You are currently viewing پیش بینی قیمت طلا و سکه دوم خرداد / تزریق دلار بازار را رام کرد

پیش بینی قیمت طلا و سکه دوم خرداد / تزریق دلار بازار را رام کرد


پس از سانحه بالگرد ریاست جمهوری، قیمت طلا و سکه در هفته گذشته برای چند ساعت افزایش یافت و پس از آن روند نزولی در بازار طلا شکل گرفت. کارشناسان اقتصادی دلیل این کاهش قیمت ها در بازارهای مالی را تزریق های سنگین بازارساز به بازار ارز و مدیریت تقاضا می دانند.

معتبی دیبا، کارشناس اقتصادی درباره روند قیمت طلا و سکه گفت: قیمت سکه هم اکنون در محدوده 40 میلیون تومان در نوسان است. اگر بازار جهانی اونس طی یکی دو روز آینده سقوط کند، آن بخش نیز شاهد منطقه 37 میلیونی خواهد بود. تنها چیزی که برای این موضوع لازم است، کاهش اونس جهانی طلا است.

وی در خصوص قیمت طلای 18 عیار نیز گفت: افت اونس جهانی بر قیمت طلا نیز تاثیرگذار است. اگر طلای جهانی سقوط کند، برای هر گرم طلا باید مساحت 3 میلیون و 100 تا 3 میلیون و 200 هزار تومان را متاثر دانست و این مشکل به شدت به رفتار اونس جهانی بستگی دارد.

دستکاری ارز، بازارساز دلار را رام کرد

این کارشناس اقتصادی در خصوص روند قیمتی بازار ارز طبق اخبار روزهای گذشته گفت: دلار پس از گذراندن یک روز پرتنش سعی کرد به ریتم قبلی خود بازگردد.

وی افزود: به دلیل حجم زیادی که بازارساز به بازار ارز تزریق کرد، دلارهای تزریق شده تاثیر خود را روی قیمت نشان دادند. در نتیجه قیمت دلار توانست زیر محدوده ۵۸ هزار تومان تثبیت شود و به سمت منطقه ۵۵ هزار و ۹۰۰ تومان حرکت کند.

دیبا نیمی از کریدور پنجم را منطقه ای با پتانسیل تقاضا می داند و خاطرنشان می کند: «کمبود پول در بازارها به دلیل سیاست های انقباضی دولت، دست بسیاری از فعالان اقتصادی را بسته است. فقدان گردش پول و نقدینگی در کشور می تواند یکی از عوامل مهم حرکت دلار باشد که به نظر می رسد با برنامه ریزی هدفمند بانک مرکزی دنبال شود.

نقش بسته در روند نوسانات قیمت در بازار طلا و سکه

آیت محمدولی کارشناس بازار طلا و سکه گفت: قیمت بازار طلا و سکه تا روز یکشنبه قبل از ظهر که خبر حادثه اخیر منتشر شد ثبات نسبی داشت و از بعدازظهر امروز قیمت بازار طلا و سکه با نوسانات فزاینده ای روبرو شد. و حتی در مقطعی هر مثقال طلای 18 عیار به بالای 15 میلیون تومان رسید. با مدیریت مسئولان اقتصادی خوشبختانه اکنون از این التهاب شدید خارج شده ایم و اخیراً کاهش قیمت ها شروع شده است. امیدواریم بازار به ثبات قیمتی هفته گذشته بازگردد.

وی افزود: مهمترین عواملی که بر قیمت طلا و سکه تاثیر می گذارد، نقش نوسانات ارزی به ویژه قیمت دلار و همچنین نوسانات قیمت جهانی طلا است. البته نمی توان رویدادهای سیاسی، حوادث مختلف مرتبط با روابط بین الملل یا حوادث داخلی را نادیده گرفت و تجربه ثابت کرده است که ریسک های سیستمی مرتبط با رویدادهای سیاسی نیز بر روند معاملات در بازار طلا و سکه تاثیر گذاشته است. اتفاق اخیر در نوع خود بسیار مؤثر بود و شهادت رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه فاجعه بزرگی است و این اتفاق در بازارهای مختلف و همچنین بازار طلا بی تأثیر نخواهد بود.

این کارشناس بازار طلا و سکه تصریح کرد: از سوی دیگر از نظر اتفاقات سیاسی در کشور صحبت از انتخابات ریاست جمهوری در 50 روز آینده است و باز هم چنین برنامه هایی بر روی طلا و سکه تاثیرگذار خواهد بود. بازار، البته بازمی گردد و شیوه مدیریت مدیران اقتصادی کشورمان. امیدواریم با رهنمودهای رهبری ریاست سیاسی کشور در چهارچوب قانونی به روال گذشته پیش برود و اتفاق خاصی در عرصه اقتصاد کشور رخ ندهد. بنابراین اگر مدیریت درستی در این موارد نداشته باشیم شاهد برهم خوردن آرامش بازار خواهیم بود که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

محمدولی به خبرنگار شفان نیوز گفت: «انتخاب رئیس جمهور اتفاق ساده ای نیست و مسئولان باید با برنامه ریزی و مدیریت دقیق، شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را برای حدود 40 میلیون نفر در کشور فراهم کنند. در پایان شهادت رئیس جمهور کشورمان و یارانش را به ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری تسلیت عرض می نماییم.

منبع:

اخبار تجارت

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)