You are currently viewing چرا شهرداری تهران از چینی ها اتوبوس خرید؟

چرا شهرداری تهران از چینی ها اتوبوس خرید؟


علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: عملیات ساخت مسیر نعل اسبی خط 9 مترو تهران حدفاصل پارک چیتگر تا منطقه دولت آباد از امروز آغاز شده است.

وی ادامه داد: ساخت خط هشتم و دهم مترو نیز در سال 1402 آغاز شد و به زودی عملیات اجرایی خط چهارم مترو نیز آغاز می شود.

به گفته شهردار تهران، هزینه ساخت هر کیلومتر خط مترو سه هزار میلیارد تومان است.

زاکانی طول خط 9 را 40 کیلومتر و هزینه ساخت آن را بالغ بر 120 همات اعلام کرد.

وی زمان بهره برداری از 4 خط جدید مترو تهران را 4 تا 5 سال از آغاز عملیات اجرایی برشمرد.

شهردار تهران در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به قرارداد واردات اتوبوس، وانت و تاکسی برقی شهرداری تهران با خودروسازان چینی، گفت: شرکت ساختمانی که طرف قرارداد خرید شهرداری از چین است، شرکتی است که پروژه را تامین مالی می کند و مسئولیت واردات خودروهای کار را بر عهده دارد. این اقدام مشابه اتفاقی است که برای تامین مالی خطوط یک تا سه مترو تهران رخ داد. در جریان ساخت این خطوط، یک شرکت نظامی چینی تامین مالی این سه خط را تامین کرد.

زاقانی دلیل امنیت و محرمانه بودن قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی را اینگونه بیان کرد: محرمانه یعنی محرمانه بودن از کشور خارجی. همچنین در دولت اعلام شد که برای عدم تخطی از قرارداد با چین، دستگاه های مسئول و آشنا به جزئیات موضوع را مدیریت خواهند کرد.

وی هزینه ساخت خودروهای چینی با قرارداد شهرداری را بسیار ارزان تر از شرکت های ایرانی می داند و ادامه می دهد: قطعات اصلی خودروهای خریداری شده از چین کاملا خارجی است. این تجهیزات به ایران منتقل شده و روی شاسی خودرو نصب می شود که به همراه قطعاتی در ایران تولید می شود.

شهردار تهران ادامه داد: قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی ارزانتر است و زمان کمتری می برد، در حالی که سه سال فرصت داریم تا پول اصل و سود را از طرف چینی برگردانیم.

زاکانی با رد حضور مافیا در قرارداد شهرداری گفت: نمی دانم مافیایی وجود دارد یا خیر، اما قبل از سفر به چین، پیشنهادات و نامه های رسمی خودروسازان داخلی را برای شما توضیح خواهم داد. شهرداری تهران با قیمت 316 تا 347 هزار یورو برای هر اتوبوس. وانت های برقی داخلی و تاکسی وجود داشت.

و ادامه داد: مبلغی که در وزارت خارجه و صورتجلسه توافق شد 323 هزار یورو بود اما قیمت قرارداد ما با طرف چینی که گزینه های مشابه یا بیشتر از خودروسازان بومی دارد، 220 هزار یورو است. یورو یک دستگاه که با سایر هزینه ها 250 هزار یورو می باشد.

شهردار تهران افزود: در این قرارداد برای هر اتوبوس 97 هزار یورو صرفه جویی شده است.

زاکانی یادآور شد: شهرداری تهران با پرداخت 236 میلیارد تومان 3275 دستگاه اتوبوس از شرکت های خودروسازی داخلی خریداری کرد اما 500 دستگاه اتوبوس به ما تحویل ندادند و مجموع اتوبوس ها و وانت های تحویلی به شهرداری به 2755 دستگاه کاهش یافت که 500 دستگاه وانت است. این تعداد اتوبوس و وانت تا ابتدای سال آینده به تدریج وارد ناوگان شهرداری تهران می شود.

وی گفت: شهرداری از شرکت های خودروسازی که قیمت بالایی ارائه می کردند یا کیفیت پایینی ارائه می کردند خریدی انجام نداد. قرارداد شهرداری تهران برای جبران کسری ها و تسریع 2 ساله در تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)