You are currently viewing چگونه درخت گردوی اصلی را بشناسیم؟  + راهنمای خرید تخته گردو

چگونه درخت گردوی اصلی را بشناسیم؟ + راهنمای خرید تخته گردو


چوب گردو چوبی تیره و سخت است که پس از سنباده زدن به دلیل استحکام و سختی بسیار صاف، صیقلی و زیبا می شود. رنگ این درخت از سفید کرمی دور تنه تا شکلاتی تیره در دل تنه متغیر است. این چوب یکی از بهترین و خوش ساخت ترین انواع چوب مورد استفاده در ایران است و بافت و رنگ زیبایی دارد. درخت گردو در اروپای شرقی، آسیای غربی و آمریکا پراکنده است و در ایران نیز بسیار محبوب است.

آشنایی با درخت گردو

گردو از گروه درختان خزان کننده است و ارتفاع آن بیشتر بین 24 تا 35 متر است. این درخت از خانواده عصا است و بیشتر در ژاپن، آمریکا، چین و فرانسه یافت می شود. باید گفت یکی از انواع محبوب گردو در ایران نیز می روید و در مناطقی مانند خاورمیانه، یونان، روم، انگلستان و آمریکا نیز به عنوان درختی محبوب شناخته می شود. گردو ایرانی به ویژه در مناطق شمالی ایران، همدان، مغان، درگز، ارومیه و فارس رشد خوبی دارد.

این درخت به آب و هوای معتدل عادت دارد و قطر معمولی آن بین یک و نیم تا دو متر است. گردو به عنوان یکی از درختان ارزشمند شناخته می شود و تنها جنگل طبیعی باقیمانده آن در قرقیزستان قرار دارد. این درخت در دو گونه گردوی سفید و گردوی سیاه شناخته می شود که نهال های آن عموماً تا حد زیادی به شرایط یخ زدگی تحمل نمی کنند و برخی از گونه ها نیز در مناطق سردسیر با موفقیت رشد نمی کنند. اما گردو با گرمای شدید و بیش از حداکثر دما راضی نیست.

ویژگی های چوب گردو

چوب گردو بافت ظریف و دانه ای صاف دارد. بافت این چوب تا حدودی زبر است و گره ها و نواحی ناهموار به طور تصادفی در سراسر بافت چوب پراکنده می شوند. الگوی بافت خاص این چوب آن را از نظر ظاهری منحصر به فرد کرده است.

چوب درخت گردو آمریکای شمالی به رنگ قهوه ای تیره است، در حالی که انواع دیگر گردو در رنگ های مختلفی از قهوه ای روشن، قهوه ای تا بنفش، قهوه ای تا قرمز و خاکستری دیده می شود. قسمت‌های بیرونی چوب رنگ روشن‌تری دارند و عموماً برای تولید چوب روشن‌تر استفاده می‌شوند، در حالی که قسمت‌های مرکزی تیره‌تر هستند و به تولید چوب سنگین‌تر کمک می‌کنند.

چوب گردو از دسته چوب های سخت است. این طبقه بندی به معنای سخت یا نرم بودن چوب نیست، بلکه به سختی یا نرمی آنها اشاره دارد. چوب های سخت مانند گردو به آرامی در آتش می سوزند و زغال چوب با استحکام بالا تولید می کنند. برای اندازه گیری سختی چوب از تست جانکا یا جانکا استفاده می شود. در این آزمایش یک توپ فولادی روی یک بلوک چوبی قرار می گیرد و نیرویی وارد می شود که نیمی از توپ در بلوک فرو می رود. مقدار این نیرو بر حسب پوند اندازه گیری می شود. بر اساس این آزمایش، سختی درخت گردو حدود 11010 پوند است.

مقاومت مهره

چوب گردو در دسته چوب های بسیار مقاوم و مستحکم قرار می گیرد. اما توصیه می شود از این چوب در فضای باز استفاده نکنید زیرا به رطوبت و گرما حساس است و مستعد پوسیدگی است. گردو در برابر فرسایش، ضربه و سایش مقاوم است. نقوش زیبا و طبیعی در کنار تنوع رنگ از جمله مزایای این چوب است. همچنین چوب گردو به راحتی کار می کند و قابلیت جلا و جلا دادن را دارد. این چوب دارای برش و تراش آسان، چسباندن و میخکوبی، جلاپذیری، شکل دهی آسان و مقاومت در برابر ضربه می باشد.

تشخیص درخت گردو بر اساس رنگ

وزن مخصوص این چوب حدود 700 کیلوگرم بر متر مکعب است که آن را جزء چوب های سنگین قرار می دهد. فضای داخلی چوب گردو قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره با دانه های مشخص و اغلب تیره تر است. رنگ بیرونی آن سفید است و اغلب این قسمت ارزش اقتصادی بیشتری دارد. این چوب به دلیل خواص مطلوبی که دارد در هنرهای مختلف نجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب گردو سختی متوسطی دارد و از نظر بافت ریز و درشت می توان آن را کمی درشت به حساب آورد. این چوب درخشندگی خاصی دارد و پس از رنگ آمیزی بافت زیبایی پیدا می کند. منافذ سلولی آن پراکنده است و همین ویژگی آن را از سایر انواع چوب متمایز می کند.

شناسایی چوب گردو از حلقه های رشد

حلقه های رشد در چوب گردو به وضوح قابل مشاهده هستند و می توان از آنها برای تشخیص سن درخت استفاده کرد. چوب گردو دارای بخش نیمه سوراخ و دارای منافذ پراکنده است. همچنین منافذ سلول های چوبی در بهار بسیار بزرگتر از چوب در تابستان است.

شناسایی چوب گردو توسط سازندگان

برای شناخت دقیق چوب گردو، بهتر است از تولیدکنندگان معتبر مبلمان چوبی خرید کنید، زیرا انواع مشابهی از چوب وجود دارد که در ظاهر می توانند فریبنده باشند. به دلیل قیمت بالای گردو نسبت به برخی از چوب های سخت دیگر، معمولاً به عنوان روکش استفاده می شود.

اگرچه چوب گردو بسیار بادوام است، اما مستعد پوسیدگی است و می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند تغییرات رطوبت و دما قرار گیرد. بنابراین توصیه می شود از قرار دادن وسایل چوب گردو در فضای باز خودداری شود. برخی از کاربران برای مقاومت بیشتر در برابر پوسیدگی به جای چوب گردو از مواد دیگری استفاده می کنند که معمولاً از پلاستیک ساخته شده و طرح چوبی دارند.

در نهایت، تغییرات در رنگ چوب گردو در طول زمان می تواند به دلیل عواملی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا فرآیند خشک کردن با بخار رخ دهد. این تغییرات معمولا باعث خاکستری شدن چوب می شود.

راهنمای انتخاب صفحات گردو

هنگام انتخاب صفحات چوبی، باید به ویژگی های زیر توجه کنید:

1. پرداخت سطح و رنگ پذیری: مطمئن شوید که چوبی که انتخاب می کنید سطح و رنگ پذیری داشته باشد.

2. شرایط کنده کاری و برش: بررسی کنید چوبی که انتخاب می کنید شرایط مناسبی برای کنده کاری و برش داشته باشد.

3. خواص عایق حرارت و سرما: این خواص بسیار مهم هستند و باید به دقت بررسی شوند.

4. مقاومت مکانیکی و کشسانی: مطمئن شوید که چوب انتخابی از استحکام مکانیکی و کشسانی خوبی در برابر ضربه برخوردار باشد.

5. قابلیت تنظیم خواص مختلف: بهترین گزینه صفحه ای است که قابلیت تنظیم خواص مختلف از جمله خواص ضد حریق، ضد رطوبت و ضد قارچ را داشته باشد.

6. گرمی چوب: این ویژگی نیز به ویژه در صنعت مبلمان بسیار مهم است.

شرایط مهم هنگام خرید اسلب چوب گردو

1. چوب نرم و چوب سخت

2. چوب خشک و چوب مرطوب

3. منقضی شدن

4. چوب گم شده

5. صفحه پوشش

6. پوشش کف

7. بشقاب

8. سوسیس ورقه شده

9. گره چوبی

ویژگی های مهم دال های چوب گردو

– نرمی و سختی چوب: ویژگی های نرمی و سختی چوب به میزان الیاف و ضخامت دیواره چوب مربوط می شود. تخته‌های چوبی از صنوبر، بید، تبریز و کاج اغلب به گروه چوب نرم‌تر تعلق دارند، در حالی که تخته‌های چوبی از چوب‌های گردو، افرا، راش و بلوط به گروه چوب‌های نرم‌تر تعلق دارند.

– خشکی و رطوبت چوب: این ویژگی به میزان رطوبت چوب مربوط می شود. رطوبت کم بسیار مهم است. رطوبت چوب به دو روش سنتی و صنعتی حذف می شود. رطوبت ایده آل برای هر چوب متفاوت است، اما معمولا بین 7 تا 12 درصد است.

– نشتی: این ویژگی به معنای کنار هم قرار دادن قطعات کوچک چوب برای ایجاد یک سطح بزرگتر است.

– کفپوش: زمانی که چوب کاملا خشک شد و آب میان بافتی آن از بین رفت، سطح چوب ناهموار می شود. بنابراین با کمک ماشین آلات باید سطح دال صاف و صیقلی شود تا ناهنجاری ها برطرف شود.

اگر طرح خاصی مد نظر دارید و می خواهید از چوب گردو استفاده کنید، ما در مجموعه ایرانی دکور در تمامی مراحل کار از عرضه چوب گردو گرفته تا ساخت و مشاوره در خدمت شما هستیم.

سایت ایرانی دکور این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا به راحتی سفارش برش ام دی اف و سی ان سی ام دی اف خود را ثبت کنید و بدون اتلاف وقت خدمات خود را دریافت کنید.

آدرس وب سایت:

صفحه اصلی

شماره تماس جهت ثبت سفارش:

موبایل: 09123346296

تلفن: 77647430-021