You are currently viewing پیشنهادات ارزی اتاق ایران به مراجع ذیربط ارسال می شود

پیشنهادات ارزی اتاق ایران به مراجع ذیربط ارسال می شود


به گزارش بازار، با آغاز تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۶، مسائل ارزی به یکی از دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی کشور تبدیل شده است. از همان سال با اجرای قراردادهای ارزی و تعیین روش‌های مشخص برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، محدودیت‌هایی به فرآیند کسب‌وکار اضافه شد که بنگاه‌های اقتصادی را با چالش‌هایی مواجه کرد.
خانه ایران از ابتدا مجموعه پیشنهادات خود را در خصوص لزوم لغو برون سپاری ارز به دولت ارائه کرد. اما همچنان با جدیت بیشتر و در قالب تصمیم مجلس شاهد ادامه این سیاست هستیم. در ادامه مسیر، خانه ایران با این دیدگاه که دولت حاضر به تغییر این سیاست برای تسهیل بازگشت ارز صادراتی نیست، تلاش کرد تا پیشنهادات خود را ارائه کند.
موضوع ارز و سیاست های مربوطه در جلسات مختلف به ویژه در جلسات شورای گفتگوی دولت و خصوصی مطرح و پیگیری شد و سپس اصلاحاتی صورت گرفت. با این حال، تلاش اتاق ایران برای رفع چالش های پیش روی بخش خصوصی در فرآیند صادرات و واردات ادامه دارد.
این در حالی است که کارگروه تخصصی شورای گفتگو در جلسه حل مشکلات فعالان اقتصادی بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر دریافت غرامت ارزی و ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر توزیع یا تمدید ثبت نام را مورد بررسی قرار داد. طبق ترتیب ارز اسمی و ارز به اشخاص حقیقی از محل صادرات دیگران.
کیوان کشفی معاون دبیر شورای گفتگو، روسا و نمایندگان بخش‌های صادرات غیرنفتی، مدیریت واردات، کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع، حمایت‌های قانونی و قضایی و نظارتی و مرکز تحقیقات اتاق ایران در این نشست حضور داشتند.
بسته پیشنهادی اتاق ایران برای حل چالش های ارزی تهیه شده توسط مرکز پژوهش های اتاق ایران، کلیه پیشنهادات ارسالی اتاق های استانی، کمیته های تخصصی، شوراهای گفت و گوی استانی، انجمن ها و تشکل های مرتبط با مدیریت امور خارجی. چالش های ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان مورد توجه اعضای کارگروه قرار گرفت
پیشنهاداتی مانند عدم دخالت دولت در تعیین نرخ ارز و طلا و ایجاد بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا، تغییر تدریجی نرخ ارز مرکز انتقال پول، آغاز به کار خروج تدریجی ارز از 28 هزار و 800 تومان و لغو کامل آن، تمدید مهلت تسویه بدهی های ارزی. پیشنهاد شد ورود کالاها از محل ارز در نتیجه صادرات خود حذف شود، شرایطی برای امکان اعطای ارز به صورت اعتبار برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات، رفع انسداد و تودیع بخشنامه تامین و اعطای وام ارزی و غیره.
افزودن ارزش به ارز صادراتی در ادامه احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیته مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران به مشکلات بخشنامه مورخ 2 اسفند 1402 بانک مرکزی اشاره کرد و معتقد بود که بر اساس این بخشنامه باید بخشنامه های جدیدی در دستور کار قرار گیرد. . اخذ مابه التفاوت ارز ترجیحی از صاحبان کالا که از منابع بانک مرکزی است ضروری است و برای واردات کالا نیم بها تعیین شده است.
بر اساس اظهارات وی با استناد به بخشنامه بانک مرکزی، واردکنندگانی که در بازه زمانی 10 دی ماه 1401 تا 10 فروردین 1402 نسبت به قیمت گذاری کالاهای وارداتی خود در سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده اقدامی نکرده باشند، مشمول پرداخت مابه التفاوت ارزی خواهند بود.
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در بخشنامه مذکور مهلت 60 روزه از زمان ابلاغ این آیین نامه ذکر شده است، تصریح کرد: در صورتی که در زمان نقل و انتقال ارز تمامی گروه های کالایی مشمول نرخ 2 در سازمان حمایت نبودند و سازمان حمایت از بررسی و قیمت گذاری آنها خودداری می کرد و سازوکار آن مشخص نیست. پس از این مدت ممکن است پرونده ها به سازمان جنایی ارجاع شود، بنابراین برای رفع این چالش نیاز به پیگیری است.
فرشچیان همچنین خواستار ارزش گذاری دلار صادراتی و پایان دادن به رقابت با آن شد و گفت: لازم است دولت به برخی گروه های کالایی اجازه دریافت ارز صادراتی را بدهد نه اینکه سقفی برای آن تعیین کند.
رویکرد دولت در صادرات ارز باید اصلاح شود محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز گفت: بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد بانک مرکزی نسبت به ارزی که صادرکننده می دهد تعهدی ندارد. واردکننده تا نوبت به او برسد و اولویت با بانک مرکزی است. اگر صادرکننده ارز را به واردکننده بدهد و ریال را دریافت کند. اما ارز در حساب خارجی است و صادرکننده نمی تواند آن را انتقال دهد یا اگر انجام دهد واردکننده نمی تواند از آن استفاده کند. به عبارت دیگر بانک مرکزی در مسیر غیرقابل استفاده کردن روش انتقال خانه های صادراتی برای ایفای تعهد ارزی قرار گرفته است.
کیوان کشفی، قائم مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، در جمع‌بندی آنچه در این جلسه مطرح شد، گفت: طی نامه‌ای پیشنهادات اتاق ایران در رابطه با حل چالش‌های ارزی به مراجع ذیربط ارسال می‌شود. همچنین دو موضوع بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر دریافت غرامت ارزی و ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر استفاده از خانه های صادراتی و انتقال ارز حاصل از صادرات آن به سایرین در تریبون اصلی دولت-خصوصی مورد بررسی قرار می گیرد. شورای گفتگوی بخش

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)