You are currently viewing پایه حقوق کارگران افزایش یافت/ آرمین خوشوقتی گزارش داد

پایه حقوق کارگران افزایش یافت/ آرمین خوشوقتی گزارش داد


آرمین هوشتی (کارشناس ارشد حقوق و روابط کار) در این خصوص گفت: اخیراً این شبهه مطرح شده است و آن اینکه آیا مبنای سنوات پرداختی کارگران شاغل در کارگاه های فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مشمول افزایش سالیانه می شود. و می تواند تجمیع شود یا خیر.

شورای عالی کار در جلسه 6 اسفند 90 بر اساس حقوق سالانه تصمیم گرفت. حقوق کارگران اضافه. اولاً این سؤال مطرح می شود که آیا شورای عالی کار اختیار چنین کاری را دارد یا خیر؟ باید گفت بله، شورای عالی کار بر اساس تنها ماده قانونی که در سال 1351 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در حال حاضر یکی از قوانین معتبر کشور بوده و همچنان معتبر است و ملغی نشده است، این اختیار را دارد. تعیین میزان بازپرداخت دستمزد کارگران بر اساس سنوات شورای عالی کار از سال 1351 این کار را انجام می داد اما تا پایان سال 1391 در کارگاه هایی که سنوات به عنوان مزایای پایان کار تسویه می شود، طبق ماده 24 قانون کار در پایان هر سال، مبنای سنوات به کارگر تعلق نمی گیرد. در واقع در مصوبات شورای عالی کار قبل از سال 1398 عنوان شده بود که در کارگاه هایی که حق سنوات را به کارگران پرداخت می کنند و سالانه آن را تسویه می کنند، پایه دیه به کارگران داده نمی شود.

هوشکوتی با بیان اینکه این موضوع در مصوبه 6 اسفند 1391 شورای عالی کار تغییر یافت، ادامه داد: شورای عالی کار مقرر کرد حتی در کارگاه‌هایی که سنوات را تنظیم می‌کنند، سنوات به کارگران داده شود. بنابراین پایه سنی منشأ قانونی دارد.

این جزء از 1 فروردین 1391 به حقوق و دستمزد کارگران قانون کار در کارگاه های سراسر کشور اضافه شده است.

حال سؤال این است که آیا مبنای سنوات تجمیع یا قابل تعویض است؟ به عنوان مثال کارگری که در سال 1402 یک سال سابقه کار در کارگاهی داشته و سنوات پایه همان سال را دریافت کرده است، در سال جدید مبنا سال 1403 جایگزین پایه سنوات 1402 یا به جای آن می شود. ، جمع بندی صورت می گیرد یعنی پایه سال 1402 مانند سایر درخواست های مزد مشمول افزایش مصوب شورای عالی کار و سپس اضافه شدن به پایه سال 1403 می شود؟ کدام یک از این دو روش صحیح و قانونی برای اعمال سنوات پایه خدمت است؟

این کارشناس حقوقی در پاسخ به این سؤالات گفت: در حالی که منبع حقوقی پایه سنوات می گوید پایه سنوات برای بازیابی دستمزد و جزء حقوق و دستمزد است، بنابراین وقتی فرض کنیم شورای عالی کار دستمزد و حقوق را افزایش دهد، طبیعتا همه اجزای آن نیز قابل افزایش است، بنابراین مقدار پایه سنوات که بخشی از دستمزد است باید افزایش یابد. یعنی در سال 1403 کارگر با یک سال سابقه خدمت به بالا علاوه بر سنوات پایه دریافتی در سال 1402 در سالروز خدمت پایه 1403 سال به حقوق وی اضافه و پرداخت می شود.

خشکوتی در ادامه با ذکر مثالی توضیح داد: برای کارگر سایر رده ها که در سال 1402 مبلغ 210 هزار تومان به عنوان مبنای سنوات دریافت کرده است، اولاً 22 درصد مصوبه شورای عالی کار به این 210 هزار تومان اضافه می شود و ثانیاً به هر میزان که باشد. زمان سالگرد شروع کار در قبض کارگاه، مبنای 1403 به این مبلغ اضافه می شود. بنابراین سنوات پایه کارگران قابل تعویض نیست و هر سال پایه سنوات جدید با مبالغ قبلی که به عنوان سنوات پایه به کارگران پرداخت می شد تجمیع و پرداخت می شود.

وی در پایان تاکید کرد: کارگران هنگام محاسبه حق الزحمه خود باید مراقب رعایت قانون و الزامات قانونی باشند. باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر پایه سنوات به همه کارگران حتی در کارگاه هایی که سنوات آنها سالانه تسویه می شود داده می شود.