You are currently viewing کاهش حجم سایت وردپرس – نوین وردپرس

کاهش حجم سایت وردپرس – نوین وردپرس


اگر می خواهید یک تجربه کاربری عالی را برای کاربران سایت خود رقم بزنید، داشتن یک سایت سبک و کم حجم بسیار مهم است. هر چقدر سایت شما سبک تر و کم حجم تر باشد، سرعت بارگذاری، تجربه کاربری و سئوی سایت شما بهینه تر می شود. در صورتی که سرعت بارگذاری سایت شما بیش از 4 ثانیه طول بکشد، بیش از 43درصد از کاربران خود را از دست خواهید. بنابراین سرعت سایت را می توان یکی از اصلی ترین بخش های هر وب سایتی در نظر گرفت که باید به آن توجه شود. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم راهنمای جامع کاهش حجم سایت و حجم میزبانی وردپرسی را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کاهش حجم سایت وردپرس

حجم سایت وردپرس به کل فضای ذخیره سازی اشغال شده توسط یک وب سایت در سرور میزبان خود اشاره دارد. این شامل اجزای مختلفی می باشد از جمله:

  • هسته وردپرس: فایل های پایه مورد نیاز برای اجرای وردپرس که تقریباً 30.8 مگابایت است.
  • افزونه و قالب: پلاگین و قالب هایی که شما در سایت خود نصب می کنید، بسته به تعدادی که دارند می توانند حجم بسیار زیادی از سرور شما را اشغال کنند.
  • فایل های رسانه ای: تصاویر، ویدئوها و سایر محتوای چندرسانه ای آپلود شده در سایت شما می توانند حجم سایت را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.
  • پایگاه داده: تمام محتوا، تنظیمات و تنظیمات سایت شما را ذخیره و با افزودن پست ها، صفحات، نظرات و فیلدهای سفارشی حجم آن افزایش پیدا می کند.

تمامی مواردی که در بالا به آنها اشاره شد می توانند باعث شوند که حجم وب سایت شما به مرور زمان افزایش پیدا کند. بالا رفتن زیاد حجم سایت با معایب بسیار زیادی همراه است که یکی از اصلی ترین آنها، کاهش سرعت بارگذاری سایت می باشد. همانطور که می دانید سرعت یکی از مهم ترین عوامل رتبه گرفتن در نتایج جستجوی گوگل محسوب می شود، بنابراین درصورتی که سرعت وب سایت شما پایین باشد می تواند آسیب های جدی به کسب و کار شما وارد شود.

طبق آمارهای به دست آمده، هر سایتی که سرعت بارگذاری آن بیش از 4 ثانیه طول بکشد، احتمال اینکه حداقل 43 درصد از مشتریان خود را از دست بدهد بسیار زیاد خواهد بود. از طریف با ترک مشتریان، رتبه و سئوی سایت شما نیز به دشت کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین شما باید از هر روشی استفاده کنید تا بتوانید یک سایت سریع داشته باشید.

روش های مختلفی همچون فشرده سازی تصاویر، استفاده از افزونه های کش وردپرس، بهینه سازی فایل ها، حذف افزونه های غیرضروری و… وجود دارد که تمامی اینها می توانند به شما کمک کنند تا سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش و یک تجربه خرید جذاب را در ذهن مشتریان خود بر جای بگذارید.

چرا کاهش حجم سایت وردپرس مهم است؟

کاهش حجم سایت می توانید به صورت چشمگیری به افزایش سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری شما کمک کند. در واقع؛ کاهش اندازه سایت وردپرسی شما به چند دلیل بسیار مهم است، در درجه اول تمرکز بر افزایش تجربه کاربر، بهبود رتبه بندی سئو و در نهایت افزایش ترافیک و درآمد.

  • تجربه کاربری پیشرفته: حجم سایت پایین تر به زمان بارگذاری سریعتر کمک می کند، که نشانگر مستقیم تجربه کاربری بهتر است. در مقایسه با سایت هایی که دیر لود می شود، احتمال بیشتری وجود دارد که کاربران در سایتی بمانند که سرعت بارگذاری آنها بالاتر است.
  • بهبود رتبه و سئوی سایت: موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل، وب سایت هایی را که به سرعت بارگذاری می شوند، اولویت بندی می کنند. آنها سرعت سایت را به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر می گیرند، به این معنی که سایت های سریع تر احتمال بیشتری دارد که در نتایج جستجو بالاتر ظاهر شوند.
  • کاهش نرخ پرش: سایتی که به سرعت بارگذاری می شود، نرخ پرش پایین تری دارد، یعنی درصد بازدیدکنندگانی که پس از مشاهده تنها یک صفحه از سایت خارج می شوند، کم است.
  • افزایش نرخ تبدیل: زمان بارگذاری سریعتر می تواند مستقیماً بر نرخ تبدیل سایت شما تأثیر بگذارد. مطالعات نشان داده‌ که حتی یک ثانیه تاخیر در لودشدن صفحه می‌تواند منجر به ترک 7 درصدی کاربران شود. بنابراین، با بهینه‌سازی حجم سایت و اطمینان از بارگذاری سریع آن، احتمال اینکه بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل و به اهداف خود برسید، بیشتر است.
  • صرفه جویی در هزینه: کاهش حجم سایت شما همچنین می تواند منجر به صرفه جویی در هزینه از نظر استفاده از پهنای باند و منابع سرور شود. یک سایت با حجم پایین به فضای ذخیره سازی کمتری نیاز دارد و می تواند محتوا را به طور موثرتری ارائه و به طور بالقوه هزینه های میزبانی را کاهش دهد.

بنابراین می توان گفت که کاهش حجم سایت بسیار مهم است، زیرا نه تنها می تواند به بهبود تجربه کاربری و نرخ پرش کمک کند، بلکه باعث می شود که رتبه سایت شما در نتایج جستجوگر افزایش پیدا و در نتیجه به ترافیک بیشتری دست پیدا کنید. خوشبختانه انواع روش های مختلف وجود دارد که شما می توانید به کمک انها حجم سایت خود را کاهش دهید که در ادامه مطلب آنها را به صورت مفصل به شما آموزش می دهیم.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین افزونه های فایروال وردپرس 2024 

روش‌های کاهش حجم سایت وردپرس

احتمالاً متوجه شده اید که کاهش حجم سایت چقدر می تواند برای بهینه سازی وب سایت شما موثر باشد. روش های مختلفی وجود دارد که شما می توانید حجم کلی وب سایت خود را کاهش دهید که ما در ادامه مطلب قصد داریم آنها را به صورت کامل و گام به گام به شما عزیزان آموزش دهیم. امیدوارم تا انتهای این آموزش ما رو همراهی کنید.

1- فشرده‌سازی تصاویر

یکی از مهم ترین روش هایی که می توانید با استفاده از آن حجم و سایت خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید، فشرده سازی تصاویر می باشد. اگر شما در سایت خود تصاویر زیادی آپلود کرده اید، قطعاً به مرور زمان باعث افت سرعت لود سایت می شود. بنابراین با فشرده کردن آنها می توانید سرعت بارگذاری سایت خود را بالا ببرید.

فشرده سازی تصویر نقش مهمی در بهینه سازی عملکرد وب سایت و افزایش تجربه کاربر دارد. این فرآیند کاهش اندازه فایل یک تصویر بدون تأثیر قابل توجهی بر کیفیت آن است و در نتیجه سرعت بارگذاری صفحات وب را بهبود می بخشد. تصاویر بزرگ و غیر فشرده می توانند به طور قابل توجهی سرعت یک وب سایت را کاهش و منجر به نرخ پرش بالاتر و احتمال از دست دادن مشتریان شوند. با فشرده‌سازی تصاویر، حجم کلی یک صفحه وب کاهش و زمان بارگذاری سریع‌تر و تجربه مرور روان‌تری را برای کاربران فراهم می‌کند.

1-1: اهمیت فشرده‌سازی تصاویر برای کاهش حجم سایت

  • عملکرد بهبود یافته: تصاویر بزرگ و بهینه نشده می توانند به طور قابل توجهی سرعت سایت وردپرس شما را کاهش و منجر به تجربه کاربری ضعیف شوند. تصاویر بهینه شده سریعتر بارگذاری می شوند و به بهبود عملکرد سایت و رضایت کاربر کمک می کنند.
  • بهینه سازی سئوی سایت: سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی برای گوگل است. سرعت بارگذاری پایین می تواند بر روی دید سایت شما در نتایج جستجو تأثیر منفی بگذارد و به طور بالقوه موقعیت شما را در رتبه بندی جستجو کاهش دهد. با بهینه سازی تصاویر، می توانید عملکرد سئو سایت خود را افزایش دهید.
  • کاهش استفاده از پهنای باند: تصاویر فشرده نشده پهنای باند بیشتری مصرف می کنند که می تواند هزینه هاست را افزایش دهد. فشرده سازی به کاهش اندازه فایل تصاویر بدون به خطر انداختن کیفیت آنها کمک می کند.
  • بهبود تعامل کاربر: زمان بارگذاری سریع تر می تواند نرخ پرش را کاهش و تعامل کاربر را افزایش دهد. مطالعات نشان داده که تاخیر چهار ثانیه ای در زمان بارگذاری صفحه می تواند نرخ پرش را تا 43 درصد افزایش دهد. تصاویر بهینه شده نقش مهمی در دستیابی به زمان بارگذاری سریعتر دارند.

1-2: معرفی افزونه‌های فشرده‌سازی تصاویر

برخی از بهترین افزونه های فشرده سازی تصویر برای وردپرس عبارت هستند از:

  • افزونه Imagify: این یک افزونه بهینه سازی تصویر بسیار مورد توجه برای وردپرس است که طیف وسیعی از ویژگی های طراحی شده برای بهبود عملکرد وب سایت و تجربه کاربر را ارائه می دهد. این پلاگین به دلیل استفاده آسان، قابلیت فشرده سازی کارآمد تصویر و ادغام یکپارچه با سایر محصولات بسیار متمایز شده است. برخی از ویژگی های کلی این افزونه عبارت است از: فشرده سازی خودکار پس از آپلود، گزینه های فشرده سازی متنوع، پشتیبان‌گیری از تصویر اصلی، تغییر اندازه تصویر و…
  • افزونه Smush: اسماش یک افزونه بهینه سازی تصویر وردپرس بسیار مورد توجه است که در حال حاضر می توان آن را یکی از قدرتمندترین و محبوب ترین پلاگین های بهینه سازی سرعت سایت در نظر گرفت. به دلیل کارایی آن در فشرده سازی تصاویر بدون کاهش قابل توجه کیفیت، در نتیجه زمان بارگذاری صفحه را بهبود می بخشد. برخی از ویژگی های کلی این افزونه عبارت است از: رابط کاربری ساده، بهینه سازی انبوه تصویر، ویژگی بارگذاری تنبل و…
  • افزونه ShortPixel: این یک افزونه بهینه سازی تصویر بسیار پیشرفته برای وردپرس است که به دلیل تطبیق پذیری، کارایی و طیف گسترده ای از ویژگی ها شناخته شده می باشد. این پلاگین که بیش از 1 میلیون کاربر به آن اعتماد دارند، به دلیل توانایی خود در مدیریت همه چیز از وب سایت های کوچک با تعداد انگشت شماری از تصاویر گرفته تا وب سایت هایی با کتابخانه های گسترده که تعداد آنها به صدها هزار می رسد متمایز است. برخی از ویژگی های کلی این افزونه عبارت است از:بهینه سازی انبوه و خودکار تصاویر، ادغام با پلاگین های محبوب، تکنیک‌های بهینه‌سازی پیشرفته و…

1-3: نحوه فشرده‌سازی تصاویر بدون کاهش کیفیت

یکی از ساده ترین و بهترین روش هایی که می توانید به کمک آن تصاویر خود را بدون افت کیفیت فشرده کنید، استفاده از ابزارهای آنلاین فشرده ساز تصویر می باشد. یکی از بهترین ابزارهایی که می توانید برای انجام اینکار استفاده کنید، ابزار TinyPNG می باشد.

TinyPNG یک کاهش‌دهنده حجم تصویر آنلاین معروف با یک کلیک است که از تکنیک‌های فشرده‌سازی قدرتمند برای کاهش حجم تصاویر استفاده می‌کند. تنها با چند کلیک می توانید تصاویر خود را با استفاده از این ابزار فشرده سازی کنید. برای استفاده از این ابزار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدا وارد وب سایت TingPNG شوید.
  • تصویری را که می خواهید حجم آن را کاهش دهید، در کمپرسور ابزار بکشید و رها کنید. همچنین می توانید آن را بارگذاری نمائید.
  • سپس فقط چند ثانیه صبر کنید، تصاویر شما فشرده می شوند.
  • بعد از آن کافیست تصویر فشرده شده را دانلود کنید.

2- بهینه‌سازی فایل‌های CSS و JavaScript

بهینه سازی فایل های CSS و جاوا اسکریپت برای افزایش عملکرد وب سایت، بهبود تجربه کاربر و به طور بالقوه افزایش رتبه بندی سئو بسیار مهم است. بهترین و ساده ترین روش برای بهینه سازی این فایل ها، استفاده از افزونه می باشد که در ادامه مطلب شما را با بهترین پلاگین ها در این خصوص آشنا می کنیم:

  • افزونه Fast Velocity Minify: این افزونه برای وردپرس یک ابزار قدرتمند است که برای بهینه سازی عملکرد وب سایت شما با کوچک سازی و ترکیب فایل های CSSو جاوا اسکریپت طراحی شده است. برخی از ویژگی افزونه عبارت است از: ادغام و فشره سازی فایل، بهینه‌سازی فونت‌های گوگل، گزینه های پیشرفته و…
  • افزونه WP Rocket: این یک افزونه کش ممتاز برای وردپرس است که بر بهینه سازی سرعت و عملکرد وب سایت تمرکز دارد. مجموعه ای جامع از ویژگی ها را با هدف بهبود زمان بارگذاری، تجربه کاربر و رتبه بندی موتورهای جستجو ارائه می دهد که برخی از آنها عبارت هستند از: قابلیت‌های ذخیره‌سازی گسترده، رابط کاربری ساده، کوچک‌سازی فایل و…
  • افزونه Autoptimize: این یک افزونه وردپرس پرکاربرد است که برای بهبود عملکرد وب سایت با بهینه سازی فایل های HTML ،CSS و جاوا اسکریپت طراحی شده است. این یک ابزار رایگان است که طیف وسیعی از ویژگی ها را با هدف بهبود سرعت سایت، تجربه کاربر و احتمالاً رتبه بندی موتورهای جستجو ارائه می دهد که برخی از آنها عبارت است:فشرده سازی تصویر، ذخیره سازی فایل و…

3- حذف پلاگین‌های غیرضروری

نصب و فعال سازی افزونه های زیاد و غیرضروری می تواند از چند جهت بر حجم وب‌سایت و عملکرد آن تأثیر بگذارد:

  • افزایش زمان بارگذاری صفحه: هر افزونه کدهای اضافی از جملهپی اچ پی، جاوا اسکریپت و CSS را معرفی و به سایت شما اضافه می کند. این به مرور زمان حجم صفحات وب را افزایش می دهد، که منجر به کندتر شدن زمان بارگذاری و کاهش عملکرد کلی می گردد.
  • افزودن جداول سفارشی: برخی از افزونه ها جداول سفارشی را به پایگاه داده وردپرس اضافه می کنند. هنگامی که این افزونه ها غیرفعال یا حذف می شوند، این جداول هنوز در سایت باقی می مانند و حجم پایگاه داده را بی دلیل افزایش می دهند. این به طور بالقوه می تواند منجر به مشکلات مربوط به پایگاه داده، از جمله خرابی شود.
  • وابستگی به منابع خارجی: پلاگین ها اغلب به منابع خارجی مانند API ها یا سرویس های شخص ثالث وابسته هستند. خرابی یا کاهش سرعت در این منابع می تواند به طور مستقیم بر عملکرد سایت و تجربه کاربر تأثیر بگذارد.
  • خطرات امنیتی: استفاده بیش از حد از افزونه می تواند آسیب پذیری های امنیتی بالقوه را ایجاد کند.

3-1: راهنمای شناسایی و حذف پلاگین‌های غیرضروری

افزونه‌های غیرفعال می‌توانند از چندین جهت بر سرعت و عملکرد وب‌سایت شما تأثیر منفی بگذارند. آنها فضایی را در سرور شما اشغال می کنند که می تواند منجر به کاهش زمان بارگذاری شود. آنها همچنین می توانند یک خطر امنیتی ایجاد کنند، زیرا ممکن است حاوی آسیب پذیری هایی باشند که هکرها می توانند از آنها سوء استفاده نمایند.

برای شناسایی افزونه های غیرضروری، کافیست وارد پیشخوان وردپرس خود شوید  وسپس از بخش “افزونه ها” روی گزینه “افزونه های نصب شده” کلیک کنید. سپس در این صفحه می توانید لیستی از تمامی پلاگین هایی که در سایت خود نصب دارید را مشاهده کنید. حال کافیست یکی یکی آنها را مورد بررسی قرار دهید و هر کدام از آنهایی را که می دانید هیچ استفاده ای ندارند را با کلیک روی “انتقال به زباله دان” حذف نمائید.

4- استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)

شبکه تحویل محتوا (CDN) سیستمی از سرورهای به هم پیوسته است که برای ارائه محتوای وب با کارایی بیشتر به کاربران با ذخیره کپی از محتوا در سرورهای واقع در سراسر جهان طراحی شده است. این رویکرد به طور قابل توجهی فاصله بین کاربر و سرور را کاهش و در نتیجه زمان بارگذاری صفحات وب و سایر محتوای آنلاین را کاهش می دهد. CDN ها به ویژه برای برنامه های کاربردی با داده های سنگین، مانند فیلم ها و تصاویر، که به پهنای باند قابل توجهی برای بارگیری مناسب نیاز دارند، مفید هستند.

وظیفه اصلی یک CDN به حداقل رساندن تأخیر در ارتباط ناشی از فاصله بین کاربر و سرور است. با قرار دادن سرورها به کاربران نزدیک‌تر، CDN‌ها می‌توانند برخی از ارتباطات بین کلاینت‌ها و سرور اصلی را مدیریت کنند، بنابراین ترافیک وب و مصرف پهنای باند را کاهش می‌دهند. این نه تنها تجربه کاربر را با بارگذاری سریع‌تر صفحات وب افزایش می‌دهد، بلکه از سرور اصلی در برابر تحت فشار قرار گرفتن درخواست‌های بیش از حد محافظت می‌کند.

4-1: معرفی سرویس‌های CDN محبوب

خدمات محبوب CDN از نظر پیشنهادات، مدل‌های قیمت‌گذاری و مخاطبان هدف متفاوت است. در ادامه شما را با برخی از بهترین سرویس‌های CDN محبوب از نظر کاربران آشنا می کنیم.

  • سرویس KeyCDN: این یک شبکه تحویل محتوا با کارایی بالا (CDN) است که به دلیل سرعت و کارایی خود در ارائه محتوا به کاربران در سراسر جهان شناخته شده است. این یک شرکت سوئیسی با بودجه خصوصی است که به عنوان یک ارائه دهنده پیشرو CDN اروپا فعالیت می کند. این سرویس به دلیل سادگی آن مورد توجه قرار گرفته و به کاربران اجازه می‌دهد تا ظرف چند دقیقه محتوا را با سرعت بالا به کاربران خود تحویل دهند. این سهولت استفاده به رابط کاربر پسند و گزینه های پیکربندی ساده آن گسترش می یابد.
  • سرویس StackPath: این یک سرویس شبکه تحویل محتوا است که در سال 2016 راه اندازی شد. این سرویس بر ارائه محتوای با کارایی بالا همراه با اقدامات امنیتی درجه یک مانند فایروال های یکپارچه برنامه های کاربردی وب و کاهش DDoS تمرکز دارد. همچنین سرویس قصد دارد خدمات خود را ساده، شفاف و مقرون به صرفه نگه دارد و طیف وسیعی از مشتریان از جمله ناشران، توسعه‌دهندگان بازی، شبکه‌های تبلیغاتی، توزیع‌کنندگان نرم‌افزار و دیگرانی را که به امنیت قابل اعتماد و یک شبکه جهانی برای ارائه فایل‌های کوچک و بزرگ نیاز دارند، ارائه دهد.
  • سرویس Cloudflare: یک ارائه دهنده پیشرو در شبکه تحویل محتوا (CDN) است که مجموعه ای از خدمات را با هدف بهبود عملکرد، امنیت و قابلیت اطمینان وب سایت ها و برنامه ها ارائه می دهد. این نرم افزار تحت یک مدل نرم افزار به عنوان سرویس SaaS عمل می کند و به مشتریان اجازه می دهد تا از CDN آن بدون مدیریت یا نگهداری زیرساخت یا نرم افزار خود بهره مند شوند. همچنین بر روی شبکه جهانی Anycast ساخته شده که صدها شهر در سراسر جهان را در بر می گیرد و در عرض 50 میلی ثانیه به 95٪ از جمعیت متصل به اینترنت جهان می رسد.

بیشتر بخوانید: افزونه فارسی و رایگان پشتیبانی و ارسال تیکت

5- بهینه‌سازی پایگاه داده

یکی دیگر از روش های کاهش حجم سایت، بهینه‌سازی پایگاه داده یا همان دیتابیس می باشد. در ادامه مطلب شما را با تاثر بهینه سازی پایگاه داده و بهترین ابزارهای بهینه سازی پایگاه داده آشنا می کنیم.

5-1: تاثیر پایگاه داده بر حجم و سرعت سایت

تأثیر پایگاه داده بر حجم و سرعت یک سایت بسیار زیادی است و بر عملکرد و تجربه کاربر تأثیر می گذارد. مدیریت کارآمد پایگاه داده و بهینه‌سازی برای اطمینان از اینکه وب‌سایت‌ها می‌توانند حجم بالایی از ترافیک را مدیریت کنند و به درخواست‌های کاربران به سرعت پاسخ دهند، بسیار مهم است.

  • تأثیر مستقیم بر تجربه کاربر: پایگاه های داده بهینه سازی ضعیف یکی از دلایل رایج کندی عملکرد برنامه است که تا 80 درصد از کند شدن برنامه ها را به همراه دارد. این به طور مستقیم بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد، زیرا صفحات با بارگذاری آهسته می توانند بازدیدکنندگان را از سایت دور کند.
  • مدیریت کارآمد داده ها و قابلیت دسترسی: پایگاه های داده به عنوان مخزن داده های ضروری از جمله اطلاعات کاربر و جزئیات محصول عمل می کند. مدیریت کارآمد داده ها از طریق پایگاه های داده بهینه شده، بازیابی و اصلاح سریع این داده ها را تضمین می کند، در نتیجه تجربه کاربر را بهبود می بخشد و امکان تحویل محتوای شخصی سازی شده را فراهم می کند.
  • صرفه جویی در هزینه و رضایت مشتری: بهینه سازی پایگاه داده می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجه در هزینه و بهبود رضایت مشتری شود. مطالعات نشان داده‌ که بهینه‌سازی پایگاه‌های اطلاعاتی می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند که به طور متوسط ​​20 درصد در هزینه‌های پایگاه داده خود صرفه‌جویی کنند و رضایت مشتری را تا 15 درصد افزایش دهند.

5-2: معرفی افزونه‌های بهینه‌سازی پایگاه داده

افزونه های بهینه سازی پایگاه داده نقشی حیاتی در افزایش عملکرد، کارایی و تجربه کلی کاربر از وب سایت ها، به ویژه آنهایی که بر روی پلتفرم هایی مانند وردپرس ساخته شده اند، ایفا می کنند. خوشبختانه افزونه های مختلفی به صورت رایگان و پولی ارائه شده است که به شما کمک می کند تا پایگاه داده وب سایت خود را بهینه کنید که در ادامه مطلب شما را با بهترین آنها آشنا می کنیم:

  • افزونه WP-Sweep: این یک افزونه محبوب بهینه سازی پایگاه داده برای وردپرس است که به کاربران کمک می کند تا پایگاه داده وب سایت خود را تمیز و بهینه کنند. این پلاگین همچنین مجموعه ای از ویژگی ها را با هدف کاهش نفخ پایگاه داده، بهبود عملکرد وب سایت و افزایش تجربه کاربر ارائه می دهد.
  • افزونه WP-Optimize: این یک افزونه بهینه سازی جامع برای وردپرس است که برای بهبود عملکرد وب سایت، کاهش زمان بارگذاری صفحه و بهبود تجربیات کاربر و رتبه بندی SERP طراحی شده که مجموعه ای از ویژگی ها را با هدف افزایش سرعت و کارایی سایت ارائه می دهد. برخی از ویژگی های این پلاگین عبارت است از: ذخیره سازی، فشرده‌سازی تصویر، بهینه سازی پایگاه داده و…

5-3: نحوه پاکسازی و بهینه‌سازی پایگاه داده

خوشبختانه روی های مختلفی وجود دارد که می توانید پایگاه داده خود را بهینه کنید که برخی از آنها عبارت هستند از:

– پلاگین ها، قالب ها و داده های پست قدیمی را حذف کنید

برای حذف افزونه های استفاده نشده، به پلاگین ها → افزونه های نصب شده بروید. سپس، در زیر هر افزونه ای که از آن استفاده نمی کنید و می خواهید آن را حذف کنید، روی حذف کلیک نمائید. برای حذف اقل نیز از همین روش استفاده کنید. از بخش نمایش روی گزینه “پوسته” کلیک و سپس قالب های بالااستفاده از حذف نمائید.

– ویرایش های پست را حذف یا محدود کنید

وردپرس به شما این امکان را می‌دهد که تعداد ویرایش‌هایی را که می‌خواهید برای یک مقاله نگه دارید، کنترل کنید، که در صورت نیاز به بازیابی نسخه قدیمی‌تر، می‌تواند بسیار مفید باشد. برای محدود کردن بازبینی پست ها به صورت دستی، به سادگی این کد را به فایل wp-config.php سایت وردپرس خود اضافه کنید:

define( ‘WP_POST_REVISIONS’, yournumberhere )

– نظرات اسپم و تایید نشده را حذف کنید

انباشته شدن تعداد نظرات اسپم در سایت می تواند باعث افزایش حجم پایگاه داده وردپرس شود. بنابراین بهتر است آنها را حذف کنید. برای انجام اینکار می توانید از افزونه ای همچون افزونه Akismet کمک بیگرید.

6- استفاده از قالب‌های بهینه

یکی دیگر از روش هایی که می توانید به کمک آن حجم کلی سایت خود را کاهش دهید، استفاده از قالب بهینه شده می باشد. شما برای راه اندازی سایت به یک قالب نیاز خواهید داشت در واقع قالب شکل کلی سایت شما را تشکیل می دهد که شما می توانید قسمت های مختلف آن را سفارشی کنید.

6-1: نقش قالب سایت در حجم و سرعت بارگذاری

قالب سایت نقش مهمی در تعیین حجم محتوای قابل جاگذاری و سرعت بارگذاری یک وب سایت دارد. انتخاب قالب سایت می تواند به طور قابل توجهی بر سرعت بارگذاری وب سایت تأثیر بگذارد، بر تجربه کاربر، رتبه بندی سئو و در نهایت بر تبدیل و درآمد تأثیر بگذارد. در اینجا نحوه تأثیر قالب سایت بر این جنبه ها آمده است:

  • پیچیدگی و ویژگی ها: بسیاری از قالب های محبوب دارای ویژگی های گسترده و افزونه های همراه هستند که می توانند به پیچیدگی سایت بیافزایند و به طور بالقوه زمان بارگذاری آن را کاهش دهند. هرچه یک قالب ویژگی های بیشتری ارائه دهد، پایگاه کد آن بزرگتر می شود، که در صورت عدم مدیریت کارآمد می تواند منجر به زمان بارگذاری طولانی تر شود.
  • بهینه سازی: قالب هایی که برای سرعت بهینه سازی نشده اند می توانند به طور قابل توجهی بر زمان بارگذاری وب سایت تأثیر بگذارند. قالب های بهینه شده برای بارگیری سریع طراحی شده اند، تجربه کاربری بهتری ارائه می دهند و به طور بالقوه نرخ تبدیل را بهبود می بخشند.
  • تاثیر بر نرخ تبدیل: سرعت بارگذاری یک وب سایت ارتباط زیادی با نرخ تبدیل آن دارد. سایت‌هایی با بارگذاری پایین می‌توانند منجر به نرخ پرش بالاتر شوند، زیرا بازدیدکنندگان تمایل دارند سایت‌هایی را که بارگذاری آن‌ها زمان زیادی طول می‌کشد را ترک کنند. بنابراین انتخاب یک قالب با بارگذاری سریع می تواند با اطمینان از اینکه کاربران با سایت درگیر هستند، به بهبود این معیارها کمک کند.

6-2: معرفی قالب‌های سبک و بهینه برای وردپرس

برخی از قالب هایی که نسبت به سایر قالب های وردپرس دیگر وزن کمتری دارند عبارت هستند از:

– قالب Astra

قالب آسترا یکی از سریع ترین قالب های وردپرس است که می توانید خریداری کنید. این قالب وردپرس در PageSpeed ​​Insights برای صفحات موبایل نیز عالی عمل کرد و با شاخص سرعت 2.8 ثانیه امتیاز 99 را به دست آورد. این باعث می شود آسترا یک قالب وردپرس با بارگذاری بسیار سریع که به طور کامل برای بوت شدن پاسخگو باشد. با استفاده از این قالب شما می توانید انواع سایت های فروشگاهی، شرکتی، آموزشی و… را راه اندازی نمائید.

از نظر سفارشی سازی، قالب آسترا تعداد قابل توجهی از گزینه های تایپوگرافی از جمله بیش از 700 فونت گوگل را ارائه می دهد. بعلاوه، گزینه های رنگی نامحدودی برای انتخاب در اختیار شما قرار می گیرد و دستیابی به ترکیب رنگ و تایپوگرافی مناسب که با برند شما مطابقت دارد را آسان می کند.

– قالب Neve

این یک تم سبک و چند منظوره برای وردپرس است که امتیاز بالایی در ابزار GTMetrix کسب کرده است که نشان می دهد به خوبی برای سرعت بهینه شده است. این بیش از 30 دموی از پیش ساخته شده و جذاب را ارائه می دهد تا به شما کمک کند وب سایت دلخواه خود را سریعاً ایجاد کنید. همچنین از صفحه سازهای محبوب همچون المنتور پشتیبانی می کند، بنابراین شما می توانید به سادگی هر بخش از سایت را تنها با کشیدن و رها کردن المان ها سفارشی نمائید.

– قالب Sydney

Sydney یک قالب وردپرس رایگان برای سایت های فروشگاهی است که با حجمی کمتر از 90 کیلوبایت ارائه می شود. این قالب بسیار سبک وزن بوده و بارگیری آن تنها 2 ثانیه طول می‌کشد. نسخه رایگان این قالب وردپرس دارای سه قالب از پیش ساخته شده، پس زمینه اختلاف منظر و سازگاری با افزونه های صفحه ساز است. بیش از 600 فونت گوگل برای انتخاب و گزینه هایی برای داشتن هدر ثابت یا اسلایدر وجود دارد. برای دسترسی به ویژگی های بیشتر، می توانید نسخه حرفه ای را خریداری کنید که قابلیت های پیشرفته تری را ارائه می دهد.

– قالب OceanWP

این یک قالب وردپرس رایگان چند منظوره با بارگذاری سریع است که برای سرعت بهینه شده است و سازگاری با ووکامرس را نیز در بر می گیرد. قالب به صورت کامل با ووکامرس ادغام می شود، بنابراین شما می توانید یک فروشگاه آنلاین با سرعت بالا را راه اندازی کنید. به علاوه، شما یک عملکرد نمایش سریع دریافت می کنید، بنابراین کاربران مجبور نیستند برای دسترسی به اطلاعات محصول به صفحه جدیدی بروند.

– قالب Hello Elementor

بی تردید هلو المنتور به شما این امکان را می دهد تا سبک ترین وب سایت را طراحی کنید. این پوسته بسیار سبک است و با حجم کل صفحه 21 کیلوبایت ارائه می شود و کاملاً برای صفحه ساز المنتور بهینه شده است. شما می توانید آن را به صورت رایگان دریافت و سایت خود را ایجاد نمائید.

– قالب GeneratePress

GeneratePress یک قالب وردپرس پولی با بارگذاری سریع است که دارای 50 سایت نمایشی از پیش ساخته شده است که می توانید آنها را برای شروع سریع پروژه خود درون ریزی کنید. این قالب وردپرس با ووکامرس سازگار است و یک ماژول اختصاصی وجود دارد که گزینه های سفارشی سازی بیشتری را برای فروشگاه آنلاین شما فراهم می کند. هنگامی که با یک دمو فروشگاهی کار خود را شروع میکنید، می‌توانید بدون زحمت یک فروشگاه آنلاین کاملاً کارآمد و با طراحی خوب ایجاد نمائید.

7- استفاده از Lazy Load برای تصاویر و ویدئوها

با اضافه کردن قابلیت بارگذاری تنبل می توانید سرعت وب سایت خود را به صورت چشمگیری افزایش دهید. بارگذاری تنبل راهی برای صرفه جویی در زمان تنها با بارگیری بخش هایی از وب سایت است که فوراً به آن نیاز دارید. این روش به جای بارگیری همه بخش ها در یک صفحه، تنها زمانی که کاربر صفحه را به سمت پایین اسکرول می کند، بخش های پایین صفحه برای کاربر لود می شود.

در واقع بارگذاری تنبل یک تکنیک حیاتی برای بهینه سازی عملکرد وب سایت، تمرکز بر بهبود زمان بارگذاری، کاهش استفاده از پهنای باند و افزایش تجربه کلی کاربر است که برای هر وب سایتی اهمیت زیادی دارد. برخی از مزایای قابلیت بارگذاری تنبل عبارت است از:

  • بهبود زمان بارگذاری اولیه: با به تاخیر انداختن بارگذاری منابع غیر حیاتی تا زمانی که نیاز باشد، بارگذاری تنبل به طور قابل توجهی زمان بارگذاری اولیه یک صفحه وب را کاهش می دهد. این بدان معناست که کاربران می‌تواند سریع‌تر با سایت شما تعامل داشته باشد.
  • بهبود تجربه کاربر: زمان بارگذاری سریع‌تر صفحه و کاهش مصرف داده به تجربه مروری روان‌تر و لذت‌بخش‌تر برای کاربران کمک می‌کند.
  • افزایش رتبه بندی سئو: موتورهای جستجوگر همچون گوگل سایت هایی را در نتایج بالا به کاربران نمیش می دهند که از سرعت بارگذاری بالایی برخوردار باشند. از آنجایی که بارگذاری تنبل می تواند به کاهش زمان بارگذاری صفحه کمک کند، به طور غیر مستقیم به عملکرد بهتر سئو کمک و دید سایت شما را افزایش می دهد.

7-1: معرفی بهترین افزونه های بارگذاری تنبل

  • افزونه WP Rocket: این یک افزونه قدرتمند و سبک وزن که همه انواع اطلاعات سایت شما از جمله آواتارها، تصاویر کوچک، آی فریم ها، تصاویر پس زمینه و ویدیوهای یوتیوب را مدیریت می کند. همچنین باعث بهبود سرعت بارگذاری وب سایت نیز می گردد.
  • افزونه Lazy Loader: این پلاگین به دلیل سادگی و اثربخشی زیادی که دارد در میان کاربران محبوبیت بالایی پیدا کرده است. این افزونه بر بارگذاری تنبل تصاویر، فیلم ها و تصاویر پس زمینه به طور موثر تمرکز می کند.
  • افزونه Optimole: یک سرویس مبتنی بر ابر که شامل یک شبکه تحویل محتوا (CDN) در میان ویژگی‌های خود است که بارگذاری تنبل را به عنوان بخشی از خدمات بهینه‌سازی گسترده‌تر خود ارائه می‌دهد.
  • افزونه A3 Lazy Load: یک پلاگین کاربرپسند که صرفاً به بارگذاری تنبل اختصاص داده شده و آن را به یک انتخاب محکم برای کسانی که به دنبال راه حل متمرکز و بدون موارد اضافی غیر ضروری هستند تبدیل می کند.

7-2: نحوه تنظیم و استفاده از Lazy Load در وردپرس

یکی از ساده ترین و بهترین روش ها برای اضافه کردن قابلیت بارگذاری تنبل به سایت وردپرس، استفاده از افزونه می باشد. خوشبختانه پلاگین های مختلفی در این خصوص ارائه شده است که در ادامه Optimole را به شما آموزش می دهیم. در واقع این یکی از بهترین افزونه های فشرده سازی تصویر وردپرس است که به شما امکان می دهد به راحتی بارگذاری تنبل تصویر را فعال کنید.

در ابتدا باید پلاگین را در سایت خود نصب و فعال کنید. پس از فعال سازی، صفحه ای را مشاهده می کنید که از شما می خواهد برای یک کلید API ثبت نام کنید. همچنین می توانید با رفتن به Optimole در منوی مدیریت، این صفحه را پیدا نمائید.

شما باید مطمئن شوید که آدرس ایمیل لیست شده صحیح است و سپس روی دکمه “ایجاد و اتصال حساب خود” کلیک کنید. پس از آن افزونه به طور خودکار شروع به بهینه سازی تصاویر شما می کند تا بازدیدکنندگان شما اکنون بهترین تصاویر را برای دستگاه خود مشاهده کنند.

همچنین در همین حین می توانید برای پیکربندی بار تنبل، روی تب “تنظیمات” کلیک کنید. در اینجا، باید مطمئن شوید که تنظیمات « Scale images and & Lazy load» فعال است. این کار تصاویر را بر اساس اندازه صفحه نمایش بازدید کننده شما تولید و سرعت بارگذاری را بهبود می بخشد.

در مرحله بعد، روی گزینه منوی “Advanced” کلیک و “Lazyload” را انتخاب کنید. حال در این صفحه، چند تنظیمات مختلف وجود دارد که به شما امکان می دهد نحوه بارگذاری تنبل تصاویر خود را سفارشی نمائید.

ابتدا، می‌توانید تنظیمات “Exclude first number of images from lazyload” را تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود که تصاویر بالای پست‌ها یا صفحات شما بارگذاری تنبلی نداشته باشند، بنابراین تصاویر بالای صفحه همیشه ظاهر می‌شوند.

اگر می‌خواهید هر تصویر تنبل بارگیری شود، می‌توانید این را روی عدد 0 تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش Rest API در وردپرس

8- فشرده‌سازی GZIP

آخرین روش برای کاهش سرعت وب سایت که ما در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم، فشرده‌سازی GZIP می باشد. فشرده سازی GZIP یک تکنیک بسیار محبوب است که برای فشرده سازی محتوای وب استفاده می شود. در حال حاضر این تکنیک  توسط بیش از پنجاه درصد از تمام وب سایت های موجود در اینترنت استفاده می شود.

فشرده‌سازی GZIP روشی برای فشرده‌سازی داده‌ها است که حجم فایل‌ها مانند HTML، جاوا اسکریپت و CSS را کاهش می‌دهد و دانلود آن‌ها را سریع‌تر می‌کند و در نتیجه زمان بارگذاری صفحه وب را بهبود می‌بخشد. این تکنیک فشرده سازی به دلیل ادغام آن با پروتکل HTTP که از انتقال داده های فشرده شده با GZIP پشتیبانی می کند، به ویژه برای برنامه های کاربردی وب و وب سایت ها مفید است.

8-1: نحوه فعال‌سازی فشرده‌سازی GZIP در وردپرس

یکی از بهترین و ساده ترین روش ها برای اضافه کردن قابلیت بارگذاری تنبل به سایت، استفاده از یک افزونه بهینه سازی وردپرس می باشد. پلاگین های مختلفی در این خصوص ارائه شده که ما در این مطلب قصد داریم افزونه WP Super Cache را به شما آموزش دهیم.

ابتدا باید افزونه WP Super Cache را در سایت خود نصب و فعال کنید. پس از فعال سازی، به تنظیمات» صفحه WP Super Cache » Advanced  در داشبورد وردپرس خود بروید. سپس، به سادگی کادر “صفحات را فشرده کنید تا سریعتر به بازدیدکنندگان ارائه شوند” را علامت بزنید.

8-2: ابزارهای تست فشرده‌سازی GZIP

چندین ابزار آنلاین مختلف برای فشرده سازی GZIP در سایت وجود دارد که شما می توانید به دلخواه خود یکی را انتخاب کنید. این ابزارها برای کمک به صاحبان وب سایت و توسعه دهندگان طراحی شده اند تا اطمینان حاصل کنند که صفحات وب آنها با فشرده سازی GZIP ارائه می شود، که می تواند عملکرد وب سایت را با کاهش حجم فایل های وب و سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری صفحه به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

  • ابزار GiftOfSpeed GZIP: این ابزار با اتصال به دامنه شما و درخواست اطلاعات لازم بررسی می کند که آیا وب سایت شما فشرده سازی GZIP یا Brotli را فعال کرده است یا خیر. همچنین جزئیاتی در مورد حجم فایل نسخه اصلی صفحه وب و میزان بهره مندی شما از استفاده از فشرده سازی ارائه می دهد.
  • ابزار SiteChecker GZIP Compression: یک ابزار آنلاین طراحی شده برای بهبود عملکرد وب سایت با بررسی تراکم داده ها است که به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا صفحات وب به طور موثر فشرده شده اند یا خیر، مشکلات مربوط به زمان بارگذاری آهسته و حجم های بزرگ انتقال داده را برطرف می کند.

سوالات متداول (FAQ)

چرا کاهش حجم سایت وردپرس مهم است؟

کاهش حجم سایت وردپرس برای هر نوع وب سایتی بسیار مهم و ضروری است، به این دلیل که اگر حجم کلی وب سایتی بالا باشد، درنتیجه باعث کاهش سرعت بارگذاری وب سایت خواهد شد که این موضوع می تواند به افت رتبه و ترافیک سایت منجر شود.

چگونه می‌توانم تصاویر را در وردپرس فشرده‌سازی کنم؟

ساده ترین روش برای انجام اینکار، استفاده از ابزارهای فشرده سازی تصویر همچون افزونه اسماش، موشک وردپرس و… می باشد.

جمع بندی: چطور حجم سایت را افزایش دهیم؟

بالا رفتن سرعت بارگذاری سایت از جمله مهم ترین نکاتی است که برای تمامی وب سایت ها ضروری می باشد. طبق آمارهای به دست آمده حتی 2 ثانیه تاخیر در بازشدن سایت می تواند باعث از دست رفتن بیش از 40 درصد از کاربران سایت خواهد شد. ما در این مطلب شما را با آموزش کاهش حجم سایت وردپرس با استفاده از روش های مختلف آشنا کردیم. امیدوارم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.