing کدام استان کمترین شاخص فقر را داشته است؟

کدام استان کمترین شاخص فقر را داشته است؟


به گزارش اکو ایران، شاخص فلاکت یکی از مهم ترین متغیرهای اقتصادی است که سطح رفاه اجتماعی یک کشور را نشان می دهد. این متغیر از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم سالانه به دست می آید. به همین دلیل با افزایش این نرخ به معنای افزایش متغیرهای بیکاری و تورم در جامعه است که هر دو در نهایت اقتصاد کشور را به سمت کاهش رفاه اجتماعی سوق می دهند. از سوی دیگر با کاهش شاخص فلاکت می توان گفت که رفاه افراد جامعه بهبود یافته و شرایط کار و قدرت خرید مساعدتر شده است.

این شاخص جدای از محاسبه کشوری؛ به صورت استانی هم قابل محاسبه است. بر اساس بررسی استانی این شاخص در 12 سال گذشته، می توان گفت که از سال 1390 تا 1402، هفت استان کشور کمترین سطح شاخص فلاکت را داشته اند و استان خراسان جنوبی از نظر تعداد در صدر قرار داشته است. چند بار این رکورد ثبت شده است.

ثبت بالاترین رکورد کمترین فلاکت در استان خراسان جنوبی

تحلیل آمارهای شاخص فقر استانی در 12 سال گذشته یعنی از سال 1390 تا 1402 نشان می دهد که هفت استان کشور کمترین سطح شاخص فقر را در این مدت دارند. به عبارت دیگر، این استان ها بیش از سایر استان ها مساعدترین شرایط بیکاری و تورم را تجربه کرده اند.

در بین این هفت استان، استان خراسان جنوبی بیش از سایر استان ها کمترین سطح شاخص فلاکت را دارد. بر اساس آمارها می توان گفت استان خراسان جنوبی سه برابر کمترین شاخص فلاکت را به خود اختصاص داده است که نسبت به سایر استان ها بیشتر است. بر اساس آمار، آخرین باری که این استان کمترین سطح شاخص فلاکت را داشته در سال 1394 بوده است.

پس از خراسان جنوبی، استان های فارس، مهرشی و کرمان هر کدام دو برابر کمترین شاخص فلاکت استانی را دارند.

در فینال سه استان یزد، همدان و تهران قرار دارند که هر کدام تنها یک بار کمترین سطح شاخص فقر را دارند. آمارها نشان می دهد در آخرین شاخص فلاکت به دست آمده، استان تهران کمترین سطح شاخص فلاکت را در کشور دارد و مساعدترین وضعیت اجتماعی را در بین استان های کشور تجربه کرده است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)