You are currently viewing پشت صحنه عدم پرداخت سود در خرداد

پشت صحنه عدم پرداخت سود در خرداد


در حالی که کمتر از ده روز تا پایان ژوئن باقی مانده است، هیچ یک از شرکت هایی که باید سود سهام به حساب صمت واریز شده، تعهد خود را نکول کرده و سود مرحله سوم را پرداخت نکرده اند سهام عدالت هنوز در هاله ای از عدم قطعیت است.

دیروز ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار وی در تشریح جزئیات نهایی مرحله سوم پرداخت سود سهام عدالت گفت: بر اساس اقدامات بعدی تعدادی از شرکت ها به طور کامل سود سهام عدالت را پرداخت نکرده اند. لیست و اطلاعات این شرکت ها را برای رسیدگی به کمیسیون تخلفات ارسال کرده ایم.

پیش از این رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد اعلام کرده بودند که اگر شرکت ها به وعده های خود عمل نکنند با آنها برخورد می شود اما پس از سه ماه شرکت ها اعلام کردند که وضعیت نقدینگی خوبی ندارند و پس چرا سود واریز نشد

بسیاری از سهامداران بر این باورند که تاخیر در پرداخت سود سهام عدالت به دلایلی مانند حذف از فهرست سهامداران است.

بیشتر بخوانید: زمان واریز سود فاز سوم سرمایه اعلام شد

بر اساس اعلام سپرده گذاری مرکزی، سامانه استعلام و آزادسازی سهام به نشانی www.sahamedalat.ir در دسترس عموم است تا از طریق آن به راحتی به جزئیات و اطلاعات مربوط به سهام خود از جمله بررسی وضعیت سهامداران دسترسی داشته باشند. دارایی های واحدها

برای دریافت استعلام موجودی با کد ملی فقط داشتن کد سجام کافی است. کاربران بازار سرمایه برای دسترسی به اطلاعات باید وارد سایت صمت به آدرس www.csdiran.ir شوند. سپس وارد پورتال ذینفع یکپارچه شده و ثبت نام کنید. پس از تکمیل اطلاعات، کاربران می توانند با کد کشور و رمز عبور وارد پنل کاربری خود شوند.

مهدی حاجیوند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص عدم واریز سود سهام عدالت گفت: چند شرکت بخشی از سود سهام عدالت را واریز نکردند و پیگیری ها توسط شرکت سهامی عام انجام شد. سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی همچنان ادامه دارد. به محض دریافت برنده ها، زمان واریز آنها به اطلاع خواهد رسید.»

به نظر می رسد با توجه به خالی بودن دست بورس و سازمان اوراق بهادار از سود سهام شرکت های مذکور، زمان واریز سود سرمایه هنوز مشخص نشده است.

یک تصمیم مهم برای سهامداران

چند روز پیش تصمیم مهمی در خصوص سهامداران در استان ها گرفته شد که بر اساس آن و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، چند استان دعوت نامه مجمع خود را منتشر کردند.

در آبان ماه 1402 شورای عالی بورس با صدور مصوبه ای مبنی بر تشکیل مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی تا پایان شهریور 1403 اعلام کرد که به گزارش اختازنیوز، بر این اساس 2 استان خراسان شمالی و زنجان انتخاب می شوند. به عنوان خلبان در مرحله اول و قرار بود جلسات آنها تا پایان سال 1402 برگزار شود که محقق شد.

در این زمینه مهدی حاجیوند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام به باشگاه خبرنگاران گفت: امسال استان گیلان نیز جلسات خود را برگزار کرد و با توجه به توضیحات و هماهنگی جلسات برگزار شد. از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سازمان بورس، 24 استان سفر و جلسات مختلفی در هر یک از این استان‌ها با مسئولان مربوطه برگزار شد.

وی در این خصوص گفت: چند استان برای برگزاری مجمع خود اطلاعیه ای منتشر کرده اند و به نظر می رسد استان هایی مانند ایلام، کرمان، قزوین و استان مرکزی تا پایان تیرماه مجمع خود را برگزار کنند. سایر شرکت ها به محض نهایی شدن اقدامات خود آگهی خود را در کدال منتشر می کنند تا جلسات طبق مصوبه شورای عالی بورس برگزار شود.